Forgotten Realms: Demon Stone

  12:00
Máte rádi akční mlátičky? Tak to je pro vás Demon Stone jako dělané! Pokud navíc holdujete fenoménu Dungeons and Dragons, zalíbí se vám hra hned dvojnásob. Jak je na tom jako celek, se dozvíte v naší recenzi!

Forgotten Realms: Demon Stone

SevenM 1.1.2005 PC

iDNES.cz

72%
Herní karta

Forgotten Realms: Demon Stone Již podle názvu zkušenější hráči zajisté pochopí, kolikátá uhodila, i když asi jen zčásti týkající se faktu, že se tato hra od Stormfront Studios bude odehrávat v jednom ze světů pravidel Dungeons and Dragons. Ovšem pokud byste hru počali zařazovat do škatulky RPG, která byla tomuto tématu dosud největším odbytištěm, musel bych vás nekompromisně zarazit, jelikož by to bylo vedle, jak ta jedle. Kluci z Black Isle skutečně nevstali z mrtvých a nevytvořili pokračování svých nesmrtelných hitů. Pamětníky RPG jako Baldurs Gate či Planescape Torment zřejmě Demon Stone zklame, poněvadž se zcela jasně upíná k mainstreaovému trhu. Demon Stone je pouhopouhou mlátičkou od autorů stejně zařazovaného a rozhodně pozitivně hodnoceného LOTR: Return of the King a je třeba k němu i tak přistupovat, tedy především bez předsudků, které by v tomto případě byly i bezpředmětné.

Důležitá je samozřejmě informace, že neovládáte všechny reky najednou, ale vždy si vyberete jen jednoho z nich, jehož kroky následně řídíte prostřednictvím klávesnice a myši.

Příběh pochází z pera opěvovaného Dungeons and Dragons spisovatele – R.A. Salvatora, jenžForgotten Realms: Demon Stone vytvořil zápletku již ze své podstaty neoriginální, čemuž se ani nelze divit, ale co je důležitější – dokázal ji příjemně podat, takže se průběhem hry příjemně a nenáročně proplétá, aniž bychom si na ní v jakémkoliv okamžiku mohli výrazněji stěžovat. A o co, že vlastně jde? Kdysi se dobrému mágovi Blackstaffovi podařilo pomocí magickými silami opředeného kamene Demon Stone uvěznit zlo reprezentované Ygorlem a Seerkou, kteří, jsa znepřátelení, mezi sebou vedli neustálé války a co bylo horší – vtahovali do nich i nevinné občany kontinentu Faerun. Naštěstí se strašlivému řádění podařila udělat tato přítrž a na dlouhá léta byl klid, ale jak už to tak v pohádkách a ve fantasy světech chodí, všechno se opakuje a shodou nepříznivých náhod jsou padouši osvobozeni a bez sebemenší pauzy se pouští do dalšího, ještě mnohem horšího, řádění.

Dungeons & Dragons - fenomén obřích rozměrů

D&D Dungeons & Dragons jsou nejstarším systémem takzvaných "pen & paper" RPG. První verze byla vydána firmou TSR už v polovině 70. let minulého století a zaznamenala velký úspěch. Bezpočítačový styl hraní probíhá tak, že se hráči rozdělí. Jeden z nich připravuje ostatním dobrodružství, vymýšlí krajinu, kterou procházejí, nestvůry, pasti či NPC, na něž narážejí a vede dialogy, zbylí si pak vytvoří vlastní postavy a hrají jejich role v průběhu dobrodružství. Aby byla hra lépe ukotvena, jsou dána pravidla pro tvorbu charakterů, jejich vlastnosti a rozvoj a též bitvy a magii. D&D a jeho pokročilý bratříček AD&D jsou systémy takzvaně úrovňové. To znamená, že si hráči na začátku vyberou z předdefinované nabídky ras a povolání, načež se jejich zlepšování odehrává ve skocích vždy poté, co nasbírají určitý počet zkušeností. Přestože si často milovníci RPG na herní systém AD&D stěžují (předmětem kritiky je zejména kouzlení – mágové si musí vždy na začátku dne vybrat kouzla, která si "zapamatují" a jiná pak nemohou sesílat až do dalšího memorování) , je jednoznačně nejoblíbenější a nejhranější. Důvodem je jednak kvalitní marketing ze strany nového majitele, velké firmy Wizards of the Coast (která se každoročně pořádně napakuje mimojiné i na kartičkách Magic), jednak neuvěřitelný arzenál doplňujících dobrodružství, doprovodné literatury, úprav pravidel, světů a takřka všeho, co si lze jako přídavek k RPG pravidlům představit. Samozřejmostí je v této souvislosti i řada počítačových her, z nichž většina se odehrává v jednom z nejstarších světů Forgotten Realms (například Baldur's Gate), ale i jinde (např. perfektní inteligentní děj Planescape: Torment se vryl do paměti nejednomu RPG fanouškovi).

