Když posledně Tetsuya Mizuguchi smíchal logický rychlík s aktivním hudebním doprovodem, způsobil mezi hráči menší pozdvižení a jeho Lumines se v několika klonech objevily i na freewarové PC scéně. Úspěch Lumines je prozatím završen jeho pokračováním, o kterém ale tentokrát řeč nebude. Na pořadu dne je další hra z Miziguchiho Q Entertainment a nutno podotknout, že svůj rodokmen dává náležitě najevo.
Ani ryba ani rak. Every Extend Extra (EEE) toho mixuje tentokrát tolik, že se až nechce věřit, jak všechno drží pohromadě, jak se jednotlivé součásti doplňují, ale hlavně jak příjemný výsledek a herní zážitek přináší. Zjednodušeně řečeno jde o mix logické hry s frenetickou akční hrou, což je spojení doposud nevídané, přičemž podstatnou součástí je i tentokrát audio složka, která s variabilním grafickým zpracováním nabízí vskutku nevšední zkušenost.
Těm, kterým EEE svým originálním konceptem učaruje, se otevřou doslova psychedelické orgie.
A jak to funguje? K dispozici je dobře provedený tutoriál, ale i bez něj byste za pár chvil věděli která bije. Analogem ovládáte svou sebedestrukční raketku, kterou navádíte v chuchvalcích nepřátelských satelitů a snažíte se jich odpálit co nejvíce najednou. Na povel vaše raketka exploduje, a její výbuch se stane impulsem pro odpálení všech předmětů v nejbližším okolí, které na sebe s dobrým načasováním navazují. A ono načasování je vlastně to, co dělá z EEE něco víc než jen neobvyklou střílečku. Raketek v zásobě máte totiž jen omezený počet, a tak si musíte dát sakra záležet, aby vaše konání bylo efektivní. Pomoc se sice nabízí

ve sběru bodů, které vám navýší zásobu raketek, a také v urychlovačích, které veškeré dění na obrazovce zrychlí (i hudební
doprovod) a přivede vás tak rychleji k závěrečnému bossovi, ovšem i tak je EEE značně obtížná hra, která vám nedá odpočinout. Bez nacvičení základních postupů se velmi těžce dostanete do třeba jen druhého levelu. Kromě neustále zmenšujících se zásob raket vám totiž také tiká nesmiřitelný časový limit. Souboje s bossy jsou kapitolou samou pro sebe, protože na každého se musí jinak, což je v tak jednoduchém konceptu hry chvályhodné. Poměr akce / logická hra mluví sice ve prospěch akce, ale i tak je
koncept této „střílečky“ nezaměnitelný a unikátní.
Bohužel zvýšená obtížnost nebude po chuti všem hráčům.

Těm, kterým EEE svým originálním konceptem učaruje, se otevřou doslova psychedelické orgie zvuků a hudebních motivů, které tak jako v Lumines pružně reagují na okolní dění a svými gejzíry barev vás začnou vtahovat dál a dál, level za levelem, boss za bossem (to se ovšem lehce napíše, ale hůře provede). Úrovní je dohromady devět, což by se mohlo zdát docela málo, ale
vzhledem k vysoce nastavené obtížnosti těchto devět levelů vydrží déle než základních 24 hudebních témat v Lumines.
S hratelnými demoverzemi her se uživatelé PSP setkávají v docela hojné míře, a tak není od věci si zopakovat, co všechno si můžeme otestovat. Ve své době bylo nejoblíbenější asi demo na LocoRoco, které dnes již existuje i ve své Halloween podobě. Ze závodních her jistě stojí za hřích Ridge Racer 2, Moto GP, sportovní hry pak zastupuje třeba World Tour Soccer. V oblíbeném žánru puzzle her nalezneme Ape Academy, Mercury 2, Sudoku, Lemmings a zvláště bychom vypíchli demo na Exit 2 (recenze prvního dílu zde). Z akčních her můžete prozatím otestovat pouze Bounty Hounds.
Příjemné je zjištění, že do konce ledna 2007 se do demoverzí chystá také Lumines 2, OutRun 2006: Coast 2 Coast, Worms: Open Warfare, Dungeon Siege, Daxter, Race Driver 2006, MX vs. ATV, Ultimate Ghost and Goblins, MBL 2006, a právě Every Extend Extra.
| | |

Chuť do hry prodlužuje nejen návyková originální hratelnost sama o sobě, ale taky sdílená hra pro dva přes ad hoc. Kromě toho jsou tu obvyklé možnosti logických her jako hraní vámi oblíbeného levelu (každý má svou unikátní grafickou podobu a hudební doprovod) nebo jen její závěrečné části, tedy jakýsi trénink proti závěrečným bossům. Tyto možnosti jsou samozřejmě
podmíněny zdárným dokončením toho kterého levelu.
Bohužel zvýšená obtížnost nebude po chuti všem hráčům a i přes neotřelý způsob zpracování k EEE budou cestu hledat jen obtížně. V tomto případě by určitě pomohlo nějaké demo, které by hráčům, lépe než jakákoli recenze, přiblížila herní
|
Grafika, hudba, zvuky
Herní mechanismy
Vysoká obtížnost
|
| |
mechanismy. Bohužel, takové zatím uvolněno nebylo, a tak vám nezbývá nic jiného než nám věřit, že máte co dělat s nadmíru
originální hrou, která kromě čisté akce nabízí i něco víc než memorování levelů tak, jak to známe třeba ze sérií
R-Type nebo
Gradius.
Every Extend Extra |
|
Ukládání pozic: |
480 kB |
Multiplayer: |
2 hráči |
|
Verdikt: |
Originální svou hratelností, originální svým zpracováním. Akčně-logická hra s vysokým faktorem obtížnosti, která se může lehce stát drogou. |
|
|