Tomb Raider: Anniversary - PC verze
Možná je to k neuvěření, ale už je tomu dobrých 10 let, co Lara Croft poprvé vběhla na monitory našich počítačů a ukázala směr, kterým se má herní svět ubírat v budoucnu. Určitě nebudu sám, když řeknu, že zdaleka ne každý díl zaznamenával stejný úspěch jako ty z první trilogie. Možná proto, že se jednalo o průkopníka žánru, možná protože byly první díly skutečně tak dobré. S každým novým dílem však rozpočty rostly a úsměvy na tvářích kritiků tály, hodnocení klesalo a fanoušci si přáli, aby každý další díl byl opravdu tím posledním. Léta jsou ale fuč, svět se změnil, nároky hráčů také a my máme za sebou již neuvěřitelné sedmé pokračování s podtitulem Legend, které se naštěstí na rozdíl od propadáku Angel of Darkness povedlo na jedničku. Kdo by ale vypínal stroj na peníze, když stále jede na plný plyn, že? Nejspíš právě to si pánové z Eidosu pomysleli a tak tu máme k výročí hezký dáreček v podobě dalšího (nebo spíše inovovaného) dobrodružství Lary, které kráčí ve šlépějích prvního dílu. Nebo že by nový díl kráčel ve šlépějích nových technologií? Tak či onak, Tomb Raider Anniversary (dále jen TRA) se zdá být návratem ke kořenům celé série. Jestli je to dobře, či nikoli, to se dozvíte z naší recenze.
A aby těch problémů nebylo málo, pouští se do křížku se zaměstnavateli, kteří (jak později zjistíte) na tu samou misi najali i další osobu, impozantního frantíka

VIDEO

Na své cestě se podíváte do Peru, Řecka a samozřejmě Egypta a pokud jste první díl hráli, určitě si budete známá místa vybavovat. Například Ztracené údolí, kde musíte zprovoznit obrovský ozubený mechanizmus vedle vodopádu, zůstalo téměž beze změn. Každý si jistě vzpomene na napjatý souboj s Tyranosaurem Rexem a i toho se zde dočkáte (poté co se prostřílíte skrz tlupu hladových raptorů). Z každého levelu tak dýchá kus té nostalgie a pamětníci mi určitě dají za pravdu, že je to někdy pocit mnohem příjemnější, než jakákoli adrenalinová přestřelka.
Puzzlů a hádanek si tak na své strastiplné pouti užijete nespočet. Megalomanství celé hry je však paradoxně její největší slabinou. Způsob řešení je totiž vždy skoro stejný. Vejdete do obrovského sálu plného říms, sloupů, schodů a dalších nepotřebných výstřelků staré architektury. Máte v něm zavřené dveře, které vedou do dalšího levelu (případně části levelu), několik pák a dalších východů. Poté, co prolezete celým levelem a najdete klíč, který vede ke dveřím, které vedou k dalšímu klíči, který vede k dalším dveřím, které konečně vedou k finálnímu klíči (vypínači), díky kterému se vám otevřou dveře hlavní, máte ještě před sebou cestu přes celý level zpátky, abyste se k vytouženému východu dostali. A každý ví, kolik chyb udělá hráč při takové frustraci. Neskočí včas, nechytí se okraje římsy....a už jen sleduje pád. Naštěstí si byli vývojáři vědomi všech podobných úskalí a proto jsou levely posety slušným počtem checkpointů, frustrace z nevyhnutelného pádu tak není zas tak velká, protože se vždy vracíte kousek před nehodu.
Cestu vám přitom zpestřují nanejvýše divoká zvířata, která poslouží jako živé terče, nebo nějaká ta menší hádanka, která by vám měla rozředit stereotyp hádanky hlavní. Výsledný dojem je, že děláte pořád to samé. Jistě, někteří by mohli namítat, že v tom je podstata celé série a já bych nemohl než souhlasit. Hádanky a puzzle jsou totiž opravdu dobře vymyšlené a rozeseté po levelech, někdy dokonce celou úroveň tvoří, ale postrádal jsem onu jiskru, která by se mihla mezi tím vším hopsáním. Přitom by stačilo doplnit do pár levelů jízdu řekněme na motorce či jiném dopravním prostředku (jako v díle třetím). TR Legend byl dynamický, adrenalinový, protkaný nespočetnými filmovými momenty a nabitý akcí až na konec. Od podstaty Tomb Raidera se lišil, ale možná právě proto jsem byl přilepenej k monitoru a vydechl až u závěrečných titulků. Zde jsem nějaké výraznější oživení opravdu postrádal a jediné, čím jsem se mohl kochat, byl megalomanský design levelů, který se tentokrát skutečně povedl.
|

