Metal Gear Solid 2: Substance

  12:00aktualizováno  14. dubna 6:08
Po dlouhých měsících očekávání útočí již druhý díl eposu Hideo Kojimy plnou silou i na platformu PC. S sebou přináší celou armádu vylepšení a rozšíření v balíku Substance. Jak ale dopadl samotný proces konverze?

Metal Gear Solid 2: SubstanceTéměř nesplnitelným snem každého designéra je stvořit hru, dílo, živý organismus, který by svou podstatou vstoupil do podvědomí tisíců hráčů, paraziticky se živil jejich touhou po něčem dosud neviděném a přece s nimi žil v dokonalé symbióze. Šťastným mužem, kterému se sen splnil není nikdo jiný než asijský vizionář Hideo Kojima. Jeho virtuální dítě, špionážní akce Metal Gear, bylo prsty programátorů počato již koncem osmdesátých let minulého století, ovšem až nedávno zažilo svůj nečekaný comeback, který díky politice konverzí otevřel okno do světa snů i nám, majitelům „hučících beden“.

Vzpomínky – temná minulost, ponurá současnost a beznadějná budoucnost
Ohlédnutí za předchozím dílem nás oblékne do kůže notoricky známého agenta Solid Snakea, který spíše než padnoucímu obleku a martini holduje těsné kombinéze a cigaretám, jejichž kouř tak krásně odhaluje infračervené senzory. Ovšem nejen těm se Snake musel postavit.Metal Gear Solid 2: Substance Smrtelnou hrozbu představovalo mechanické monstrum Metal Gear REX; unikátní výtvor vojenské techniky, univerzální a extra agilní tank, vybavený atomovými hlavicemi. REX sice padl, ale hříchy minulosti nezůstávají zapomenuty a tak se po ukradení konstrukčních plánů Revolver Ocelotem vyrojilo nespočet Gearů, jako atomových hřibů po dešti. Právě zde začíná příběh druhého dílu. Ačkoliv se na konverzi pracovalo poměrně dlouho, zápletka nejeví pražádnou odlišnost od originálu Sons of Liberty, vydaného v minulém roce na PS2. Hlavní dějová linie je tak opět rozdělena na dvě zdánlivě nesouvisející části, jejichž nitky se zanedlouho začnou splétat v jedno silné lano. V první, nepoměrně kratší, epizodě, která tvoří jakýsi impozantní rozjezd a tutoriál v jednom, se Solid Snake vydává infiltrovat palubu vojenského tankeru, jenž ve svých temných útrobách skrývá monstrum, které se s minulým REXem dá srovnávat asi tak, jako jaderná ponorka s rozzuřeným kuřetem, klovajícím do ocelových plátů. Metal Gear RAY se má stát prodlouženou rukou armády v boji proti Gearům celého světa. Situace se však zkomplikuje příletem ruských vrtulníků Kasatka, hrdinný Snake končí smutnou „nehodou“ a RAY neohroženě uniká.

Metal Gear Solid 2: SubstanceDruhá část posunuje děj o dva roky kupředu, na obří mořskou čističku Big Shell. Ta je obsazena teroristickou organizací Dead Cell zrovna ve chvíli, kdy je prováděna inspekce samotným prezidentem. Požadované tučné výkupné se brzy stane pouhou rouškou zahalující ty nejodvážnější konspirační teorie, vedle kterých bledne i největší konkurent hry, Splinter Cell se svým uvěřitelným, ale v porovnání s Metal Gear Solid 2 (dále jen MGS 2) zoufale prostinkým příběhem. V této fázi přebírá štafetu Raiden, mladý bojovník za svobodu ve službách tajné vládní frakce FOXHOUND, který se jako hrdina tréninkového VR programu vydává na svou vůbec první ostrou misi.

Kostra - mazanost šelmy…
A právě dlouho neviděný příběh vytváří spád větší, nežli požití párku v rohlíku od lámanou češtinou mluvícího stánkaře. Doslova každou chvíli vyvstane nový dějový zvrat a hráč tak jen cítí prasknutí v zátylku, když ho postava, jež se zdála být nejvěrnějším přítelem, praští zezadu pažbou pušky.Metal Gear Solid 2: Substance Jak už bývá u série MGS zvykem, charakterové rysy hlavních postav jsou propracovány do nejmenšího detailu. Samotný Raiden se zastřenou minulostí a nejasnou budoucností je opředen mnoha tajemstvími a po konverzi Silent Hillu se objevuje další hra, ve které minulost hlavního hrdiny není zdaleka tak čistá jako padlý sníh, byť poprášený vrstvou střelného prachu.

