|

Neotřele působí informace, že zde neexistuje nic jako rozdělení na úrovně. Jednoduše stisknete tlačítko "Start Game" a necháte se unášet atmosférou hry. Rozloha se vyšplhala na úctyhodných 25x25 Km, samozřejmě bez zmiňovaného rozdělení na několik částí. Uvidíme, jak si s touto veličinou poradí autory vyvíjený engine Vital, jenž je ve své poslední modifikaci odvážně přirovnáván k očekávanému Unreal Episode II. Naprostá volnost pohybu zní lákavě, nicméně pohybovat se po takovéhle oblasti pouze pěšky – to by asi kromě podrážek od bot nevydržely ani hráčovy nervy. Proto se nabízí některé z mnoha vozidel, k nimž si připočítáme nějaký ten tank a vrtulník. Z obrázku vyplývá, že se autoři zaměří i na jejich detailní ztvárnění, tedy palubní desku s volantem v autě a podobně.
Provařeně zní tvrzení o tentokrát skutečné kombinaci RPG a 3D akce, poněvadž obdobnými informacemi a prohlášeními nás herní tvůrci zásobují denodenně. Jak si s tímto předsevzetím doopravdy poradí Xenus si netroufám odhadovat, nicméně autoři tyto atributy pokládají za nejdůležitější pilíř hry. Prakticky neexistuje něco, čemu říkáme rozdělení na hodné a špatné. Postavy ve hře vyznávají určité principy a mají jiné pohnutky – v praxi to znamená, že na vaši přítomnost budou reagovat podle vašeho dosavadního chování. Nechci zabíhat do klišé, přesto mám pocit, že tohle funguje snadno. Spřátelíte-li se s určitou skupinou, například Indiány či zdejšími úřady, určitě se to projeví ve vašem vztahu s mafií. Tím na přetřes přichází neméně zajímavé část hry – dialogy, intriky a uplácení. Peníze sice vládnou světu, nicméně díky pobytu v Kolumbii nabývá tato "stará pravda" svého významu v maximálním měřítku. Za peníze si pořídíte nejenom vybavení, zbraně, náboje, ale i užitečné informace.
Když už padla zmínka o zbraních – autoři jich plánují dvacet a snaží se, aby co nejvíce odpovídaly skutečnosti. K tomu připočtěme fakt, že u každé se nabízí možnost si ji alespoň jedenkrát rozšířit. Samozřejmě nelze opomenout vhodnost použití zbraně pro konkrétní situaci – zůstává zachovávána kadence, dostřel a další atributy, které zapříčiní, že hru nedorazíte do úspěšného konce s jednou oblíbenou. Také se počítá rozdílnost zásahů po celé šíři těla – kupříkladu střelíte-li protivníka do ramene, zbraň mu vypadne z ruky. Dle stejného schématu volí počítačem řízení protivníci různá schémata chování. Zasažený protivník do nohy kulhá a snaží se vzdálit se z bojiště a vyhledat pomoc. Bolestné steny vydávané postřeleným protivníkem vzbudí pozornost kolegů ve zbrani a za chvíli lze očekávat vyhlášení poplachu. Algoritmus umělé inteligence vychází z dosahů a vzájemné pomoci. To znamená, že ony bolestné steny postřeleného vojáka lze slyšet jen do určité vzdálenosti. Pokud v této oblasti stojí spřátelené hlídka, okamžitě zareaguje, jde se podívat a vyhlásí poplach, jakmile uvidí zraněného vojáka. To samé platí o střelbě a vlastně veškerém hluku. Obdobné schéma aplikují počítačoví protivníci v případě dosahu viditelnosti.
V souhrnu bychom se měli dočkat takového malého-velkého nezávisle reagujícího světa, hlavně co se týče prostředí a vašich akcí. Procházíte-li se třeba lesem a vystřelíte, ptáky v korunách stromů to vyplaší a odletí pryč. Krysy zase rychle zmizí ve svých temných doupatech. Na otázku, jestli si na hře více smlsnou příznivci RPG či akce odpovídají autoři šalamounsky – hru lze dohrát dvojím vyhraněným způsobem: cestou dialogů, úplatků a intrikaření, nebo nemilosrdným střílením. Možnosti hry však nejlépe odhalí zlatá střední cesta.
Na závěr podotýkám, že volnost a velmi slušné možnosti engine se zlehka podepíší na minimálních a doporučených požadavcích. Autoři přímo říkají – nechceme nic předstírat, jako minimum si připravte 1GHz procesor, GF2 MX a 256 MB RAM. S touhle konfigurací lze hru skutečně hrát, ne jen spustit :-). Maximální prožitek ze hry však zprostředkuje až doporučená konfigurace, tj. procesor 1,6 GHz, GF3 a 256 MB RAM. Xenus samozřejmě obsahuje i hru více hráčů s nějakým tím připraveným módem, tedy ne jen tak z povinnosti. Věta na závěr: Xenus vypadá přímo fantasticky a nějak nepochybuji o tom, že takový bude i ve své plné verzi.