Je tak na vás s tím něco udělat. Tedy vlastně na vašich třech svěřencích. Ano, stejně jako ve zmíněném LOTRovi budemeForgotten Realms: Demon Stone i zde ovládat více, než jednu postavu, a to celkem příjemným způsobem. V první velkolepé misi, kdy na každém rohu zuří bitka, se nám tito tři reci seznámí a přestože si možná hned zpočátku nepadnou úplně do oka, časem se z nich stane nerozlučná trojka. Příjemné je, že jejich psychický vývoj můžete sledovat v četných in-game sekvencích, kdy mezi sebou vedou rozhovory o své minulosti i ideových rozepřích. Nezřídka se tak i pobavíte, především pak u slovních přestřelek nabušené korby Ranneka a sličné, byť sarkastické, zlodějky Zhai. Čaroděj Illius si zpočátku drží profesionální odstup, avšak i na něj přijde časem, o to však zajímavějším způsobem, řada.

Důležitá je samozřejmě informace, že neovládáte všechny reky najednou, ale vždy si vyberete jen jednoho z nich, jehož kroky následně řídíte prostřednictvím klávesnice a myši. Pokud tak striktně lineární dějová linka nenakáže jinak, je naše volba zcela volná. Z výše zmíněného vyplývá, že se občas přeci jen dostanete do situace, kdy je vám ten který charakter přidělen. Jde však veskrze jen o krátké úseky. Forgotten Realms: Demon Stone Zatímco my se staráme o vybranou postavičku, ostatní dvě si dělají v podstatě co chtějí. A nutno říci, že to dělají více, než dobře, jelikož protivníky kosí často ještě efektivněji než vy sami.

Rannek se může pyšnit zřejmě nejlepšími bojovými schopnostmi, ale hra za něj je víceméně bez invence. O něco lépe je na tom Illius, jenž má velkou výhodu v tom, že disponuje nevyčerpatelným kouzlem na dálku, zatímco jeho parťáci mají střelivo v podobě vrhacích nožů přísně omezené. Právě s útoky na dálku je spojena velká část zřídkakdy se objevivších „logických problémů“, chcete-li puzzlů, které jsou však natolik primitivní a nápovědou ošetřené, že si pro svůj popis zaslouží jen tuhle větičku. Abychom však dojeli načatý popis charakterů, je třeba dodat, že hratelnost za Zhai je asi nejobjevnější. Tahle holčina totiž vsází na opatrné plížení, kterému často vychází vstříc i design úrovní. Dokud ji nepřátelé zcela jasně nezpozorují, je v podstatě neviditelná, přičemž oplývá zvláštním druhem rychlého zabíjení. Forgotten Realms: Demon Stone

Jak už jsme zmínili, je design hry striktně lineární, prakticky nikde se nemůžete ztratit, vždy totiž existuje jen jedna možná cesta k cíli. Díky tomu je hratelnost velice svižná – nikde se není třeba dlouze zdržovat, což je pro hru jedině dobře. Povětšinou jde o probíjení se k další úrovni hordami nepřátel, občas je třeba také něco ubránit či vymyslet sofistikovanější bojový styl, abyste se dostali dál, což platí především pro závěrečné bossy a také pro několik herních situací.

Když zmíníme, že jde o konzolovou předělávku, jistě se vám již ježí chlupy na těle, ale naštěstí vás tentokrát můžeme rovnou uklidnit, jelikož ovládání, častý to kámen úrazu podobných konverzí, je při hře skvěle použitelné a rozhodně si na něj nelze výrazněji stěžovat, o čemž svědčí i plná podpora myši, která všechnu práci, zde především v bojové oblasti, značně ulehčuje. Pohyb určujeme pomocí Forgotten Realms: Demon Stone kláves WSAD a na klávesnici si ještě musíte osahat několik potřebných kláves, a to je vlastně vše. Po první projité úrovni máte interface doslova v malíku a můžete se věnovat výhradně hře.