…velikost titána
Překážkou v masovém rozšíření MGS 2 bude z počátku jistě DVD, na kterém hru dostaneme. I maximální sedmi gigabytová instalace nasvědčuje tomu, že skutečně nebylo pamatováno na majitele starších počítačů. Rozhodně však nelze tento fakt hře vytýkat. Jednak snad konečně přesvědčí jedince, kteří si do nových počítačů stále pořizují zastaralé CD-ROM, aby zauvažovali o DVD mechanice v ceně již od tisíce korun bez DPH, a zároveň je zde pro datovou rozsáhlost pádný důvod – animované sekvence.

Vizáž – make-up…
Metal Gear Solid 2: SubstanceMGS 2 se daleko více než klasické akci blíží interaktivnímu filmu. Ovšem ne splácaninám typu Angel Devoid, ale filmovým eposům formátu Wing Commandera, pokud bychom chtěli mluvit řečí starých skvostů. Ke geniální výpravě se tak přidává brilantní střih, bezchybná práce kamery a v neposlední řadě také skvělý dabing. Některé scény jako by vypadly z pera zkušeného filmového režiséra a dávají tušit, že pokud by se Kojima spustil na tenký led celovečerního snímku (o kterém se tiše šeptá), zcela jistě by vyvstal důstojný konkurent Matrixu. Východní produkce si obecně libuje v dlouhých, mnohdy zpomalených, ale o to více citově vypjatých záběrech, po kterých následuje drtivý nápor adrenalinové akce. Kdo při hraní MGS 2 neuroní byť jedinou slzu, je bez srdce. Nebo má pomalý počítač (více níže), nyní jen, co je horší :o).

…nebo přirozená krása?

Hra pro všechny?
V následujících dvou ukázkách je jasně vidět, že autoři mysleli na veškeré hráčské skupiny. Dobré duše uchopí vystrašenou holčičku otcovsky za ruku a provedou ji nebezpečím. Úchylové zase bez skurpulí děvu omráčí, popadnou za...eh, strategické body a odtáhnou ji do bezpečí. Impozantní přístup :o).
Zábava však s animacemi nekončí a i když by se mohlo zdát, že fixace příběhu na jedno prostředí mořské plošiny zavání stereotypem, nuda nedostane nejmenší příležitost. Díky tomu, že MGS 2 není rozsekán na jednotlivé mise jako sleď v konzervě, tvoří hra jeden masivní homogenní celek, jenž nenutí říkat si „Ještě jednu misi a jdu spát“, ale „Ještě se to pokusím dohrát a zítra možná půjdu spát“. Největší část herního snažení tedy zabírá infiltrace nově zpřístupněných prostor ve stylu Thiefa. Z počátku tak zarazí na poměry PC neobvyklá práce kamery, která se v uzavřených prostorách omezuje povětšinou na velmi nepřehledný pohled shora. Veškerá nepřehlednost však bere za své s příchodem radaru. Ten je doveden téměř k dokonalosti a po nalezení terminálu a následném stažení mapy dané lokace odhaluje kromě pohybu nepřátelských jednotek a jejich úhlu pohledu také nastražené výbušniny nebo zakopané miny, podle druhu právě aktivního senzoru. Radar je vpravdě návykový a nejednou jsem se přistihl, jak se orientuji pouze s jeho pomocí a hlavní herní výhled zůstává nepovšimnut, stejně jako Raiden, hbitě kličkující mezi pohledy nepřátel. A že se kličkovat vyplatí! Po spuštění alarmu totiž radar přestává být aktivní a z nejbližšího vchodu se vyřítí po zuby ozbrojené komando, které začne pročesávat okolí rychleji, než bezdomovec zaslechnuvší cinknutí mince o podlahu.

