Ghost Recon: Advanced Warfighter
Ghost Recon: Advanced Warfighter
Playman 5.5.2006 PC
Znáte to - po zuby ozbrojení muži v opuštěných vyprahlých ulicích na sebe zamávají,
zakřičí "go go go", vyběhnou zpoza úkrytů a rozstřílí nepřátele na cucky. Kromě ideálního a jednostranného souboje dvou týmů v Counter-Striku, který zas až tak často k videní na public serverech není, si pod tímto schématem lze představit série Rainbow Six a Ghost Recon, které zaštituje pod svou střechou Ubisoft. Nejnovější počin Ubisoftu ve spolupráci s TimeGate Studios, již třetí pokračování Ghost Reconu, s podtitulem Advanced Warfighter, se na Xboxu 360 výtečně ujal. Devadesátková ohodnocení a pochvaly směřující zejména k dechberoucí grafice a "inteligentní umělé inteligenci" jsme měli šanci vidět v každé recenzi tohoto titulu. Díky tomu jsme se na verzi určenou pro klávesnice a myši hodně těšili a očekávali na monitoru naprosto stejnou extázi. Zda-li jsme se dočkali, to se dočtete z následujících řádků...
"Hlavní město Mexika je potřeba vyčistit od všudypřítomných rebelů."
V G.R.A.W. se dostaneme do Mexico City blízké budoucnosti, konkrétně do roku 2013.
V metropoli Střední Ameriky se právě koná summit politických špiček celého světa. Jenže vše se zvrtne a rebelové, kteří si akci výborně naplánovali, zabijí kanadského předsedu vlády a aby toho nebylo málo, zajmou amerického a mexického prezidenta. Vy, kapitán Scott Michell, jste se svou jednotkou čítající další tři muže povoláni do zbraně. Hlavní město Mexika je potřeba vyčistit od všudypřítomných rebelů, kteří se najednou vyrojili prakticky v každé ulici - a je jedno, jestli zrovna na střeše, za kulometným hnízdem nebo jen tak schovaní za rohem čekajíce na svou oběť.
Jestliže máte se čtyřmi muži vymýtit celé město, musíte být sakra opatrní, což se od hráčů v takticky zaměřených titulech samozřejmě očekává. Třem společníkům lze rozkazy rozdávat dvěma různými způsoby. V prvním případě se jedná o hi-tech udělátko, tzv. Cross-Com. Jeho dvě funkce jednak spočívají v normálním rozbalovacím menu (pomocí kolečka myši) se seznamem příkazů, které lze jednotce rozdat a jednak po stisku klávesy G umí velitelovi zobrazit z pohledu vybraného kolegy,
díky kameře připevněné na přilbě, co se zrovna děje v jeho okolí.
Druhý způsob spočívá v satelitní mapě daného území. Zde lze sice rozdat stejné rozkazy jako v prvním případě (klasika typu přesun, následování, stop, útok a krytí druhého kolegy), ale navíc ještě můžete přikázat pohyb po vámi daných waypointech a koneckonců, výhoda ptačí perspektivy také není k zahození. Nutno ale dodat, že při zobrazení taktické mapy nedojde k žádnému zapauzování hry, takže přímo v akci ji nevyužijete - to až spíše při druhém loadingu, kdy zjistíte, že za rohem je sniper a musíte na něj nějak vyzrát.
Celou dobu budete mít na očích pěkný 3D HUD, jehož jednotlivé prvky se perspektivně sbíhají do středu obrazovky. Na tu nepřehlednost to chce trochu cviku, ale toto realistické znázornění, které simuluje vojákovy brýle, jsem ocenil. Kromě přítomného počtu nábojů, vybrané zbraně, stavu vašeho zdraví, který indikuje čtvereček, jehož barevné spektrum kolísá mezi zelenou a červenou a seznamu zatím živých společníků, se v pravém rohu obrazovky čas od času přehraje animované video, ať už s briefingem od velitele, jak se zachovat, či autentickým televizním zpravodajstvím o aktuální situaci. V rámci jisté konzolovitosti se dají ještě zkousnout kosočtverce udávající i přes zeď polohu vašich spoluhráčů. Za praktické také považuji čtvereček s údajem o směru a vzdálenosti současného cíle mise.
