Čtvrtek 4. června 2020, svátek má Dalibor
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 4. června 2020 Dalibor

Broken Sword 3 - revoluce, nebo akce?

  12:00aktualizováno  8. dubna 3:48
Jsme stejně zvědaví jako vy – vyklube se z třetího dílu kultovní adventury akční fiasko, nebo profíci z Revolution Software svůj úspěch znovu zopakují? Více napoví naše informacemi doslova nabité preview! Těšíme se moc.

Skutečnost, že úroveň výstavy ECTS rok od roku upadá, je bohužel nesporný fakt a přesvědčit jste se o něm mohli z Broken Sword s podtitulem The Sleping Dragon.

Broken Sword 3 Broken Sword 3 Broken Sword 3

"Co chceme, je znovuzrodit adventurní žánr."

O přípravě třetího Zlomeného meče se šuškalo už před více než rokem a půl a zhruba před šesti měsíci se jeho jméno začalo skloňovat čím dál tím častěji, neboť po dlouhých úvahách o jeho koncepci se konečně naplno rozjela jeho produkce. Vskutku, tvůrcům tentokráte trvalo neskutečně dlouho, než si ujasnili, jakým směrem by se měl jejich nový titul ubírat. "Všechny současné adventury, včetně nových kousků od Lucas Arts, stále stojí jednou nohou v daleké minulosti," vysvětluje Charles Cecil. "Náš názor na budoucnost tohoto žánru je naprosto odlišný. Naší filozofií je přijít na to, co lidé od adventury chtějí, a podat jim to v moderní podobě a nikoliv v zastaralém a omezeném point-and-click systému," zdůvodňuje Charles radikální změny, kterých se v novém Broken Swordu dočkáme. Změny, jež přetvořily tuto hru na něco, co pro mnohé nemá na první pohled s minulými díly nic společného. My se vás však v tomto článku pokusíme přesvědčit o opaku. K dispozici máme slušné množství informací, pocházející jednak z již zmíněné tiskové konference, ale především ze soukromých rozhovorů jak s , tak i s hlavním designérem a programátorem Spícího draka Tony Warrinerem. A právě díky nim si lze o hře konečně udělat ucelenější obrázek.

Broken Sword 3 Broken Sword 3 Broken Sword 3

"Příběh třetího dílu spojuje základní prvky dílů předchozích…

...a vysvětluje, jak spolu všechno souvisí", prozradil tajnůstkářsky Tony Warriner. "Na konci BS1 jsme hráčům plně nevysvětlili, jak silná je objevená templářská moc. Stejně tak v BS2 jsme se nesoustředili na podstatu pyramid a na to, jaké prastaré civilizace je postavily. K tomu všemu se nyní vrátíme." Až na těchto pár náznaků byla konkrétní zápletka třetího dílu dlouho tajena a bariéru nevědomosti protrhl Charles Cecil v konferenčním sále za ECTS-pizzerií. "Hra začíná tím, že se George vypraví do džungle v Kongu s cílem navštívit zde jistého profesora, který vynalezl revoluční typ motoru a chce si ho nechat patentovat. I když celá tato historka zní trochu potrhle, je pro George mnohem zajímavější, než jeho obyčejná a nudná právnická práce v Americe." Zásadní rozdíl oproti předchozím dílům je v tom, že každá postava začíná na jiném místě a v podstatě tak rozjíždí dva různé příběhy, které však spolu vzájemně souvisí a v průběhu hry se sjednotí. "Mezitím má na druhém konci světa Nico schůzku s počítačovým hackerem. Zaklepe na dveře jeho bytu a chvíli na to, co ji hacker vpustí dovnitř se slovy, že je jeho život v nebezpečí, mu vpálí do těla 3 kulky." Samozřejmě, že vražedkyní není přímo Nico, ale přitažlivá sexy blondýna Petra, která představuje jednu ze dvou hlavních záporných postav hry. Tou druhou je šílený megaloman Susarro - muž, jenž vyhrožuje probuzením obrovské síly, která před deseti tisíci lety málem způsobila vyhubení člověka. Síly Spícího draka.