Metal Gear Solid 2: SubstanceSamotný design prostředí je proveden s mravenčí pílí, která čiší z každého kroku. Jednou tak krok směřuje do padajících exkrementů racků na střeše, po němž následuje několik chvil zvedání se ze země a čištění Raidenova nanotechnologií prošpikovaného obleku, podruhé se ruce chopí Nikity, zařízení k odpalování naváděných raket, které je nutné provést úzkými průduchy větracích šacht. Zvláštní kategorii představují souboje s bossy, které vyžadují kromě přesné mušky také špetku taktiky. Na každého nepřítele platí jiná; duel stíhačka proti mrazícímu spreji není tím pravým ořechovým, ovšem v souboji se šíleným expertem na výbušniny je malá nádobka k nezaplacení. Kromě animací ozvláštňují děj rovněž četné rozhovory vedené pomocí nanotechnologického komunikačního systému Codec. Metal Gear Solid 2: Substance Konverzace se však v případě MGS 2 nepočítá na minuty a tak se občas dostaví pocit „Chci hrát, ne se dívat“, což spolu s neznalostí angličtiny případného zájemce jistě odradí.

Mozek – malý, ale bystrý
V jednoduchosti je síla. Tímto je pravidlem se řídí umělá inteligence. Nepřátelští vojáci mají prakticky pouze dva módy chování, buď procházejí předdefinovanými trasami a snaží se hráče najít nebo jej již zahlédli a s rychlostí pošťáka utíkajícího před pitbulem mu jdou po krku. Preciznost, při které se nepřítel ani v jediném případě nezasekne o jakoukoliv překážku, ostře kontrastuje s faktem, že při vyhlášení poplachu lze jednoduše nalézt místa, většinou můstky spojující jednotlivé části plošiny, kam se za ním nepřátelé jednoduše nevydají, zřejmě ve strachu z velké výšky. Na druhou stranu tiché odstřelení vysílačky za opaskem, načež nepřítel nemůže jakýmkoliv způsobem vyhlásit poplach, patří k něčemu dosud málo viděnému. Osobně mě dostala scéna, kdy jsem se v přestrojení procházel nepřáteli obsazenou základnou a v zoufalství nad zavřeným výtahem jsem nechal Raidena bezděčně provést několik dřepů. V tom se se zájmem přiřítila opodál stojící hlídka a za vyslýchání si začala neopatrného sportovce se zájmem prohlížet.

Hlavní charaktery Metal Gear Solid 2: Substance
Solid Snake Raiden Otacon Plukovník
Notoricky známý špión, za kterého si v MGS 2 zahrajeme úvodní epizodu. Poté se odebere na zasloužený odpočinek, vydrží však profesionální voják v teple rodinného krbu dlouho?Zbrusu nová naděje světového míru se zastřenou minulostí a po několika minutách hry také budoucností. Byl nejlepším ve stovkách VR misí. Podaří se mu v jeho první akci porazit Snakea?Geniální programátor a přítel Solid Snakea Hal Emmerich je známý již z předchozího dílu. Komunikuje skrze codec a bez něj byste se daleko nedostali. V závěru se dozvímě něco o jeho temných rodinných vztazích.Plukovník je vaším přímým nadřízeným, ale daleko více působí dojmem Raidenova nikdy nepoznaného otce. Na samém konci nás čeká odhalení jeho pravé tváře. Nebo by bylo lépe říci podstaty?
Solid Snake Raiden Otacon Plukovník
Revolver Ocelot Vamp Fortune Ninja
Shalashaska přišel v minulém díle o ruku. To však tomuto mistru střelby nezabránilo naklonovat si novou. Jen si měl možná zvolit jiný genetický materiál, než mrtvého Liquid Snakea.Mystické a brutální stvoření, které několikkrát zemře, aby se znovu vynořilo v tu nejnevhodnější chvíli. Scéna přepadení Navy SEALS Vampem patří k poněkud silnějšímu pití, nic pro slabé žaludky. Lady Luck, dalším jménem Helen Dolph-Jackson. Tolikkrát si přála zemřít, ale vždy jí "přálo" štěstí. Tak se alepoň rozhodla zasvětit svůj mrzký život pomstě za svého otce. Doslane nakonec Snakea?Tajemný bojovník se samurajskou šavlí, jejíž obranou neprorazí žádná ze zbraní. V prvním dílu zdánlivě zemřel, avšak jeho pravá identita patří k největším překvapením MGS 2.
Revolver Ocelot Vamp Fortune Ninja

