Čtvrtek 18. srpna 2022, svátek má Helena
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 18. srpna 2022 Helena

Komentář: Je výstava E3 svátek všech hráčů, nebo jen oslava konzumu?

E3 je tradičně pro herní průmysl událost roku. Vzhledem k tomu, že většina zásadních oznámení je zveřejněna na tiskových konferencích vysílaných v přímém přenosu ještě před samotným zahájením, už dávno neplatí, že kdo tam není, jako by neexistoval. Jaká je budoucnost této tradiční výstavy?

Hosteska na E3 2003 | foto: Ondřej Zach

Každoroční herní šílenství zvané E3 je za námi a my už můžeme pomalu rekapitulovat. O tom nejdůležitějším, tedy o samotných hrách, jsme toho již přinesli a ještě přineseme spoustu, proto bych se rád pozastavil nad samotnou výstavou. Pro koho takováto ohromná akce opravdu je a má její budoucnost ve stávající podobě vůbec smysl?

Pro jistotu upozorňuji, že letos jsem na E3 nebyl. Alespoň mám tentokrát zdravý odstup, který není ovlivněn bombastickou show, alkoholem zdarma, hromadou marketingových dárečků a vnadnými dekolty hostesek, jimž jsou novináři v Los Angeles vystaveni. Nebo alespoň loni ještě byli.

Doba se mění

Všechny prezentace jsou si v jádru podobné a připomínají dražší teleshoping.

Stejně jako se nám před očima mění způsob, jak si lidí chtějí vychutnávat počítačové hry (virtuální realita, free 2 play, digitální distribuce, Kickstarter...), mění se i způsob, jakým o nich chtějí být informováni. Co se týče papírových magazínů, už je prakticky dobojováno a byť někteří poslední mohykáni přežívají daleko déle, než jim komentátoři předvídali, jejich osud už dávno zpečetěn. Úsměv na rtech ale pomalu mrzne i nám na herních webech, protože nám přes noc vyrostla konkurence, s níž se jen těžko bojuje.

Pokud jde o pracovní záležitosti, většinu si jich stejně musíte odbýt mimo veliké haly, kde téměř není slyšet vlastního slova.

Ano, můžeme se stokrát posmívat tomu, že youtubeři, blogeři a vůbec všichni ostatní, skrývající se pod značkou „influenceři“, jsou trapní a nedá se na ně koukat. Nenápadný pohled do guest listu na akci EA Play však dal jasně najevo, kam teď směřují priority marketingových expertů. Napovím, směrem k dlouhodobě zavedeným jménům to určitě není. Správně ohashtagovaná fotka na Instagramu, přesně zacílená na specifickou skupinu lidí, má daleko větší dosah než sebeobsáhlejší článek.

Že lidé věří tradičním médiím stále méně a raději sledují názorově blízké zdroje, však není záležitost jen herního průmyslu, ale novinařiny jako takové. Pojďme proto raději zpátky k E3.

Skončí dřív, než začala

Stalo se mi, že mě pořadatelky nepustili na volnou židli v kamerovém záběru, protože jsem jim nedokázal slíbit, že se budu celou dobu usmívat a nadšeně tleskat.

Je to paradox, ale to nejdůležitější ze samotné výstavy člověk zjistí, ještě než vůbec samotná E3 oficiálně začne. Veškerá pozornost veřejnosti se upíná na šest v předstihu pořádaných tiskových konferencí největších herních společností, které během přibližně jeden a půl hodiny dlouhých opulentních show představí své budoucí plány. Když se pak v úterý otevřou brány Convention centra, najednou zjistíte, že už všechno důležité víte.

Nechci samozřejmě křivdit středním a malým distributorům jako Focus Interactive, Deep Silver či třeba Devolver Digital, které rovněž disponují bohatým portfoliem nadějných titulů.