Broken Sword 3 Broken Sword 3 Broken Sword 3

"Cestování po celém světě považujeme za jeden z klíčových prvků Broken Swordu."

Nikdo z nás si snad ani nedokáže představit Broken Sword bez cestování po zajímavých lokalitách celého světa. A toho jsou si tvůrci moc dobře vědomi. "Hra je strukturována spíše jako BS1 než BS2", informuje Tony Warriner. "Stejně jako v něm bude jakousi "základnou" Paříž, z níž se naši hrdinové vypraví do dalekých krajů a zase se vrátí nazpět. Kromě toho bude mít hráč možnost si vybrat, kam chce letět dřív, čímž chceme dosáhnout alespoň částečné nelinearity hry." Již nyní je známo, že kromě Francie zavítáme do nehostinné džungle v africkém Kongu, do podzemí pyramid v Etiopii a do starých hradů na klasickém anglickém venkově. Detailnímu popisu herního prostředí se však tvůrci prozatím vyhýbají, neboť hra je stále v rané fázi vývoje a design prostředí ještě nebyl dokončen.

Broken Sword 3 Broken Sword 3 Broken Sword 3

"George a Nico zůstanou stejní jako dřív."

Toto tvrzení udiví především ty z vás, kdož jste viděli první uveřejněné nákresy hlavních hrdinů, na nichž oba vypadají poněkud "drsně" - obzvláště pak George, který je navíc na screenshotech ze hry oháknutý do klasického indiana-jonesovského úboru (jen klobouk a bič mu chybí :o)). "George skutečně vypadá jako Indy!", připouští Tony Warriner. "Ale důvod je mnohem jednodušší, než si myslíte. Náš grafik prostě vytvořil toto oblečení pouze jako test. Jsme stále v raném stádiu vývoje a neměli jsme připravený plán, jak by měl George vypadat. Je pochopitelné, že v tomto oblečení se George do Paříže vůbec nehodí ale slibuji, že již brzy bude vypadat jinak - tak, jak ho všichni známe a milujeme." Spolu s tím Tony slibuje, že i Nico se drobet změní a bude vypadat jako klasická Pařížanka. Navíc je v plánu, že oděv budou oba hrdinové během hry měnit podle toho, na jakém území se právě nalézají.

Změna vizáže by mohla svádět ke změně povahy obou protagonistů, ale k té údajně nedojde. "Naším plánem je, aby zůstali oba stejní jako dřív, ale aby za ty roky, co uběhly od posledního dílu, trochu vyzráli!" Na tomto místě je dobré zmínit, že se oba krátce po skončení druhého dílu rozešli a neviděli se celé roky! Když potom na sebe v průběhu hry narazí, bude to pro ně velké překvapení. Určitě už je každému z vás jasné, že ovládat budeme stejně jako v BS2 jak George, tak i Nico, která tentokráte dostane k seberealizaci ještě více prostoru, než posledně. "Přesto - hlavní postavou je stále George a hráč bude mít pod kontrolou především jeho", upřesňuje Tony. Co se týče namluvení postav, tvůrci se už předběžně dohodli opět s Rolfem Saxonem jako představitelem George. Nico propůjčila hlas v každém díle jiná herečka a vzhledem k tomu, že ani s jednou nebyli Revolutionové spokojeni, dojde ke změně protagonistky i nyní. No a nakonec smutná zpráva pro všechny, kteří na TO čekají už hezkou řádku let: na postelovou scénu s Georgem a Nico můžete i tentokrát rovnou zapomenout :o).

Broken Sword 3 Broken Sword 3 Broken Sword 3

"Máme rádi 3D."