Design hry striktně lineární, prakticky nikde se nemůžete ztratit, vždy totiž existuje jen jedna možná cesta k cíli.

Dost možná její největší předností jsou všemožná komba, bez nichž by Demon Stone byla jen průměrnou a bezmyšlenkovitou rubanicí. Takhle nemusí být o nic lepší, tedy pokud nebudete chtít, protože většina situací se dá projít jen frenetickým mačkáním všeho dostupného, ale mnohem zábavnějším a později také výrazně jednodušším způsobem je osvojení útočných kombinací, jichž hra nabízí skutečně velmi slušné množství. Navíc nejsou těžké na vyvolání. Pak jsou tu ještě speciální útoky každé z postav, proveditelné jen s plnou mírou na příslušném ukazateli. Ještě silnější pak je společný útok všech tří postav. Časem pak najdete i nějaké ty, vlastnosti zlepšující, artefakty.

Přestože jsme zpočátku říkali, že byste RPG pod názvem Demon Stone hledali marně, Forgotten Realms: Demon Stone nebyla to tak docela pravda. Jisté role-playing aspekty tu totiž jsou a projeví se především mezi misemi, v jejichž průběhu sbíráte zkušenosti a peníze, které pak proměňujete za nová komba, kouzla či zbraně. Je jich velké množství a dá se říci, že se drží tradice Dungeons and Dragons, takže se můžete těšit na známé kusy, byť ve značně zjednodušeném provedení.

Na Demon Stone je i velice pěkné pokoukání, ač některé textury nejsou zrovna z nejostřejších a prostředí nejsou dvakrát rozsáhlá, ale na druhou stranu docela variabilní a příjemně atmosférická. Zvuky se usadily na standardní úrovni, hudba pak ještě o stupínek výše.

Jak to tedy shrnout? Forgotten Realms: Demon Stone jsou velice kvalitní arkádovou mlátičkou, jichž se na PC platformě nevyskytuje mnoho. Body získává i celkem poutavým zpracováním fenoménu Dungeons and Dragons, za což vděčí především poutavě vyprávěnému příběhu. Hratelnost je nenáročná, přesto vyzývající, přesně tak, jak to u podobných her má být. Proč je tedy hodnocení relativně nízké? Inu, hlavním problémem je především herní doba, která s přivřením jednoho oka sahá na hranici deseti hodin a i tak jsou některé úrovně trochu víc natahované. Trestuhodná je navíc absence jakéhokoliv multiplayeru, vždyť kooperativní modus se zde přímo nabízí. Přesto však tuto hru fandům žánru nelze než doporučit.

Témata: bitka

iDNES.cz

72%

Čtenáři

76% Ohodnoťte hru

Pro ohodnocení se musíte přihlásit

%

Nejčtenější

KVÍZ: Vzpomenete si na hry, u kterých jsme si v devadesátkách málem zavařili mozek?

Dnes už je všeobecná povědomost o videohrách lepší, dříve v nich ale mnoho lidí spatřovalo jen hloupou zábavu pro hloupé lidi. Ano, akčních titulů, ve kterých nešlo o nic jiného než pobít co nejvíc...

Geniální Zaklínač 3 slaví deset let, pro mnohé je to nejlepší hra vůbec

Možná vám to stále přijde jako včera, ale nenechte se mýlit: od vydání úspěšného Zaklínače 3: Divoký hon právě uběhlo deset let.

Největší svět, natřásání zadků. Dvacet zajímavostí o nejočekávanější hře

Městská akce Grand Theft Auto 6 je nejočekávanější hra současnosti. Ačkoliv vychází až za rok, venku už je spousta zajímavostí. Pojďme se na dvacet z nich podívat.

Jeden z nejstarších internetových memů slaví 20 let. Je zábavný i po letech

Pamatujete se na jeden z nejstarších internetových memů, který se týkal postavy Leeroy Jenkins z World of Warcraftu? Pokud ano, nerad vám to připomínám, ale od této události už uběhlo dvacet let....

