Herní průmysl teď zažívá těžké časy a deziluzi, po mohutněných náborech a skupování menších studií se veliká vydavatelství naopak uchylují k šetření a propouštění. Náklady na vývoj prudce stoupají, prodeje už tak moc ne, a tak se celé odvětví musí rychle přizpůsobit. I v této dynamické době ovšem stále platí, že se někomu může podařit „trefit jackpot“ a během krátké chvíle vydělat obrovský balík.
Přirovnání k sázkovým hrám přitom není nijak přehnané, protože často platí, že se extrémně dobře prodává i titul, který se nijak zásadně neliší od spousty svých předchůdců, co prošuměli obchody bez většího zájmu.
Jedním z šťastlivců se teď stal mladý vývojář Jordan Morris, autor nenápadné hříčky Rusty’s Retirement. Ta je v podstatě skromným klonem úspěšné farmářské simulace Stardew Valley – zakládáte políčka, kde pěstujete hospodářské rostliny, které poté prodáváte na trhu a za ušetřené prostředky investujete do další produkce. Jde o dalšího zástupce stále populárnějšího žánru tzv. idle her, které nekladou žádné nároky a hrají se v podstatě samy.
Jediné, čím se Rusty’s Retirement liší od desítek a stovek podobných her, je možnost zmenšit si herní plochu do malého okénka, které pak lze mít napevno připnuto ke kraji obrazovky. Nic pro lidi, kteří trpí prokrastinací, pro mnohé jde ale naopak o vítané zpestření pracovní rutiny, kdy stačí jen párkrát denně rozdat úkoly a sledovat, jak se je počítačem ovládané postavičky snaží plnit.
A lidi to baví. Jen během prvních pěti dnů se prodalo sto tisíc kopií, nyní je to už dvojnásobek a čísla dále rychle stoupají. Při ceně 170 korun za kopii a odečtení třetinového poplatku obchodu Steam to pro Jordana znamená nějakých 20 milionů korun čistého zisku, což je pořádný balík. A skromný vývojář si to teprve začíná uvědomovat. „Od vydání hry jsem se soustředil jen na opravu a až teprve teď si uvědomuji, jak moc mi to změní život. Z celého srdce vám děkuji,“ vzkázal fanouškům skrze svůj účet na sociální síti X.
Jordan tak začal svoji kariéru mimořádně úspěšně, otázkou ovšem je, jak v ní bude pokračovat. Extrémně úspěšný debut se totiž pro mnohé tvůrce stal nakonec břemenem, které v nich udusilo veškerou kreativitu. Jak příklad můžeme jmenovat například autora Minecraftu Markuse Perssona – ten místo dalších zajímavých projektů obohatil svět už jen o sérii smutných tweetů (viz náš článek).