Letošní rok v herním průmyslu se zatím nese ve znamení gigantických obchodů, které zásadně mění dosavadní rozložení sil. Po Take Two, kteří si koupili mobilní Zyngu, Microsoftu a jejich pohlcení gigantu Activision Blizzard nebo zařazení Bungie do struktury herní divize od Sony nyní překvapuje i Embracer Group. Švédský gigant, který vznikl na základech hráčům daleko zvučnějšího vydavatelství THQ Nordic, je v posledních letech při chuti. Nedávno pořídil například studia Gearbox (Borderlands), Aspyr Media či české Warhorse, teď odkoupil i podstatnou část vydavatelství Square Enix.
Za přibližně 300 milionů dolarů (cca 7 miliard korun) pod něj nově patří i studia Crystal Dynamics, Eidos-Montréal a Square Enix Montréal. Kromě zhruba 1 100 zaměstnanců to jsou i práva na etablované značky Tomb Raider a v posledních letech trestuhodně nevyužívané Deus Ex, Thief nebo Legacy of Kain. Bude tato transakce znamenat jejich oživení? Je to poměrně pravděpodobné, byť zatím byl oficiálně oznámený pouze nový díl Tomb Raidera, který poběží na enginu Unreal 5 (viz náš článek).
Zato o japonské vydavatelství Square Enix začínáme mít vážné obavy, jde totiž o jejich další odklon od příběhových zážitků pro jednoho hráče směrem k moderním „sociálním“ online hrám. A tam se jim zatím příliš nedaří, viz například nepovedení Avengers nebo naposledy letos příšerný Babylon’s Fall (viz naše recenze). O tom, že CEO Josuke Matsuda vidí budoucnost společnosti v nenáviděných NFT, blockchainech a metasvětech, snad radši ani nemluvě.