RECENZE: Fallout 4 nenaplnil očekávání. Marketing mu spíše ublížil

Fallout 4
Cenega 10.11.2015 PC
Excelentní marketingová kampaň totiž pomohla vyhnat hráčská očekávání do nebeských výšin, což ruku v ruce s citelným zjednodušováním titulu neprospělo.
Jsem Silver Shroud, hrdina který ožil a slezl z televizních obrazovek a rozhlasových vln, aby mohl nahánět padouchy, střílet je postříbřeným samopalem a označovat mrtvoly svojí vizitkou. Jsem Silver Shroud a pomáhá mi rozhlasový moderátor, který má už dost toho, že všude vládne bezpráví a zákon džungle. A jsem taky ten, kdo musí toho naivního moderátora zachraňovat, když vůdci zločinecké bandy Sinjinovi dojde trpělivost a unese ho.
Fallout 4 (PC)
Jak je evidentní z popisu jednoho povedeného úkolu ze světa Falloutu 4, nabízí post-apokalyptická pustina, tentokrát v okolí Bostonu, stále spoustu zábavných, i když trochu potrhlých zápletek. Jindy budete objevovat záhadu odlehlého psychiatrického sanatoria nebo zjišťovat, co se děje v Muzeu čarodějnictví.
Kde je můj chlapeček?
Hlavní příběhová linie bohužel tuto poutavost výrazně postrádá a nabízí místo toho nejotřepanější klišé: rodiče, který v bostonské pustině hledá svého uneseného synka Shauna a také vraha svého partnera.
Je jasné, že se to celé zamotá a zkomplikuje, to ovšem nemění nic na faktu, že jde o milionkrát viděnou zápletku. Na druhou stranu je pochopitelné, že autoři vyměnili neosobní zápletky prvních dvou Falloutů za rodinné drama, když hlavní hrdina poprvé v sérii není jen tichým pozorovatelem, ale vše komentuje.
Fallout 4 (PC)
Jde o jednu z novinek, které se dlouholetí fanoušci série děsili a poukazovali na to, že když bude postava mluvit, pokazí jim to zážitek z hraní a ponoření do post-apokalyptického světa. Osobně říkám, že mi mluvící protagonist(k)a nevadí, Fallout 4 má totiž mnohem závažnější problémy, všechny spojené se snahou inovovat zaběhlé systémy série.
A když už jsem začal s mluvícím hlavním hrdinou, tak zůstaňme u konverzací. Bethesda se totiž z nějakého důvodu rozhodla nesmyslně (a hodně prasácky) osekat interakci s dalšími obyvateli herního světa. Zatímco doteď jste konverzovali jako každý jiný člověk, tedy souvislými, rozvitými větami, nyní musíte vybírat z několikaslovných hesel.
Fallout 4 (PC)
Je jasné, že autoři hry tento systém okopírovali z Mass Effectu nebo Dragon Age, ale zatímco v těchto dvou hrách mi toto zjednodušení nevadilo, ve Falloutu mi je řádně proti srsti. Asi proto, že série vždy excelovala v dobře napsaných dialozích, z nichž odkapával humor, pohrdání nebo sarkasmus.
Co tím chtěl básník říct?
Když chcete být sarkastičtí ve Falloutu 4, prostě zvolíte jednoslovnou položku sarcastic. A to stále není ten největší problém rozhovorů. Ten totiž tkví v naprosté amputaci prvků z her na hrdiny. Zatímco to odjakživa ve Fallotu fungovalo tak, že jste v interakci s ostatními mohli uplatnit svou sílu, inteligenci, znalost výbušnin nebo vědecké znalosti, teď je vám to všechno platné asi jako plavky ve sněhové vánici.
Fallout 4 (PC)
Z košatého systému konverzací totiž zbylo jen přesvědčování ostatních a to ještě hodně blbě zpracované. Nyní už totiž šanci na úspěch vyjadřuje jen barva příslušné průpovídky. V praxi tak jen stačí použít funkci rychlého uložení, zkusit štěstí a když to neklapne, stačí jen načíst uloženou pozici a celé kolečko opakovat tak dlouho, dokud toho druhého neukecáte. Fuj.
Problematický je i systém perků, který úplně nahradil systém dovedností. Autoři evidentně neznají přísloví, že je zbytečné spravovat něco, co není rozbité. Šéf projektu Todd Howard před vydáním sliboval, že nám skilly nebudou chybět, protože budeme mít stovky perků, díky kterým můžeme své postavy přizpůsobit tak, jak ještě nikdy.
