Úterý 15. června 2021, svátek má Vít
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 15. června 2021 Vít

Broken Sword 3 - revoluce, nebo akce?

  12:00
Jsme stejně zvědaví jako vy – vyklube se z třetího dílu kultovní adventury akční fiasko, nebo profíci z Revolution Software svůj úspěch znovu zopakují? Více napoví naše informacemi doslova nabité preview! Těšíme se moc.

Skutečnost, že úroveň výstavy ECTS rok od roku upadá, je bohužel nesporný fakt a přesvědčit jste se o něm mohli z Broken Sword s podtitulem The Sleping Dragon.

Broken Sword 3 Broken Sword 3 Broken Sword 3

"Co chceme, je znovuzrodit adventurní žánr."

O přípravě třetího Zlomeného meče se šuškalo už před více než rokem a půl a zhruba před šesti měsíci se jeho jméno začalo skloňovat čím dál tím častěji, neboť po dlouhých úvahách o jeho koncepci se konečně naplno rozjela jeho produkce. Vskutku, tvůrcům tentokráte trvalo neskutečně dlouho, než si ujasnili, jakým směrem by se měl jejich nový titul ubírat. "Všechny současné adventury, včetně nových kousků od Lucas Arts, stále stojí jednou nohou v daleké minulosti," vysvětluje Charles Cecil. "Náš názor na budoucnost tohoto žánru je naprosto odlišný. Naší filozofií je přijít na to, co lidé od adventury chtějí, a podat jim to v moderní podobě a nikoliv v zastaralém a omezeném point-and-click systému," zdůvodňuje Charles radikální změny, kterých se v novém Broken Swordu dočkáme. Změny, jež přetvořily tuto hru na něco, co pro mnohé nemá na první pohled s minulými díly nic společného. My se vás však v tomto článku pokusíme přesvědčit o opaku. K dispozici máme slušné množství informací, pocházející jednak z již zmíněné tiskové konference, ale především ze soukromých rozhovorů jak s , tak i s hlavním designérem a programátorem Spícího draka Tony Warrinerem. A právě díky nim si lze o hře konečně udělat ucelenější obrázek.

Broken Sword 3 Broken Sword 3 Broken Sword 3

"Příběh třetího dílu spojuje základní prvky dílů předchozích…

...a vysvětluje, jak spolu všechno souvisí", prozradil tajnůstkářsky Tony Warriner. "Na konci BS1 jsme hráčům plně nevysvětlili, jak silná je objevená templářská moc. Stejně tak v BS2 jsme se nesoustředili na podstatu pyramid a na to, jaké prastaré civilizace je postavily. K tomu všemu se nyní vrátíme." Až na těchto pár náznaků byla konkrétní zápletka třetího dílu dlouho tajena a bariéru nevědomosti protrhl Charles Cecil v konferenčním sále za ECTS-pizzerií. "Hra začíná tím, že se George vypraví do džungle v Kongu s cílem navštívit zde jistého profesora, který vynalezl revoluční typ motoru a chce si ho nechat patentovat. I když celá tato historka zní trochu potrhle, je pro George mnohem zajímavější, než jeho obyčejná a nudná právnická práce v Americe." Zásadní rozdíl oproti předchozím dílům je v tom, že každá postava začíná na jiném místě a v podstatě tak rozjíždí dva různé příběhy, které však spolu vzájemně souvisí a v průběhu hry se sjednotí. "Mezitím má na druhém konci světa Nico schůzku s počítačovým hackerem. Zaklepe na dveře jeho bytu a chvíli na to, co ji hacker vpustí dovnitř se slovy, že je jeho život v nebezpečí, mu vpálí do těla 3 kulky." Samozřejmě, že vražedkyní není přímo Nico, ale přitažlivá sexy blondýna Petra, která představuje jednu ze dvou hlavních záporných postav hry. Tou druhou je šílený megaloman Susarro - muž, jenž vyhrožuje probuzením obrovské síly, která před deseti tisíci lety málem způsobila vyhubení člověka. Síly Spícího draka.

Broken Sword 3 Broken Sword 3 Broken Sword 3

"Cestování po celém světě považujeme za jeden z klíčových prvků Broken Swordu."