3D je trend poslední doby - a taky třetích dílů úspěšných adventurních sérií. Nevyhnul se mu , Broken Sword. "Tvorba BS3 začala s tím, že to bude primárně konzolová hra, protože tyto platformy používá 80% všech hráčů. A když se jednou rozhodnete, že hlavní verzí bude PS2, musíte hru udělat plně ve 3D", vysvětluje Tony Warriner důvod, proč musíme 2D ručně kreslené grafice zamávat na rozloučenou. Zatímco my uroníme slzičku, pánové v Revolutionu se pouze radují, protože 3D jim přináší řadu zjednodušení a nových možností. "Například můžeme herní lokace zabírat z mnoha různých úhlů, což je nemožné v případě, že je postavička George jen 2D sprite, nakreslený v jediném úhlu. Z vizuálního hlediska jsou tedy scény více dynamické a blíží se klasickým filmovým záběrům. A právě toho jsme chtěli docílit." 3D je však zrádný prvek, obzvláště pak v adventurách, jejichž hráči jsou zvyklí na vysoký grafický standard. Na to doplatil již zmíněný Simon 3D a několik podobných her. Zeptal jsem se tedy Tonyho, jestli v tomto směru přeci jen nemá obavy. "Souhlasím s tím, že zmíněné hry nebyly po grafické stránce na výši," odpovídá Tony. "Takže když se nás lidé ptají, proč jsme s tvorbou Broken Swordu 3 čekali tak dlouho, poukazuji na tyto hry a říkám "právě proto!". Čekali jsme, až bude technicky možné vytvořit a zobrazovat 3D grafiku ve kvalitě, jaká by byla srovnatelná s grafikou minulých dílů. Na ošklivé polygony a jednotvárné textury opravdu není nikdo zvědavý - tím méně my sami. Takže doufám, že finální verze Broken Swordu 3 se nebude mít ve srovnání s předchozími díly za co stydět."

Minimálně v jedné věci musím dát Tonymu za pravdu, a tou je systém kamer. BS3 zůstává i nadále 3rd person adventurou (přepnutí do pohledu z vlastních očí nebude možné), takže v tomto směru bude svým starším bratříčkům velice podobný. Kamery jsou obdobně jako ve hře "Potřeba ručního pohybu s kamerou je pouze v tom případě, že systém kamer nefunguje. A to se v BS3 nestane!", ujišťuje nás Tony.

Jedním ze záměrů tvůrců bylo zachovat specifický grafický styl předchozích dílů. "Tím, že se hry snaží být co nejvíce fotorealistické, postrádají vlastní styl", komentuje Charles Cecil. "Naše hra bude vypadat jinak. Není ani ručně kreslená, ani fotorealistická. Prostě něco mezi." Výsledný efekt je vidět na okolních screenshotech a nutno uznat, že na Charlesových slovech přeci jen něco je… i když co se celkové kvality grafiky týče, nic světoborného to rozhodně není. Body však budou Revolutionové sbírat jinde, a to na animacích. Už trailer, prezentovaný na ECTS, dokázal, že hra nemá k animovanému filmu daleko (ostatně - stáhněte si ho a přesvědčte se sami) a za bonbónek osobně považuji výrazy emocí ve tvářích skvěle vymodelovaných postav, které jsou vskutku působivé.

Broken Sword 3 Broken Sword 3 Broken Sword 3

"Point-and-click adventury jsou mrtvé."

Toto prohlášení Charlese Cecila rozdmýchalo bouřlivé diskuse takřka po celém světě a rozdělilo hráčskou obec na dva tábory. Tradicionalistům se otvírá rybička v kapse, ostatní přiznávají, že nějakou změnu a "oživení" by to už opravdu chtělo. "Point-and-click interface byl dobrý možná tak před deseti lety. Dnes technologie postoupila dál a tímto zastaralým interfacem je pouze omezována". Ať už s Charlesovým názorem souhlasíte nebo ne, jedna věc je jistá - BS3 už z principu nemůže být ovládaný myší. Jak už bylo zmíněno, vytváří se totiž především pro konzole.

Samotné ovládání na první pohled zase až tak revoluční není. Když s postavičkou přistoupíte poblíž interaktivnímu předmětu, objeví se v pravém dolním rohu obrazovky takzvaná "ikonková mapa". Ta sestává ze čtyř políček (každé má své zastoupení jedním tlačítkem na joypadu), na nichž se objeví jedna až čtyři ikonky představující možnosti, které lze s daným předmětem provádět. Charles se celý rozplýval nad tím, jak nám tento interface umožní vykonávat s předměty hned několik různých operací a měl v podstatě pravdu - zatímco klasický adventurní interface nám buď nenabízí možnosti žádné (takzvaný kurzor "všeuměl" - např. The Longest Journey), mohou si pánové v Revolutionu vymyslet pro každý interaktivní předmět čtyři specifické a jedinečné operace. Tato ikonková mapa bude sloužit taktéž k rozhovorům a dá nám na výběr opět z jednoho až čtyř témat. Podobné "ikonkové dialogy" probíhaly již v předchozích dílech, takže v tomto směru k žádné velké změně nedojde.

