Final Fantasy XI - svět nekonečné fantazie

Final Fantasy XI
Platforma: Xbox360
Výrobce:
Square Enix
- Sugestivní svět, který vtáhne
- Zůstala zachovaná esence Final Fantasy
- Perfektní design
- Nechybí dějová stránka
- Měsíčně musíte platit
- Zdlouhavé updaty
- Grafika přece jen zaostává
Final Fantasy jako online svět patří mezi vynikající nápady Square-Enixu. Mistrovský design, propracovaný systém bojů a fantastické světy. A co je hlavní, duch poctivé Final Fantasy se nevytratil. Tento díl by vám rozhodně neměl ve sbírce chybět.
Final Fantasy XI
Pokud patříte mezi Final Fantasy Fanatiky, pak mám pro vás předem jednu vážně míněnou radu. Nekupujte si tuhle hru, pokud chcete hrát další díly této série, nekupujte si ji, jestliže máte zájem o jakýkoliv další život. Protože až se poprvé rozhlédnete po světě Vana´dielu, jste ztraceni. Přestanete se zajímat o cokoliv. A pravidelně vám z konta zmizí pár stovek, které vás upozorní, že i když jste na realitu zapomněli, nezapomněla ona na vás. A ještě jedna douška moudrosti. Článek je psán zvláště pro konzolisty , kteří nemají s MMORPG zkušenosti, v žádném případě ne pro hráče, kteří prošli od Ultimy přes EverQuesty až po World of Warcraft. Těm je mnoho prvků, pro online hry typických již dávno známo.
První, co udeří do očí při vstupu do hry, jsou neuvěřitelné rozměry města i celého světa.

Čas od oznámení hry běžel a zprávy se začaly kazit. Online hraní na PS2 v Česku se stalo pouze iluzí, mimoto k FF XI bylo zapotřebí speciálního modemu od Square. A tak nezbývalo při sledování ukázek fenomenální hry než smutně vzdychat. Vlna času sice přinesla PC konverzi, ale tehdejší nároky na výkon PC i na cenu nutného rychlého internetu byly přeci jen poněkud vysoké. Další vlnka času po nějaké době vyhodila na pláž české reality verzi pro X360. Se všemi třemi datadisky. To vypadalo lákavě, ale oficiální podpora konzole chyběla. Kupodivu vše nakonec dobře dopadlo. Tedy v kontextu varování ze začátku článku je to relativní :-).
Fakt je ten, že jsem se do FF XI pustil až po testování japonské verze FF XII a přece jen jsem byl skeptický. Samozřejmě výkon X360 je zcela jinde než PS2, ale víme, jak Square v historii s přehledem ignorovalo vyšší výkon PC, na která z PSOne konvertovalo sedmý a osmý díl Final Fantasy. Takže jsem hru spouštěl s vědomím, že nejde o supergrafický remake, beroucí v potaz výkon microsoftí mašinky, ale konverzi, která samozřejmě vzhledová vylepšení má, ale ne taková, jaká by X360 mohl nabídnout. Pokud do hry vstoupíte s tímto vědomím, nečeká vás naprosto žádné zklamání, ani v případě, že jste maniaky, kteří jsou grafikou posedlí. Ta hra JE totiž hezká svým designem. Svými lesy, bažinami, stavbami i stylem postav. A to je podstatnější než grafické nuance.
Brzy pochopíte, že jste v klasické Final Fantasy po všech stránkách.

Tvorba postavy není z grafického hlediska tak detailní jako u Oblivionu, ale můžete se vyřádit v atributech. Dejte si pozor, zjištění, že bílý mág nesmí používat sečné zbraně, bylo dost trpké. Samozřejmě vše má své výhody a nevýhody, ale ideální je nějakým způsobem kombinovat a předem si zjistit, co která postava může používat a jak se v tom může rozvinout. Postava tedy byla hotová a za tradiční FF hudby následoval první vstup do San d´Orie. Pokud se vám chce cestovat, samozřejmě se můžete dostat i do jiných metropolí a snadno se příště objevit v nich. Poslouží k tomu speciální „save“ pointy, které určují váš respawn.
První, co udeří do očí při vstupu do hry, jsou neuvěřitelné rozměry města a ostatně celého světa. Zalapete po dechu a naprosto nechápete, jak je možné, že tohle běží i na PS2. Procházka tímhle městem, to není několik ulic, které nabízí metropole Oblivionu, tady opravdu DLOUHO běžíte, než se dostanete na opačný konec. Když jsem se poprvé nalogoval, vše bylo matné a jako v mlze, takže jsem předpokládal, že obří rozměry tu řeší známá distanční mlha. O to větší bylo překvapení, když jsem zjistil, že šlo o hrátky počasí a San d´Oria umí být pestrobarevná, stejně jako lesy okolo ní. Okolo vás panuje zmatek každé online hry, avataři hráčů pobíhají sem a tam, na rozích postávají NPC postavy a nějakou dobu to trvá, než se zorientujete.
Svět FF XI tak, jak ho dostanete v Xbox 360 verzi s datadisky, je neskutečný.

