Neděle 29. května 2022, svátek má Maxmilián, Maxim
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 29. května 2022 Maxmilián, Maxim

Excite Truck - ať se blátí za kočárem

  12:01
Konečně jsme se dočkali hry, kterou jsme alespoň u nás v redakci toužebně očekávali. nakonec nás ale Excite Truck překvapil ve více směrech, než jsme vůbec čekali.

Excite Truck Jedním z největších zklamání minulého roku pro nás byla zpráva, že hra Excite Truck nevyjde zároveň s konzolí Wii na podzim, ale že se přesouvá až na počátek roku letošního. Tato hra nás totiž velmi zaujala již v květnu na E3, a to i přesto, že byly na stánku Nintenda k vidění principiálně mnohem atraktivnější hry jako například Red Steel nebo nový Metroid. Konečně jsme se ale dočkali a je tedy na místě si říci, zdali naše očekávání byla oprávněná.

Do značné míry určitě ano, protože tato hra není jen obyčejnou arkádou, jelikož i přes silně arkádové pojetí jízdy jsou některé zdejší elementy až překvapivě dobře provázány. Na druhou stranu je zde ale zároveň dost věcí, které můžeme tomuto titulu vytknout. Hned v úvodu se jedná o tutoriál, který nelze přeskočit. Za roky hraní jsme již sice zase vyrostli z období „tutoriál i manuál jsou k ničemu, jde se kosit“, ale v tomto případě dokonce hrozilo, že se do hlavní hry snad ani Excite Truck nedostaneme. Proto tedy vězte, že pokud budete mít problém se třetí ze čtyř povinných lekcí, pak je potřeba auto pořádně naboostovat a ve vzduchu bůhví proč ještě stočit do strany, abyste přeskočili stromy, mezi nimiž se nedá projet.

Do jisté míry je ale možné si trať přizpůsobovat k obrazu svému.

Druhou poměrně překvapivou věcí pak je fakt, že hra není od prvních chvil tak přístupná, jak se nám původně v květnu zdálo. Vítězit tak s velmi velkou pravděpodobností nebudete jako na běžícím pásu, ale každý úspěch v závodě je potřeba si zasloužit. Tím nechceme naznačit, že je hra nějak příšerně obtížná, ale vyhrát závod napoprvé rozhodně není žádná sranda, ani když už máte něco najeto. Naštěstí se ale jedné víceméně o jediná výraznější negativa a zbytek můžeme v zásadě pouze chválit.

I když vlastně ještě ne tak docela, i když naše následující výtka je velmi těsně spojena s onou obtížností. Ve zdejších Excite Truck závodech totiž nejde ani tak o to být v cíli první, jako spíše o to, mít po závodě na kontě dostatečný počet hvězdiček, který zaručí, že se vám daný závod zapíše jako splněný. Hvězdičky se dají získat za kde co: za smyky, velké skoky, těsný průjezd mezi stromy, boření do soupeřů, ale dokonce i za bouračku vlastní, i když za tu, pokud se nepleteme, hra přiděluje pouze hvězdičku jedinou. Ale i ta se v konečném účtování může hodit.

Tím se ale již pomalu dostáváme k oné avizované provázanosti. Jednoznačně největší hvězdičkový obnos lze najednou získat za umístění v závodě. Za vítězství je to rovná padesátka, za druhé místo 25 a tak dále až k pěti bodíkům za páté místo a nule za poslední, šesté místo. Navíc je na každý závod vypsán ještě i časový limit, takže se dostáváme do poměrně zajímavé, ale v prvních chvílích ve hře i dost nepříjemné situace, kdy je potřeba jet zároveň dost rychle, ale zároveň i předvádět i dostatečný počet psích kusů, které vás od soustředění na jízdu naopak docela rozptylují. Připravte se tedy na to, že v prvních chvílích budete Excite Truck asi nadávat jako špačci, protože skloubit rychlost s předváděním různých kousků není zase až tak jednoduché jako třeba v Burnoutu, kde (a to si přiznejme) lze mnoha takedownů včetně těch speciálních dosáhnout náhodně. Netvrdíme, že to v Excite Truck možné není, ale přeci jen to chce jet, skákat, bourat do ostatních a sbírat power-upy docela promyšleně.