Je důležité zmínit, že výše popsané ovládání přísluší PS2 verzi hry. Otázka je, do jaké míry a zda vůbec se změní u PC konverze, která nás pochopitelně zajímá nejvíce. Tím se však tvůrci prozatím nezabývají, neboť "konverze na PC je ještě móóóc daleko".

Broken Sword 3 Broken Sword 3 Broken Sword 3

"Adventura s akčními prvky."

Asi nejrazantnější změna se týká hratelnosti. Bohužel, klasické adventurní prvky doznají citelného zjednodušení a na volná místečka se dosadí akčně či arkádově laděné elementy. Ovšem v jaké míře, to je prozatím otázkou. "Pravda je taková, že Broken Sword 3 je adventura nové generace. S důrazem na slovo ADVENTURA," ubezpečuje nás Tony Warriner. "Je to adventura s akčními prvky. Nikoliv akční adventura, což bývá obvykla akční hra, na kterou je nabalený nějaký příběh," dodává Charles Cecil. Právě on rozděluje hratelnost BS3 do tří rovin. Ta první je čistě adventurní, kdy nás čeká klasické detektivní čmuchání, sbírání a používání předmětů, mluvení s postavami a řešení puzzlů. Druhou rovinou je takzvaný "stealth", kdy je nutné se nepozorovaně dostat do střežených objektů, kupříkladu v noci do uzavřeného muzea. Obě zmíněné roviny se navzájem prolínají a plně využívají 3D prostředí, takže budeme přelézat zdi, ručkovat po římse, prolézat otevřeným oknem do domu nebo se krčit ve stínech tak, aby nás nikdo neviděl.

Zvláštní pozornost a objasnění si zaslouží poslední, tedy akční rovina. "Rozhodně nedáme Georgovi a Nico do rukou zbraně - tím bychom dostali úplně jinou hru, než jakou máme v úmyslu vytvořit," dušuje se Tony Warriner. "Vzpomínáte si na situaci ze druhého dílu, kdy se Nico potřebovala dostat na loď v přístavu v Londýně? Tak s podobnými sekvencemi se budete ve trojce setkávat častěji. Jejich účelem je vytvořit na hráče menší tlak a zvýšit tempo hry." Z toho tedy vyplývá, že výraz "akční" v tomto případě neznamená žádné přestřelky ani pěstní souboje, ale nutnost se rychle a správně rozhodnout v adrenalinové situaci. Nico například musí ve zlomku vteřiny uskočit před jedoucím autem, George musí uprchnout před hlídacími psy přes dvůr a na jeho konci přelézt zeď, a nebo praštit pánví útočníka, který vás ohrožuje nožem.

Přestože rozsáhlost hry má být podle Tonyho Warrinera zhruba srovnatelná s prvním dílem, hrací doba bude pouze poloviční - údajně 15 až 17 hodin. Důvod je jednoduchý - radikálně klesne obtížnost. "Problém adventur spočívá v tom, že se puzzly stávají stále obtížnějšími a nelogičtějšími a spoustu lidí začínají nudit", tvrdí Charles Cecil. "My k puzzlům zaujímáme jiný postoj. Nechceme, aby byl hráč frustrovaný. Úkoly budou logické, jejich řešení zřejmé a pokud se i přesto nebude hráč schopen nějaký čas hnout z místa, nejspíš mu poskytneme menší nápovědu." Z tohoto tvrzení jednoznačně vyplývá, že Revolution chtějí vytvořit hru pro masový trh a, i když to sami popírají, především pro začínající hráče. Doufejme tedy, že pro zkušené adventuristy nebude její dohrání záležitostí jediného odpoledne.

