Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

FIFA 2004 – kulhavý fotbal

  12:00
Po třech letech se série FIFA nadechla k lepším výkonům a pod tlakem výborného Pro Evolution Socceru 3 alespoň trochu reprodukuje kopanou v hratelné podobně. Je FIFA 2004 kvalitní fotbalovou simulací?

FIFA 2004Fotbalové sérii FIFA vyrostla konkurence. A kvalitní. Pro Evolution Soccer 3, jenž je na konzolích označován jako nejlepší simulace kopané v historii, brzy dorazí na platformu PC. A možná i z tohoto důvodu vývojáři z EA Sports přidali na tempu i snaze a po dvou třech letech stagnace vydávají alespoň trochu hratelný fotbal s jemně naťuknutou sezónou a jakýmsi vývojem týmu. Zpracování těchto novinek zůstalo ani ne v pětině cesty a výsledek tak i tak směřuje tomu, že se davy fotbalových fandů, jež nadchnula demoverze Pro Evolution Socceru 3, stejně těší na následující týdny, v nichž má vyjít.

Vražedné menu
Hned od počátku se člověk střetně s ďábelským nepřítelem, jímž jsou veškerá menu ve hře. Ta se v neměnném archaickém rozlišení 640x480 povalují po celé obrazovce a veškeré informace podávají na dlouhé lokte v několika porcích (proč je například ligová tabulka zahrabána v tom nejzapadlejším menu?). Leckdy se hráč musí zbytečně proklikávat přes nabídky, podnabídky a podpodnabídky, tu a tam zapadne do rafinovaně nalíčené pasti, nedostane se z jednoho menu a přitom nemůže hru uložit. Vůbec největším fórkem FIFA 2004 vývojářů (takový nepořádek totiž nemohli myslet vážně) pak je, že se sestava týmu dělí na dvě poloviny, mezi kterými se člověk musí pracně prodírat. Ne, aby jména hráčů v základní sestavě byla pohromadě, místo toho jsou rozkrájena na dvě skupiny, aniž by se mezi nimi dalo listovat třebas rollovacím kolečkem. A kdo by chtěl seznam svých borců řadit například podle různých kritérií (na kterém postu hrají nebo jak jsou dobří) může na svůj sen zapomenout.

Nová sezóna, mistrovství Evropy až za rok
Sezónu nyní tvoří pětiletá honba za manažerskou prestiží v jedné z mnoha ligových soutěžích, jež FIFA 2004 nabízí. U mnoha zemí se objevují i nižší ligy, zaplaťpánbůh za aktuální soupisky a nový systém, díky němuž se dají libovolně (kromě rozehrané sezóny) přenášet hráči z jednoho mužstva do druhého tak, aby si člověk mohl soupisky upravit podle dění ve skutečném fotbale. Charakteristiky hráčů letos využívají stobodové stupnice; jelikož autoři kooperovali s vývojáři, kteří pracují na fotbalovém manageru Total Club Manager 2004, jsou atributy docela přesné. Vyhrává-li člověk v průběhu sezóny tolik zápasů, aby splnil určitá kritéria, která dostal FIFA 2004 za úkol když do týmu nastupoval, může v dalším období manipulovat s více bodíky, za než se pořizují tréninky a částečně i nákupy posil. Věrni tradicím, nedali vývojáři do hry volbu, povolující si zahrát třebas mistrovství Evropy, světa nebo Ligu mistrů. Dá se očekávat, že k příležitosti konání Mistrovství Evropy v roce 2004 vyjde speciální, k němu vázaný titul.

Ovládání pro náročné
Jelikož FIFA vznikla jako nedonošené, a navíc pohozené děťátko (EA bleskurychle vydala první patch a pracuje na dalším), musí každý počítat s tím, že se na něj ze hry vyvalí slušná porce chyb. Tou nejvýraznější je nemožnost nastavit si své vlastní ovládání. Nedávno vydaný patch naštěstí tento bug a celou řadu dalších opravuje, v původní verzi je ale ovládání navoleno poměrně rozumně, i když ne každému asi sedne.

S ovládáním se dá jinak docela rychle sžít, kromě standardních kláves pro běh, přihrávku (po zemi, vzduchem) a střelu přibyla novinka umožňující ovládat dva borce současně. Nutností je ale duální analogový ovladač (ten, kde jsou kromě směrového D-padu dva analogové minijoysticky), jenž má pro každého hráče jednu páčku: po zmáčknutí příslušné klávesy se obraz přesune nad hřiště a člověk díky levé páčce může ovládat svého fotbalistu s míčem a prostřednictvím právě nabíhajícího spoluhráče. S kapou pořádného drilu a nacvičování se dá docílit hezkého efektu, že druhý fotbalista naběhne do prostoru, kde je volno, a tým si tak vytvoří slibnou šanci. Výsledný dojem ale naráží na to, že si hráči přebírají přihrávky v poklusu, nikoliv v běhu, což brzdí jakékoli pokusy o rychlé přečíslení soupeřovy obrany.