Fallout 4 (PC)
Pravda je ovšem o dost prozaičtější. Perků je sice opravdu spousta, ale rozhodně ne stovky. Jen se většina z nich dá vylepšovat. A ta tam je také možnost mít na páté úrovni nindžu nebo nejlepšího kasaře široko daleko. Například odemykání zámků se zpřístupňuje pomalu a pokud chcete pokořit i ty nejtěžší, musíte s hrou strávit desítky hodin a dosáhnout příslušného levelu postavy.
Chyba sem, chyba tam, všude, kam se podívám
Evergreenem jsou také bugy, kterých je čtvrtý Fallout plný. A to i navzdory dušování autorů, že chyby vychytávají už od letních prázdnin. Spousta z nich je úsměvných jako mrtvoly visící za zápěstí zaseknuté v textuře nebo vaši společníci, kteří místo po schodech sprintují ve vzduchu. Jsou tu ovšem i chyby vážnější, jako je mizení zbraně bez varování, které znemožní i používání věrného Pip-boye, nebo problémy s pohybem, kdy čas od času vaše postava chodí tak pomalu, jako by se brodila tuhnoucím betonem.
Jak hra vypadá na Xboxu One?Celou galerii si prohlédněte zde. Obrázky v plné kvalitě si můžete stáhnout z Bonuswebu zde (*.zip | 44 MB). Fallout 4 (Xbox One) |
Zatím nejhorším bugem je pro mě osobně úplné zmizení jednoho ze společníků, kterého jsem poslal do základního tábora v Sanctuary Hills. Prostě tam nedorazil. Hledal jsem ho bez nadsázky několik hodin a vyzkoušel jsem všechny možné triky, které jsem objevil na internetu. Bez úspěchu. Paladin Danse se objevil až po zadání specifického příkazu do příkazového řádku přímo ve hře.
Ne všechny novinky jsou naštěstí špatné. Vítanou novotou je třeba opravdu rozsáhlý systém vylepšování zbraní a brnění. Pokud jste hračičkové, budete u výrobních ponků v sedmém nebi. Zajímavé jsou i změny implementované při používání takzvaných power armorů, tedy celotělových bojových brnění. I ta se dají různě vylepšovat, navíc už je ovšem nemůžete nosit nepřetržitě.
Fallout 4 (PC)
Obrovská ochrana, kterou tato brnění nabízejí, je totiž vykoupena tím, že do nich musíte strkat palivové články, jinak jsou jen děsivě vyhlížejícími těžítky. Velký strach jsem měl také ze změn systému asistovaného míření – V.A.T.S. systému.
Střílej, na co čekáš?
Ten totiž už nezastavuje čas úplně, ale jen ho zpomalí, takže musíte cíle vybírat rychle, nebo vás nepřátelé umlátí/ustřílejí k smrti. Toho se dá ovšem paradoxně využít i k tomu, abyste nepřátele nechali přiběhnout blíže a pak jim třeba ustřelili nohy. Ne, brutalita nikam nezmizela.
Fallout 4 (PC)
Novinkou je i překopání systému kritických zásahů. Ty už totiž nejsou náhodné, ale nabíjejí se postupně a sami si můžete vybrat, kdy je použijete a na koho. A věřte tomu, že taková kulka do hlavy vypálená v pravý čas dokáže dělat zázraky.
Přestřelky jsou mnohem dynamičtější a adrenalinovější. Nepřátelé se kryjí mnohem lépe než v minulých dílech, s děsivou přesností střílejí a rádi vás oběhnou z boku nebo vám vpadnou do zad, když jim k tomu dáte příležitost. Boj nablízko je ovšem bohužel stále primitivní a nemůžete si vybrat, kam chcete padouchy praštit.
Další novinkou je stavění a vylepšování osad. Tady se můžete opravdu vyřádit a postavit si malá městečka do takových detailů, jako jsou nábytek nebo ozdoby na stěnách. Radost z budování kazí jen permanentní nutnost shánět suroviny a neohrabané ovládání, které je i na PC tak strašně okatě určené pro gamepady, že to bije do očí. Alespoň že v klasickém inventáři konečně funguje myš a k úkolům a mapě není třeba se složitě proklikávat.
Fallout 4 (PC)
Naštěstí se autorům nepovedlo zkazit vynikající atmosféru, radost z prozkoumávání a nutkání prolézt každý kout i té sebemenší chajdy. Neukrývají se tam totiž jen všelijaké krámy rozložitelné na stavební materiál pro osady, zbraně a brnění, ale také časopisy a gumoví panáčci alias bobbleheadi. Obojí přidává vaší postavě permanentní bonusy.
