RECENZE: Čekali jsme hodně, přesto nás nový God of War uzemnil

God of War: Ragnarök
Sony Czech 09.11.2022 PS4, PS5
Největší playstationové hity v posledních letech vychází i na PC a konzole tak v očích mnoha fanoušků přichází o svojí exkluzivitu. Protože proč si domů kupovat další krabičku na hraní, když stačí chvíli počkat a můžete si to samé zahrát i na domácím počítači? God of War: Ragnarök na tuto otázku dává nekompromisní odpověď – protože na některé věci jednoduše čekat nechcete.
Že je nový God of War skvělý asi překvapí málokoho, už z minula totiž měli vývojáři postavený hutný základ. Na pohled líbivou nicméně poněkud pitomoučkou značku dokázali odvážným restartem povýšit na emocionální drama o komplikovaném vztahu otce se synem, stereotypní hratelnost spočívající většinově jen v co nejrychlejším mačkání tlačítek pak nahradili daleko sofistikovanější a dospělejší náplní (viz naše recenze).
Přestože se hra v roce 2018 dočkala vřelého přijetí od hráčů i kritiků, brzké oznámení Ragnaröku vzbudilo v mnohých spíše rozpaky. Od začátku totiž působilo poměrně neambiciózně a spíše jako větší datadisk než nová hra. A na rovinu, tohoto pocitu jsem se nezbavil ani po úvodní pasáži, ze které jsem před 14 dny psal preview. „Ragnarök je prostě God of War se vším všudy, ale bez něčeho zásadního navíc,“ domníval jsem se tehdy. Jenže zatímco u drtivé většiny her platí, že po pár hodinách už vývojáři ukázali vše co umí a lze tak dělat závěry, teď zpětně vidím, že jsem v té době z Ragnaröku neviděl vůbec nic.
Jestli mohu takhle ze začátku ze hry něco vypíchnout, je to její obrovská rozloha. Ani první díl nebyl zrovna drobek, tentokrát se ale bavíme o nějakých čtyřiceti hodinách hraní, což by byla slušná porce i na nějaké RPG odehrávající se v otevřeném světě. Jenže tady jde o pečlivě zrežírovanou „koridorovku,“ která vás nijak nezdržuje generickými nepovinnými úkoly, dobýváním nepřátelských základen, grindem za zkušenostmi a dalšími nadbytečnými aktivitami, kvůli nimž jsou si všechny hry od Ubisoftu tak navzájem podobné. Ne, tady je každá scéna, každý souboj, vedlejší mise i každý schovaný sběratelský předmět ručně naaranžován a tak vás hra i po desítkách hodin nepřestane udivovat novinkami.
Ano, řadoví nepřátelé se opakují, ovšem pokaždé jsou namícháni trochu jinak, což v kombinaci s měnícím se okolním prostředím dává vzniknout unikátním situacím. Jinak se proti nemrtvým bojuje mezi zrcadly schopnými odrážet vržené zbraně, jinak zase pokud na vás zaútočí s podporou lučištníků. Bojový systém je prakticky totožný jako minule, což znamená, že musíte dávat pozor především na taktický pohyb po bojišti a dobře načasované úskoky a bloky. Na předposlední obtížnost byla hra poměrně nekompromisní, nikdy se ovšem nezvrhla v klasickou „soulslike“ frustraci a také vás nenutí opakovat dlouhé pasáže. Ze začátku jsem měl pocit, že se obtížnost střetnutí po pár nepovedených pokusech automaticky o něco sníží, ale není to pravda, prostě se jen hráč opakováním zlepšuje a učí. Samozřejmě to však neznamená, že by ani později nedocházelo k mnoha vypjatým scénám:
Příliš novinek nenajdeme ani v častých hádankách, jejichž řešení většinou spočívá v nalezení ideální pozice odkud lze někam hodit sekeru, ovšem těch variant, kterých je na tomto jednoduchém principu možné vymyslet, je prakticky bezpočet.
Souboje i hádanky jsou zastoupeny rovnoměrně, tempo hry je ovšem naštěstí nepředvídatelné. V některých pasážích se prakticky jen mluví, jindy zase postupujete od souboje k souboji, v každý okamžik ovšem víte, proč zrovna máte dělat, to co po vás hra chce. Herní náplň tak oddaně slouží vyprávění příběhu, nikoliv naopak, jak tomu bohužel bývá často zvykem.
