Il-2 Sturmovik - kozáček v oblacích

  12:00aktualizováno  29. května 2002 4:18
Na Il-2 Sturmovik se již několik let těšil snad každý správný fanoušek leteckých simulátorů. Nuže, den D je konečně tady a ostrá verze Sturmovika je konečně na světě. Dokáže tento slibný simulátor bojů na východní frontě splnit očekávaní tisíců natěšených pilotů?
BonusWeb HIT Il-2 Sturmovik

Zdá se to až neuvěřitelné, ale první zmínky o chystaném simulátoru s prozaickým názvem Il-2 Sturmovik se na veřejnosti objevily již před více než dvěma lety. Už tehdy vzbudil ambiciózní projekt studia Maddox Games (pojmenovaného podle Olegu Maddoxovi, duchovním otci celé hry) mezi příznivci virtuálního létání hotové pozdvižení, a to hned ze dvou důvodů - nepříliš okoukaného prostředí východní fronty, kde letadla plnila roli zejména taktické podpory, a také kvůli slibům vynikajícího grafického i fyzikálního zpracování. O strastiplném a dlouhém vývoji této hry svědčí i fakt, že mé první setkání s hratelným kódem, který opravdu v mnohém připomínal ostrou verzi hry, se událo v květnu na E3 v Los Angeles. Nejde však o květen letošní, ale ten loňský - ano, již v polovině roku 2000 byl na světě kus kódu, který si během pár minut zamiloval snad každý fanoušek leteckých simulátorů, kterému půjčili ruští vývojáři joystick do ruky. Od té doby zásobovali lidé z Maddox Games veřejnost neskutečným množstvím obrázků a informací o tom, jaké že další vymožeností hodlají přidat, aby se Sturmovik stal dokonalým titulem. Nutno podotknout, že se jim to téměř na sto procent povedlo...

Il-2 Sturmovik

Z počátečního plánu čistě "typového" simulátoru se Sturmovik poněkud rozrostl, ale jednatřicet pilotovatelných modifikací strojů Il-2 (včetně pozice zadního střelce), LaGG3, La-5FN, Yak-1, Yak-3, Yak-7, Yak-9, Bf-109 a FW190 je přeci jen silné kafe i pro otrlé jedince. Škoda, že se proti původnímu plánu nepovedlo dostat mezi řiditelná letadla i Štuku, se kterou se tak potkáme pouze na obloze, kde se ale jejich roje snadno ztratí mezi těmi všemi ostatními Junkersy, Heinkely, Polikarpovy, Tupolevy, či Storchy. Kromě běžných typů letadel se tu a tam objeví naprostá rarita v podobě gigantického Me-323, "dvojčete" He-111Z, nebo populárního Kukuruznika. Když pomineme volbu jednotlivých misí, budou hráči trávit většinu času v kampani, která zahrunuje všechny významné operace na východní frontě. Autoři se rozhodli pro poněkud rozporuplné čistě statické zpracování, přičemž pro pokračování je nutné každou misi úspěšně splnit. Proti gustu žádný dišputát, říká se, ale přeci jenom by kariéře mladého stíhače či bombardovacího pilota prospělo, kdyby se mu nějaký ten "kiks" toleroval, zejména když často z krátkého briefingu a ikonek na letecké mapě není jasné, na co přesně se má útočit. Nedotažený systém briefingů misí je bohužel tou největší vadou na kráse celé hry. Naopak velký dík patří za dvojici editorů - v rychlém si po vzoru Aces over Europe můžete během pár sekund vytvořit svou vlastní misi ve stylu čtveřice La-5FN proti osmi FW-190 Il-2 Sturmovik , popřípadě večerní nálet Il-2 na zimní letiště, ten pokročilý pak nabízí vskutku detailní možnosti "vyřádění" se s umísťováním stovek jednotlivých tanků a letadel do smrtícího kotle u Prochorovky. Poslední mód "do party", multiplayer, pak potěší zejména společenské duše - 32 letadel v dogfightu, popřípadě čtyři kooperující čtveřice poskytují dostatek prostoru pro seberealizaci (import nových kamufláží je samozřejmostí).

