Středa 21. října 2020, svátek má Brigita
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 21. října 2020 Brigita

Tajuplný ostrov - Return to Mysterious Island

  12:00aktualizováno  26. března 10:34
Jaké to je ztroskotat na Tajuplném ostrově Jula Verna? Tento bezpochyby jedinečný zážitek se nám snaží zprostředkovat francouzští Kheops Studio ve své nejnovější dobrodružné hře.
65

Tajuplný ostrov - Return to Mysterious Island

Platforma: PC
Výrobce: Kheops Studio

Herní karta

Bitva na dálku mezi vývojáři Frogwares a Kheops Studio pokračuje. Oba týmy se před časem rozhodly oživit fantastické romány Jula Verna formou dobrodružných her a oba již mají za sebou své první pokusy. Jak úspěšní byli žabáci z Ukrajiny, vám poreferoval Petr Poláček již před rokem. Nyní je nevyšší čas rozebrat dílko konkurence.

Seal of Evil Tu zdrobnělinu, „dílko“, jsem nepoužil jen tak náhodou. Return to Mysterious Island, v Česku vydaný pod názvem Tajuplný ostrov, si totiž už na první pohled nehraje na kdovíjak velkolepý projekt. Archaický engine á la Atlantis dnes nenadchne vůbec nikoho, a jednoduchý příběh o mladé mořeplavkyni Míně, která se zúčastní závodu Cena Jula Verna v plavbě kolem světa a ztroskotá na pustém ostrově, by si nevysloužil nominaci na herního Oskara, ani kdyby byla celá porota pod parou. Tím ale rozhodně nechci tvrdit, že tato hra nemá žádné eso v rukávě.

Kouzlo, jež je ale zároveň dvojsečnou zbraní, se skrývá v jejím pojetí. Návrat na tajuplný ostrov by se dal označit spíše za simulátor přežití než za klasickou adventuru. Ze zcela prostého důvodu uvěznění na (zdánlivě) pustém ostrově můžeme ihned zapomenout na jakékoliv rozhovory a také řešení klasických logických rébusů sestavených člověkem. Seal of Evil Jediné, čehož lze alespoň zpočátku bezezbytku využít, jsou dary přírody, které najdeme na pláži, ulovíme v řece, vypěstujeme na poli, různě zpracujeme nad ohněm, a tak podobně. A že se toho všude kolem nás nachází opravdu hodně! Prakticky celá hra je tedy výhradně o sbírání a používání haldy předmětů, což zní možná poněkud jednotvárně, ale díky přizpůsobené hratelnosti se v tom žádná hrůza rozhodně neskrývá. Zajímá vás proč?

Protože právě v kombinování získaných předmětů a vytváření pozoruhodných věciček ve stylu MacGyvera (ovšem pouze na přírodní bázi) je vůbec nejsilnější stránkou této hry. Nestává se příliš často, abyste dobrou čtvrtinu celkové herní doby strávili v inventáři. V případě Tajuplného ostrova je s tím nutno od začátku počítat. Obrazovka s inventářem je zde prakticky jakousi „hrou ve hře“, v níž především si budete vařit své mozkové závity a přemýšlet nad tím, které předměty spojit, abyste vyrobili například rybářský prut. Vše přitom funguje naprosto jednoduše: Pod hlavním polem s inventářem (který je rozdělen na 8 sekcí, mezi nimiž se lze přepínat a předměty tak dle libosti třídit) se nachází menší pole, kam můžeme kterýkoliv předmět z hlavního pole přetáhnout. Seal of Evil Je-li možná kombinace, objeví se na dalším 1 až 4 místech (podle možnosti) menšího pole otazníky, místo nichž je třeba dosadit další potřebné předměty (nesprávné předměty dosadit nelze = odpadá riziko nesmyslných kombinací). Jakmile jsou všechny předměty správně vybrány, vznikne nová věcička, kterou bezpochyby velmi brzy využijete.

Máme před sebou takovou předmětovou kombinatoriku, jakou prakticky žádná jiná adventura nenabídne.

Tím však možnosti manipulace s předměty nekončí! Řada předmětů má totiž vícero využití, a to jak povinných, tak dokonce nepovinných. Může se tedy stát, že vyrobením a použitím jednoho předmětu přijdete o některé dílčí předměty, které bylo možno použít jinde, a nezbude vám, než hledat jinou cestičku nebo vyrobit jinou věc, která vám ve splnění úkolu pomůže. Vše je přitom ošetřeno tak, aby byl každý úkol splnitelný a aby hráč kvůli této „tvůrčí svobodě“ neuvízl ve slepé uličce. Když k tomu ještě dodám, že všechny nově vyrobené předměty lze znova „rozebírat“ na jejich dílčí součásti, bude snad každému z vás jasné, že máme před sebou takovou předmětovou kombinatoriku, jakou prakticky žádná jiná adventura nenabídne.