Ty bývají v těchto hrách podobné, nejinak je tomu i v případě G.R.A.W. Veskrze se vždy jedná o to, dorazit na nějaké místo či danou lokaci ubránit. Nadmíru klíčové je to slůvko dostat - zabarikádované a obsazené ulice je, jak už jsem zmínil, potřeba nejdříve vyčistit. Váhám, zda mám tuto hru označit jako hodně obtížnou.
Nelze totiž u ní očekávat, že vběhnete doprostřed ulice, sejmete 10 protivníků a ještě si u toho stihnete zaskákat jako v Q3A. Právě naopak - hezky se přiblížíte, naplánujete podřízeným, který má kterého krýt a popřemýšlíte nad tím, za jakou zídku, kontejner nebo auto je poslat, aby jim hrozilo co nejmenší nebezpečí. Poté bravurně provedete naživo akci, kterou jste si nejdříve dokonale promysleli. Ano, je to o maximální taktické "vyčůranosti". Plíživý opatrný pohyb a správná taktika vás dokážou dovést k čistému famóznímu vítězství. Pokud takovou schopnost máte, pokořit vzbouřence a zachránit prezidenta pro vás nebude žádný problém. Ale i při naprosto dokonalém rozvážení řešení dané situace nesmíte zapomenout na svůj skill. Přecijen, někdo zaměřovat a mačkat spoušť musí, že. Poměr taktizování a akční složky je v G.R.A.W. vyvážen dobře. Nemusíte se bát pocitu šachového velmistra, ba ani ostříleného mariňáka v neřešitelné prekérní situaci.
"Plíživý opatrný pohyb a správná taktika vás dokážou dovést k čistému famóznímu vítězství."
Ale těm, kteří stále doufají, že ta obtížnost bude přecijen procházka růžovým sadem, nehraje do karet ani systém savů. Žádné mačkání F5 pro quicksave po každém zabitém povstalci. O ukládání se stará sama hra a to na předem,
tvůrci určených, místech. Naštěstí je jich v každém levelu celkem dost a jsou umístěny před a za zásadnějšími místy, kde se může utnout i kdejaký strategický maniak.
Nevím, jestli to byl zrovna úmysl vývojářů, ale po nahrání hry máte vy a vaši kolegové plné zdraví. Tudíž, pokud vás nepřátelé hned u prvního checkpointu dosti nahlodali, nemusíte se bát, že ve zbytku mise budete snít o neviditelnosti.
"Díky zasazení do blízké budoucnosti se tvůrci inspirovali prototypy zbraní, které americká armáda v současné době teprve testuje."
Hře se dá vytknout divná AI spoluhráčů. Moc důvtipu nepobrali, lepší path-finding by se jim i vám velice hodil. Pokud jim to přikážete, tak sice vběhnou doprostřed bitevní vřavy, ale uvědomění si, že mají opětovat palbu, jim chvíli trvá.
Kupodivu protivníci jsou na tom daleko lépe. Efektivnějí se kryjí, vpadávají vám do zad, když to nejméně čekáte, bleskurychle utečou před granátem, atd. Momenty překvapení jsou sice těžce naskriptované,
pokud ale neopakujete jednu část levelu mezi savepointy 1000x, tak to ani nezaznamenáte.
Díky zasazení do blízké budoucnosti se tvůrci inspirovali prototypy zbraní, které americká armáda v současné době teprve testuje.
Před začátkem každé mise si vybíráte zbraně pro všechny členy týmu. Do primárního slotu máte k dispozici sniperky, samopaly a pušky + vhodné příslušenství, jako tlumiče, optiku nebo granátomet. Do sekundárního si můžete vybrat z několika druhů pistolí nebo nějaký lehčí samopal. A jako bonus dostanete několik výbušných granátů.
V případě, že to s těmi bouchačkami v aktuální misi nějak neklape, doporučuji ji začít znova a arzenál si vybrat lépe. Někde se zkrátka líp hodí samopal, někde sniperovací puška.
Co hodně v G.R.A.W. přiživuje hratelnost, je design celého města. V důvtipně navržených úrovních jako stvořených pro opatrné souboje si budete libovat. Spoustu "rohů" a barikád pak ještě doplňují autobusové zastávky, lavičky. apod. K pár úspěšným headshotům vám pomůže i taková nicotnost, jakou zídka na květináče bezesporu je :-)
Díky modernímu fyzikálnímu enginu (viz tabulka o Ageia PhysX) hra disponuje široce zničitelným prostředím. Spektakulární likvidace aut pomocí granátů či okusení života mechanika, kdy pomocí nějaké té špuntovky kompletně očesáme auto, se stane vaší zábavou č. 1 "ve chvílích nudy" :-)
|
Grafická stránka hry jde ruku v ruce s prostředím. Není sice tak dechberoucí a impozantní jako třeba v Oblivionu,
ale přesto na velice dobré úrovni. Ať už věrohodně vymodelované město, speciální efekty tlakové vlny při výbuších nebo efektní a působivé přestřelky. Škoda jen, že mě nastavení nepustilo k high texturám, 512 MB grafickou kartu nemám.