Bezesporu největší předností Sturmovika je zpracování letového modelu a poškození stroje. Již po nahození motoru a prvním rozjetí po zemi je ze zoufalého vyrovnávání přímého směru pedály (kvalitní joystick s plynem a ovládáním směrovky je více než vhodný) patrné, že tentokrát nebude pilotáž nikterak lehkou záležitostí. Drncání kol Il-2 na nerovné dráze činí spolu s větrnými poryvy na nejvyšší obtížnost i ze samotného startu infarktovou ruletu, zda se podaří nabrat dostatečnou výšku a rychlost (pravda, se stíhačkami se startuje lépe, ale bez precizního ovládání hrozí i zde katastrofa). Samotný let je již o poznání pohodovější, alespoň do chvíle, než přijde na střelbu. Když jsem se poprvé se "stodevítkou" zavěsil pod osamocený Sturmovik a snažil se po vzoru skutečných stíhacích es trefit olejový chladič, nepovedlo se mi to ani po náležitě dlouhém kvedlání "rukama-nohama" - nováček bez tréninku prakticky nemá šanci přesně zasáhnout cíl (podotýkám, že je rozdíl mezi trefou "někam do bombardéru" a cíleným pacifikováním zadního střelce, popřípadě zničením tanku). Doslova požehnáním je však tento simulátor pro milovníky letecké akrobacie - díky celkem přesnému modelu obratných vrtulových strojů se všemi klady i Il-2 Sturmovik zápory je možné provést všechny základní a většinu pokročilých figur (létání volné sestavy s řízným rokenrolem linoucím ze z CD mechaniky nemá daleko k opravdové exhibici). Případné chyby v pilotáži se dají celkem solidně analyzovat pomocí záznamu a zapnutí kouřových stop za křídly. V oblasti letecké akrobacie nemá zatím Sturmovik konkurenci (snad jen "tryskového" Flankera 2, ale to je přeci jen o něčem jiném). Samozřejmostí je i detailní nastavení obtížnosti - od nezranitelnosti či nekonečného střeliva, až po gyroskopické efekty, vývrtky, nebo vlivy počasí (paradoxně je však někdy onen jednodušší model ve finále kvůli ořezanému ovládání složitější).

Když už zde byla řeč o střelbě, je potřeba doslova vynést do nebe model poškození, který vývojáři v tomto simulátoru připravili. V dnešní době je již standardem, že kulometná palba "proděraví" křídlo či trup, ale Sturmovik v tomto směru zachází nejméně o generaci dál než dosavadní "král modelů poškození", B-17 II. Zde platí nepsané pravidlo, že kulky, granáty a střepiny skutečně ublíží letadlu tak, jak by tomu nejspíše bylo ve skutečnosti. Stačí si vzít příklad z oné střelby na olejový chladič - dejme tomu, že jsme již o něco zkušení piloti, a tak se nám vteřinovou dávkou nakonec povede vyčnívající kus plechu trefit. Odpadající kusy křídel či spodku trupu vystřídá záchvěv trefeného stroje a hustý černý dým linoucí ze z prostoru pod motorem. Zanedlouho se mezi kouřem objeví první plamínky a exploze na sebe nenechá dlouho čekat. Il-2 Sturmovik Detailní systém lokálního poškození posunuje vzdušný boj někam úplně jinam, tady se již vyplatí před zahájením palby pozorně analyzovat situaci - mám zvolit jistotu a mířit na motor, nebo se pokusím ustřelit ocasní plochy i se samotným ocasem? Budu riskovat zničení palubního střelce, nebo nalétnu zespoda, kam nevidí? Stojí za to pronásledovat poškozený bombardér, nebo za chvíli spadne sám? Podobné, avšak z pohledu pilota mnohem starostlivější úvahy přicházejí na mysl ve chvíli, kdy dojde k zásahu vlastního stroje (a že je to na jeho "poposkočení" pokaždé znát). I zde totiž mohou postupně selhávat jedlotlivé systémy řízení, nebo dokonce odpadnout celé části letadla (křidélka prostě "na vlásku" nevydrží věčně). Dilema, zda se pokusit o riskantní návrat na základnu, nebo nouzově přistát na jedné z polních cest (popřípadě rovnou vyskočit s padákem) vzdušené boje dost oživuje a lahůdky v podobě přistání bez jednoho podvozkového kola či s vypnutým motorem a následného úprku posádky pryč od letadla si zkušení piloti opravdu užijí.