FIFA 2004 FIFA 2004 FIFA 2004

Zajímavou funkcí je jakési chození, kdy se fotbalista zastaví, položí nohu na balón a ve směru kurzorových kláves si jej jemně posunuje a pečlivě hlídá. Díky citlivému ovládání si ti zručnější poradí s balónem takovým způsobem, že několika pohyby provedou něco na způsob kličky a nerušeni zmateným soupeřem přihrají do volného prostoru.

Budeme hrát na rychlé protiútoky
FIFA 2004Kdo by chtěl aplikovat oblíbenou větu mnohých trenéru, musí na tento způsob hry zapomenout. Veškerá taktika se totiž scvrkává na jakousi poziční plácanou uprostřed hřiště, jež směřuje k rafinovanému střílení z hranice vápna a občasných pokusů o hezkou kombinaci. Nepomůže ani taktika, jejíž nastavení zůstalo na oněch pár volbách z loňska. Brejkové situace se naskytnou málokdy, neboť i ti nejrychlejší útočníci (Henry, Owen, Overmars, Inzaghi atd.) nedokáží předběhnout pomalé staříky v obraně (Cafú, Maldini atd.). To, že má forvard rychlejší nohy, stabilitu i techniku absolutně nehraje roli, obránce mu totiž v souboji jeden na jednoho naprosto vždy odebere balón, a to hru dokopává k tomu, že člověk musí míč dovést do branky po pracně ukuchtěné kombinaci nebo jej po ní z dálky vystřelit. Při nastavení nejvyšší obtížnosti brankáři střely z hranice vápna jakž takž kryjí, obecně ale platí, že střela vypálená kolem pokutového území znamená v šedesáti procentech případů jistý gól.

Rohy a volné přímé kopy
Jednou z mála dobře udělaných novinek je inovovaný systém zahrávání standardních situací. Exekutor si prostřednictvím jednoduché nabídky může vybrat, jak a kam kopne míč. Jakmile fotbalista čutne do mičudy, spoluhráči FIFA 2004si z hranice velkého vápna nabíhají do míst, kam balón dopadá, a snaží se jej v běhu pomocí hlavičky usměrnit do brány. Leckomu bude asi vadit, že v té chvíli může ovládat jenom jednoho nabíhajícího fotbalistu, díky tomu se ovšem dá pěkně hlavičkovat a celá situace se jeví o poznání fotbalovější: hráči se ve vápně různě žduchají, brání se tělem a naskakují si z rozběhu. Přímé kopy se zahrávají prostřednictvím jakéhosi zaměřovače, označujícího místo v brance, kam poletí balón. Stačí jen nastavit správnou faleš a nic – kromě opravdu pořádného tréninku – člověku nebrání, aby sázel nádherné góly.

Černý čuník!
Stejně jako je neměnnou pravdou, že rozhodčí díky asketickým šéfům Mezinárodní fotbalové federace nikdy nebudou moct používat video, je i stálým pravidlem, že arbitři ve hře nedosáhnou alespoň takových kvalit, aby nebrzdili hru a nedělali absolutní hrubky. Letos se objevil jakýsi náznak o ponechávání výhod, bohužel je dotažen až do absolutní hodnoty z iracionálního čísla a sudí nechávají výhodu i v těch případech, kdy by se měla pískat penalta a postižený o míč hned přijde, tudíž o žádnou výhodu vůbec nejde. Rozhodčí alespoň pískají takové fauly, kdy si obránci pomáhají lokty a v souboji tělo na tělo útočníka v běhu žduchnou. Leckdy tak forvard přijde o balón, ačkoli ho obránce jen nepatrně postrčí – míč se totiž chová jako úplně samostatný objekt, nelepí se fotbalistům na nohy jako v předchozích dílech, a když třeba někdo spadne na trávník a padá na něj balón, odrazí se od něj podle fyzikálních zákonů a zakutálí se.