|

Brzy pochopíte, že jste v klasické Final Fantasy po všech stránkách a ti, kdo již viděli FF XII si jen ověří, jak moc byla tato hra ovlivněna právě jedenáctým dílem. Bojem si například nezískáváte peníze, jak tomu bývalo, ale zkušenostní body pro leveling, samozřejmě z poražených monster pak předměty (maso, kůže atd.) které následně prodáte. A z goblinů či skřetů již začnou i padat penízky. Pak se pěkně navrátíte do obchodů, prodáte zbytečnosti a dokoupíte kouzla, brnění, zbraně a předměty. Opět si dejte dobrý pozor, co lze kde použít. Je fajn mít nějakého summona, třeba oblíbeného Ifrita, ale pouze když ho umíte vyvolat. Štít se hodí, ovšem ne u určitých zbraní. Jak levely naskakují, objevují se nové dovednosti a pak přijde chvíle, kdy si vyjedete na chocobovi do neznámých pustin nebo nasednete do jednoho z obřích létajících kolosů. Ano vrtulových, že by Verne zajásal.
Svět FF XI tak, jak ho dostanete v Xbox 360 verzi s datadisky, je neskutečný. Obrovský, nekonečný, barvitý. Nemáte šanci ho někdy opravdu poznat, to pusťte z hlavy. Možná po pár letech hraní. Tehdy, až budete spolu s ostatními hráči prozkoumávat neznámé oblasti sdruženi v mocná seskupení. A pozor, peníze můžete získávat také vykonáváním různých povolání, tak jako je tomu v naší realitě. Je to opravdu jen na vás. Jedno je ale jisté, neustále budete toužit objevovat nová překvapení. Designéři ve Square-Enix nejsou nadarmo světová elita. Například stavby, které objevíte ve hře, jste nikdy nikde neviděli, to si buďte jisti. Budete odkrývat dávná tajemství, bojovat a co je důležité, nikdy vám nehrozí, že vás zabije nějaký hráč, který se rozhodl vás okrást. S fenoménem zvaným "PK" si totiž Square-Enix poradil. Jako hráči se mezi sebou můžete utkat jen ve speciální aréně a to ještě po vzájemném souhlasu, přepadů se bát nemusíte.
Nebudu si nalhávat, že tohle je nějaká vyčerpávající recenze. Na detailní popis FF XI se všemi datadisky, je potřeba mnoho měsíců intenzivního hraní. Jen snad k otázce, která mě pálila od počátku. Jak se tu odvíjí příběh, ta nejznámější ingredience do pochoutek, které série vždy nabízela? Jednoduše. Když promluvíte s postavou, která je pro děj a příběh klíčová, spustí se animace, ve které se dozvíte podstatné informace, potažmo i nějaký úkol. Tak jako je tomu v mnoha MMORPG. Pro ostatní v tu chvíli budete jen hráč, který se vybavuje s nějakým NPC charakterem. Ale pro vás se v tu chvíli otevře další část dějové linie. Ale je otázka, zda nějakou budete sledovat. Vždyť to budete vy, kdo tady, ve světě Final Fantasy, opravdu ŽIJE.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 53 čtenářů
Akce! iDNES Premium na 3 měsíce za 1 Kč a šance na 50 tisíc na paliva k tomu
Čtení na celé léto za jedinou korunu nabízí akční nabídka na vstup do iDNES Premium. Všichni noví uživatelé, kteří si...
Zažalovali youtubera o miliony, má z něj být odstrašující případ
Po úspěšném soudním tažení proti výrobcům cheatů se nyní právníci společnosti Bungie pustili do boje s youtuberem...
Utratil v Diablu Immortal 370 tisíc korun, pak autory poslal ostře do háje
Streamer utrácel v Diablu Immortal peníze, dokud se mu nepodařilo získat drahokam na maximální úrovni. Poté s hrou...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Zapomenuté poklady, tyto skvělé hry si dnes nemůžeme legálně koupit
Katalogy digitálních obchodů s hrami mají prakticky neomezenou nabídku a vedle novinek obsahují i lety prověřené...
Výrobci cheatů tvrdě narazili, na pokutách zaplatí stovky milionů korun
Společnost Bungie vytáhla do boje proti podvodníkům ve hře Destiny 2. Autoři cheatovacích programů, které dávají...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Zabíjení dětí, mučení? Není problém. Ale sex ano, stěžují si autoři hry
Premium Vývojáři ze společnosti Holodexxx chtějí posunout sledování pornografie na novou úroveň, zatím se jim však nedaří...
RECENZE: Pobouřil Číňany a dva roky nešel koupit. Jaký je horor Devotion?
Tchajwanský horor Devotion způsobil před dvěma roky obrovský poprask. Vývojáři do něj nenápadně propašovali na první...
RECENZE: Zaklínačský animák působí spíš jako „neznačkové“ fantasy
Nový animovaný film se zaklínačskou tématikou je dalším přírůstkem do kolekce nabídky původní tvorby Netflixu. Ačkoli...
RECENZE: V Tribes of Midgard musíte zajistit přežití vikinské vesnice
Sympatická směsice žánrů, která je sice zasazená do vcelku okoukaného prostředí, ovšem na zábavnosti jí to neubírá....

Recenze 100% přírodního Bi-Oilu: Stojí za to si ho pořídit?
6 redaktorek, žen různého věku, s rozdílnými zkušenostmi i pokožkou, otestovalo Bi-Oil Pečující olej (Přírodní). Každou z nich trápí něco jiného –...