Diagnóza – nedokonalá aklimatizace
Bohužel, ani MGS 2 se nevyhnul několika s konverzí spojeným mouchám. V případě ovládání je moucha velikostí daleko více létajícím hrochem, než nepostřehnutelnou bzučící pihou na kráse. Metal Gear Solid 2: Substance Převedení gamepadu na klávesnici nedopadlo sice tak hrozně jako v případě Silent Hillu (přinejmenším co se chůze postavy týče), avšak než do krve přejdou alespoň základní funkce, nejednou situace vyústí ve zmatené obíhání nepřátel. Po hodinách tréninku si sice lze zvyknout, ale v momentech, kdy ukazováček drží klávesu pro přepnutí do vlastního pohledu, prostředníček ovládá střelbu, prsteníček se v křeči snaží nahýbat přes zeď a pravice nemotorně ovládá kameru skutečně zůstává rozum stát nad zpátečnickým ignorováním myši. A to v uvedené situaci nemůže být řeč o jakémkoliv pohybu nebo uhýbání! S gamepadem je situace nepoměrně lepší a rozhodně se vyplatí investovat třeba i do nejlevnějšího šestitlačítkového (méně raději ne) modelu.

Grafika je v porovnání s jinými konverzemi na výborné úrovni. Na současné špičky samozřejmě něco málo ztrácí, ale i tak je výsledek překvapující. Tedy až na několik výjimek. Odkapávající voda po vylezení z nádrže je zajímavá, ale co naplat, když se na počítačovém terminálu opodál vynoří nevzhledně rozmazané textury, stejně jako na množství dalších objektů. Také záměrná zamlženost způsobená deštěm na palubě tankeru mohla vypadat dobře v nízkém rozlišení televize, avšak na monitoru přerůstá v šedivou a velmi pomalou změť čar. Metal Gear Solid 2: Substance Protikladem jsou detailní modely postav a mnoha objektů ve hře, které jsou ale vyváženy velkou cenou. Byť jsou možnosti dnešních PC daleko za hranicí PS2, na MGS 2 se evoluce příliš nepodepsala. Je sice pravdou, že televize využívá rozlišení pouhých 768x576, ale i tak jsem se na Athlonu XP 1700+ s GeForce 4MX neodvážil nastavit více, nežli 800x600, což je na dnešní dobu opravdu málo. Vážné problémy se rovněž objevily při spolupráci s grafickými kartami Radeon, zejména s modelem 9500. Konečně největší zádrhel nastává při přehrávání animací. Většina z nich je vytvořena přímo v enginu hry, a i když samotná hra běží plynule, u efektních filmečků občas dochází ke znatelnému zpomalení.

Absence genitálií – substance si vystačí sama
Ačkoliv MGS 2 neobsahuje multiplayer, po dohrání příběhové kampaně nabízí hra daleko lákavější přidanou hodnotu v podobě nevídaného počtu doplňkových úrovní. Více než 350 VR misí slouží jako zábavný trénink, ovšem pravé napětí přichází až s alternativními úrovněmi, kterých nalezneme rovnou 150. Jejich počet vyvažuje délka, jež se počítá v řádu jednotek, zřídka pak desítek minut. Alternativní mise se v základu dělí na módy Bomb Disposal, jehož cílem je neutralizace všech náloží v daném prostoru, Elimination, kde je nutné zabít, omráčit nebo uspat všechny protivníky a Hold Up, ve kterém je hráči dána do rukou nenabitá pistole. Ten se tak musí dostat nepříteli do zad a s drsnou výstrahou „Freeze!“ jej zneškodnit.Metal Gear Solid 2: Substance Poslední mód se zpřístupní až po dohrání předchozích tří, nemá tedy cenu kazit vám překvapení. Daleko větším lákadlem je pět minikampaní Snake Tales, ve kterých se podíváme v několika odlišných příbězích do lokací původní hry z pohledu Solid Snakea. Jen škoda, že zápletka zde již není prezentována formou animací, či rozhovorů, ale pouhým suchým textem.