Porovnání herního příběhu s románem Jula Verna

Společných bodů mezi příběhem původního románu Jula Verna a příběhem z dílny Kheops Studio není mnoho. Vernův román se odehrává za války severu proti jihu, kdy pět Američanů uprchne ve větrné smršti z jižanského zajetí. Jejich balón je však zahnán nad moře a ztroskotá poblíž pustého ostrova v Tichém oceánu. Pro zajištění holého života využijí trosečníci všech svých vědeckých a technických znalostí a přírodních podmínek Lincolnova ostrova, polidští lidoopa Jupa a ubrání ostrov před útokem pirátů. Setkají se též s umírajícím kapitánem Nemem, který jim v kritických chvílích tajně pomáhal. V případě herní adaptace románu se setkáme s pouze jedním trosečníkem (ovšem bezkonkurenčně nejpůvabnějším :o)), děj je situován do současnosti či blízké budoucnosti a z Nema zbyl už jen duch a rakev s tělem. Zajímavostí je zachování prvku ochočení opičky, která bude od druhé poloviny hry dělat naší hrdince společnost a taktéž jí vydatně pomáhat.

Seal of Evil Tímto nadmíru zajímavým nápadem tvůrci chytře vyvažují jinak nudnou první polovinu hry. Úkoly, které hráče na jeho pouti ostrovem čekají, jsou spíše logicky nutné než zábavné. V první kapitole, situované na pláži pod strmými skalisky, je naším jediným úkolem Mínu nasytit celou řadou potravin, kokosovými ořechy počínaje a pečenými kraby konče. Teprve pak bude naše statečná mořeplavkyně dostatečně silná na to, aby se dostala do vnitrozemí a hledala způsob, jak dobít baterii v telefonu a pokusila se o kontakt s okolím. Zajímavé věci se začnou dít až po několika hodinách hraní, kdy Mínu ve snu navštíví duch legendárního kapitána Nema a se slovy „Najdi mé tělo a řádně ho pohřbi“ dá hráči konečně důvod se do hry pořádně ponořit.

Jenže od tohoto okamžiku uplyne jen dalších pár hodin a hra je u konce, což je její další problém. Přestože je ostrov poměrně rozsáhlý, navštívíme na něm jen několik málo lokací, takže o nějakém „průzkumu“ neznámého prostředí nemůže být ani řeč. Seal of Evil Na druhou stranu si dali grafici a zvukaři na ztvárnění alespoň toho mála záležet a prostředí vypadá opravdu lákavě, v rámci mezí živě a po zvukové stránce zcela věrohodně.

Verdikt: Na Tajuplném ostrově v podstatě není uděláno nic vysloveně špatně, ale kromě hezké grafiky a originální předmětové orgie nelze ani nic vyzdvihnout. Především kvůli jednoduchému příběhu a místy nezáživným úkolům se dříve nebo později pobyt na pustém ostrově omrzí a hráči se zasteskne po životě, který zde logicky chybí. Stejně, jako se chce trosečník ze svého „vězení“ dostat zpět mezi lidi, budete chtít i vy tajuplný ostrov po jistém čase opustit. A to pro něj není dobré znamení.

Autor:

Hodnocení hry

Redakce

65 %

Čtenáři

80 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 165 čtenářů

Témata: Atlantida, simulátor
  • Nejčtenější

Sega rozdává nevydaný prototyp Golden Axe. Jeho autor je vzteky bez sebe

Vydavatelství Sega zveřejní rozpracované, ale nikdy nedokončené pokračování kultovní mlátičky Golden Axe. K dispozici...

Obrovský zájem, vše vyprodáno. K herním novinkám se nedostane každý

Letošní podzim je jedna velká zkouška trpělivosti pro hráče. O nové grafické karty, herní konzole či VR brýle je jedna...

Čínský stroj na peníze. Genshin Impact vydělal za deset dnů dvě miliardy

Free 2 play online hra Genshin Impact vzala herní svět útokem. Dlouholetý vývoj se zaplatil během necelých 14 dnů, její...

Nechutná operace oka stále děsí. Vývojář vzpomíná na vznik legendární scény

Děsivá scéna ze hry Dead Space 2, ve které si hlavní hrdina musí skrze oční bulvu zastrčit do mozku speciální jehlu,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Age of Empires III: Definitive Edition je nadčasový, ale ty bugy

Vývojáři už nám naservírovali remastery dvou předchozích dílů, ale bez kompletního setu by to nebylo ono. Zatím...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

RECENZE: Jedi: Fallen Order je konečně zase skvělá Star Wars hra

Jedním z velice příjemných překvapení roku je titul Star Wars Jedi: Fallen Order, který mohlo vydavatelství EA pokazit...

RECENZE: Marvel’s Iron Man VR ukazuje omezení virtuální reality

Tony Stark se vrátil jako Iron Man do herního světa v titulu určeném výhradně pro virtuální realitu. To zní jako skvělý...

RECENZE: Kniha Zaklínač a jeho svět zaujme především fanoušky hry

Nakladatelství Crew vydává ve spolupráci se společností Fantom Print knihu, která potěší fanoušky herní série o...

RECENZE: Dex ukazuje budoucnost, v níž bez implantátů nemá cenu žít

Česká hra Dex zasazuje tradiční žánr do ne úplně tradičního prostředí. Mladá dívka s modrými vlasy zachraňuje svět před...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Tvoje tvář má známý hlas bude bez Stárkové. Zkolabovala kvůli covidu-19

Show Tvoje tvář má známý hlas pokračuje už v sobotu večer sedmou epizodou. Jedna z účinkujících však v ní bude chybět....

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Chtěla jsem udělat něco zapovězeného, říká k pornu Tarra White

Má za sebou úspěšnou kariéru ve filmech pro dospělé, její vztahy s rodinou na Moravě však poznamenala. „Příbuzní se...