Nikdo z nás si snad ani nedokáže představit Broken Sword bez cestování po zajímavých lokalitách celého světa. A toho jsou si tvůrci moc dobře vědomi. "Hra je strukturována spíše jako BS1 než BS2", informuje Tony Warriner. "Stejně jako v něm bude jakousi "základnou" Paříž, z níž se naši hrdinové vypraví do dalekých krajů a zase se vrátí nazpět. Kromě toho bude mít hráč možnost si vybrat, kam chce letět dřív, čímž chceme dosáhnout alespoň částečné nelinearity hry." Již nyní je známo, že kromě Francie zavítáme do nehostinné džungle v africkém Kongu, do podzemí pyramid v Etiopii a do starých hradů na klasickém anglickém venkově. Detailnímu popisu herního prostředí se však tvůrci prozatím vyhýbají, neboť hra je stále v rané fázi vývoje a design prostředí ještě nebyl dokončen.

Broken Sword 3 Broken Sword 3 Broken Sword 3

"George a Nico zůstanou stejní jako dřív."

Toto tvrzení udiví především ty z vás, kdož jste viděli první uveřejněné nákresy hlavních hrdinů, na nichž oba vypadají poněkud "drsně" - obzvláště pak George, který je navíc na screenshotech ze hry oháknutý do klasického indiana-jonesovského úboru (jen klobouk a bič mu chybí :o)). "George skutečně vypadá jako Indy!", připouští Tony Warriner. "Ale důvod je mnohem jednodušší, než si myslíte. Náš grafik prostě vytvořil toto oblečení pouze jako test. Jsme stále v raném stádiu vývoje a neměli jsme připravený plán, jak by měl George vypadat. Je pochopitelné, že v tomto oblečení se George do Paříže vůbec nehodí ale slibuji, že již brzy bude vypadat jinak - tak, jak ho všichni známe a milujeme." Spolu s tím Tony slibuje, že i Nico se drobet změní a bude vypadat jako klasická Pařížanka. Navíc je v plánu, že oděv budou oba hrdinové během hry měnit podle toho, na jakém území se právě nalézají.

Změna vizáže by mohla svádět ke změně povahy obou protagonistů, ale k té údajně nedojde. "Naším plánem je, aby zůstali oba stejní jako dřív, ale aby za ty roky, co uběhly od posledního dílu, trochu vyzráli!" Na tomto místě je dobré zmínit, že se oba krátce po skončení druhého dílu rozešli a neviděli se celé roky! Když potom na sebe v průběhu hry narazí, bude to pro ně velké překvapení. Určitě už je každému z vás jasné, že ovládat budeme stejně jako v BS2 jak George, tak i Nico, která tentokráte dostane k seberealizaci ještě více prostoru, než posledně. "Přesto - hlavní postavou je stále George a hráč bude mít pod kontrolou především jeho", upřesňuje Tony. Co se týče namluvení postav, tvůrci se už předběžně dohodli opět s Rolfem Saxonem jako představitelem George. Nico propůjčila hlas v každém díle jiná herečka a vzhledem k tomu, že ani s jednou nebyli Revolutionové spokojeni, dojde ke změně protagonistky i nyní. No a nakonec smutná zpráva pro všechny, kteří na TO čekají už hezkou řádku let: na postelovou scénu s Georgem a Nico můžete i tentokrát rovnou zapomenout :o).

Broken Sword 3 Broken Sword 3 Broken Sword 3

"Máme rádi 3D."

3D je trend poslední doby - a taky třetích dílů úspěšných adventurních sérií. Nevyhnul se mu , Broken Sword. "Tvorba BS3 začala s tím, že to bude primárně konzolová hra, protože tyto platformy používá 80% všech hráčů. A když se jednou rozhodnete, že hlavní verzí bude PS2, musíte hru udělat plně ve 3D", vysvětluje Tony Warriner důvod, proč musíme 2D ručně kreslené grafice zamávat na rozloučenou. Zatímco my uroníme slzičku, pánové v Revolutionu se pouze radují, protože 3D jim přináší řadu zjednodušení a nových možností. "Například můžeme herní lokace zabírat z mnoha různých úhlů, což je nemožné v případě, že je postavička George jen 2D sprite, nakreslený v jediném úhlu. Z vizuálního hlediska jsou tedy scény více dynamické a blíží se klasickým filmovým záběrům. A právě toho jsme chtěli docílit." 3D je však zrádný prvek, obzvláště pak v adventurách, jejichž hráči jsou zvyklí na vysoký grafický standard. Na to doplatil již zmíněný Simon 3D a několik podobných her. Zeptal jsem se tedy Tonyho, jestli v tomto směru přeci jen nemá obavy. "Souhlasím s tím, že zmíněné hry nebyly po grafické stránce na výši," odpovídá Tony. "Takže když se nás lidé ptají, proč jsme s tvorbou Broken Swordu 3 čekali tak dlouho, poukazuji na tyto hry a říkám "právě proto!". Čekali jsme, až bude technicky možné vytvořit a zobrazovat 3D grafiku ve kvalitě, jaká by byla srovnatelná s grafikou minulých dílů. Na ošklivé polygony a jednotvárné textury opravdu není nikdo zvědavý - tím méně my sami. Takže doufám, že finální verze Broken Swordu 3 se nebude mít ve srovnání s předchozími díly za co stydět."

