RECENZE: Project CARS je simulátor, který není snadné si užít

aktualizováno 
Propracovaný jízdní model, poškození automobilů, nejrůznější druhy licencovaných vozů, to vše zní jako zaručený recept na skvělou závodní simulaci. Project CARS však ukazuje, že k výborné videohře to stačit nemusí.
65

Project CARS

Platforma: PC
Výrobce: Slightly Mad Studios

  • Realistický jízdní model
  • Působivá detailní grafika
  • Počasí ovlivňující jízdu a jeho nastavení
  • Skvělá rozdílnost vozů, od motokár po formule
  • Velké množství závodních tratí
  • Absence pořádných odměn je frustrující
  • Menu nastavení je vizuálně strohé, vylepšení nejsou navíc možná
  • Nepořádek v umělé inteligenci protijezdců
  • Oproti konkurenci málo aut

Project CARS je propracovanou závodní hrou, která vyrazí dech realistickým jízdním modelem, oslní grafikou, ale sama si zadře motor absencí pořádných odměn, více vozů a problémy s umělou inteligencí. Tuto závodní hru nelze zatratit, ale je těžké si ji oblíbit.

Herní karta

Project CARS | foto: Bonusweb.cz

Nový závodní simulátor to dnes na videoherním trhu rozhodně nemá lehké. A to i přesto, že do nebe vychvalovaná série Gran Turismo ještě nezamířila na PlayStation 4, Driveclub nebyla taková pecka, jak se očekávalo a závodní sága Forza Motorsport vychází jen na Xbox One. Project CARS je multiformátová hra, která má šanci oslovit pouze jednu jedinou skupinu hráčů: pravověrné milovníky závodní simulace. Ale ani u nich nebude mít vyhráno.

Project CARS

Project CARS

Project CARS

Project CARS

Vyberte si, jak moc chcete pomoci


Podstatou hry je co nejvěrohodnější simulace. Jak už bývá v novém herním tisíciletí zvykem, zpočátku si můžete zvolit nastavení asistencí od toho pro závodní amatéry až po naprosté profíky. Hru, potažmo závodění to ovlivní v nejrůznějších pomocných nastaveních, od ABS či dobržďování až po vedoucí linku, která vám svou barevností ukazuje, zda na to máte šlápnout, nebo naopak ubrat. Pokud máte zájem o arkádu, tady své herní choutky neukojíte a budete jen prskat na to, že neustále končíte mimo vozovku.

Věrohodný jízdní model

Jízdní model je věc, před kterou se skláníme. Je sice nelítostný, ale jde o pravověrnou simulaci, u níž je znát, jak výkonné vozidlo jste vybrali, jak jsou nažhavené pneumatiky, v jakém stavu je vozovka či jaké je počasí. 

Příjemný bonus zabudovaný v DualShocku 4

Project CARS umně využívá reproduktoru v ovladači DualShock 4. Z boxu vám budou členové vašeho týmu hlásit, jak si vedete, kolikrát jste vyjeli z trati i další průšvihy. Jde o drobnost, ale ve skutečnosti ještě více umocňuje pocit z virtuálního závodění.  

Vývojáři z týmu Slightly Mad Studio, tvůrci Need for Speed: Shift a jeho pokračování, věnovali jízdě největší pozornost, což je znát již po několika vteřinách od chvíle, kdy poprvé na DualShocku 4 stisknete plyn. Tady nemůžete vyvádět a spoléhat na odrážení se od protijezdců jako v Gran Turismu, zde hrají roli i detaily v nastavení.

Nastavte si, co chcete, nastavování nás baví


A že si u vozu můžete nastavit ledacos, od tvrdosti pneumatik až po citlivost brzd. Jenže menu nastavení je vizuálně chudé jako NASCAR okruh. Je to čistě textové menu, které nudí a nezkušený virtuální závodník se v něm rozhodně nebude chtít pohybovat dlouho. Přitom je to škoda, protože na nabídku je naopak bohaté jako okruh Nürburgring na zatáčky.

Project CARS

Project CARS

Project CARS

Project CARS

Konkurence dávno ukázala, že všechna ta nastavení převodovek a brzdných pedálů lze zobrazit i vizuálně. Stále však nejde o takový průšvih, jako když se pokusíte svůj vůz vylepšit o nějakou novou součástku.

Nové součástky neexistují, vylepšování chybí


Narazíte totiž jako Formule 1 do mantinelu při smyku. To, co přinesly Gran Turismo a Forza Motorsport již před několika lety, zde není možné. Tvůrci se nás snaží opít benzinem a na webu hry tvrdí, že vozy mají ty nejlepší součástky a že si máme pohrát s nastavením.

Všichni ale víme, že jde o hloupost a možnost vylepšovat vozy citelně chybí. Stejně jako pořádný režim kariéry, systém odměn a odemykání nového obsahu. Zde máte téměř vše přístupné od začátku, což je v době zpropadených mikrotransakcí a dodatečného stahovatelného obsahu úplné zjevení.

Odměny se nedočkáte


Na začátku hry si můžete zvolit v kariéře libovolnou třídu závodění. Jenže člověk by po vyhrané sérii očekával pořádnou odměnu a zde se jí nedočká. Ani většího množství vozů, euforického haleluja, prostě něčeho, co uspokojí vaše soutěživé já. Tady máte smůlu, tohle je simulace přízemnosti.

Na druhou stranu můžete od začátku jezdit s jakýmikoliv vozy chcete a kdy chcete. Kariéra je zpracována formou závodního kalendáře, v němž si můžete vybrat jakýkoliv závod. Trochu chudá možnost, ale dostačující.