Broken Sword 3 Broken Sword 3 Broken Sword 3

"V Broken Swordu 3 vidím budoucnost adventur."

Vůbec se vám nedivím, pane Cecile. Ani trochu. Ostatně byl byste blázen, kdybyste o své hře tvrdil opak. Souhlasím s tím, že BS3 bude hrou budoucnosti. Ovšem nejsem přesvědčen o tom, zdali bude též ADVENTUROU budoucnosti. Slova o tom, že na dialogy a sbírání předmětů nebylo zapomenuto, jsou prozatím jen slova a uveřejněný trailer prezentoval pouze ony nové, akčněji laděné elementy. Ale dost možná to byl účel - předvést to, co je ve hře nové. Na druhou stranu tím však dali tvůrci najevo, co je pro ně důležité více a co méně. I přesto se na Broken Sword 3 neskutečně těším a věřím, že do žánru adventur vžene čerstvý vítr. Meteorologové ho předpovídají na konec příštího roku.

PS: málem bych zapomněl! Jak mi potvrdil Tony Warriner, je velice pravděpodobné, že o hudební doprovod k Broken Swordu 3 se opět postará uznávaný britský skladatel Barrington Pheloung, který svými skvělými kousky vyšperkoval oba předchozí díly.

Autor:
  • Nejčtenější

Na největší stavbě v Minecraftu pracuje 400 lidí již skoro devět let

Project Greenfield je jedním z největších fanouškovských projektů v počítačových hrách vůbec, jeho cílem je postavit v...

Autista trénuje bojovníky ve Warcraftu na nejvyšší úroveň. Má jich už 49

Hráč s přezdívkou DesMephisto se rozhodl vytrénovat na maximální úroveň všechny kombinace pohlaví a ras, které je možné...

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v červnu

Po slabém květnu vypadá červen v herním průmyslu mimořádně silně. Kromě drahého blockbusteru The Last of Us 2 se můžeme...

RECENZE: Žraločí masakr Maneater je nejen akční RPG, ale i pořádná bžunda

Milovníci béčkové krvavé zábavy jistě v žraločím Maneaterovi najdou zalíbení. Nesází totiž jen na originalitu za každou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slavná herní babička si dá pauzu, unavují ji povýšení diváci

Youtuberka Shirley Curry, známá na internetu spíše pod přezdívkou Skyrim Grandma, svým divákům oznámila, že už je pro...

Virus se mění pod rukama. Přírodní izoláty se tak nechovají, vysvětluje Peková

Premium Do povědomí širší veřejnosti se molekulární bioložka a viroložka Soňa Peková z laboratoře Tilia dostala pro své neshody...

Xaver: Klobouk dolů před Klausem. V ČRo zůstávám, spory s ČT házím do jímky

Premium Ve středu ho poslanci zvolili do Rady České televize. Přesto, že spolu s ním byli zvoleni i Hana Lipovská a Pavel...

Prezidentova nemoc. Neuropatie je tichá epidemie moderní doby, říká lékař

Premium Brnění nohou, mravenčení, vrávoravá chůze, zakopávání a pády, ale i krutá bolest chodidel. To je hrubý výčet příznaků...

  • Další z rubriky

V Iron Danger se v bitvách stanete pány času. Trumfů však mají tvůrci víc

Iron Danger je taktická bojová hra, která láká na manipulaci s časem během bitev, ale i hádanky a četné rozhovory....

Bude to pecka. Desperados III je splněný sen fandů taktických strategií

Desperados III má nakročeno k tomu, aby se stalo splněným snem pro fanoušky předchozích dílů i taktických real-time...

Chtějí vylepšit legendární Gothic. Zahrajte si zdarma ukázku

Z čistého nebe se na Steamu objevila hratelná ukázka předělávky RPG hitu Gothic z roku 2001. Jde nicméně spíše o...

První dojmy: The Last of Us 2 je přesně tak dobré, jak jsme doufali

Konečně jsme si mohli na vlastní ruce vyzkoušet finální verzi netrpělivé očekávané PS4 exkluzivity The Last of Us 2....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz