Neděle 25. října 2020, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. října 2020 Beáta

Massive Assault – strategie pro náročné

  12:00
Massive Assault je nepříliš hypovaná, ale o to zábavnější tahová strategie, která nabízí řadu módů, taktických možností a vychytralou umělou inteligenci. Je to hra snadná na pochopení a náročná na ovládnutí...

Massive Assault Omyly a pochybení (byť třeba neúmyslná) už zkrátka k životu patří. Tuto větu, oblíbenou zejména v soudních síních při projednávání případů nejzávažnější kriminality, lze krásně použít na autora recenze, který se až do prvního spuštění a nevěřícného pohledu na dění na obrazovce domníval, že se jedná o čistokrevou RTS. Ostatně – zveřejněné obrázky k tomu sváděly. Nicméně ve skutečnosti se jedná o jednu z mála tahových strategií s jinou než fantasy tématikou, které tento rok spatřily světlo světa. A co víc, není to ani přes svou vysokou obtížnost vyloženě hardcore záležitost jako tituly od Matrix Games – spíše by na místě bylo srovnání s klasickou ságou Battle Isle. I Massive Assault mapuje válečné operace budoucnosti a činí to s noblesou sobě vlastní. Hra snadná na pochopení a přitom náročná na dokonalé zvládnutí, to je mantra snad všech herních vývojářů – a autorům z Wargaming.net se povedlo jí dosáhnout. Třikrát sláva!

Naměkko, natvrdo i na hniličku
Restaurace, která ve svém jídelníčku obsáhne tyto způsoby přípravy vajec, může se právem chlubit šíří své nabídky. Drobný paralelismus míří pochopitelně k zjištění, že nabídka herních módů Massive Massive Assault Assaultu je variabilní podobně, ne-li ještě více. Kromě nikterak zvlášť příběhové kampaně je možné zkusit štěstí ve skirmishových soubojích, v multiplayerových bitvách či válkách a v originálním módu "světová válka", který simuluje boje vždy o jednu celou planetu. A tak ačkoliv hratelností se jednotlivé varianty příliš výrazně neliší, jedná se o slušnou nabídku možností, jejichž vyzkoušení zabere pěkných pár hodin času a zejména v případě dostatečně rychlé linky pro internetové hraní ani hned tak nezačne nudit.

"Nevím, jaké zbraně budou použity ve třetí světové válce. Vím ale, čím bude vybojována čtvrtá – klacky a kameny."
Známý citát Alberta Einsteina se v realitě vytvořené scénáristy Wargaming.netu ukázal jako totálně pomýlený. Třetí světová válka na Zemi skutečně propukla ještě v první polovině 21. století. Její důsledky ale nebyly zdaleka tak katastrofální – vítězství se dočkaly demokratické síly, sjednotily svět pod liberální nadvládou a započala dlouhá éra prosperity a dobývání kosmu. Jenže – co se nestalo. Zlo nevymizelo ze světa, jen spalo, a čekalo na možnost probuzení. Ta přišla v devadesátých letech a přechod z úkrytu do aktivní vojenské politiky se projevil zformováním organizace totalitních režimů pod názvem Phantom Massive Assault League. Nepřipravená Free Nations aliance dokázala zastavit jejich nástup až ve chvíli, kdy se pod jejich nadvládu dostala polovina pozemských států. Nastal jistý status quo, kdy svobodné národy držely militaristické režimy v šachu především pomocí zdrojů z vesmírných kolonií. Ale právě tam zamířila Phantom League svou ocelovou pěst ke druhému úderu. Šest obydlených světů musí čelit kvalitně připravené invazi početných vojenských sil, které navíc nejsou bez podpory – řada místních politiků se ze strachu tajně přidala k zlotřilým diktátorům a propůjčila své provincie jejich jednotkám…

Světová válka není žádný med
Herní systém Massive Assault není tak úplně obyčejný. Hra je rozdělena na tahy, ty se však ještě dále dělí na jednotlivé fáze. Celá mapa je rozdělena vždy do několika provincií s hlavním městem. Na úplném začátku odhalí účastníci války několik svých spojenců – z jednoho či dvou území se stanou centra vojenských sil. Za kredity, jejichž počet je dán výkonností ekonomiky dané provincie, nakoupí hráč něco jednotek a rozmístí je po její ploše. Tato fáze "disclosure", tedy odhalování, se pak odehrává vždy na konci tahu, dokud je co odhalovat, tedy dokud má hráč na mapě nějaké skryté spojence. Následuje fáze bojová, kdy je možné pohybovat s jednotkami (dle svých možností mohou ujet různou vzdálenost) Massive Assault a střílet na nepřátele (roli hraje dostřel, každá jednotka pak má dán počet životů, které ubere soupeři). Pokračuje se fází rekrutovací, v níž za každé území, v němž se nenachází ani jedna nepřátelská jednotka, hráč získá určitý počet kreditů, které může utratit za nákup nových jednotek a umístění na libovolnou pozici v dané provincii. Konečně na závěr dojde k již zmíněné fázi odhalovací, popřípadě jejímu speciálnímu podtypu jménem guerilla, jenž se týká provincií, na jejichž území poprvé vkročila noha nepřátelské armády – taková území mohou omezený počet svých bodů využít k nákupu obranných jednotek.

