Shadow of the Tomb Raider | foto: Square Enix

KOMENTÁŘ: Square Enix rezignují na hry, chtějí už jen dělat byznys

  • 6
Jedno z největších světových vydavatelství Square Enix nečekaně prodalo své nejoblíbenější značky jako Tomb Raider nebo Deus Ex, a to včetně jejich zkušených vývojářských týmů. Namísto nich se prý rozhodlo dát přednost moderním trendům, jako jsou digitální tokeny NFT nebo online předplatné. První kroky v této oblasti jsou ovšem mírně řečeno rozpačité.

Japonské vydavatelství Square Enix funguje pod svým názvem už bezmála dvacet let, o jeho důležitosti pak budiž dostatečným důkazem, že donedávna každoročně mělo svoji vlastní show během výstavy E3. Do jeho portfolia patří milionové značky jako Final Fantasy, Kingdom Hearts nebo Life is Strange, jako jedno z mála pak dokonce dostalo i možnost přiživit se na famózním úspěchu komiksového vydavatelství Marvel.

Marvel’s Avengers měli být podle všech předpokladů hit. Ale nebyli.

Paradoxně to však byla možná právě tato exkluzivní licence, která je nadobro oddělí od jejich dosavadního publika. Hry podle známých značek jako Avengers nebo Guardians of Galaxy totiž z komerčního hlediska neuspěly a výrazně se podílely na ztrátě více než 200 milionů dolarů (cca 4,7 miliardy korun), kterou v posledních letech „Squeenix“ utrpěli . Že není v této společnosti vše úplně ideální, bylo patrné z mnoha náznaků už mnohem dříve.

Žádné etablované vydavatelství by si například nemělo dovolit vydávat pod svým jménem absolutní braky. Ponechme stranou příšerný remaster kultovního Chrono Triggeru (viz naše retro), ostatně zdánlivě jednoduché zmodernizování vlastní klasiky v posledních letech zaskočilo třeba i Blizzard nebo Rockstar. Navíc se hru podařilo po několika měsících zcela opravit, což o jiných titulech poslední doby rozhodně říct nejde,

The Quiet Man je tak špatný, že na tom tvůrci postavili reklamní kampaň.

Například filmový The Quiet Man byl tak mizerný, že reklamní oddělení používá slogan „zjistěte sami, jestli je hra opravdu tak špatná, jak všichni píšou.“ Akční adventura Left Alive selhává v každém myslitelném ohledu (viz naše recenze), plošinovka Balan Wonderworld pak zase byla podle Metacriticu druhou nejhorší hrou loňského roku.

A právě její autor Judži Naka jako první nahlas vyslovil možnou příčinu toho, proč se o Square Enix v posledních letech mluví spíše v rozpacích. Zkušený vývojář, který mimo jiné dal světu ježka Sonica, se totiž s vydavatelstvím nerozešel v dobrém, a má dokonce pocit, že mu jeho vysněnou hru zničili. „Myslím si, že Square Enix a Arzest (spoluvydavatelství podepsané pod Balan Wonderworld) jsou společnosti, které se vůbec nestarají o hry ani o hráče,“ napsal slavný vývojář na Twitteru a v dlouhém vlákně na nich nenechal nit suchou.

Samozřejmě jeden zhrzený zaměstnanec peroucí na veřejnosti špinavé prádlo není tím úplně nejlepším zdrojem informací, nedávné kroky vedení mu však bohužel dávají za pravdu.

Prezident Square Enix Josuke Matsuda se zhlédl v moderních trendech, jejich násilná implementace je však v přímém rozporu s výslednými kvalitami. Oni ani ti Marvel’s Avengers nejsou v jádru úplně špatní, ovšem postavit motivaci ke hraní na neustálém „grindování“ a sbírání kosmetických doplňků jednoduše nelze. Přestože se roztomilé autíčkové závody Chocobo GP prodávají za nemalé peníze, stejně se v nich hráči musí potýkat s mnoha mikrotransakcemi, o letošním průšvihu Babylon’s Fall, který dva měsíce od vydání už hrají jen jednotky lidí, snad radši ani nemluvě. Jedinou výjimkou povedené live service v podání Square Enix hry tak zůstává Final Fantasy XIV, které se ovšem do současné funkční podoby dostávalo mnoho let.

Babylon's Fall je live service titul, který už dva měsíce od vydání hrají jen jednotky hráčů.

A nejspíše bude hůř. Matsuda vidí budoucnost studia v NFT, blockchainech a cloudovém hraní, a právě prodej značek jako Tomb Raider nebo Deus Ex má pomoci financovat přerod k těmto novým trendům. Takovýmto změnám však doba nepřeje. Hráči už dali opakovaně najevo, že nic takového nechtějí, prodeje NFT po silném startu zažily meziročně devadesátiprocentní propad.

Ale kdo ví, třeba jim to vyjde a vydělají hodně peněz, budiž jim přáno. Jen z pohledu tradičních hráčů, kteří se vyhýbají poněkud svérázné japonské produkci, už Square Enix prakticky nemají co nabídnout. V katalogu si ponechali jen dlouhodobě upadající série Just Cause a Life is Strange a zatím ještě jen krátkodobě upadající novinku Outriders. Ambiciózní next-gen akce Forspoken je ve světle předešlých informací velká neznámá.

Samozřejmě budeme moc rádi, pokud se budeme mýlit, ale osudy společností jako třeba Midway nebo THQ ukázaly, že padnout na dno může každý. A ani to nemusí nijak dlouho trvat.