Jediné, s čím se dosud trochu rveme je provádění triků, respektive otoček.

Potřebná je i znalost trati, respektive všech terénních zlomů, záludných zatáček i alternativních cest. Nedá se sice hovořit o „tajných“ zkratkách jako třeba v některých minulých dílech série Need for Speed, ale i tak přijde vhod volba, zda se dát trasou třeba kratší, ale většinou o to zakroucenější, případně jinak náročnější. Výjimku tvoří pouze okruh Fiji, kde se nám dlouhodobě nedaří ať už jedeme, kudy chceme, a zdejší závodní kritéria jsme plnili vždy pouze s vypětím téměř všech sil. Vedle Fiji Excite Truck si ale samozřejmě zajezdíme i jinde: ve Skotsku, Kanadě, Číně, rozpáleném Mexiku nebo třeba naopak ve zmrzlém Finsku. Jednotlivé trasy se sice samozřejmě vzhledem liší, ale přesto jsme se neubránili pocitu, že si tvůrci leckde trochu zjednodušili práci, protože několik málo zatáček nebo skoků na nás působilo dojmem, že se vyskytují na vícero tratích, akorát že jsou pokryty pokaždé jinou texturou. Na druhou stranu, když se jezdí po takto zvlněných tratích, tak si holt jsou mnohé hrby podobné.

Do jisté míry je ale možné si trať přizpůsobovat k obrazu svému. Jsou na ní totiž poházeny power-upy dvojího druhu, přičemž ten první má za následek morfologickou změnu okolí. Z malého skokánku se tak rázem stane třeba pořádný vyhazovák, z něhož můžete doletět až za horizont všedních dnů (a tím nasbírat více hvězdiček za dlouhý skok) a nebo se ukrutný pruďas, který by se dal důstojně zdolat pouze za maximálního použití boostu, stane stravitelnějším soustem pro váš stroj. Mohou se tak ale Excite Truck otevřít i zcela nové cesty, kdy se například skála v okolí trati sesune tak, že se tudy dá projet a většinou si třeba ještě zkrátit trasu, případně si pomoci jiným způsobem. Druhým bonusem pak je ikonka, jejíž sebrání vám dočasně postatně zvýší počet koní pod kapotou, a budete tak moci drtit všechno kolem hlava nehlava.

Již několikrát jsme se zmínili o boostu. Ten zde přítomen samozřejmě je, ale jeho využití je poměrně chytře limitováno. Když tedy pod kotlem přitopíte, začne se kotel samozřejmě zahřívat a pokud se přehřeje, je tady problém. Proto je potřeba dávkovat turbo spíše po malých dávkách a navíc motor co nejvíce chladit. Vtip je pak ale v tom, že chlazení sice probíhá průběžně samo, ale pokud letíte vzduchem, ochlazuje se motor rychleji a nejrychleji pak v době, kdy jedete přes vodu. Hra vás tak dalším způsobem motivuje k tomu, abyste prováděli co největší skoky. K těm ale potřebuje pořádný rozjezd, který získáte použitím Excite Truck boostu (nebo případně bonusovým zrychlením poté, co se vám podaří dopadnout na všechna čtyři kola). Tím se vám motor zahřeje, ale ve vzduchu se zase rychleji ochladí. Jak tedy vidno, je potřeba najít správné vyvážení jednotlivých činností, ale obecně se dá říci, že čím více skáčete, tím lépe. Dokonce se nám zdá, že cesta vzduchem je rychlejší, jelikož se nám již dva závody podařilo vyhrát tím, že jsme to na posledním skoku rozkouřili na plný kotel a dopadli těsně před cílovou pásku, ale hlavně těsně před soupeře, kteří ještě před okamžikem byli před námi.