Arzenál pro všechny příležitosti
Ve srovnání s klasickou ságou Battle Isle (a teď jde především o první tři díly, čtyřka z dílny bratislavského Cauldronu je už přece jenom trochu o něčem jiném) disponuje Massive Assault o něco menším arzenálem jednotek, přesto je dostatečně variabilní a na žádnou nemůže být při výstavbě úspěšného útočného svazu či obranného valu zapomenuto. Jsou tu rychlá a málo obrněná vozítka, tanky, bitevní roboti, mortary, raketometné tanky, obojživelná vozítka, bitevní křižníky, stíhačky i bombardéry, jako specialita pak kupříkladu obří bojoví roboti, destroyery metající na obrovské vzdálenosti balistické rakety a další lahůdky. Massive Assault Omezené zdroje nutí k používání i slabších jednotek, navíc nelze vytvořit bůhvíjak početnou armádu, a tak ztráta každého tančíku je velmi znát. Bojová taktika je tak spíše komorního rázu, o to je však možná náročnější. Překvapivě menší roli hraje terén, v úvahu se také nebere morálka jednotek, velmi zjednodušená je logistika. Přesto je Massive Assault velmi obtížnou hrou, nepřátelé mají povětšinou výraznou početní převahu a umělá inteligence není vůbec hloupá, dovede si spočítat okruh dostřelu svých vojáků, nasadit proti nemotorným robotům rychlé motorky, podniknout překvapivý výpad z doposud neodhaleného území a vůbec různými způsoby lidskému protihráči zatopit. Dohrání byť jen jediné mise tak je otázkou neustálého save/load procesu a promýšlení, kterak co nejefektivněji využít potenciálu vlastních jednotek. Možná tím jdou autoři sami proti sobě, neboť příležitostný hráč bude brzy tímto trnitým postupem frustrován a s největší pravděpodobností si hru neoblíbí, skalní stratégové ale náročnost jistě ocení.

Trojrozměrná perspektiva
Trojrozměrná tahová strategie – kombinace nepříliš častá, z kvalitních titulů se vybaví tak maximálně Incubation a již zmíněný Battle Isle 4. Massive Assault nicméně zvolil tuto cestu – a není to špatně. Massive Assault Engine je poměrně výkonný, dokáže zobrazit vcelku detailní modely jednotek a leckdy velice hezkou krajinu. Jeho problémem jsou ovšem podivné poloprůhledné a málo početné krajinotvorné prvky, kvůli nimž často mapy vypadají dost hole. Ovšem efekty výstřelů a výbuchů jsou perfektní, málo co lze také vytknout hudbě a zvukovým efektům, takže po stránce audiovizuálního zpracování si nakonec Massive Assault přece jen odnáší nadprůměrnou známku.

Massive Assault je na jednu stranu mírně zesložitěnou tahovou strategií díky rozfázování jednotlivých tahů, na stranu druhou disponuje uceleným arzenálem specializovaných jednotek a rychle pochopitelnou hratelností. Je náročnou výzvou, nutí vystačit si s málem a maximálně využít potenciál všech členů armády. Nabízí slušné audiovizuální zpracování, takže i přes leckdy frustrující obtížnost a fakt, že hned ze začátku odhalí všechny možnosti a časem nemá moc co nového nabídnout, ho lze hodnotit jako příjemné zpestření mezi stále stejnými realtimovkami, nejlépe pak z druhé světové války.

Massive Assault
Minimum: CPU 600 MHz, 256 MB RAM
Optimum: CPU 1000 MHz, 512 MB RAM
Multiplayer: ano (hot seat, LAN, TCP/IP)
Další informace: intro video / E3 trailer / ingame trailer / screenshoty
Výrobce/distributor: Wargaming.net / GMX Media
Distributor v ČR: N/A
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Tahová strategie pro náročné. Nic pro příležitostné hráče.
Hodnocení: 72%
Autor:
  • Nejčtenější

Obrovský zájem, vše vyprodáno. K herním novinkám se nedostane každý

Letošní podzim je jedna velká zkouška trpělivosti pro hráče. O nové grafické karty, herní konzole či VR brýle je jedna...

RECENZE: Age of Empires III: Definitive Edition je nadčasový, ale ty bugy

Vývojáři už nám naservírovali remastery dvou předchozích dílů, ale bez kompletního setu by to nebylo ono. Zatím...

RECENZE: Letošní ročník NHL je nejzbytečnější v historii značky

Pokud jste se těšili, že si letošní výpadek opravdového hokeje nahradíte alespoň tím virtuálním, máte smůlu. Poslední...

Baldur’s Gate 3 je zatím prolezlý bugy, ale zábava je to i tak ohromná

Dvacet let čekali fanoušci světa Dungeons and Dragons na plnohodnotné pokračování legendární RPG série Baldur’s Gate. A...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mario Kart Live vás budou bavit. Závody, jak jste je ještě nezažili

Na trh se dostala nová hračka, která je oproti běžné produkci hodně jiná. V Mario Kart Circuit se totiž závodí ve...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

RECENZE: Odboj proti nacistům v Through the Darkest of Times spíše nudí

Poměrně zajímavý koncept života odbojáře v nacistickém Německu v titulu Through the Darkest of Times je provázen dobře...

RECENZE: MediEvil je zbytečný remake plný nedotažeností

Další klasický titul MediEvil se dočkal remasterované verze, respektive remaku. Jde o sentimentální záležitost, která...

RECENZE: Half-Life: Alyx posouvá žánr akčních her na novou úroveň

Fanoušci herní série Half-Life se po dlouhých letech čekání dočkali dalšího titulu. Stejně jako druhý díl bořil...

RECENZE: Marvel’s Iron Man VR ukazuje omezení virtuální reality

Tony Stark se vrátil jako Iron Man do herního světa v titulu určeném výhradně pro virtuální realitu. To zní jako skvělý...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...