A tím se konečně dostáváme k tomu nejlepšímu co hra nabízí. Zatímco samotná hratelnost vlastně jen kopíruje dobře známé principy z mnula a až na pár nových schopností nepřináší nic zásadního, příběh hry je naprosto famózně vygradován. Zprvu mi vadilo, že vývojáři nevyužili bohaté nabídky různých světových mytologií a zasadili příběh o zabijákovi bohů opět do té severské, nakonec se to však ukázalo jako ten nejlepší nápad. Díky přímému propojení s předchozím dílem totiž dostali obrovské množství prostoru k vykreslení všech charakterů a jejich vzájemných vztahů do nevídané hloubky.
Získejte zdarma hry na PlayStation 4 a PlayStation 5 včetně novinky God of War![]() |
Jak už je z názvu patrné, hlavní hrdinové si po úspěšném splnění předchozí výpravy příliš neodpočinou, jelikož se podle starých proroctví blíží Ragnarök, poslední bitva mezi bohy, která má rozhodnout o osudu světa. Kratos a jeho syn Atreus se ovšem chtějí předpovězenému osudu vzepřít…
Takto zestručněno to vypadá jako další heroický příběh o záchraně světa, ale nenechte se mýlit, God of War je v jádru téměř intimním příběhem o několika málo jedincích. Minulý díl táhl dopředu hlavně vyvíjející se vztah mezi otcem a synem, tentokrát do něj ovšem zasahují i další postavy.
V průběhu své dlouhé cesty narazíte na mnoho nových spojenců i nepřátel, kteří rozhodně nejsou jen dvourozměrní paňácové a tak vás čeká mnoho zajímavých a především dostatečně vysvětlených zvratů. Ne, žádný z nich nemá razanci golfové scény z The Last of Us 2, ale i tak doporučuji přísně se vyhýbat jakýmkoliv spoilerům, které touto dobou už čile kolují po internetu.
Ještě důležitější než samotný příběh je ovšem jeho prezentace. Teď nemyslím ryze tu technickou, o které si něco povíme v závěru, ale spíše tu uměleckou. Herecké výkony jsou famózní , dialogy skvěle napsané a i ti největší záporáci mají pro své jednání pochopitelnou motivaci. Všechny filmové scény jsou navíc dokonalé naaranžované, obzvláště s přihlédnutím k faktu, že je hra opět snímána na jeden dlouhý záběr a neobsahuje žádné střihy.
Autoři moc dobře vědí, že méně je někdy více a tak vedle našlapaných akčních scén najdou i prostor na zklidnění, když třeba minutu sledují unaveného Kratose, jak odkládá zbraně a jde si lehnout do postele. Snad jen těch několik rádoby vtipných scének s roztomilými zvířátky působí nadbytečně a do jinak smrtelně vážného vypravování se vůbec nehodí.
Grafika je sice krásná, ale zase není nijak zásadně lepší než u minulého dílu. Přestože se většinově pohybujeme po dobře známých světech, dokázali vývojáři nabídnout daleko pestřejší prostředí, takže i navzdory tomu, že hru táhne dolu i podpora starší generace konzolí (například některé zbytečně dlouhé tunely, během kterých se nahrává další část mapy), je na hru radost pohledět. Na PS5 v dynamickém rozlišení pak hra lítala bez škobrtnutí v 60 FPS, na PS4 nabídne jen 30, ale to už měl i minulý díl, takže těžko něco vyčítat.
Co mě vyloženě nadchlo je možnost pohybem prstu po touchpadu vypnout a zase snadno zapnout uživatelský interface, po většinu času se tak budete moci kochat bez grafického „odpadu“ a když dojde na souboje, nemusíte kvůli tomu zdlouhavě lézt do menu. Jinak hra je, jak už bývá u playstationových her dobrým zvykem plná nastavení, které usnadní hraní i lidem s nějakým fyzickým hendikepem (viz náš článek).
Když si to tak v hlavě shrnu, Ragnarök jednoduše nemohl dopadnout lépe. Je to sice v jádru úplně to samé, co minule, jenže kde vývojáři ubrali na originalitě, tam přidali na hloubce příběhu a do dobře známých kulis připravili strhující drama. Navíc toho dodali pořádnou porci, ke které se můžete ještě dlouho vracet po dohrání za nesplněnými vedlejšími úkoly. Těch pár negativ, jako příliš pomalý rozjezd, otravné „vtipné“ postavy nebo klišé v podobě snových sekvencí sice poněkud sráží naše celkové hodnocení, v kontextu celku jsou ovšem bezvýznamná. Takových her je zoufale málo. Ale ještě tak, už takhle jsem kvůli její délce přišel o spoustu spánku a sociálních kontaktů.

-
-20 %Získat slevuS kartou Visa na prodejně sleva +3 %.