Je na první pohled zřejmé, že při tvorbě Substance pustili autoři řádně uzdu své představivosti. V jedné misi je například úkolem vyfotit mýtické „monstrum“, vynořující se pravidelně z hlubin oceánu, v dalších částech se pak naskýtá možnost znovu si prohlédnout několik doprovodných animací, ovšem s libovolnou volbou hlavních protagonistů. Podívaná na obtloustlou úřednici místo Snakea infiltrující ostře střežený tanker patří k nejpovedenějším kouskům. Přídavek uzavírá Boss Survival, jenž je klasickou reprízou všech soubojů s bossy hlavního příběhu.

Je třeba si uvědomit, že i přes svou konverzi zůstává Metal Gear Solid 2: Substance především typicky konzolovou hrou. A je tomu tak nanejvýše dobře! Vždyť právě konzole si zachovávají vlastnost her, která pomalu začíná upadat v honbě za co největším realismem a dokonalou grafikou - zábavu. Pokud hrajete jen pro odreagování a dokonalé technické zpracování je pro vás vším, Splinter Cell se stává příhodnější volbou. Pokud však máte rádi příběhově košaté akce, pod stolem se vám válí gamepad a omšelé schéma boje dobra se zlem již začíná nudit, berte MGS 2 všemi deseti. Vždyť kdo rozhoduje, co je dobré a co zlé? Vláda? Ti, pod jejichž moc spadají vlády celého světa? Bůh? Nebo snad my sami? A jsou naše úsudky dostatečně autonomní, neřízené milióny vnějších podnětů, které zase ovládá někdo jiný? To jsou náznaky poselství Hideo Kojimy, jehož další rozvedení čaká až na třetí díl.

Metal Gear Solid 2: Substance
Minimum: P-800, 128 MB RAM, DVD, 3,8 GB HDD
Optimum: P-1000, 256 MB RAM, DVD, 7 GB HDD
Multiplayer: ne
Další informace: screenshoty / $1#8221;http://www.bonusweb.cz/download/trailery/mgs2substancexbox021103.html>trailer
Výrobce/distributor: Konami / Konami
Distributor v ČR: Cenega
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Excelentní hra, skvělé pokračování, ale průměrná konverze trpící již klasickými nedostatky.
Hodnocení: 88%
Autor:

Největší světová herní výstava Gamescom 2019 se koná od 20. do 24. srpna v Kolíně nad Rýnem. Čeká nás opět řada nových oznámení a ukázek z nadcházejících titulů jako jsou Gears 5, Minecraft Dungeons a Zaklínač.

Nejčtenější

Chernobylite se chce svézt na popularitě seriálu. A asi mu to vyjde

Chernobylite

Havárie v Černobylu skrývala mnohem vážnější tajemství, než je známo. Tedy alespoň v podání připravované hry...

Jedna z nejočekávanějších her roku Death Stranding je čím dál záhadnější

Death Stranding

Jedna z nejočekávanějších her letošního roku se s každou další ukázkou stává záhadnější a podivnější – v tom nejlepším...

Neurážejte našeho bezpohlavního robota, vyhrožují herní komunitě

V Borderlands 3 můžete hrát za bezpohlavního robota.

Připravovaný titul Borderlans 3 si nemůže oddychnout od kontroverzních témat. Nejnovějším popraskem na internetu jsou...

Pět scén z her, které narazily na australskou cenzuru

South Park: Stick of Truth

O cenzurování videoher v Austrálii toho bylo napsáno již mnohé, málo se už však ví, že se v posledních letech situace...

Fanoušci upravili vzhled zaklínače, aby se podobal seriálové adaptaci

Zaklínač 3 – Geralt jako Henry Cavill

Tvůrci chystaného seriálu Zaklínač vycházejí z původních knih Andrzeje Sapkowského, nikoli jeho oblíbené videoherní...

Další z rubriky

Filmová adaptace Warcraftu je splněným snem. Recenze očima hráče

Warcraft - hra vs. film

Pokud existuje černá magie, snímek Warcraft v boji s ní zvítězil. Podařilo se mu totiž prolomit pomyslné prokletí filmů...

RECENZE: Legenda z roku 1984 nepokračuje. Moderní Karateka je odpad

Karateka

Původní Karateku naprogramoval v roce 1984 student univerzity Yale Jordan Mechner, který později přivedl na svět herní...

RECENZE: World of Warplanes se snaží navázat na tankový úspěch

World of Warplanes

Podaří se zopakovat zásah do černého i podruhé, kdy tanky z World of Tanks nahrazují letadla? Zatím to není jisté.

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz