Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Massive Assault – strategie pro náročné

  12:00
Massive Assault je nepříliš hypovaná, ale o to zábavnější tahová strategie, která nabízí řadu módů, taktických možností a vychytralou umělou inteligenci. Je to hra snadná na pochopení a náročná na ovládnutí...

Massive Assault Omyly a pochybení (byť třeba neúmyslná) už zkrátka k životu patří. Tuto větu, oblíbenou zejména v soudních síních při projednávání případů nejzávažnější kriminality, lze krásně použít na autora recenze, který se až do prvního spuštění a nevěřícného pohledu na dění na obrazovce domníval, že se jedná o čistokrevou RTS. Ostatně – zveřejněné obrázky k tomu sváděly. Nicméně ve skutečnosti se jedná o jednu z mála tahových strategií s jinou než fantasy tématikou, které tento rok spatřily světlo světa. A co víc, není to ani přes svou vysokou obtížnost vyloženě hardcore záležitost jako tituly od Matrix Games – spíše by na místě bylo srovnání s klasickou ságou Battle Isle. I Massive Assault mapuje válečné operace budoucnosti a činí to s noblesou sobě vlastní. Hra snadná na pochopení a přitom náročná na dokonalé zvládnutí, to je mantra snad všech herních vývojářů – a autorům z Wargaming.net se povedlo jí dosáhnout. Třikrát sláva!

Naměkko, natvrdo i na hniličku
Restaurace, která ve svém jídelníčku obsáhne tyto způsoby přípravy vajec, může se právem chlubit šíří své nabídky. Drobný paralelismus míří pochopitelně k zjištění, že nabídka herních módů Massive Massive Assault Assaultu je variabilní podobně, ne-li ještě více. Kromě nikterak zvlášť příběhové kampaně je možné zkusit štěstí ve skirmishových soubojích, v multiplayerových bitvách či válkách a v originálním módu "světová válka", který simuluje boje vždy o jednu celou planetu. A tak ačkoliv hratelností se jednotlivé varianty příliš výrazně neliší, jedná se o slušnou nabídku možností, jejichž vyzkoušení zabere pěkných pár hodin času a zejména v případě dostatečně rychlé linky pro internetové hraní ani hned tak nezačne nudit.

"Nevím, jaké zbraně budou použity ve třetí světové válce. Vím ale, čím bude vybojována čtvrtá – klacky a kameny."
Známý citát Alberta Einsteina se v realitě vytvořené scénáristy Wargaming.netu ukázal jako totálně pomýlený. Třetí světová válka na Zemi skutečně propukla ještě v první polovině 21. století. Její důsledky ale nebyly zdaleka tak katastrofální – vítězství se dočkaly demokratické síly, sjednotily svět pod liberální nadvládou a započala dlouhá éra prosperity a dobývání kosmu. Jenže – co se nestalo. Zlo nevymizelo ze světa, jen spalo, a čekalo na možnost probuzení. Ta přišla v devadesátých letech a přechod z úkrytu do aktivní vojenské politiky se projevil zformováním organizace totalitních režimů pod názvem Phantom Massive Assault League. Nepřipravená Free Nations aliance dokázala zastavit jejich nástup až ve chvíli, kdy se pod jejich nadvládu dostala polovina pozemských států. Nastal jistý status quo, kdy svobodné národy držely militaristické režimy v šachu především pomocí zdrojů z vesmírných kolonií. Ale právě tam zamířila Phantom League svou ocelovou pěst ke druhému úderu. Šest obydlených světů musí čelit kvalitně připravené invazi početných vojenských sil, které navíc nejsou bez podpory – řada místních politiků se ze strachu tajně přidala k zlotřilým diktátorům a propůjčila své provincie jejich jednotkám…

Světová válka není žádný med
Herní systém Massive Assault není tak úplně obyčejný. Hra je rozdělena na tahy, ty se však ještě dále dělí na jednotlivé fáze. Celá mapa je rozdělena vždy do několika provincií s hlavním městem. Na úplném začátku odhalí účastníci války několik svých spojenců – z jednoho či dvou území se stanou centra vojenských sil. Za kredity, jejichž počet je dán výkonností ekonomiky dané provincie, nakoupí hráč něco jednotek a rozmístí je po její ploše. Tato fáze "disclosure", tedy odhalování, se pak odehrává vždy na konci tahu, dokud je co odhalovat, tedy dokud má hráč na mapě nějaké skryté spojence. Následuje fáze bojová, kdy je možné pohybovat s jednotkami (dle svých možností mohou ujet různou vzdálenost) Massive Assault a střílet na nepřátele (roli hraje dostřel, každá jednotka pak má dán počet životů, které ubere soupeři). Pokračuje se fází rekrutovací, v níž za každé území, v němž se nenachází ani jedna nepřátelská jednotka, hráč získá určitý počet kreditů, které může utratit za nákup nových jednotek a umístění na libovolnou pozici v dané provincii. Konečně na závěr dojde k již zmíněné fázi odhalovací, popřípadě jejímu speciálnímu podtypu jménem guerilla, jenž se týká provincií, na jejichž území poprvé vkročila noha nepřátelské armády – taková území mohou omezený počet svých bodů využít k nákupu obranných jednotek.

Arzenál pro všechny příležitosti
Ve srovnání s klasickou ságou Battle Isle (a teď jde především o první tři díly, čtyřka z dílny bratislavského Cauldronu je už přece jenom trochu o něčem jiném) disponuje Massive Assault o něco menším arzenálem jednotek, přesto je dostatečně variabilní a na žádnou nemůže být při výstavbě úspěšného útočného svazu či obranného valu zapomenuto. Jsou tu rychlá a málo obrněná vozítka, tanky, bitevní roboti, mortary, raketometné tanky, obojživelná vozítka, bitevní křižníky, stíhačky i bombardéry, jako specialita pak kupříkladu obří bojoví roboti, destroyery metající na obrovské vzdálenosti balistické rakety a další lahůdky. Massive Assault Omezené zdroje nutí k používání i slabších jednotek, navíc nelze vytvořit bůhvíjak početnou armádu, a tak ztráta každého tančíku je velmi znát. Bojová taktika je tak spíše komorního rázu, o to je však možná náročnější. Překvapivě menší roli hraje terén, v úvahu se také nebere morálka jednotek, velmi zjednodušená je logistika. Přesto je Massive Assault velmi obtížnou hrou, nepřátelé mají povětšinou výraznou početní převahu a umělá inteligence není vůbec hloupá, dovede si spočítat okruh dostřelu svých vojáků, nasadit proti nemotorným robotům rychlé motorky, podniknout překvapivý výpad z doposud neodhaleného území a vůbec různými způsoby lidskému protihráči zatopit. Dohrání byť jen jediné mise tak je otázkou neustálého save/load procesu a promýšlení, kterak co nejefektivněji využít potenciálu vlastních jednotek. Možná tím jdou autoři sami proti sobě, neboť příležitostný hráč bude brzy tímto trnitým postupem frustrován a s největší pravděpodobností si hru neoblíbí, skalní stratégové ale náročnost jistě ocení.

Trojrozměrná perspektiva
Trojrozměrná tahová strategie – kombinace nepříliš častá, z kvalitních titulů se vybaví tak maximálně Incubation a již zmíněný Battle Isle 4. Massive Assault nicméně zvolil tuto cestu – a není to špatně. Massive Assault Engine je poměrně výkonný, dokáže zobrazit vcelku detailní modely jednotek a leckdy velice hezkou krajinu. Jeho problémem jsou ovšem podivné poloprůhledné a málo početné krajinotvorné prvky, kvůli nimž často mapy vypadají dost hole. Ovšem efekty výstřelů a výbuchů jsou perfektní, málo co lze také vytknout hudbě a zvukovým efektům, takže po stránce audiovizuálního zpracování si nakonec Massive Assault přece jen odnáší nadprůměrnou známku.

Massive Assault je na jednu stranu mírně zesložitěnou tahovou strategií díky rozfázování jednotlivých tahů, na stranu druhou disponuje uceleným arzenálem specializovaných jednotek a rychle pochopitelnou hratelností. Je náročnou výzvou, nutí vystačit si s málem a maximálně využít potenciál všech členů armády. Nabízí slušné audiovizuální zpracování, takže i přes leckdy frustrující obtížnost a fakt, že hned ze začátku odhalí všechny možnosti a časem nemá moc co nového nabídnout, ho lze hodnotit jako příjemné zpestření mezi stále stejnými realtimovkami, nejlépe pak z druhé světové války.