Již z okolních obrázků je patrné, že vizuální podoba Sturmovika překonává v mnoha ohledech vše, co se kdy s označením "letecký simulátor" objevilo na monitorech. Asi nejlépe je to patrné na modelech jednotlivých letadel - kokpit je plně virtuální (všechny přístroje funkční, páky se samozřejmě hýbou, dokonce i pojistky se odklápějí), na letounech jsou vidět i ty nejmenší detaily na podvozku a kamufláže odpovídají historické době i ročnímu období. Il-2 Sturmovik Vzhledem k významu, který ve Sturmoviku má letecká podpora pozemních jednotek, je celkem logické, že detaily oplývá i krajina a jednotky, které se po ní pohybují - ať již jde o skupinky jednotlivých stromů se zelenými korunami, lesy vymodelované pomocí vrstvených poloprůhledných textur (vypadají skutečně prostorově), nebo jednotlivé pozemní síly či osazení letišť. Takový útok na leteckou základnu skýtá doslova přehlídku náklaďáků, tanků, odstavených i zoufale startujících letadel, kulometů, bunkrů, nebo železničních vagónů. Některé speciální efekty vypadají tak trochu jako z Maxe Payna - zejména jednotlivé kulky s vlastními stopami a odpadávající prázdné nábojnice připomínají tuto revoluční akci více, než bylo zdrávo. Detailní grafika si však vybírá svou daň na hardwaru - ani Duron 750 s 256 MB RAM a GeForce 2 GTS, tedy rozumné optimum, není zárukou stálého plynulého běhu při středních až vyšších detailech v 800x600x16bit (stačí si ale s nastavením "pohrát" a program zpomalí jen v opravdu "hustých" situacích). Zkrátka nepřjdou ani milovníci válečné hudby a propracovaných zvukových efektů - řízný vojenský marš v ruském či německém stylu prokládaný výbuchy, svistem kulek a velmi reálným rachotem motorů bude terorizovat jejich sousedy dlouho do noci.

Il-2 Sturmovik

O Sturmoviku by se dalo psát ještě hodně dlouho - možnosti, které jeho univerzální architektura a detailní fyzika nabízí, jsou VELMI široké a nedají se v rozumně dlouhé recenzi všechny popsat. Autorům se podařilo vytvořit simulátor, který osloví jak naprosto hardcore virtuální letce, tak i "obyčejné" fandy, kteří si chtějí po práci jen na čtvrt, půl hodinky zastřílet s nekonečným střelivem a nezranitelným strojem do formace bombardérů jen pro tu fantastickou atmosféru vzdušného boje (ano, i takoví lidé jsou mezi námi - například můj otec ještě donedávna praktikoval tuto kratochvíli v letitých Aces of the Pacific). Je škoda, že se jim nepovedlo dotáhnout do úplného konce briefingy a chování počítačem řízených letounů (stíhací esa i většina běžných pilotů létá opravdu výborně, ale občas se stane, že protivník nikterak nereaguje na to, že vás má už minutu nějakých sto metrů za ocasem a létají kolem něj kulky) - poté by se mohlo hodnocení až nepříjemně blížit absolutní stovce. Pro tentokrát se však Oleg Maddox a jeho Melody Boys musí spokojit s číslem, které v předpovědi počasí na CNN označují meteorologové jako "low-nineties". Zkrátka a dobře, jeden z nejlepších (ne-li úplně nejlepší) leteckých simulátorů všech dob.

Il-2 Sturmovik
Výrobce: Maddox Games
Vydavatel: Ubi Soft
Distribuce v ČR: Playman, český manuál
Hratelná demoverze: BonusWeb.cz
Oficiální homepage: www.il2sturmovik.com
Minimální konfigurace: procesor 400 MHz, 128 MB RAM, 16 MB 3D karta
Doporučená konfigurace: procesor 600 MHz, 256 MB RAM, 32 MB 3D karta
3D karty: ano
Multiplayer: ano
Verdikt: Jeden z nejlepších simulátorů, který kdy spatřil světlo světa. Bravo!
Hodnocení 93%

Nejčtenější

Potvrdit „Je mi více než 18“ už nestačí. Herní web chystá přísnější kontrolu

Nejpopulárnější internetová stránka pro sdílení modifikací Nexus Mods prochází velkými změnami. Nejprve změnila vlastníka, nyní chystá i zásadní úpravu pravidel pro přístup k obsahu pro dospělé. Nově...

KVÍZ: Poznáte ikonické hlášky z počítačových her?

Počítačové hry jsou tu už několik desítek let a naše komunita se stále rozšiřuje. Stejně jako milovníci filmů dokážou zpaměti citovat celé repliky z oblíbených filmů, i nám se za ty roky některé...

Zlevněné je i Kingdom Come 2. Vybíráme nejlepší letní slevy her na PC

Tradiční letní výprodej her na Steamu je v plném proudu. Pokud jste dosud váhali s nákupem, nyní máte příležitost docela znatelně ušetřit. Vybrali jsme spoustu opravdu zajímavých slev.

Klasické strategie, kterým jsme obětovali neuvěřitelné množství času

Strategie jsou stále mezi určitou částí hráčů populární, ale asi není příliš krutým tvrzením, že zlatá éra těchto her už zřejmě skončila. Ovšem byly doby, kdy nejeden z nás trávil extrémní množství...