Minimálně v jedné věci musím dát Tonymu za pravdu, a tou je systém kamer. BS3 zůstává i nadále 3rd person adventurou (přepnutí do pohledu z vlastních očí nebude možné), takže v tomto směru bude svým starším bratříčkům velice podobný. Kamery jsou obdobně jako ve hře "Potřeba ručního pohybu s kamerou je pouze v tom případě, že systém kamer nefunguje. A to se v BS3 nestane!", ujišťuje nás Tony.

Jedním ze záměrů tvůrců bylo zachovat specifický grafický styl předchozích dílů. "Tím, že se hry snaží být co nejvíce fotorealistické, postrádají vlastní styl", komentuje Charles Cecil. "Naše hra bude vypadat jinak. Není ani ručně kreslená, ani fotorealistická. Prostě něco mezi." Výsledný efekt je vidět na okolních screenshotech a nutno uznat, že na Charlesových slovech přeci jen něco je… i když co se celkové kvality grafiky týče, nic světoborného to rozhodně není. Body však budou Revolutionové sbírat jinde, a to na animacích. Už trailer, prezentovaný na ECTS, dokázal, že hra nemá k animovanému filmu daleko (ostatně - stáhněte si ho a přesvědčte se sami) a za bonbónek osobně považuji výrazy emocí ve tvářích skvěle vymodelovaných postav, které jsou vskutku působivé.

Broken Sword 3 Broken Sword 3 Broken Sword 3

"Point-and-click adventury jsou mrtvé."

Toto prohlášení Charlese Cecila rozdmýchalo bouřlivé diskuse takřka po celém světě a rozdělilo hráčskou obec na dva tábory. Tradicionalistům se otvírá rybička v kapse, ostatní přiznávají, že nějakou změnu a "oživení" by to už opravdu chtělo. "Point-and-click interface byl dobrý možná tak před deseti lety. Dnes technologie postoupila dál a tímto zastaralým interfacem je pouze omezována". Ať už s Charlesovým názorem souhlasíte nebo ne, jedna věc je jistá - BS3 už z principu nemůže být ovládaný myší. Jak už bylo zmíněno, vytváří se totiž především pro konzole.

Samotné ovládání na první pohled zase až tak revoluční není. Když s postavičkou přistoupíte poblíž interaktivnímu předmětu, objeví se v pravém dolním rohu obrazovky takzvaná "ikonková mapa". Ta sestává ze čtyř políček (každé má své zastoupení jedním tlačítkem na joypadu), na nichž se objeví jedna až čtyři ikonky představující možnosti, které lze s daným předmětem provádět. Charles se celý rozplýval nad tím, jak nám tento interface umožní vykonávat s předměty hned několik různých operací a měl v podstatě pravdu - zatímco klasický adventurní interface nám buď nenabízí možnosti žádné (takzvaný kurzor "všeuměl" - např. The Longest Journey), mohou si pánové v Revolutionu vymyslet pro každý interaktivní předmět čtyři specifické a jedinečné operace. Tato ikonková mapa bude sloužit taktéž k rozhovorům a dá nám na výběr opět z jednoho až čtyř témat. Podobné "ikonkové dialogy" probíhaly již v předchozích dílech, takže v tomto směru k žádné velké změně nedojde.

