Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

ÚVAHA: Konzole pomáhají i PC hráčům, před házením kamenů se zamyslete

Rozmyslete se, než po mě začnete házet kameny. Jsem PC hráč a kromě prvního PlayStationu jsem konzoli nikdy nevlastnil. Přesto chápu, že jsou tyto herní zařízení kromě některých negativních trendů i zdrojem výhod pro PC hráče.
Ilustrační obrázek

Ilustrační obrázek | foto: Bonusweb.cz

Nijak nepopírám, že řada studií na PC vydává odbyté porty konzolových her. A zejména v posledním roce se objevilo až nepřípustné množství titulů s katastrofální PC verzí. Na mysl okamžitě přicházejí Batman: Arkham Knight, Mortal Kombat X či Mafia 3.

Bídné ovládání a problémy technického rázu jsou jen těžko omluvitelné. Dobře odvedená práce však vede ke hrám, které běží lépe i na počítači.

Lidé konzolím mnohdy vyčítají, že grafiku her drží na uzdě. Do jisté míry to pravda je. Ale zároveň je mnohdy slyšet částečně lichý argument o čtyři roky starém PC, na kterém stále ještě lze spustit i nejnovější hry.

Pokud totiž vývojáři verzi pro počítače věnují patřičnou péči, ve výsledku díky konzolím běhá lépe na všech strojích. Kdyby tedy nebylo Xboxů a PlayStationů, identicky vypadající titul by měl větší nároky.

PC verze Batman: Arkham Knight se vážně nepovedla. Ale existuje i řada zářných příkladů.

Pro konzole totiž probíhají optimalizace, které pomáhají PC hráčům. Právě omezené možnosti hardwaru u zařízení jako Xbox One či PlayStation 4 vedou k řadě kreativních řešení. Příkladem může být starší přednáška o vývoji Left 4 Dead 2 s cílem vydat titul i pro Xbox 360.

Konzole disponovala velmi omezeným množstvím paměti a Left4Dead 2 mělo navozovat pocit zombie apokalypsy, kde se na vás hrnou takřka nekonečné vlny nemrtvých. A pro lepší uvěřitelnost zážitku bylo klíčové, aby každý nepřítel působil odlišným dojmem.

Vývojáři se proto uchýlili ke kreativnímu řešení, kdy textury postav (obrázky, kterými jsou potaženy 3D modely) na základě světelnosti rozdělili na několik sektorů. A každý sektor pak přímo ve hře mohli obarvovat jinou barvou.

Zkombinovali to s několika variacemi krve a špinavých fleků a výsledkem bylo 24 tisíc variací zombíků s úsporou paměti, jakou byste u čistě PC hry hledali jen těžko. Oficiální materiály tvrdí, že nároky na paměť klesly na polovinu a variace nepřátel se oproti prvnímu dílu zdesetinásobila.

Left 4 Dead 2

A takových příkladů existuje více. Třeba tvůrci Zaklínače připustili, že zkušenosti s převáděním druhého dílu na konzole vedly u „trojky“ k menším nárokům na výkon počítače.

Říká se navíc, že omezení bývají přínosná pro kreativitu. Vývojáři musí hledat nápadité způsoby, jak obcházet a řešit různé limity. „Neomezený výkon“ oproti tomu může vést k tvorbě her, ze kterých se stávají technologické orgie bez nápadu.

Omezení způsobená výkonem však existovala spíše dříve. Stávající generace konzolí již vývojáře až tak zásadním způsobem nelimituje, a nesmyslných nápadů na úkor hratelnosti tak přibývá.

O výhodách spojených s omezeními v minulosti promluvil Thomas Grip, šéf vývoje her jako Penumbra, Amnesia: The Dark Descent či SOMA. Jeho firma si zachovává nezávislost, a při práci na prvních projektech proto vývojáři živořili. Například možnost pohybovat předměty v Penumbře tak byla způsobem, jak se vyhnout tvorbě animací.

SOMA

Po úspěchu prvních dvou her si však studio vytvořilo finanční rezervu.

Grip v souvislosti s tím prohlásil: „U naší nové hry SOMA jsme omezení mnohem méně a vedlo nás to k práci na věcech, které bych zpětně hodnotil jako stupidní. Je jednoduché přistupovat k situaci lehkomyslně a cpát do řešení problémů více peněz.“ (čtěte rozhovor)

Omezení tak mohou vést k nápaditějšímu návrhu.

Lidé si s konzolemi mnohdy spojují také zjednodušování herních principů. To lze popírat jen těžko a připočíst je třeba i vymírání žánrů, které se na konzole příliš nehodí. Klasickým příkladem jsou strategie hrané v reálném čase (Starcraft, Command & Conquer).

Zároveň však nutnost přizpůsobit ovládání jen několika tlačítkům často vede k nápaditějšímu řešení. A ovládání se díky tomu v ideálních případech stává jednoduší, aniž by tím vývojáři obětovali komplexnost titulu.

Day of the Tentacle

Ostatně stačí si vzpomenout na krkolomnost her ze začátku devadesátých let. Například na strategie, ve kterých pravé tlačítko myši sloužilo jen pro jednu funkci, nebo na adventury, ve kterých bylo třeba psát, co s předmětem provedete.

Zjednodušování ovládání je ovšem dvousečná zbraň a některé konzolové hry se kvůli tomu na PC hrají otřesně.

Nemohu tedy tvrdit, že konzole nepřinášejí i řadu negativ. Ale o těch se hovoří běžně a je dobré mít na paměti také pozitiva, která nemusí být na první pohled zřejmá.

Autor:
  • Nejčtenější

Odešla z Twitche, přesto je Amouranth stále nejsledovanější streamerkou světa

Kaitlyn Michelle Siragusa, vystupující na internetu pod přezdívkou Amouranth, se stále sluní na...

Nejlepší česká hra dekády se vrací. Kingdom Come 2 vyjde ještě letos

Dlouhých šest let museli fanoušci ohromného českého hitu Kingdom Come: Deliverance čekat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

Jsou na vás hry moc těžké? V budoucnu vám možná pomůže umělá inteligence

Nový patent Sony věští budoucnost hraní, kdy může vzniknout nový nejnižší stupeň obtížnosti. Hru za...

Simulátor offroadového ježdění MudRunner vyjde i pro virtuální realitu

V MudRunnerovi se sice jezdí daleko pomaleji, než ve většině ostatních automobilových simulátorů,...

OBRAZEM: Paper Mario: The Thousand-Year Door je další příkladný remake

Paper Mario: The Thousand-Year Door je remake akčního RPG s tahovými souboji, které původně vyšlo v...

Hry ze známých sérií najdete i v mobilech. Co si zahrát?

Zlatá éra mobilních her je sice dávno pryč, ale i tak se dá najít celá řada mobilních variant her...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...