Anarchy Online: Alien Invasion
O Anarchy Online jste už nejspíše slyšeli. Tato hra by si možná zasloužila titul "Nejlepší online hra, kterou většina lidí nikdy nepochopí". Není se vcelku čemu divit. Před třemi lety byla Anarchy Online opravdovým zjevením. Byla to první skutečná MMOPRG posazená nikoliv do minulosti nebo fantasy prostředí, jako už tehdy slavné klasiky žánru Ultima Online a Everquest, ale do prostředí čisté sci-fi. Kromě nezvyklého žánru s sebou hra navíc přinesla nejpropracovanější a také nejsložitější systém vývoje postavy. Uvedení hry provázela série technických blamáží, které pověst AO výrazně poškodily. V průběhu času ale dokázal Funcom přesvědčit desítky tisíc hráčů o přednostech své hry, a i když každé rozšíření hry přineslo nějaké nečekané technické potíže, hráči zůstali, ani uvedení Star Wars Galaxies neznamenalo pro AO tragický odliv hráčů.
Mohlo za to kromě jiného rozšíření Shadowlands, které do hry přineslo nové herní prostředí, srovnatelné velikosti jakou se vyznačovala původní planeta Rubi-Ka. Šlo o mystickou dimenzi, kde platí trochu jiná pravidla a namísto mutantů, androidů a kyborgů čelí hráči mýtičtějším stvořením jako jsou Stříbroocasí podivní pavouci a řada fantaskních bytostí. Materiální zdroje získávané v Zemích stínu potom umožnily výrobu nových zbraní, zbrojí a dalšího vybavení, které usnadňovalo život obyvatel Rubi-Ky. Nyní se autoři rozhodli vrátit zpět ke sci-fi kořenům a také k původní planetě, která pro hráče byla méně zajímavá. Tímto krokem je uvedení datadisku Alien Invasion, který je založen na invazi klasických, skoro až filmových, vetřelců (nebo vetřelců s velkým V). Jak je u Anarchy Online zvykem, je tento datadisk dodáván spolu s původní hrou do obchodů jako takzvaný starter-pack.
Byla to první skutečná MMOPRG posazená nikoliv do minulosti nebo fantasy prostředí, jako už tehdy slavné klasiky žánru Ultima Online a Everquest, ale do prostředí čisté sci-fi.
Začít s Anarchy Online právě teď, když je na trhu základní balíček Anarchy Online, není vůbec špatný nápad. Rozšíření s sebou přineslo jednu zásadní změnu pro nové hráče. Jde o nový "výcvikový prostor". Zatímco dříve si hráč musel hned na začátku vybrat, zda se přidá ke korporaci, která ekonomicky Rubi-Ku ovládá nebo k volnomyšlenkářským klanům, kteří proti Omni Corpu bojují (popřípadě si vybral těžkou a osamocenou cestu neutrála), nyní se kvůli útokům alienů dostanou všichni noví příchozí do stejného místa. Vesmírného přístavu, do kterého se po napadení Vetřelci uchýlila transportní loď. Výjimkou z tohoto začátku, který je společný po drtivou většinu hráčů, jsou povolání Keepera a Shade. Ta jsou bytostně svázána s prostředím Shadowlands, kde mají vlastní "výcvikový" tábor. V přístavu probíhají boje proti výzkumným oddílům vetřelců, ale nové hráčské postavy čeká nejprve lékařské vyšetření a první seznamování s funkcemi hry. Po zvládnutí základních bojových dovedností a promluvě s dostupnými představiteli oficiální správy přístavu mají zelenáči možnost zapojit se do boje proti vetřelcům. Ať už jde o přímou eliminaci nejmenších zvědů, což je zadání od velitele ozbrojených sil Omni nebo skenování jejich DNA či jejího ekvivalentu pro lékařku, která je spojena se zástupci Klanů.
|
Už na tomto "hřišti" můžete poznat výhodu vstupu do jedné ze dvou frakcí, která každá nabízí svým stoupencům specifické vybavení. Prvním vzorkem takového vybavení je nováčkovská výstroj, která se zlepšuje s růstem postavy. Pokud na takovou zbroj připnete odznak frakce, její vlastnosti se jako mávnutím nanoprogramem výrazně vylepší. Stejně tak se setkáte s možností výroby předmětů, která sice není tak rozvinutá jako třeba ve Star Wars Galaxies nebo Horizons, ale její výsledky jsou velice ceněné. V našem případě jde o vylepšení základní zbraně pomocí artefaktů získaných v prostorách přístavu.
Před tím, než se vůbec pustíte do prozkoumávání pískoviště, vás hra upozorní na obsah vašeho batůžku a také na princip rozvoje postavy, protože hned na začátku máte k dispozici první dávku IP (investment points) bodů, které můžete investovat do vybraných dovedností. Těch je ve hře několik desítek a co je zajímavé, některé se mezi sebou vzájemně ovlivňují, takže zvednutí inteligence například zvýší také dovednosti, které jsou na inteligenci závislé. Dovednosti jsou rozděleny do několika kategorií podle typu (boj na blízko, boj na dálku, technické dovednosti, obranné dovednosti, nano dovednosti (taková hi-tech magie)...) a zároveň jsou klasifikovány podle náročnosti daných dovedností pro vaši postavu. Tato náročnost vyjádřená barvou dovednosti závisí na povolání a rase postavy. V praxi to znamená, že voják se nejsnáze učí zacházet s útočnými puškami, zatímco technik se dobře učí znalosti počítačů a výrobě předmětů. Každá postava se ale může učit jakoukoliv dovednost, což z Anarchy Online činí spolu s Rubies of Eventide nejsvobodnější online hru vůbec. Protože je systém poměrně složitý, nabízí hra také možnost některých dovedností se zbavit a získat tak zpět IP, které je možné vložit do jiné dovednosti. Tuto možnost využívá řada hráčů na vyšších úrovních, aby si vyzkoušeli se stejnou postavou třeba nový typ zbraní.
Většina předmětů ve hře se váže na zvládnutí dovedností v určité výši.
Dovednosti lze doladit použitím nanoprogramů (fungují stejně jako podpůrná kouzla ve fantasy hrách) nebo implantáty, které mohou vylepšovat i dvě dovednosti najednou. Tyto implantáty je možné koupit v obchodech nebo ještě lépe, si je nechat vyrobit na míru. Kombinací vhodných implantátů a "kouzel" je potom možné vylepšit postavu tak výrazně, jako by měla o deset levelů víc.
Předmětů jsou ve hře tisíce a kromě základních typových rozdílů se v podstatě stejné věci liší ve své kvalitě. Ta sahá od 1 až do 300, a čím kvalitnější předmět, tím lepší statistiky (lepší ochrana nebo ničivá síla), ale také vyšší nároky na použití. Pokud se bavíme o vybavení ve hře, pak nelze zatajit jednu úžasnou vlastnost Anarchy Online a tou jsou skvělé, mnohdy legrační popisy předmětů. Každá zbraň nebo druh zbroje má svou vlastní legendu. Od brnění, které mělo původně sloužit pracovníkům čističek odpadních vod přes plamenomety, které měly původně sloužit jako rozstřikovače pesticidů.
Každá postava nezávisle na povolání se může učit jakoukoliv dovednost, což z Anarchy Online dělá spolu s Rubies of Eventide nejsvobodnější online hru vůbec.
|
Po několika prvních úrovních získaných bojem s různými malými potvůrkami jako je Leet, Reet a další skutečně legrační potvůrky (ne, na kutálející krysu se také zapomenout nedá) můžete opustit přístav a nasednout do transportního modulu, který vás dopraví na planetu Rubi-Ka. Podle vaší volby se přesunete do města Athén, pokud jste se rozhodli spojit svou budoucnost s Klany, do Newland City v případě neutrálů a do Říma v případě následovníků Omni Corporation. Referencí na pozemskou historii najdete na Rubi-ce mnohem více, včetně Kamelotu (postaveného ve středověkém stylu, ale s velmi neodpovídajícími obránci a nepřáteli kolem města).
Herní možnosti v Anarchy Online jsou rozděleny do pěti základních oblastí. První oblastí je obvyklé "lovení" potvor obvyklé ve všech MMOPRG, kdy sami nebo ve spolupráci s ostatními hráči bloudíte krajinou nebo podzemními kobkami, které v Anarchy Online zastupují opuštěné tunely metra. Nejlepším místem pro podobná dobrodružství jsou ale Shadowlands, které nabízejí zajímavé, graficky odlišné prostředí a hlavně "lepší expu", jak s oblibou tvrdí českoslovenští hráči AO. Vzhledem k tomuto faktu zde také snadněji najdete lidi do týmu. Na boji samotném v Anarchy Online je nejzábavnější jeho nepředvídatelnost. Většina zbraní má poměrně vysoký rozsah minimálního a maximálního zranění, které způsobí zásah. Díky tomu můžete jednou porazit stejného nepřítele bez škrábnutí a podruhé nemusíte vůbec přežít. A rozhodování, zda je lepší to risknout nebo raději utéct, má něco do sebe, narozdíl od her, u kterých přesně víte, co vás čeká, pokud se pustíte do boje.