Tím samozřejmě výčet nekončí. Zpátky jsou i interaktivní ingame sekcence známé z minulého dílu, kdy musíte rychle za sebou mačkat pohybové klávesy, které se rozsvítí na monitoru. Objevují se sice zřídka, ale krev dokážou rozpumpovat stejně spolehlivě, jako smíchání Absintu s pivem (snad energetickým nápojem ne? :-) - pozn. red). Ve zbrojním arzenálu se mnoho novinek nekoná. Několik druhů pistolí, klasická brokovnice, uzi. Vše už tu bylo, ale hra samotná není primárně orientovaná na střílení, a tak to tolik nezamrzí.
Naopak výběr nedobrovolných terčů je dost široký. Setkáte se s vlky, medvědy, gorilami, později se lvy, pumami, krysami a krokodýly, a ke konci se objeví i nějaké ty mumie (ehm kočičí?). Opomenout bych nemohl ani bossy, kteří naštěstí nejsou natolik tuzí, abyste měli zbytečnou frustraci.
Nová Lara se povedla i po grafické stránce, i když se upustilo od několika inovací. Například zcela chybí HDR, které bylo na výběr v minulém dílu (ne že by to nějak pomohlo), a tak se nastavení omezuje pouze na rozlišení a pár nejdůležitějších efektů (stíny, antialiasing). To ale nemění nic na faktu, že se na TRA překvapivě dobře kouká a co je nejdůležitější, téměř není náročný na hardware. Velké sály plné padajícího listí a prosvítajících paprsků slunce vám jednoduše vyrazí dech a je jedno, jestli jste grafický masochista (záleží vám jenom na grafice :) ) či nikoli. I přesto, že by neuškodilo výročnímu dárečku vypadat přitažlivěji, stále má co nabídnout.
Efekty vody jsem obdivoval už v minulém díle, zde byly dovedeny téměř k dokonalosti. Žádné super realistické odrazy letícího racka, žádná simulace vlnění. Zaměřilo se především na efektivnost a je to hodně znát. Voda reaguje pružně, při plavání kolem Lary létají kapky, pod vodou jsou pak kolem těla vidět částečky unikajícího kyslíku. Poté, co z vody vylezete, z postavy kape voda, jsou vidět mokré fleky na oblečení (záleží na tom jak moc jste se namočili), kůže se leskne a vůbec je na co se koukat. A pokud necháte Laru chvíli stát, možná se i sama usuší :)).
Jedno z mých dalších zklamání se nachází v kategorii ozvučení. Opět mi to nedá a musím se obrátit na minulý díl, který byl hlášek plný. Hodně mi zde chyběl headset, přes který Lara často prohazovala slovíčka se svým operátorem (není to Vodafone) a v zapadlé kobce jste na tom psychicky byli mnohem lépe. Zde jsem si často připadal osamělý a vzhledem k prostorám, které navštívíte je to někdy až depresivní. Zvláště když se postopadesáté snažíte dostat přes místnost, a zase uklouznete.
Soundtrack se naopak povedl. Melodie se objevuje jen sporadicky, ale tím podtrhuje herní moment (útok nepřítele, objevení tajné lokace) a proto nezačne po hodině hraní lézt ušima. Navíc starodávné řecké motivy lahodí uchu a navozují příjemnou atmosféru.
Co říci závěrem? Poslední díl rozhodně nezklamal, i když jsem čekal trochu lepší výkon. Pro fanoušky Lary Croft je to jednoznačný doplněk ke své sbírce, pro ty ostatní osvěžující dobrodružství s nejznámější herní postavou současnosti. Nezbývá než doufat, že bude mít Eidos dost rozumu na to, aby tímto úspěchem celou sérii ukončil. Každý ví, že je nejlepší odejít jako vítěz.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 437 čtenářů
Špatný vtip se vydavatelství nevyplatil, sesypala se na něj vlna kritiky
Na twitterovém profilu vydavatele Electronic Arts se objevil vtípek utahující si z hráčů singleplayerových her. Ačkoliv...
Postavil si pařící doupě za 700 tisíc, vypadá jako kokpit vesmírné lodi
Populární thajský youtuber vystupující pod přezdívkou Bankii je tak velikým fanouškem vesmírného simulátoru Star...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Lidé zkritizovali jeho hru. Slavný tvůrce tak vypnul fóra a přestane sdílet
Odhalení dalšího dílu z kdysi velmi oblíbené adventurní série Monkey Island neprovázelo jen nadšení. Řada lidí...
Starfield budí pozornost. Co čekat od nejambicióznější sci-fi posledních let
Starfield je připravovaná sci-fi akční hra na hrdiny. Odehrávat se bude ve 24. století, dvacet let po válce dvou...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Hogwarts Legacy je zatím nejambicióznější hra z univerza Harry Potter
Do oblíbeného světa magie a kouzel už jsme zamířili několikrát, ovšem tentokrát to vypadá na opravdu epický výlet,...
RECENZE: Staňte se drsným bijcem, King of Fighters XV myslí i na nováčky
Značka King of Fighters se vrací po šesti letech. Je přístupná začátečníkům, zklamáni ovšem nebudou ani experti na...
RECENZE: Zaklínačský animák působí spíš jako „neznačkové“ fantasy
Nový animovaný film se zaklínačskou tématikou je dalším přírůstkem do kolekce nabídky původní tvorby Netflixu. Ačkoli...
RECENZE: Tiny Tina’s Wonderlands ukazují špičkové spojení fantasy a sci-fi
Spin-off k sérii Borderlands nepřekvapí herními mechanismy, ale fantasy kabátek mu náramně sluší. A hlavně: je to...
RECENZE: Oddworld: Soulstorm je depresivní, umí potrápit a stojí za to
Oddworld se vrací ve formě. Je náročný, temný a vizuálně podmanivý. Fandy původních her nezklame, ale jestli okouzlí...