Massive Assault
Minimum: CPU 600 MHz, 256 MB RAM
Optimum: CPU 1000 MHz, 512 MB RAM
Multiplayer: ano (hot seat, LAN, TCP/IP)
Další informace: intro video / E3 trailer / ingame trailer / screenshoty
Výrobce/distributor: Wargaming.net / GMX Media
Distributor v ČR: N/A
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Tahová strategie pro náročné. Nic pro příležitostné hráče.
Hodnocení: 72%
Autor:
  • Nejčtenější

Hráč vyzval miliardáře na souboj před Lidlem, ten se skutečně dostavil

Francouzský miliardář Xavier Niel nečekaně osobně zareagoval na nadávky naštvaného hráče Call of Duty a dostavil se na slibovaný souboj jeden proti jednomu na parkovišti před obchodem Lidl. Vyzyvatel...

28. listopadu 2024 38

Popelář našel v odpadcích funkční herní PC s celkem solidní konfigurací

Americký popelář se na sociální síti pochlubil vzácným nálezem. Mezi odpadky našel počítač s procesorem AMD Ryzen Threadripper 3970X a k tomu GeForce RTX 2080 Ti. K jeho překvapení se hardware, který...

25. listopadu 2024 102

Star Wars Outlaws na Steamu už nikoho nezajímají

Srpnová hra ze světa Hvězdných válek od Ubisoftu, Star Wars Outlaws, vyšla před necelým týdnem na Steamu. Jak ovšem ukazují první výsledky, hráče to vůbec nezajímá.

25. listopadu 2024  11:39 42

Cheateři jsou jako rakovina. Buď přežijeme my, nebo oni, varují vývojáři

Premium

Vývojáři chystané online střílečky Delta Force se nezvykle otevřeně rozpovídali o tom, jak vážný problém pro ně představují podvodníci. I když takových je celkově jen několik málo procent ze všech...

30. listopadu 2024 5

Hráči jsou ochotní zaplatit, aby mohli vypnout ošklivé kosmetické doplňky

Prodej kosmetických doplňků pro hráče (nejen) série Call of Duty se utrhl ze řetězu a realisticky vymodelovanými mapami běhají postavičky všech barev a tvarů. Některým hráčům se ovšem tento uvolněný...

27. listopadu 2024 10

Cyberpunk za polovinu a Kingdom Come za hubičku. Vybíráme herní slevy na PC

Na Steamu právě probíhá pravidelný podzimní výprodej, ve kterém můžete nakoupit spoustu zajímavých her na dlouhé zimní večery. Vybíráme ty, které opravdu stojí za pozornost.

1. prosince 2024 5

Cheateři jsou jako rakovina. Buď přežijeme my, nebo oni, varují vývojáři

Premium

Vývojáři chystané online střílečky Delta Force se nezvykle otevřeně rozpovídali o tom, jak vážný problém pro ně představují podvodníci. I když takových je celkově jen několik málo procent ze všech...

30. listopadu 2024 5

RECENZE: Planet Coaster 2 baví stavbou horských drah, zbytek je slabší

65 %

Budování parků má ve hrách dlouhou tradici. Starým kmetem, od kterého se každý nechal inspirovat, je RollerCoaster Tycoon. Na jeho nesmrtelný odkaz se v roce 2016 rozhodl navázat Planet Coaster a...

PC
30. listopadu 2024 3

Ježíšek? Kdepak. dárky hráčům populárních „tanků“ přinese Jason Statham

I na letošní rok si tvůrci populární hry World of Tanks připravili tematickou vánoční akci, která do všeobecného kýče přináší trochu pokleslé „chlapácké“ zábavy. Po Arnoldu Schwarzeneggerovi, Mille...

29. listopadu 2024  15:25 12

Alena Zárybnická žije na čtyřech kolech. Obytňák využívá na práci i odpočinek

Česká meteoroložka a moderátorka Alena Zárybnická je doma ve Špindlerově Mlýně. Ke svému skromnému bydlení ve...

Profesionální společnice líčí strasti své práce, sexu je málo

Jade Blairová je profesionální společnicí. Muži si ji najímají, aby jim dělala společnost. Většina lidí si myslí, že...

Náhle zemřela produkční legenda Kamil Šír. Před týdnem se stal otcem

V jednapadesáti letech nečekaně zemřel jeden z produkčních pražské kulturní scény. Kamil Šír léta provozoval slavný...

Izrael kupuje viditelné stíhačky F-15. Jsou dražší než neviditelné F-35

Izraelské letectvo by mělo dostat padesát zbrusu nových letounů F-15IA. Židovský stát je bude provozovat vedle stealth...

Hráč vyzval miliardáře na souboj před Lidlem, ten se skutečně dostavil

Francouzský miliardář Xavier Niel nečekaně osobně zareagoval na nadávky naštvaného hráče Call of Duty a dostavil se na...