Výstava Electronic Entertainment Expo, zkráceně E3, byla po čtvrt století jakýmsi neformálním svátkem všech hráčů počítačových her. Od roku 1995 pravidelně počátkem léta zaplnily losangeleské Convention Centre desítky tisíc vystavovatelů a novinářů, později i samotných hráčů, kteří dostali možnost podívat se, co se na ně v blízké budoucnosti chystá za novinky. Právě do tohoto období byla nasměřována drtivá většina oznámení nových her a kdo nebyl na místě, jako by neexistoval. Jenže pak přišel covid a s E3 je konec.
Ročník 2020 byl na poslední chvíli zrušen, 2021 se uskutečnil jen online a 2022 pro jistotu vůbec. Letošek měl být velkolepým návratem, jenže bohužel pro pořadatele se herní společnosti v mezidobí dokázaly nové situaci přizpůsobit a v konání opulentní akce už nevidí smysl.
„Veliká trojice“ herního průmyslu, tedy Xbox, PlayStation a Nintendo, už od začátku dávala najevo, že se akce nezúčastní, Electronic Arts už si dlouhá léta pořádají vlastní akci EA Play, Bethesdu pohltil Microsoft, Square Enix po sérii propadáků a avizovaném příklonu k NFT hrám už zajímá jen málokoho (viz náš článek), ránu z milosti teď výstavě zasadil i poslední veliký vystavovatel. Francouzský Ubisoft navzdory předchozím slibům z akce také vycouval. Pořadatelé tak mají dvě možnosti – buď výstavu i tak uspořádají a budou riskovat nevyhnutelné posměšky a srovnávání s minulostí, anebo celou akci odpískají. Tak jako tak je evidentní, že éra E3 končí a herní průmysl bude od teď více decentralizovaný, když si každá firma bude dělat prezentace vlastní.
Osobně je mi to trochu líto, i když E3 byla z pohledu novináře extrémně náročným obdobím, kdy se člověk prakticky nevyspal, měla svoje kouzlo. Měl jsem to štěstí, že jsem se několika ročníků zúčastnil i fyzicky (viz report z mého prvního ročníku, kdy jsem byl ještě naivní a plný ideálů) a i když je sledování internetových streamů z pohodlí domova mnohem snazší a v neposlední řadě i levnější, chybí mu ta festivalová atmosféra kolektivního sdílení zážitků.
Ale tak to holt chodí, svět se vyvíjí a zrovna herní průmysl je jedno z těch nejdynamičtějších odvětví vůbec. O osobní kontakt s vývojáři snad díky akcím, jako je třeba německý Gamescom, nepřijdeme (viz úspěšný loňský ročník) a ušetřený čas a peníze využijeme na jiné projekty. Než nás tedy nahradí umělou inteligencí řízené generátory textu.