Umělá inteligence je umělá


Dále nechybí ani samostatná jízda, což je ale z režimů, ve kterých prověříte umělou inteligenci protijezdců, vše. Zbývá už jen on-line multiplayer. Vývojáři jim dali do vínku umělou inteligenci plnou dětských nemocí. Většinou virtuální závodníci jedou jako podle učebnice, po předem dané trase, jen občas vidíte nějaké předjíždění, drama nebo pošťuchování za zvuků skřípajícího plechu.

Project CARS

Project CARS

Project CARS

Project CARS

Jenže někdy, když umělá inteligence vyjede ze stop vyjetých programátory, je chování hry neférové. Jezdci pak do vás bezmyšlenkovitě vrážejí a nejednou máte při přejíždění pocit, že jim hra pomáhá ve váš neprospěch.

Radost na závody pohledět


Při pohledu na hru však žádné problémy mít nebudete. Je totiž nádherná. Modely vozů jsou detailní a s jejich modelováním si vývojáři dali hodně záležet. I tratě jsou parádní, slunce žhaví asfalt, který ve Full HD září detaily.

Pěkné je i poškození, které má však k závodnímu realismu blízko asi jako WipEout. Jednou narazíte ve více než stokilometrové rychlosti do mantinelů a akorát je odřete, zatímco příště vám z tohoto dramatického setkání odpadne kolo. Jak je to možné, to se nedozvíte. Celkově to však působí nedodělaným a nefér dojmem.

Okruhová extratřída

Co se vozového parku týče, je zajímavý. Najdeme tu kolem osmdesátky vozů. Od motokár, přes supervozy, GT vozy až po formule nebo Le Mans prototypy. Rozdílnost vozů je až zarážející, samozřejmě v tom pozitivním slova smyslu.

Fotogalerie

Bohužel jich je ve hře právě jen necelých osmdesát, což oproti konkurenci, která se vytahuje stovkami aut, není nic moc. To však neplatí o tratích, kterých je kolem třiceti. A to včetně všech povinných okruhů jako Nürburgring, Silverstone, Laguna Seca Raceway nebo pro našince Brno. Okruhy jsou zpracovány s citem pro detail a nic jim nebudeme ani nechceme vytýkat.

O pár kol pozadu…


On-line závodění je fajn, pobavíte se u něj a své dovednosti prověříte ve věrohodné simulaci, která svými úskalími potrápí i ostatní hráče z jiných kontinentů. V závodech po síti zaujme nastavení před každou jízdou, kterým můžete změnit tempo každého závodu. Na síti však stále nehraje tento titul tolik lidí, aby se mohli shlukovat v nějakých závodních týmech. Navíc je ostuda, že není přítomen multiplayer v podobě rozdělené obrazovky, výsada konzolových her.

U Project CARS musíme vypíchnout skvělý jízdní model, pěknou grafiku, ale v žádném případě nelze přehlédnout, že konkurence je ne o jedno, ale minimálně o dvě kola napřed a nabízí toho podstatně více.

Gamescom 2019

Největší světová herní výstava Gamescom 2019 opět přinesla řadu novinek a ukázek nadcházejících titulů. Velkou pozornost si získaly tituly Death Stranding, Watch Dogs: Legion a samozřejmě Cyberpunk 2077.

Hodnocení hry

Redakce

65 %

Čtenáři

86 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 242 čtenářů

Nejčtenější

Dvacet zásadních her roku 1999. Hlasujte, která byla nejlepší

GOTY 1999

Při loňské anketě o nejlepší hru roku 1998 se mohlo zdát, že tehdejší rok neměl v herní historii konkurenci. Letmý...

Excel jako herní platforma, lidé v něm vytvářejí neuvěřitelné věci

Graf v Excelu

Tabulkový procesor od Microsoftu nesmí chybět na žádném pracovním PC a je v podstatě synonymem nudy. Najdou se však...

VIDEO: Jak by vypadal nový Doom, kdyby vyšel na MS-DOS v roce 1994

DOOM 4 VANILLA

Že se nadšení fanoušci snaží udržet své oblíbené hry při životě a neustále je vylepšují, aby na moderních počítačích...

RECENZE: Blair Witch není horor, ale simulátor nočního venčení psa

Blair Witch

Kultovní filmový horor se ani tentokrát nedočkal adekvátní herní adaptace. Blair Witch obsahuje několik vynikajících...

RECENZE: Pagan je jen další kopií Diabla od tvůrců World of Tanks

Pagan Online

Když dva dělají totéž, není to totéž. Pagan na první pohled vypadá jako nástupce Diabla nebo Torchlight, bohužel mu...

Další z rubriky

RECENZE: Might and Magic X je úžasný návrat strojem času o 15 let zpět

Might and Magic X Legacy

Málokdo se dnes odváží vyrukovat s tak hardcore retro titulem, jakým je desáté Might and Magic. Vzpomínky ožívají.

RECENZE: Dex ukazuje budoucnost, v níž bez implantátů nemá cenu žít

Dex

Česká hra Dex zasazuje tradiční žánr do ne úplně tradičního prostředí. Mladá dívka s modrými vlasy zachraňuje svět před...

RECENZE: World of Warplanes se snaží navázat na tankový úspěch

World of Warplanes

Podaří se zopakovat zásah do černého i podruhé, kdy tanky z World of Tanks nahrazují letadla? Zatím to není jisté.

Najdete na iDNES.cz