"Ozvučení v sobě skýtá vše potřebné."
Ozvučení v sobě skýtá vše potřebné. Ponurou klidnou hudbu, která dokáže během vteřiny dynamicky zrychlit tempo, když vám teče do bot. Pro každou zbraň vlastní realistické ozvučení. Podporu 7.1 reproduktorů. Pokud jimi disponujete,
|
Verdikt:
Ghost Recon: Advanced Warfighter na PC nedopadl tak špičkově, jak na X360. Nejspíše kvůli tomu, že na něm pracoval jiný tým, než na verzi pro konzole. Ale i přes těch pár bugů a nepříliš povedené umělé inteligenci vašich kolegů se jedná o velice nadprůměrnou hru.
A že není úplně pro každého? Možná je na čase začít se věnovat taktickým střílečkám a naučit se u her používat mozek. Bez něj to u G.R.A.W. nejde. A byla by škoda se o kvalitní zážitek z takové hry nechat ochudit. Měli bychom si ho o to více vážit, protože další díl sourozenecké série Rainbow Six bude už jen pro konzole.
Příliš extrémní i na 18+. Nový horor málem zakázali
Chystaná hororová hra Silent Hill f kandiduje na pozici nejděsivějšího hororu mezi chystanými tituly. Je vůbec prvním dílem této série, který si i na domácím trhu vysloužil přístupnost až od osmnácti...
{NADPIS}

{POPISEK}
Činžák po proměně fascinuje, v přízemním bytě se cítí jako v domku
Vrátili se z dlouholetého pobytu v Anglii a v pronajatém bytě na Vinohradech to pro ně stále nebylo „jako doma“. Teprve pořízením vlastního bytu v přízemí nuselského činžáku získal starší pár zázemí....
{NADPIS}

{POPISEK}
Chtějí být od ní co nejdál. Chystaná videohra děsí konkurenci
Vydání dlouho očekávané hry Grand Theft Auto VI bedlivě sledují konkurenční vydavatelé. Jakmile se konečně oznámí přesné datum vydání, začne podle zákulisních informací u konkurence velké interní...
Kradou, plivou, ničí. Svatyně v Cušimě omezuje vstup nevychovaným turistům
Nebyl to jen ničivý tajfun. Místo, které proslavil herní hit Ghost of Tsushima, šintoistická svatyně Watacumi ve městě Cušima, se potýká s nechtěnými návštěvníky z celého světa, kteří si místo pletou...
Oficiální profil videohry setřel Muska na jeho vlastní síti
Neobvyklou slovní přestřelku mohli sledovat lidé na síti X, když se Elon Musk zapojil do debaty ohledně nové videohry Assassin’s Creed Shadows. Oficiální profil hry se následně proti miliardáři a...
Málo času, měnící se podklady. Autor vzpomenul strasti vývoje filmové hry
Peter Jackson’s King Kong patří mezi vůbec nejlepší adaptace filmových blockbusterů do herní podoby, nerodil se ale snadno. Umělecký ředitel projektu Florent Sacré pro magazín Retro Gamer nedávno...
Příliš extrémní i na 18+. Nový horor málem zakázali
Chystaná hororová hra Silent Hill f kandiduje na pozici nejděsivějšího hororu mezi chystanými tituly. Je vůbec prvním dílem této série, který si i na domácím trhu vysloužil přístupnost až od osmnácti...
Činžák po proměně fascinuje, v přízemním bytě se cítí jako v domku
Vrátili se z dlouholetého pobytu v Anglii a v pronajatém bytě na Vinohradech to pro ně stále nebylo „jako doma“. Teprve pořízením vlastního bytu v přízemí nuselského činžáku získal starší pár zázemí....
Budoucnost patří ženským hrdinkám. Najdete je v očekávaných hrách
Spousta vysoce očekávaných her má společný prvek: ženu v hlavní roli. Pojďme si projít tituly bližší i vzdálenější budoucnosti, ve kterých na vás bude čekat videoherní hrdinka.