Řítí se přímo na nás

Dalo se očekávat, že Excite Truck bude ryze akční zábavou, ale to platí nejen o rychlosti jízdy. Do hry totiž často vstupují i soupeři, které máte prakticky neustále za výfuky, a stalo se nám jen zřídkakdy, že jsme si vybudovali pohodlný náskok, při němž jsme si mohli dovolit i luxus nějakého toho střetu se stromem nebo sjetí z trasy. Soupeři jsou navíc i přiměřeně agresivní, a tak nelze spoléhat na to, že by si nechali všechno líbit. Sice do vás nenarážejí vyloženě programově, ale vytlačit se jen tak lehce nedají, a když se před nimi znenadání zjevíte, rozhodně si nedělají hlavu z toho, že by měli zkusit vás objet. Celkově to ale opět dává docela dobrý smysl, jelikož při jízdě v balíku tak máte více možností pro získání nějakých těch dalších hvězdiček, než kdybyste jeli osamoceně.

Excited Trucker

Excited Trucker
Pochválit musíme i ovládání. Řídí se samozřejmě nakláněním wiimote do stran, přičemž tlačítko 2 je vyhrazeno pro plyn a 1 pro brzdu. Směnový kříž pak aktivuje boost. Zajímavější je ovšem skutečnost, že nakláněním k sobě a od sebe můžete regulovat délku skoku. Když ovladač nakloníte k sobě, zvedne se předek vašeho vozu a plachtíte dále, zatímco když ho nakloníte od sebe, předek vozu se skloní dolů a skok bude kratší. Díky této možnosti regulace sklonu auta tak přichází do hry moment dopadu. Pokud totiž dopadnete čistě na všechna čtyři kola zároveň, získáte na pár chvil dočasné zrychlení, které se hodí prakticky vždycky. Příjemné je, že se ve vzduchu dá i omezeně zatáčet, což se na zdejších záludných tratích rozhodně hodí. Jelikož se pohybujeme na plně arkádovém poli, tak ani nepřekvapí, ale naopak to opět přijde vhod, že je možné dopadnout i bokem a pokračovat pak hned ve směr, do něhož je auto natočeno, takže pokud nějaký skok přepálíte a zatáčka je již nebezpečně blízko, není to v zásadě žádný problém. Jediné, s čím se dosud trochu rveme je provádění triků, respektive otoček, kdy při dlouhých skocích lze nabrat hvězdičky i prováděním otoček ve vzduchu. Excite Truck To se provádí zakýváním ovladače zprava doleva, ale povedlo se nám to pouze v tutoriálu. O lekci později jsme ale dodnes nezvládli udělat při jednom skoku otočky dvě. Ale ještě to zkusíme natrénovat.

Hra je uživatelsky dost příjemná i v dalším ohledu, samozřejmě není úplně jedno, kudy jedete a kam skáčete, ale na druhou stranu není potřeba být zase až tak precizní a pokud letíte úplně nějak mimo, dost často dopadnete docela rozumně poblíž trati, za což jednak mohou neviditelné bariéry a jednak skutečnost, že když letíte jinam než chcete tak podvědomě nakláníte ovladač do požadovaného směru, a jak již bylo řečeno, ve vzduchu se zde dá řídit rovněž. Neurazí ani technické

Klady a zápory

Plus Rychlá hratelnost
Plus Provázanost jednotlivých elementů
Plus Uživatelská příjemnost

Mínus Potřeba adaptace
Mínus Okruh Fiji

zpracování, které je na dosavadní poměry Wii docela zdařilé a to i přesto, že při bližším průzkumu vyjde najevo, že grafika je poměrně nenáročná. Celé se to navíc hýbe dost rychle a dost plynule, takže dojem z grafiky je dobrý a na první pohled do očí prásknou snad jen kaktusy v Mexiku, které se po nárazu rozpadají na pravidelné válečky. Naproti tomu zvuky jsou nevýrazné hned na první poslech. Auta vrčí vyloženě neutrálně a doprovodná hudba za řeč taky moc nestojí, zatímco různé další efekty jsou vyloženě očekávané. Potěší snad jen požární houkačka, která se rozezní po sebrání výkonového power-upu.