Je důležité zmínit, že výše popsané ovládání přísluší PS2 verzi hry. Otázka je, do jaké míry a zda vůbec se změní u PC konverze, která nás pochopitelně zajímá nejvíce. Tím se však tvůrci prozatím nezabývají, neboť "konverze na PC je ještě móóóc daleko".

Broken Sword 3 Broken Sword 3 Broken Sword 3

"Adventura s akčními prvky."

Asi nejrazantnější změna se týká hratelnosti. Bohužel, klasické adventurní prvky doznají citelného zjednodušení a na volná místečka se dosadí akčně či arkádově laděné elementy. Ovšem v jaké míře, to je prozatím otázkou. "Pravda je taková, že Broken Sword 3 je adventura nové generace. S důrazem na slovo ADVENTURA," ubezpečuje nás Tony Warriner. "Je to adventura s akčními prvky. Nikoliv akční adventura, což bývá obvykla akční hra, na kterou je nabalený nějaký příběh," dodává Charles Cecil. Právě on rozděluje hratelnost BS3 do tří rovin. Ta první je čistě adventurní, kdy nás čeká klasické detektivní čmuchání, sbírání a používání předmětů, mluvení s postavami a řešení puzzlů. Druhou rovinou je takzvaný "stealth", kdy je nutné se nepozorovaně dostat do střežených objektů, kupříkladu v noci do uzavřeného muzea. Obě zmíněné roviny se navzájem prolínají a plně využívají 3D prostředí, takže budeme přelézat zdi, ručkovat po římse, prolézat otevřeným oknem do domu nebo se krčit ve stínech tak, aby nás nikdo neviděl.

Zvláštní pozornost a objasnění si zaslouží poslední, tedy akční rovina. "Rozhodně nedáme Georgovi a Nico do rukou zbraně - tím bychom dostali úplně jinou hru, než jakou máme v úmyslu vytvořit," dušuje se Tony Warriner. "Vzpomínáte si na situaci ze druhého dílu, kdy se Nico potřebovala dostat na loď v přístavu v Londýně? Tak s podobnými sekvencemi se budete ve trojce setkávat častěji. Jejich účelem je vytvořit na hráče menší tlak a zvýšit tempo hry." Z toho tedy vyplývá, že výraz "akční" v tomto případě neznamená žádné přestřelky ani pěstní souboje, ale nutnost se rychle a správně rozhodnout v adrenalinové situaci. Nico například musí ve zlomku vteřiny uskočit před jedoucím autem, George musí uprchnout před hlídacími psy přes dvůr a na jeho konci přelézt zeď, a nebo praštit pánví útočníka, který vás ohrožuje nožem.

Přestože rozsáhlost hry má být podle Tonyho Warrinera zhruba srovnatelná s prvním dílem, hrací doba bude pouze poloviční - údajně 15 až 17 hodin. Důvod je jednoduchý - radikálně klesne obtížnost. "Problém adventur spočívá v tom, že se puzzly stávají stále obtížnějšími a nelogičtějšími a spoustu lidí začínají nudit", tvrdí Charles Cecil. "My k puzzlům zaujímáme jiný postoj. Nechceme, aby byl hráč frustrovaný. Úkoly budou logické, jejich řešení zřejmé a pokud se i přesto nebude hráč schopen nějaký čas hnout z místa, nejspíš mu poskytneme menší nápovědu." Z tohoto tvrzení jednoznačně vyplývá, že Revolution chtějí vytvořit hru pro masový trh a, i když to sami popírají, především pro začínající hráče. Doufejme tedy, že pro zkušené adventuristy nebude její dohrání záležitostí jediného odpoledne.

Broken Sword 3 Broken Sword 3 Broken Sword 3

"V Broken Swordu 3 vidím budoucnost adventur."

Vůbec se vám nedivím, pane Cecile. Ani trochu. Ostatně byl byste blázen, kdybyste o své hře tvrdil opak. Souhlasím s tím, že BS3 bude hrou budoucnosti. Ovšem nejsem přesvědčen o tom, zdali bude též ADVENTUROU budoucnosti. Slova o tom, že na dialogy a sbírání předmětů nebylo zapomenuto, jsou prozatím jen slova a uveřejněný trailer prezentoval pouze ony nové, akčněji laděné elementy. Ale dost možná to byl účel - předvést to, co je ve hře nové. Na druhou stranu tím však dali tvůrci najevo, co je pro ně důležité více a co méně. I přesto se na Broken Sword 3 neskutečně těším a věřím, že do žánru adventur vžene čerstvý vítr. Meteorologové ho předpovídají na konec příštího roku.

