Theme Park World

  1:52aktualizováno  10. července 2001 12:45
Theme Park World
Theme Park World

Krmáš neboli pouť byla vždy pro nás vesnické děti jedním z vrcholů roku. Každému z nás se okamžitě rozzářily oči vzrušením, když se u okna sedící šťastlivec poslal tichou poštou po třídě "Už jsou tady!!!" - na hřiště vedle školy přijeli "komedianti"... Kolotoče, cukrová vata, papírová růže ze střelnice pro Věrku (Alenku, Evičku - kdepak ty fajn holky jsou...), balónky na gumičce (dodnes si pamatuji obdiv spolužáků, když se mi podařilo tenisákem na gumičce trefit obávaného ředitele školy přímo doprostřed pleše) (Pražští čtenáři, rozmazlení stálou dostupností Juldy Fuldy, nechť laskavě odpustí autorovi, že se nechal unést vzpomínkami - a pan Malý nechť se laskavě zdrží poznámek...)

Není divu, že když se před časem objevila hra Rollercoaster Tycoon, stala se rázem jednou ze stálic mého harddisku a dodnes se k ní občas s radostí ve chvílích oddechu vracím. Již tehdy jsem od služebně starších pařanů slýchával o Theme Parku, který byl s tímhle nápadem (budování zábavního parku, to je to, oč tu běží - copak jsem vám to ve víru vzpomínek ještě neřekl?) Theme Park World první a lepší atd. atp. (mne osobně původní TP minul). I proto jsem na šéfredaktorův dotaz, zda opravdu chci recenzovat Theme Park World (se špatně skrývaným smíchem a podtextem o senilních infantilech), radostně přikývl a s netrpělivostí očekával balíček z Opavy.

Nicméně po bezproblémové instalaci (150 MB na disku) a roztomilém intru nastal tak trochu šok... Můj počítač sice není zrovna high end, ale přece jen kombinaci PII-233 MHZ, 64 MB RAM, grafika Riva128 + Voodoo 1 nepovažuji za až tak zastaralou (pro zajímavost, Falcon 4.0 nebo Mig Alley na ní běží bez problémů 800x600 s plnými detaily, o NHL2000 nebo FIFA2000 ani nemluvě). Ne tak však TPW... Hru se mi podařilo uspokojivě (rozuměj tak, aby se vůbec dala hrát) rozchodit pouze na Rivě v rozlišení 640x480, při volbě Voodoo1 se hra tvrdošíjně přepínala do Software renderer módu (a pokus zapnout rozlišení 800x600 dal zapomenout na pojem frames per second - to bylo spíše seconds for frame L) Neustálé swapování při každém pohybu myši bylo opravdu deprimující. Jak by hra běžela na proklamované minimální konfiguraci (P166 bez 3D karty) si opravdu nedovedu si představit.

Zanechme však stesků na hardwarové vybavení recenzentů BonusWebu (jednou si stejně za ty honoráře koupím pořádné dělo, stejně jako šéfredaktor) a vraťme se zpátky ke hře. Theme Park World Tak tedy po roztomilém intru (později jsem zjistil, že toto má dokonce několik variant) na vás vyjukne kulatá hlava něčeho, co z nedostatku fantazie nazvu mravencem. Tento mravenec bude vaším průvodcem po celou dobu hry a bude vám radit co a jak (naštěstí se tento otravný tvor dá vypnout, protože vám časem pravděpodobně začne lézt na nervy stejně jako mně) Zde bych trochu odbočil a citoval komentář mého malého syna - "Tati, ten mravenec tam furt něco kecá a já mu stejně nerozumím!" - pánové z JRC, což takhle (vzhledem k cílové skupině, pro kterou je tato hra určena) pouvažovat o lokalizaci hry do češtiny???