Není to jenom Zaklínač. Tyto hry slaví letos desáté výročí

Už celých deset let uplynulo od vydání těchto známých videoherních titulů. U spousty z nich vám však možná přijde, že vyšly teprve nedávno, tak vás jdeme vyvést z omylu.

Toto jsou prodejní trháky dubna na PC. Hráli jste některý?

Steam zveřejnil dvanáct nejprodávanějších her, které vyšly během dubna. Ačkoliv pořadí je náhodné, dává nám to celkem dobrou představu, o co mají hráči zájem. Pojďme se na to podívat.

24. května 2025 0

Videoherní šeredové. Jsou oškliví jako noc, ale stejně jsme si je zamilovali

Premium

Ne každá postava musí být sexy. V poslední době se poměrně intenzivně vede diskuse o tom, zda mají být ústřední videoherní postavy vizuálně krásné nebo jestli to nehraje vysloveně důležitou roli....

24. května 2025 1

Nesmlouvavý Elden Ring míří na filmové plátno

O tom, že se chystá hraný film Elden Ring, existovalo několik náznaků, nyní ovšem přichází oficiální oznámení přímo od Bandai Namco Entertainment.

23. května 2025  14:35 1

Stahujte zdarma vynikající kung-fu akci Sifu a právě vydanou novou hru

Digitální obchod Epic Store rozdává tento týden zdarma rovnou tři hry. Za pozornost stojí zejména výborná kung-fu akce Sifu. Hrát ji je jako sledovat kung-fu film z osmdesátých let. Potěší ovšem i...

23. května 2025  10:11 0

„Pravého fanouška drahá hra neodradí,“ provokuje šéf herní firmy

Ředitel herního studia Gearbox, Randy Pitchford, vyvolal poprask svým odvážným tvrzením ohledně možné vyšší ceny u chystané hry Borderlands 4. Podle něj ani vyšší cena pravého fanouška této herní...

23. května 2025 9

Jste nadšení z Kingdom Come 2? Potom byste neměli minout tuto luxusní knihu

The Art of Kingdom Come: Deliverance II není jen obrázková knížka z vývoje hry, ale i příležitost, jak nakouknout za oponu vývoje a dozvědět se něco z české historie. Radost udělá všem fanouškům hry.

23. května 2025 2

Další exkluzivita Xboxu zamíří v létě na PlayStation 5

Senua’s Saga: Hellblade II je psychologický horor zasazený do prostředí severské mytologie. Zhruba rok po vydání na PC a Xbox Series X/S zamíří na PlayStation 5.

22. května 2025  11:04 0

Hráli jsme jej snad všichni. Legendární Solitaire slaví narozeniny

Karetní hra Microsoft Solitaire dnes slaví 35 let od svého vzniku. Ačkoliv už dlouhou dobu není základní součástí systémů Windows, stále je snadno přístupná a v mnohých z nás tato legendární karetní...

22. května 2025 8

Nový Doom se nechytl? Má skvělé recenze, ale počet hráčů není přesvědčivý

Střílečka Doom: The Dark Ages sbírá velmi dobrá hodnocení, ale hráčů na Steamu je méně než u předešlých dílů. Proč? To si pojďme rozebrat v následujícím textu.

21. května 2025  10:22 18

Není to jenom Zaklínač. Tyto hry slaví letos desáté výročí

Už celých deset let uplynulo od vydání těchto známých videoherních titulů. U spousty z nich vám však možná přijde, že vyšly teprve nedávno, tak vás jdeme vyvést z omylu.

21. května 2025 2

Jak často myslíte na slávu Římské říše? Ano. Tedy vlastně Anno

Jeden z internetových memů, který před pár měsíci trendoval na sociálních sítích, říká, že muži myslí častěji na slávu Římské říše než na sex. A na sex myslí aspoň jednou denně. Připravovaná...

20. května 2025  12:03 1

Geniální Zaklínač 3 slaví deset let, pro mnohé je to nejlepší hra vůbec

Možná vám to stále přijde jako včera, ale nenechte se mýlit: od vydání úspěšného Zaklínače 3: Divoký hon právě uběhlo deset let.

20. května 2025  9:52 48
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.