Jenže ty nejlákavější hry jsou v tu chvíli již oznámeny a čtenářský zájem pomalu opadá. Novinářským úkolem je pak zkusit v ohromném množství titulů objevit ztracenou perlu či se dostat za naleštěnou barikádu PR prohlášení a zjistit něco, co se deseti tisícům vašich kolegů zjistit nepodařilo.

Fanoušci a novináři mají na E3 jiný cíl a vzájemně se pletou pod nohy.

Svůj čas jsem tedy na E3 trávil tím, že jsem střídavě obíhal menší vývojáře a střídavě vysedával na prezentacích blíže představující tituly z velkých pódií. Samotná sezení jsou si přitom do značné míry podobná a liší se v podstatě jen v drobnostech. Nejčastěji vás naberou do hloučku, spustí předpřipravenou ukázku, která s největší pravděpodobností vůbec nereprezentuje celkovou kvalitu výsledného titulu a snaží se vás přesvědčit, proč že zrovna XY je ta nejlepší hra na světě. Na tom samozřejmě z principu není nic špatného, jenže když člověk ten den podesáté slyší o revolučním způsobu ovládání (na němž samozřejmě revolučního není vůbec nic), největším a nejdetailnějším světě, jaký byl kdy vytvořen (protože velikost světa je na hrách to nejdůležitější) nebo dechberoucí grafice (stejně ji ještě budou muset do vydání osekat), už mu to leze krkem.

Nepochopte mě špatně, miluju počítačové hry a drtivá většina toho, co mi autoři ukazují, se mi opravdu líbí. Jenže už jsem se dávno naučil, že umět prezentovat a umět udělat kvalitní hru je něco úplně jiného. No Man‘s Sky, Technomancer nebo Battleborn vypadaly během krátkých demonstrací opravdu skvěle, jenže vytvořit zajímavou a poutavou dvacetiminutovku je něco úplně jiného, než udělat zábavný a poutavý celek.

Všichni jsme VIP

Rozložení E3 už zůstává roky stejné, pokud ale bude pokračovat současný trend, brzy praskne ve švech.

Výstava se dlouhá léta snažila profilovat jako akce pro lidi z oboru, jenže jestli má být E3 zaměřena na profesionály, tak by měla i profesionálně působit. Tedy by to tam nemělo vypadat jako na pouti, kde se blikajícími světly a hlasitou hudbou všichni perou o vaši pozornost a podbízejí se laciným merchem.

Letos na E3 dorazilo bezmála 70 000 lidí, „obyčejných“ hráčů z toho 15 000. Toto obrovské číslo v praxi znamená dlouhé fronty na vše a vydýchaný vzduch. Spousta “insiderů“ se podivuje nad tím, proč se tam lidi vůbec táhnou a čekají často několika hodinové fronty, jen aby mohli zahlédnout trailer či v lepším případě ukázku gameplaye, když už se na ně ve stejnou dobu mohou podívat v HD verzi z chládku domova.

Devolver Digital se svojí tiskovkou na E3 velikým vydavatelstvím vysmívají. V jádru jim ale jde o to samé - prodat co nejvíce kusů her.

Šéfredaktor českého Eurogameru dokonce neváhal tyto srdcaře titulovat jako otrapy. Přitom jsou tito lidé pro celý byznys ti nejdůležitější. To oni si kupují hry (a také klikají na naše články) a tím nás všechny živí. Jenže současný model, kdy se pořadatelé nemohou rozhodnout, pro koho E3 vlastně pořádají, a tak se snaží zalíbit všem, mi přijde z dlouhodobého hlediska neudržitelný.

Pro novináře není E3 žádným herním svátkem, jak se říká, ba přímo naopak. Několik dní lítají po halách a doprovodných akcích jako hadr na holi a snaží se pojmout maximum informací. Protože z toho, co nasbírají, budou muset přežít prázdniny. Zatímco v době E3 se informace chrlí jak na běžícím páse, po jejím skončení je náhle ticho. Všechny trailery a novinky jsou venku, žádné nové hry nevycházejí a ani tisková prohlášení, které jsme ještě nedávno ani nestačili mazat, už nechodí. E3 je poslední vzepjetí celého průmyslu před dlouhým letním spánkem. Tedy skoro celého, nás samozřejmě nějaké herní sucho nezastaví!