PS: málem bych zapomněl! Jak mi potvrdil Tony Warriner, je velice pravděpodobné, že o hudební doprovod k Broken Swordu 3 se opět postará uznávaný britský skladatel Barrington Pheloung, který svými skvělými kousky vyšperkoval oba předchozí díly.

Autor:
  • Nejčtenější

Chlapec rozprodal sbírku Pokémonů, aby zachránil život svému psovi

Osmiletý chlapec Bryson Kliemann dojal internet svou zoufalou snahou zachránit život svému psímu kamarádovi. Jelikož si...

Nenápadná budovatelská strategie Going Medieval je na Steamu hit

Budovatelská strategie Going Medieval je podle Steam DB nejprodávanější hrou uplynulého týdne na Steamu. Hra vstoupila...

Do Age of Empires 2 přibudou Češi, v kampani si zahrajeme za Žižku

Legendární strategie Age of Empires 2 chytla díky nedávnému remasteru druhý dech a autoři ji postupně rozšiřují o další...

Ubisoft ukázal boj proti mimozemšťanům. Jedno překvapení uniklo předčasně

Ubisoft láká na týmovku Rainbow Six Extraction, v níž se tři hráči utkají s mimozemskými mutanty. Překvapením večera je...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jedna pecka za druhou. Microsoft ukázal Starfield, Halo i novou Forzu

Tradiční velká konference Microsoftu je letos ještě napěchovanější novinkami díky jeho rostoucímu seznamu vlastních...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Upřímnost fotbalové antihvězdy. Souček o tetování, rasismu i vyjídání ledničky

Premium Říká o sobě, že je obyčejný kluk z Brodu. Přitom si ho už stihla zamilovat fotbalová Anglie a Česko na něj spoléhá: na...

O antikoncepci už není takový zájem. Párový sex upadá, míní gynekolog

Premium „Všichni strašili, že bude upadat mravnost a ženy budou mít z dlouhodobého užívání pilulek zhoubná onemocnění jater....

  • Další z rubriky

Horor House of Ashes bude poctou osmdesátkovým krvákům

Ani třetí díl série The Dark Pictures nehodlá přinést do oblíbeného žánru interaktivních hororů žádnou zásadní novinku....

Prokletá vesnice odkrývá své hrůzy. Z Resident Evil Village jsme nadšení

Capcom dovolil hráčům vydat se do vesnice z očekávaného osmého dílu hororové ságy. My jsme si tento trip nemohli nechat...

PREVIEW: Z Sherlocka Holmese je namyšlený hezoun, hra je však vynikající

Zahráli jsme si první dvě hodiny z chystané hry Sherlock Holmes: Chapter One a nemůžeme se dočkat, až dostaneme zbytek....

OBRAZEM: Returnal je všechno, jen ne klasická playstationová exkluzivita

Půl roku po uvedení konzole PlayStation 5 na trh jsme konečně dostali další vysokorozpočtovou exkluzivitu, kterou si na...

Manželka majitele Alzy promluvila o fungování firmy, se Zavoralem se rozvádí

Majitel tuzemského internetového gigantu Alza.cz Aleš Zavoral patří se svým jměním mezi nejbohatší Čechy. Na rozdíl od...

Sledujeme začátek rituální sebevraždy lidstva, říká Čech s IQ 206

Premium Je jedním z nejchytřejších Čechů, ale jako robot nepůsobí. Při osobním setkání je Karel Kostka, vzděláním učitel,...

Moderátor Aleš Cibulka skončil na jednotce intenzivní péče

Čtyřiačtyřicetiletý Aleš Cibulka měl v sobotu v rozhlasovém pořadu Tobogan dělat narozeninový rozhovor s herečkou Marií...

Dušek: Očkovat se nenechám. Indiáni raději zemřeli, než se nechat zotročit

Jaroslav Dušek promluvil o svém rozhodnutí nenechat se očkovat vakcínou proti covidu-19. Herec, který nedávno oslavil...

Mladí by chtěli do penze v 60 letech. Mají jasno, jaký důchod jim postačí

Generace narozená po roce 1971 bude podle současných pravidel odcházet do penze v 65 letech. A to jak ženy, tak i muži....