Radost pohledět
Zklamáním rozhodně není ani grafická stránka hry. Fallout 4 je dobře optimalizovaný, šlape jako hodinky a dokáže vykouzlit opravdu ohromující scenérie. Náramně vypadá třeba mlha nebo radiační bouře, kdy celý svět ztmavne, zezelená a protkají ho blesky.
Špičkový je i soundtrack a dabing. Množství obsahu také bere dech. Po 70 odehraných hodinách jsem neviděl ani polovinu lokací a úkolů mám plný virtuální deník, včetně těch, které se dají opakovat pořád dokola, a jsou tak v podstatě bezedným zdrojem zkušeností.
I navzdory výše vyjmenovaným chybám a nedostatkům si tak nový Fallout stále zaslouží doporučení. Už jen za to, jak obrovskou porci obsahu nabízí. Pokud navíc pár týdnů vydržíte, dá se předpokládat, že většina bugů bude odstraněna a společníci snad také budou dostupní i bez vývojářských příkazových řádků.
Co říkáte na Fallout 4?
Nejvíce sexy hra loňského roku míří na PC. Co z ní asi udělají tvůrci modů?
Skvělá akční hra Stellar Blade už příští měsíc přijde o svoji playstationovou exkluzivitu a potěší i majitelé PC. Tvůrci modifikací už se nemohou dočkat až už beztak jen spoře oděnou hlavní hrdinku...
Jeden z nejstarších internetových memů slaví 20 let. Je zábavný i po letech
Pamatujete se na jeden z nejstarších internetových memů, který se týkal postavy Leeroy Jenkins z World of Warcraftu? Pokud ano, nerad vám to připomínám, ale od této události už uběhlo dvacet let....
{NADPIS}

{POPISEK}
Co natáčíš? Populární streamerku vulgárně napadli během vysílání
Populární korejská streamerka Yoo Yoon-jin, známá celému světu pod přezdívkou Jinnytty, nebude na svou nedávnou návštěvu jižní Francie vzpomínat v dobrém. Přímo během živého natáčení ji totiž...
Stáhněte si zdarma hned dvě luxusní hry. Ale pospěšte si
Obchod Epic Store opět rozdává dvě PC hry zdarma, ale tentokrát to stojí za to. Na své si přijdou fanoušci zombie akcí a stylových her od českého studia Amanita.
Legendární Syberia se víc než dvacet let po vydání dočká moderní verze
Syberia bývá označována za jednu z nejlepších adventur všech dob. Stojí za ní již zesnulý belgický autor komiksů a počítačových her Benoît Sokal. A právě první díl se dočká remasterované verze.
Call of Duty: Warzone Mobile končí
Střílečka Call of Duty: Warzone Mobile nenaplnila očekávání Activision Blizzardu a byla stažena z aplikačních obchodů.
Jeden z nejstarších internetových memů slaví 20 let. Je zábavný i po letech
Pamatujete se na jeden z nejstarších internetových memů, který se týkal postavy Leeroy Jenkins z World of Warcraftu? Pokud ano, nerad vám to připomínám, ale od této události už uběhlo dvacet let....
{NADPIS}

{POPISEK}
KVÍZ: Vzpomenete si na hry, u kterých jsme si v devadesátkách málem zavařili mozek?
Dnes už je všeobecná povědomost o videohrách lepší, dříve v nich ale mnoho lidí spatřovalo jen hloupou zábavu pro hloupé lidi. Ano, akčních titulů, ve kterých nešlo o nic jiného než pobít co nejvíc...
Největší svět, natřásání zadků. Dvacet zajímavostí o nejočekávanější hře
Městská akce Grand Theft Auto 6 je nejočekávanější hra současnosti. Ačkoliv vychází až za rok, venku už je spousta zajímavostí. Pojďme se na dvacet z nich podívat.
Stáhněte si zdarma hned dvě luxusní hry. Ale pospěšte si
Obchod Epic Store opět rozdává dvě PC hry zdarma, ale tentokrát to stojí za to. Na své si přijdou fanoušci zombie akcí a stylových her od českého studia Amanita.
Hvězdu chystaného hitu dopředu připravují na střet s nenávistnými „fanoušky“
Oznámení hry Intergalactic: The Heretic Prophet od cenami ověnčeného studia Naughty Dog vloni nevyvolalo jen nadšení, ale i vlnu kritiky. Její hlavní představitelkou je totiž plešatá černoška, která...