Autor:

Gamescom 2022

Letošní veletrh her Gamescom 2022 opět pořádá na výstavišti v Kolíně nad Rýnem od 24. do 28. srpna. Slavnostní zahájení proběhne večer předem na Opening Night Live 2022 show 23. srpna.

  • Nejčtenější

Hráč dokončil Diablo 2 na nejtěžší obtížnost, aniž by na někoho zaútočil

Youtuberovi s přezdívkou MacroBioBoi se podařil úctyhodný herní výkon. Dokázal dohrát remasterované Diablo 2 na...

Soud smetl bizarní žalobu, navrhovatel by si prý měl zahrát Call of Duty

Zakladatel společnosti Brooks Entertainment právně napadl mamutí vydavatelství Activision Blizzard za údajné...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Po 28 letech od vydání se přišlo na to, že herní klasika má i multiplayer

Fanoušek konzolové klasiky Super Punch-out čirou náhodou objevil, že vývojáři do hry ukryli i mód pro dva hráče. Je...

Fanoušek odstranil ze Spider-Mana vlajky hrdosti, byl okamžitě potrestán

Oblíbený server pro sdílení modifikací počítačových her Nexus Mods zrušil profil člověku, který všechny duhové prapory...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Měly být hity, ale dnes už si na tyto hry nikdo nevzpomene

Premium Uspět v herním průmyslu není kvůli obrovské konkurenci nic snadného a o žánru tzv. live service her to platí dvojnásob....

Porucha imunity je první známka, že je v našem životě něco špatně, říká lékařka

Premium Lidí s poruchami imunity přibývá. Příčinou je často špatný životní styl, což vede k vážným nemocem, třeba k rakovině....

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

První díl rozhovoru s Shopaholicadel: Práci neseženu, každý den můžu umřít!

Premium Rozhovorům se dlouho úspěšně vyhýbala, nyní ale udělala výjimku a Expresu poskytla exkluzivní sondu do své duše....

  • Další z rubriky

ANKETA: Kdy jste naposledy přispěli v crowdfundingové kampani?

V nejnovější víkendové anketě se vás ptáme, kdy jste naposledy přispěli v crowdfundingové kampani. Na vaše zkušenosti...

Chystá se další herní konzole do ruky. Bude však trochu odlišná

Společnost Logitech oznámila, že pracuje na vlastní přenosné herní konzoli. Její unikátní vlastností bude především to,...

Měly být hity, ale dnes už si na tyto hry nikdo nevzpomene

Premium Uspět v herním průmyslu není kvůli obrovské konkurenci nic snadného a o žánru tzv. live service her to platí dvojnásob....

Velký vetřelčí kvíz aneb smrt, sliz a hnus. Obtížnost: pro všechny!

Letošní herní sucho je opravdu dlouhé a tak jsme si pro vás připravili kvíz spíše filmový. Pokud znáte děsivé Vetřelce...

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

K vulgárnímu nápisu musela tatéra přemluvit sexem. Teď ho chce pryč

Její nápad se v salónech nikomu nelíbil. Žádný tatér s ním nechtěl mít nic společného, tak moc nápis svou nositelku...

Herečka Anne Heche zemřela, nepřežila následky zranění po autonehodě

Třiapadesátiletá herečka Anne Heche zemřela. Uvedla to její přítelkyně Nancy Davisová. Herečka skončila v nemocnici v...

Stav herečky Anne Heche je téměř beznadějný. Má vážně poškozený mozek

Herečka Anne Heche (53) s největší pravděpodobností nepřežije nehodu, při níž autem narazila do dvoupodlažní budovy v...

Rýn během pátku přestane být splavný. Ekonomické dopady pocítí celá Evropa

Hladina řeky Rýn v německé oblasti Rheingau podle úřadů v pátek klesne na kritickou úroveň, na klíčovém místě naměří už...