Profesionální hráč se během živého streamu opil a obtěžoval kolegyně

Streamer Joseph Manuel Marquez, známý hernímu světu pod přezdívkou Mang0, se během přímého přenosu turnaje ve hře Mario Karts v alkoholovém opojení dopustil obscénního jednání vůči svým kolegyním. I...

Do Černobylu se podívá více hráčů, Stalker 2 vyjde i na playstation

Jedna z nejlepších her loňského roku přijde o svůj punc exkluzivity a po platformách od Microsoftu vyjde i na playstationech. Kde patrně paradoxně nabídne lepší zážitek, jelikož se od vydání podařilo...

10. července 2025 0

Klasické strategie, kterým jsme obětovali neuvěřitelné množství času

Strategie jsou stále mezi určitou částí hráčů populární, ale asi není příliš krutým tvrzením, že zlatá éra těchto her už zřejmě skončila. Ovšem byly doby, kdy nejeden z nás trávil extrémní množství...

10. července 2025 67

Za herní propadák roku může sabotáž, tvrdí autoři a ve velkém propouští

Hra MindsEye působí jako horký kandidát na herní propadák roku. Autoři se ovšem vymlouvají na to, že vývoj někdo sabotoval a slibují, že hru dostanou do mnohem lepšího stavu. Zároveň však studio ve...

9. července 2025 0

To nový papež určitě nečekal. Fanoušek Pokémonů měl na něj neobvyklé přání

Na internetu se objevil zajímavý příběh jednoho fanouška sběratelské karetní hry Pokémon. Dotyčný si vzal jednu specifickou kartu na setkání s hlavou katolické církve a požádal o podpis. Měl k tomu...

8. července 2025 0

KVÍZ: Poznáte ikonické hlášky z počítačových her?

Počítačové hry jsou tu už několik desítek let a naše komunita se stále rozšiřuje. Stejně jako milovníci filmů dokážou zpaměti citovat celé repliky z oblíbených filmů, i nám se za ty roky některé...

vydáno 7. července 2025

Profesionální hráč se během živého streamu opil a obtěžoval kolegyně

Streamer Joseph Manuel Marquez, známý hernímu světu pod přezdívkou Mang0, se během přímého přenosu turnaje ve hře Mario Karts v alkoholovém opojení dopustil obscénního jednání vůči svým kolegyním. I...

6. července 2025 8

Potvrdit „Je mi více než 18“ už nestačí. Herní web chystá přísnější kontrolu

Nejpopulárnější internetová stránka pro sdílení modifikací Nexus Mods prochází velkými změnami. Nejprve změnila vlastníka, nyní chystá i zásadní úpravu pravidel pro přístup k obsahu pro dospělé. Nově...

5. července 2025 39

ANKETA: Platíte si nějaké herní předplatné?

Žijeme v éře předplatných, která se nevyhýbají ani hernímu průmyslu. Prozraďte, zda si nějaká platíte, a pokud ano, která to jsou. Vybrat můžete i více možností.

5. července 2025 13

Chystaná střílečka od tvůrce legendární hry Doom byla zrušena

Velká vlna propouštění v herní divizi Microsoftu měla vliv také na dosud oficiálně neoznámenou střílečku, na níž pracoval John Romero, spolutvůrce slavných her Wolfenstein 3D, Doom či Quake.

4. července 2025  13:52 5

Nešťastné sci-fi Anthem v lednu definitivně skončí, nepůjde hrát ani offline

Velkolepé sci-fi Anthem od zkušeného studia BioWare nenaplnilo očekávání hráčů ani vydavatele. Ačkoliv další vývoj byl ukončen už před lety, hru šlo alespoň hrát. Ale i to se za půl roku změní.

4. července 2025  11:08 8

Dovolená v Jeseníkách? Zkuste Kraličák, areál plný zážitků i klidu hor
Dovolená v Jeseníkách? Zkuste Kraličák, areál plný zážitků i klidu hor

Jeseníky, to jsou horské túry, kola a krásná příroda. Jenže málokdo tuší, že přímo pod Králickým Sněžníkem vznikl areál, který opravdu myslí na...

Zlevněné je i Kingdom Come 2. Vybíráme nejlepší letní slevy her na PC

Tradiční letní výprodej her na Steamu je v plném proudu. Pokud jste dosud váhali s nákupem, nyní máte příležitost docela znatelně ušetřit. Vybrali jsme spoustu opravdu zajímavých slev.

4. července 2025 9

Propuštění poznali podle deaktivace účtu. Masakr v herní divizi Microsoftu

Microsoft oznámil další kolo propouštění v herní divizi, a to napříč řadou studií. Zrušen byl například reboot střílečky Perfect Dark či nová online hra od tvůrců Elder Scrolls Online.

3. července 2025  10:48 14
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.