Své zábavní parky můžete stavět na čtyřech ostrovech. Každý ostrov představuje jeden "svět", odlišený designem atrakcí, hudebním motivem a vůbec celkovým pojetím - Lost Kingdoms ve stylu Jurského parku, strašidelný Halloween World, Wonderland plný pohádkových zázraků a futuristická Space Zone. Do posledních dvou jmenovaných ovšem získáte přístup teprve poté, co si svými budovatelskými zásluhami v předchozích parcích získáte potřebný počet přístupových klíčů. Na ostrově vás uvítá pouze přístupová cesta, vedoucí k bráně parku. Za ní se prostírá širé prostranství, na kterém můžete realizovat své stavitelské plány. Na ně máte do začátku k dispozici jistý základní obnos dolarů, a jen na vás záleží, zda se vám časem podaří tuto sumu rozhojnit nebo naopak zda skončíte ostudným bankrotem. Theme Park World Stavět můžete různé druhy zábavních atrakcí (oproti RCT je mi však jejich výběr zdá poněkud chudý), výherní atrakce (střelnice apod. - ty mi naopak v RCT velmi chyběly), různé prodejní stánky a příslušenství parku (záchody, odpadkové koše, různé skalky, stromy a keře na okrasu parku atd. atp.). U každé atrakce můžete samozřejmě nastavit její parametry. Další věcí, která mě při budování parku nesmírně iritovala, byla skutečnost, že stavby při jejich umisťování nelze otáčet a je nutné je orientovat pouze jedním směrem, a to tak, že jejich vchod bude čelem ke vchodu parku (zřejmě proto, aby malí návštěvníci nezabloudili) - vůbec díky použité grafice je stavění oproti RCT poněkud nepřehledné. Všechny stavby jsou provedeny přesně v duchu zaměření parku - například oblíbený Skákací hrad má v Lost Kingdoms podobu fialového dinosaura Dinka a v Wonderlandu zase obřího zákusku. Z toho ovšem vyplývá, že design atrakce nemůžete nijak měnit (nepočítám samozřejmě různé autodráhy a vláčky, kterým určujete, kudy povedou) - na nějaké vymýšlení barevných kombinací nebo tvaru vozíků jako v RCT můžete s povzdechem zapomenout.

Do svého parku samozřejmě potřebujete i personál - úklidovou četu, mechaniky na opravy porouchaných atrakcí, baviče a ochranku, která na to všechno dohlíží přísným okem. Theme Park World Tato část je oproti RCT zábavnější - vaši zaměstnanci mají každý své jméno, rozdílné platové nároky (a následně i rozdílnou pracovní morálku), můžete je zapracovat k vyšší pracovní výkonnosti (celkem 3 úrovně povýšení) - obdobně jako v jiné strategii Bullfrogu, Theme Hospital. Kromě obslužného personálu zaměstnáváte rovněž výzkumníky, kteří pro vás vymýšlejí nové možnosti pro výstavbu vašeho parku snů.

Za své snažení získáváte kromě dolárků z kapes vašich návštěvníků ještě takzvané Zlaté lístky (Golden Tickets) za splnění různých ukazatelů (počet návštěvníků, procento spokojených zákazníků atp.) - za ty můžete jednak získat speciální atrakce, které se za peníze nedají koupit, jednak za ně získáte již zmíněné klíče otevírající vám brány do dalších světů. Další možností výdělku jsou "cílové odměny", které vám váš věrný otravný mravenec nabídne za splnění různých úkolů (třeba prodat 30 limonád v průběhu následujících 60 dní).

Samozřejmostí je grafické zobrazení všemožných statistik o parku. Pocity návštěvníků jsou zobrazeny v comicsovém obláčku nad jejich hlavami - zde je však podle mne lepší RCT, který nabízí statistik neporovnatelně více a navíc u něj víte DOSLOVA, co si o vás kdo myslí).

Theme Park World
Výrobce: Bullfrog
Distributor: Electronic Arts/Bohemia Int.
Minimální konfigurace: P166, 32 MB RAM, 4xCD-ROM,
80 MB na HD grafika s 1 MB RAM
Doporučená konfigurace: P233, 64 MB RAM
3D karty: Direct3D, 3Dfx
Multiplayer: ne
Verdikt: Ideální vánoční dárek pro vaše školou povinné dítě nebo mladšího sourozence.
Hodnocení 72%

Grafické provedení hry oproti strohému RCT úchvatné (hra běží na enginu Dungeon Keepera 2), zpracované v lehce úchylném infantilním stylu. Skvělou vychytávkou je možnost přepnout se do pohledu návštěvníka a na vlastní oči si projít svůj park, včetně všech atrakcí (i na záchod si můžete zajít). Svým parkem se můžete pochlubit i svým známým a přátelům - přímo ve hře existuje možnost publikovat svůj park na internetu, případně poslat pohlednici (screenshot) svého parku emailem.

Jak tedy hra vychází ze srovnání s RCT? Předně je třeba říci, že TPW je zjevně určen pro mladší hráčské ročníky. Já coby starý kolotočářský manažer zůstanu u svého Rollercoastera, který nabízí větší možnosti řízení parku a stavbu geniálních horských drah. Můj syn vám však naopak řekne, že proti skvělé zábavě v Theme Park Worldu je RTC nudná záležitost (jen ten mravenec neumí česky). Proto si k mému hodnocení si můžete připočíst 5% za každý rok, o který je váš věk nižší než 13 let (a dalších 5%, pokud máte lepší počítač než já).

Nejčtenější

Sexy androidka na PC válí. Stellar Blade hlásí skvělé prodeje

Je krásná a hráči si ji mohou obléct do mnoha více či méně sexy oblečků. Androidka Eva ovšem byla vytvořena pro jiný účel. Aby na zničené Zemi bojovala proti mimozemským monstrům.

O akci se sexy Evou je zájem, Stellar Blade odstartoval na Steamu fantasticky

Více než rok po vydání se povedená postapokalyptická akce Stellar Blade podívala z PlayStationu 5 také na PC. A první výsledky naznačují velmi slušný komerční úspěch.

Nejvíc sexy hra loňského roku vyšla na PC. A není jen pro chlípníky

Loňská hra Stellar Blade, která původně vyšla pouze na PlayStation 5, se nyní dočkala i PC verze. Hra nás mile překvapila tím, že funguje hezky plynule i na pár let staré PC sestavě, a již vyhlížíme,...

Kdysi jsme je milovali. Jak si vedou kultovní hry dnes?

Pojďme se vypravit hluboko do herní minulosti a připomenout si začátky některých slavných herních sérií. V kontrastu s tím se následně podíváme, jak si vedou dnes.

Bojují o titul šampiona. Znáte nejlépe hodnocené hry první poloviny roku?

Některá z těchto her se s největší pravděpodobností letos v zimě popere o titul hry roku. Seřadili jsme nejúspěšnější tituly vydané během první poloviny letošního roku podle agregátoru recenzí. Je...

Očekávanou 3D hopsačku Donkey Kong Bananza si rázem všichni zamilovali

Nová konzole Switch 2 je venku zhruba dva týdny a Nintendo už nám detailně představuje další očekávanou pecku - 3D hopsačku Donkey Kong Bananza.

19. června 2025  10:08 0

Bojují o titul šampiona. Znáte nejlépe hodnocené hry první poloviny roku?

Některá z těchto her se s největší pravděpodobností letos v zimě popere o titul hry roku. Seřadili jsme nejúspěšnější tituly vydané během první poloviny letošního roku podle agregátoru recenzí. Je...

19. června 2025 4

Harry Potter a Hra o trůny. Warner Bros. Games se zaměří na klíčové značky

Warner Bros. Games před dvěma lety namlsal úspěch hry Hogwarts Legacy z kouzelnického světa Harryho Pottera. Jenže dál už se herní divizi příliš nedařilo, což vyústilo v její restrukturalizaci.

18. června 2025  11:27 0

Další propadák? Novinka od zkušených tvůrců odstartovala rozpačitě

Zdá se, že tvůrci ceněných mysteriózních her Alan Wake či Control tentokrát šlápli vedle. Jejich online kooperativní akce FBC: Firebreak totiž odstartovala rozpačitě.

18. června 2025  10:25 1

RECENZE: Jakuzácký příběh z osmdesátých let boduje i na Switchi 2

85 %

Yakuza 0 Director’s Cut je ideální příležitost, jak vstoupit do světa japonské série Yakuza, kterou dnes známe pod jménem Like a Dragon.

Switch 2
18. června 2025 0

Nemyslitelné. Veleúspěšný Zaklínač 3 možná dostane nové rozšíření

Již deset let starý třetí díl série The Witcher (Zaklínač) možná ještě neřekl své poslední slovo. Objevily se informace, že příští rok by mohl dostat příběhové rozšíření, které hru podle...

18. června 2025 0

Yakuza 0 Director’s Cut

85 %

Switch 2
vydáno 17. června 2025  15:21,  aktualizováno  15:21

Remake Prince of Persia oznámený v roce 2020 stále vzniká, vzkazuje Ubisoft

V září tomu bude pět let, co Ubisoft odhalil remake skvělého Prince of Persia: Sands of Time z roku 2003. Nyní se připomíná, že na něm stále pracuje.

17. června 2025  11:30 2

Tvůrci Zaklínače 4 volí přístup „nejprve konzole“. Mají k tomu dobrý důvod

Technologickou demoverzi z připravovaného Zaklínače 4 jste už určitě viděli. A pokud ne, běžte to hned napravit. Nyní nás polské studio CD Projekt Red nechalo nahlédnout za oponu vývoje.

17. června 2025  10:37 7

Máme tu největší průšvih letoška? Podvod, zuří hráči a chtějí zpět peníze

Titul herního propadáku roku má prvního vážného kandidáta. Hra MindsEye sbírá negativní hodnocení a kvůli špatnému technickému stavu si mohou hráči na PlayStationu dokonce zažádat o vrácení peněz,...

17. června 2025 1

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Sexy androidka na PC válí. Stellar Blade hlásí skvělé prodeje

Je krásná a hráči si ji mohou obléct do mnoha více či méně sexy oblečků. Androidka Eva ovšem byla vytvořena pro jiný účel. Aby na zničené Zemi bojovala proti mimozemským monstrům.

16. června 2025  11:32 4

Populární hra končí s pořádáním „oslav hrdosti“. Jsou prý cestou ke krachu

Na rozdíl od mnoha předchozích roků se letos hráči populární onlinovky RuneScape nedočkali oficiálních oslav měsíce hrdosti. Podle ředitele vývojářského studia Jagex Jona Bellamyho se totiž změnila...

16. června 2025 16
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.