Příchod Java her
Situace se rapidně změnila společně s příchodem telefonů s pokročilejšími operačními systémy a také s příchodem her v programovacím jazyku Java. Uživatelé už nebyli limitování tím, co jim výrobce do telefonu předinstaloval, případně jednoduchými webovými hrami, jelikož dorazila možnost si už vybírat, kterou hru si do telefonu stáhnete. Java hry šlo navíc spustit v telefonech různých značek, rozhodující bylo pak především rozlišení displeje a schopnosti daného mobilu.
Mobily po roce 2000 navíc s každým rokem přinášely nové funkce: hezčí, jemnější a barevnější displeje a samozřejmě také vyšší výpočetní výkon. Hry se tak rychle proměnily z jednoduchých černobílých hříček na komplexnější tituly, které odpovídaly produkci na domácích konzolích řekněme z konce 80. a začátku 90. let. Mobily byly přitom zároveň praktičtější a někdy i levnější záležitostí a pro mladé uživatele to byla vlastně ta nejdostupnější cesta, jak se dostat k „přenosné herní konzoli“.
Nokia N-Gage
Všímali si toho samozřejmě i výrobci. V roce 2003 dorazil první ikonický herní telefon: Nokia N-Gage. tento model již fungoval na operačním systému Symbian OS a Nokia s ním v podstatě zkusila zapůsobit na tehdejší zájemce o konzolí Game Boy od Nintenda, aby vyzkoušeli toto zajímavé propojení herní konzole a telefonu. Z N-Gage sice žádný hit nebyl, jelikož zařízení nebylo ani dobrou herní konzolí, ani příliš praktickým telefonem, nicméně trend se již zastavit nedal.
Java hry vévodily chytrým i „hloupým“ telefonům a rychle začaly vznikat i herní společnosti, které vévodily tomuto segmentu. Něco vám možná budou říkat společnosti jako Gameloft, Glu Mobile, Rovio, Fishlabs a další. Na ně se zaměříme v dalších dílech našeho seriálu o mobilních hrách.