FIFA 2004 FIFA 2004 FIFA 2004

Umělá inteligence a gólmani
Úroveň gólmanů vesměs kopíruje předchozí díly, bedlivě si hlídají malé vápno a lapí většinu centrů letících přes pokutové území. Standardně číhají na základní čáře, pomocí příslušné klávesy se ale dají popohnat dopředu, což se výborně hodí pro zmenšení střeleckého úhlu. AI počítače se drží na loni nastavené úrovni, škoda jen, že ignoruje hru po křídlech a valnou většinu útoků táhne středem. Velkým plusem je, že nejvyšší FIFA 2004obtížnost člověka nutí k tomu, aby hrál kombinačně, často musí přihrát dozadu do obrany, aby mohl hru převést na druhou stranu. Počítač si hlavně střeží střed pole a pět šest metrů před hranicí velkého vápna zhušťuje prostor, což člověka tlačí k tomu, aby si vytvářel kombinace nebo se pokusil nějak vystřelit.

Grafika
Grafická stránka se opět posunula o velký kus dopředu. Ty největší hvězdy (a že jich není málo) už vypadají naprosto přesně jako jejich předlohy; zatímco loni se autoři trefili do několika málo obličejů, letos na trávník vybíhá dvaadvacet borců, kteří jsou k nerozeznání od těch, co se prohánějí v televizi. Stačí se podívat třeba na takového Pavla Nedvěda, Owena, Vieru nebo Alexandra „hraju jen na sebe“ Del Piera. Kromě toho také přibyla celá řada výborně vymodelovaných stadiónů, které obzvláště v noci s pestrými klubovými vlajkami vypadají prostě úžasně. Škoda komentátorského mikrofonu, kterého se chopil kdo jiný než John Motson. Samo mluvené slovo dobře doplňuje dění na hřišti a občas komentátoři dlouze prodebatují nějakou zajímavou situaci, nicméně – díky dalšímu FIFA 2004z mnoha bugů – se komentář opožďuje a například ve chvíli, kdy fotbalista o deset metrů mine branku, vyline se z reproduktérů infarktový hlas, že tohle byla obrovská šance.

Červená karta?
Ne tak docela. FIFA 2004 nastartovala dobrým směrem, a nebýt hotové armády bugů, dopadla by určitě lépe. Kombinací ve středu pole si člověk užije habaděj, v porovnání s předchozími léty se FIFA hraje rozhodně lépe i díky několika novým klávesám, nicméně děsivé menu, obrovský zástup chyb a tradiční oklešťování fotbalu sráží hru na o něco lepší hodnocení než v předchozích letech.

Na závěr jedna poznámka: Kdo by chtěl vyzkoušet multiplayer, musí si nainstalovat patch 1.1, který do hry včleňuje jakous takous možnost zahrát si ve více hráčích. Ta je ale stejně nedotáhnutá a jde na ní vidět, že byla splácána narychlo. Radostně si proto počkejme na patch další nebo raději rovnou na Pro Evolution Soccer 3, který soudě podle demoverze a recenzí konzolové verze, ukáže, jak vypadá špičková fotbalová simulace.

Další názor: Sleepless (Petr Poláček)
Aktuální ročník fotbalové série FIFA je po roce opět mezi námi a i přes výhrady – bez nichž to snad ani nejde – jej mohu označit za vcelku povedený. Jinak řečeno nejlepší FIFA za posledních několik let, která skóruje hned v několika dosti zásadních prvcích. Tím prvním je kýžený posun od arkádovosti k větší realitě, což se projevuje zejména v mnohem méně automatizovaném sytému přihrávek. Pryč jsou doby kdy stačilo přihrát zhruba směrem k adresátovi, aby si jej přihrávka našla. Je nutné nejenom precizní směrování, ale také správný odhad síly. Dalším inovovaným prvkem je AI soupeře, což lze vypozorovat hlavně na jeho obranné činnosti. Není možné vzít míč, sprintem proběhnout hřiště a zprostřed velkého čtverce vsítit gól. Soupeř je vůči takovýmto pokusům imunní a nutí tak k častému přenášení hry, precizní kombinaci na jeden dotek uprostřed hřiště, nebo k postupu po křídle. Pozornost si jistě zaslouží i zbrusu nové ovládání hráčů bez míče, které umožňuje vymýšlet velmi pohledné akce k překonání soupeřovy jinak neprostupné obrany. Zvládnutí tohoto prvku je však až příliš obtížné a při rychlé hře je jeho používání kontraproduktivní. Dá se bez problémů hrát a hlavně vyhrávat i bez něj. Každopádně je to krok správným směrem. Jen je nutné, aby to tvůrci do příštího ročníku ještě vypilovali a hlavně zjednodušili. To se ostatně týká i provádění speciálních pohybů jako jsou kličky, patičky atd. Jednoznačně pozitivním prvkem je letos kariérní mód, který se sice nevyrovná fotbalovým manažerům, ale nabízí dostatek příležitostí vyzkoušet si práci klubového manažera v průběhu několika virtuálních let, což klubisté mezi námi jistě ocení. Na velmi dobré úrovni je letos i grafická stránka hry. Modely hráčů a jejich pohyby se zase posunuly o krok dále, stejně jako zpracování okolí hřiště. Bohužel je FIFA 2004 vybavena opravdu neuvěřitelným množstvím nepochopitelných chyb a bugů, mezi něž počítám i úplně zcestně rozhodující muže v černém. Díky jejich benevolenci tak soupeřovi obránci ve vlastním vápně doslova vraždí většinu pohledné útočné kombinace. Bugy však nejsou pouze ve hře. Hra je chybami doslova prolezlá a za jeden velký bug se dá považovat i samotné menu, jež svojí nepřehledností doslova vyráží dech. I přes výše uvedená negativa je však třeba tvůrcům přiznat snahu o opravdovou inovaci. Budou-li se snažit a dotáhnou zde načrtnuté prvky do konce, můžeme se příští rok dočkat fotbalu, který bude po herní stránce konkurovat Pro Evolution Soccer 3, který nadále zůstává králem všech fotbalů bez rozdílu platforem.
Hodnocení: 70%