Celkově tedy u nás panuje spokojenost. Excite Truck sice není tak přístupným a instantně hratelným titulem, jak se tvářil na E3 (vzhledem k ostatním dosavadním Wii hrám by se chtělo říci, že je snad až překombinovaný), ale vyřádit se u něj lze skvěle. Chce to jen překonat prvotní neúspěchy a na hru se adaptovat. Ani pak sice nebudete vyhrávat s prstem v nose, ale budete již chápat zdejší souvislosti a v ruce budete mít ovládání, takže už tak říkajíc budete vědět, „jak do toho třísknout.“

Excite Truck
Výrobce/Vydavatel Nintendo/THQ
Platforma Wii
Multiplayer: 2 hráči
Vibrace/Analog: ano/ano
Paměťová karta: 2 bloky
Verdikt: Původně jsme chtěli dát o 5% méně, ale na druhou stranu je potřeba uznat, že když se vám podaří nějaký závod i přes „nepřízeň osudu“ zajet pořádně, stojí ten pocit rozhodně za to.
Hodnocení: 80% (info)

Témata: Need for Speed, Vtip
  • Nejčtenější

Z téměř deset let staré hry je nečekaný hit díky internetovým vtipálkům

Zběsilá akční rubanice Metal Gear Rising: Revengeance z roku 2013 se letos nečekaně dočkala přílivu nových hráčů. Může...

KVÍZ: Hráli jste v 90. letech počítačové hry na hrdiny? A kolik jich znáte?

Tzv. hry na hrdiny patří dodnes mezi nejoblíbenější žánry vůbec, v devadesátých letech ovšem vypadaly úplně jinak. Na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Konkurence pro Zaklínače? Poláci chystají další temné fantasy RPG

Chystá se další herní adaptace polské knižní série. Mordimer Madderdin sice v tuto chvíli nemá mezinárodní proslulost...

Rodiče jim zakazovali hry, teď díky Football Manageru trénují ligové týmy

V pouhých osmadvaceti letech stál William Still na fotbalovém hřišti jako hlavní kouč týmu Stade Remeš během jednoho z...

Nový herní hit s upírskou tematikou slaví jen po týdnu milion prodaných kusů

Upírský survival V Rising slaví po týdnu v předběžném přístupu přes milion prodaných kopií. Temná fantasy přitom neláká...

V předdůchodu si odpočinu a pak se uvidí. Možnost, o které se moc neví

Premium Má do penze pět let a je v předdůchodu na tři roky. Na víc totiž nemá naspořeno. Že to nejde? Ale ano. Legislativa to...

Mami, ty se uzdravíš! Jana Vránová o synově cestě do NHL i boji s rakovinou

Premium Před sedmi lety si prožila peklo. Bojovala s rakovinou lymfatických uzlin a nevěděla, jak to synovi, hrajícímu tehdy...

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

  • Další z rubriky

RECENZE: Tiny Tina’s Wonderlands ukazují špičkové spojení fantasy a sci-fi

Spin-off k sérii Borderlands nepřekvapí herními mechanismy, ale fantasy kabátek mu náramně sluší. A hlavně: je to...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Gran Turismo 7 je milostným dopisem všem fanouškům autosportu

Konzole Playstation dlouho trpěly zoufalým nedostatkem pořádných závodních her, tomu je však konec. Gran Turismo 7 je...

RECENZE: V Tribes of Midgard musíte zajistit přežití vikinské vesnice

Sympatická směsice žánrů, která je sice zasazená do vcelku okoukaného prostředí, ovšem na zábavnosti jí to neubírá....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Muž s penisem na předloktí. Pěstoval si ho šest let pro transplantaci

Je to vlastně příběh protkaný smutkem, groteskní fyzickou modifikací, ale se šťastným koncem. A též s mnoha otázkami....

Češi posílají na pomoc Ukrajině „ďáblův kočár“

Po pondělním zasedání Kontaktní skupiny pro Ukrajinu zazněla na tiskové konferenci několikrát informace, kterou...

V Charkově se skrývá tajemný supertank, příliš drahý pro sériovou výrobu

Válka na Ukrajině vstupuje do nové fáze. Rusové se po Kyjevu stahují i z okolí Charkova a chystají se zřejmě soustředit...

Zakladatel Microsoftu Bill Gates používá mobil, který byste nečekali

Miliardář a zakladatel Microsoftu Bill Gates se pochlubil tím, jaký aktuálně používá smartphone. Ačkoli Microsoft...

Konec přetáčení reklam. Na televizi Prima je musíte přetrpět, nebo zaplatit

Od prvního června nebude možné přetáčet reklamy stanic TV Prima při odloženém zhlédnutí pořadů v IPTV a OTT službách....