-
-15 %Získat slevuS kartou Visa sleva 15 % na další nákup.
-
-20 %Získat slevuS kartou Visa 1+1 na nápoje Coffizz.
-
-33 %Získat slevu
-
-20 %Získat slevu
-
-25 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 500 Kč na další nákup.
-
-20 %Získat slevu
-
-20 %Získat slevu
-
-25 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 500 Kč na další nákup.
-
-30 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 500 Kč na další nákup.
-
-15 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 10 % na další nákup.
-
-25 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 15 % na další nákup.
-
-25 %Získat slevuS kartou Visa poukaz 20 % na další nákup.
-
-20 %Získat slevu
-
-20 %Získat slevuDodatečný bonus při platbě kartou Visa.
Nejvíce sexy hra loňského roku míří na PC. Co z ní asi udělají tvůrci modů?
Skvělá akční hra Stellar Blade už příští měsíc přijde o svoji playstationovou exkluzivitu a potěší i majitelé PC. Tvůrci modifikací už se nemohou dočkat až už beztak jen spoře oděnou hlavní hrdinku...
Co natáčíš? Populární streamerku vulgárně napadli během vysílání
Populární korejská streamerka Yoo Yoon-jin, známá celému světu pod přezdívkou Jinnytty, nebude na svou nedávnou návštěvu jižní Francie vzpomínat v dobrém. Přímo během živého natáčení ji totiž...
{NADPIS}

{POPISEK}
Stáhněte si zdarma hned dvě luxusní hry. Ale pospěšte si
Obchod Epic Store opět rozdává dvě PC hry zdarma, ale tentokrát to stojí za to. Na své si přijdou fanoušci zombie akcí a stylových her od českého studia Amanita.
Postapokalyptický seriál Fallout by mohl běžet víc než dekádu
Seriálový Fallout na Amazon Prime Video se stal senzací loňského roku a pokud si udrží zájem fanoušků, mohl by běžet více než dekádu, věří herec Aaron Moten, který ztvárnil jednu z hlavních rolí....
KVÍZ: Vzpomenete si na hry, u kterých jsme si v devadesátkách málem zavařili mozek?
Dnes už je všeobecná povědomost o videohrách lepší, dříve v nich ale mnoho lidí spatřovalo jen hloupou zábavu pro hloupé lidi. Ano, akčních titulů, ve kterých nešlo o nic jiného než pobít co nejvíc...
Největší svět, natřásání zadků. Dvacet zajímavostí o nejočekávanější hře
Městská akce Grand Theft Auto 6 je nejočekávanější hra současnosti. Ačkoliv vychází až za rok, venku už je spousta zajímavostí. Pojďme se na dvacet z nich podívat.
{NADPIS}

{POPISEK}
Stáhněte si zdarma hned dvě luxusní hry. Ale pospěšte si
Obchod Epic Store opět rozdává dvě PC hry zdarma, ale tentokrát to stojí za to. Na své si přijdou fanoušci zombie akcí a stylových her od českého studia Amanita.
Hvězdu chystaného hitu dopředu připravují na střet s nenávistnými „fanoušky“
Oznámení hry Intergalactic: The Heretic Prophet od cenami ověnčeného studia Naughty Dog vloni nevyvolalo jen nadšení, ale i vlnu kritiky. Její hlavní představitelkou je totiž plešatá černoška, která...
Ubisoft šetří, remake Prince vydá do roka a hitům dopřeje více péče
Ubisoft zveřejnil hospodářské výsledky za fiskální rok 2025. I nadále se chystá šetřit, zatímco svým nejdůležitějších značkám dopřeje více času na vývoj. Pochvaluje si také březnový Assassin’s Creed...
Doom a ti další. Zběsilý masakr monster desetkrát jinak
Novinka z legendární série stříleček Doom opět nabídne zběsilou akci, ale není zdaleka jediná. Pokud chcete ještě před hraním dát šanci některé z alternativ, máte rozhodně z čeho vybírat.
Nejvíce sexy hra loňského roku míří na PC. Co z ní asi udělají tvůrci modů?
Skvělá akční hra Stellar Blade už příští měsíc přijde o svoji playstationovou exkluzivitu a potěší i majitelé PC. Tvůrci modifikací už se nemohou dočkat až už beztak jen spoře oděnou hlavní hrdinku...
Trestají mě za to, že jsem údajně nácek, stěžuje si šéf herního studia
Herní firma Moon Studios prosí lidi, aby přestali bombardovat jejich nejnovější hru negativními recenzemi. Šéf studia nejprve tvrdil, že je firma ve finančním ohrožení, následně to vzal zpět a začal...