Druhou možností, jak postupovat kupředu a hlavně v hierarchii vaší frakce, je plnění misí. Tento systém do značné míry přejaly Star Wars Galaxies. Na planetě Rubi-Ka jsou ve městech rozmístěny terminály s nabídkou různých úkolů. Tyto úkoly se v různých obměnách opakují na základě několika základních typů jako je vyhledání osoby, eliminace osoby, nalezení informace, opravení nějakého zařízení a podobně. Tyto terminály nabízejí ale také možnost upravení zadaného úkolu podle hráčovi chutě. Můžete si tak vybrat, jaký typ nepřátel chcete potkávat, jestli má jít o čistě bojovou misi nebo zda chcete cestou hledat tajné místnosti nebo se potýkat s pastmi a zámky. Vybrat si také můžete, zda chcete raději jako odměnu více zkušeností nebo více peněz.
Za plnění misí dostáváte body, po dosažení určité úrovně získáte vyšší pozici v rámci své frakce, která s sebou přináší výhody jako je vyšší počet životů nebo zvýšení ochranných charakteristik. Odměnou za účast v misích jsou také nejrůznější předměty, které nemusejí být dostupné v obchodech (například fantastické betonové polštáře s významnými pruhy!). Kvalita předmětů získaných v misi přitom odpovídá nastavení obtížnosti, které při neutrálním nastavení posuvníků je stejné jako úroveň vaší postavy. Mise existují ve dvou provedeních: sólové a skupinové. Hlavní odlišností skupinových misí je finální nestvůra, která po zabití vydá mnohem zajímavější předměty, než které je možné dostat o samotě. Pokud se neradi družíte, máte možnost požádat někoho, aby se k vám přidal u terminálu a poté můžete zkusit projít misi určenou pro celou skupinu sami. Jde samozřejmě o náročný podnik, ale také je to zábavné.
Odměnou za účast v misích jsou také nejrůznější předměty, které nemusejí být dostupné v obchodech (například fantastické betonové polštáře s významnými pruhy!).
Další možností, jak se ve hře zabavit, je výroba předmětů, která spočívá v kombinování koupených a nalezených materiálů a hotových předmětů v nové, dokonalejší. Nejznámějším výrobkem je nejspíše perenium blaster, ultimátní zbraň pro každého vojáka. Život technika není úplně jednoduchý, ale díky schopnosti kombinovat předměty a zvyšovat tak jejich hodnotu si postava už od začátku nebude moci stěžovat na nedostatek peněz.
Na vyšších úrovních je oblíbenou zábavou boj mezi frakcemi, který probíhá na neutrálních územích nebo v podobě bojů o těžební věže, které mohou stavět hráčské organizace. PvP bylo přidáno v podobě datadisku Notum Wars, který je součástí Anarchy Online ve všech nabízených variantách. I když jsou boje mezi hráči vždy trochu problematické, v Anarchy Online si na ně stěžuje jen málokdo, už proto, že jde prakticky o čistě dobrovolnou věc.
Nakonec tu máme boje proti vetřelcům, které jsou základem datadisku Alien Invasion. První setkání s vetřelci proběhne pro většinu hráčů už v novém výcvikovém prostoru, zde se nachází vetřelci-průzkumníci ve dvou variantách, první jsou poměrně slabí a právě jich se týkají úkoly zadávané velitelem obranných sil nebo klanovou lékařkou. Další dávka vetřelců se pohybuje kolem únikové cesty z přístavu. Těm je možné se buď vyhýbat nebo s nimi v skupinách bojovat. S vetřelci mohou bojovat i lidé bez datadisku Alien Invasion, ale nemohou používat mimozemské vybavení a hlavně, nemohou dostávat mimozemskou zkušenost a mimozemské úrovně.
Na výši Alien Levelu jsou přitom vázány speciální schopnosti, kterým se v Anarchy Online říká perky. Zatímco v běžné hře bez datadisku jsou tyto speciální dovednosti dostupné každých deset úrovní, mimozemské schopnosti jsou dostupné za každý mimozemský level. Jejich vliv na hru se liší podle povolání, které si hráč vybral. Povolání vojáka, kterému jsem se věnoval zdaleka nejvíce, si opravdu v případě alieního perku pomohlo. Dovednost "síla v číslech" dostupná už od prvního vetřeleckého levelu umožnila výrazně zvýšit útočnou sílu celého týmu. Další mimozemské perky umožňují používat emzácké vybavení nebo modifikovat DNA postavy a vylepšit tak její vlastnosti.
Vetřelci jsou bytostně spojeni s fenoménem hráčských měst, které do hry přidává právě datadisk. Vetřelci jsou v tomto pojetí "obsahem na požádání", kdy sami hráči rozhodují o tom, kdy proběhne útok. I když je to tak trochu nerealistické, výsledek je zábavný. Stačí počkat, kdy se ve hře objeví dost členů hráčské organizace a během pár minut se dostaví průzkumná loď vetřelců, kteří na město zaútočí. Město si samozřejmě nemůže postavit každý, jsou doménou velkých organizací, které mají dostatek zdrojů na nákup budov i dost času na získávání tzv. RCU. Tato zařízení udržují v chodu štít, který město chrání a jehož vypnutím jsou vetřelci přivoláni. Město podle své kvality a postavených budov ovlivňuje všechny hráče dané organizace tím, že jim přímo přidá několik bodů do vybraných dovedností.
Město podle své kvality a postavených budov ovlivňuje všechny hráče dané organizace tím, že jim přímo přidá několik bodů do vybraných dovedností.
Pro nového hráče znamenalo toto rozvržení významnou nevýhodu. I několik měsíců od opuštění výcvikového prostoru měl totiž s vetřelci utrum, pokud neměl štěstí na lidi, kteří ho vzali k sobě do organizace a pomohli mu rychle získat levely, protože je úroveň Alienů determinována úrovní postav bránících město, výsledkem buď byly příliš silní nepřátele pro nováčky nebo naopak příliš slabí vetřelci, kteří starším postavám nedávali žádnou zkušenost. Přibližně dva měsíce skučení hráčů na fórech ale zabraly a v tuto chvíli už probíhají nájezdy Alienů na hlavní města, takže noví hráči a asociálové (jako autor sám) nejsou bráni na hůl.
I několik měsíců od vydání datadisku ve hře stále chybí hráčské obchody, které měly usnadnit jinak velice živou herní ekonomiku, ve které je velká většina předmětů vázána na dovednosti a povolání a pro hráče je vždy výrazně výhodnější prodat věci spoluhráčům než se jich zbavovat v NPC obchodě. Důvodem pro oddálení uvedení této funkce je podle všeho nějaká možnost zneužití jako je prodej jinak neobchodovatelných předmětů, oficiálně ale nebyl důvod zpoždění vysvětlen.
Je škoda, že je tak obtížné vysvětlit, jak zábavné půtky s Alieny jsou a jak motivující faktor pro výcvik postavy je možnost dostat se při obraně města až na palubu mimozemské lodi, pokořit její posádku a vrátit se zpět s bohatou kořistí. Během doby, kterou jsem hrál, se mi to nepodařilo. Nebylo to tím, že bych neměl podporu hráčské organizace, naopak, Czech Anarchy město má a na jeho ochraně jsem se podílel. Ale dohnat několikaletý náskok ostatních se mi během dvou měsíců nepovedlo. I to je důvod, proč se do hry vrátit, až čas dovolí. Jednou emzáky někdo musí pořádně nakopat do zadku. A ten někdo se jmenuje Groggy, solitus, voják organizace Czech Anarchy.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 35 čtenářů
Zemřel český e-sportový šampion Twisten, bylo mu teprve 19 let
Ve věku pouhých devatenácti let zemřel český profesionální hráč počítačové střílečky Valorant Karel Ašenbrener, známý...
Reklama na Duke Nukema vyrobená umělou inteligencí vzbudila posměch i hněv
Vydání kolekce starých dílů série stříleček o Duke Nukemovi na kapesní konzoli Evercade vzbudilo větší ohlasy, než...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
RECENZE: Diablo 4 je temné, krvavé a zatraceně zábavné. Zatím
Akční hra na hrdiny Diablo 4 se v mnoha ohledech vrací ke kořenům. Namísto zbytečných experimentů sází na léta...
Rekordman přišel po 80 hodinách o postavu z Diabla kvůli výpadku internetu
První hráč, kterému se v čerstvě vydaném Diablu 4 podařilo dosáhnout maximálního levelu postavy a jehož jméno bude...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Šest nejočekávanějších her, které vycházejí v červnu
V červnu se utkáme se samotným peklem, postavíme si vlastní zábavní park, pokusíme se utéct ze zdánlivě opuštěného...
RECENZE: Call of Duty: Modern Warfare II je epická jízda ve filmovém stylu
Staří známí i nováčci, teroristé nebo drogové kartely, nejen to si užijete v novém přírůstku do dlouholeté série Call...
RECENZE: Nový díl Syberie je překvapivě možná ten nejlepší vůbec
Po průměrném třetím dílu se série Syberia překvapivě vrací v plné síle. Jde o nejlepší poctu životu a dílu...
RECENZE: The Chant působí jako nedotažená vykrádačka Stranger Things
Prvotina studia Brass Token sice není vyloženě špatná hra, v mimořádně na horory bohatém závěru roku ovšem nemá žádné...

Akční letáky
Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!