FIFA 2004
Minimum: procesor 600 MHz, 64 MB RAM, 32 MB 3D grafická karta
Optimum: procesor 2 GHz, 512 MB RAM, 64 MB 3D grafická karta
Multiplayer: ano
Další informace: screenshoty, video, demo
Výrobce/distributor: EA Sports / Electronic Arts
Distributor v ČR: Electronic Arts
Oficiální stránka: Homepage
Verdikt: Počkejme na Pro Evolution Soccer 3.
Hodnocení: 70%
Autor:
  • Nejčtenější

Co dělají simíci, když se nikdo nedívá? Pořádají sexuální orgie i fetují

Kdo nikdy v prvních simících neodstranil žebřík z bazénu, nechť první hodí kuličkou z myši. Moc...

Změní mi to život, raduje se vývojář poté, co prodal 200 tisíc kopií své hry

Nezávislá strategie Rusty’s Retirement těží z velmi jednoduchých pravidel a minimálních nároků na...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Stahujte zdarma vynikající „fantasy Civilizaci“, čas máte jen do středy

Na Steamu je aktuálně zdarma vynikající tahová strategie Endless Legend. Hráči v ní mají za úkol...

Dohrál slavnou skákačku bez stisknutí tlačítka pro skok. Trvalo to 86 hodin

Po osmadvaceti letech od vydání a desítkách tisíc hodin marných pokusů se komunitě kolem legendární...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Příznivce Half-Lifu to nepotěší. Unikly informace o nové hře od Valve

Čerstvý únik informací nám dává jasnější představu ohledně nové hry od legendy mezi herními studii...

Česká realistická akce Gray Zone Warfare se hraje skvěle, optimalizace vázne

Ambiciózní český projekt vstoupil do předběžného přístupu na Steamu. Trhá rekordy, ale je to...

Letošní díl Call of Duty bude návratem série Black Ops

Ani letos hráči nepřijdou o další díl střílečky Call of Duty. Po restartované trilogii Modern...

Střílečka XDefiant nalákala tři hodiny po spuštění přes milion hráčů

Ačkoli to s free 2 play střílečkou XDefiant od Ubisoftu vypadalo v posledních měsících všelijak,...

Poslední díl Farming Simulatoru prodal 6 milionů kopií, teď je k mání zdarma

Farming Simulator 22 je tím nejprodávanějším dílem v patnáctileté historii série, nyní si ho díky...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Nejhorší noční můra, řekla žena, která v botě syna objevila cizí AirTag

Mého syna někdo sleduje. S takovým pocitem několik týdnů žila žena z Floridy poté, co na svůj iPhone začala dostávat...

Párkům odzvonilo. Podnikatel lije do rohlíků svíčkovou a dobývá benzinky

Na pracovních cestách se podnikatel v gastronomii Lukáš Nádvorník přejedl párků v rohlíku. Napadlo ho, že by do pečiva...

Herec Lukáš Vaculík se oženil, dívčí idol 80. let si vzal ředitelku z Primy

Lukáš Vaculík (61) se tajně oženil. Vzal si výrobní ředitelku a producentku FTV Prima Luciu Kršákovou (46). Herec a...

Klavírista Petr Malásek si zlomil obě ruce. Mohlo to dopadnout hůř, říká

Klavírista Petr Malásek (59) spadl z kola a zlomil si obě ruce. V pořadu 7 pádů Honzy Dědka popsal nehodu i jaká je...

Milan Hein odhalil neshody mezi Simonou Postlerovou a její matkou

Smrt herečky Simony Postlerové (†59) byla ranou pro celou její rodinu. Na parte ale chybělo jméno hereččiny matky Jany...