Snad každý je někdy hrál. Připomeňte si staré legendy mobilních her

  • 12
Hry jsou s mobily spjaté už od jejich samotných počátků. Pojďme si připomenout největší herní ikony z dob, kdy ještě mobily měly tlačítka a iPhone a jemu podobné přístroje byly stále dalekou budoucností. Zažili jste hada či ikonické nokie? Podělte se v diskuzi o své vzpomínky.

Hra Snake 2

Pamatuje si to spousta z nás. Mobily jsme si v devadesátých letech kupovali především proto, že jsme se chtěli oprostit od drátů pevných linek. Možnost zavolat si odkudkoliv zcela změnila naše komunikační návyky, stejně jako nástup SMS zpráv. Najednou chtěl mít takovou věc v kapse každý. Mobily vzápětí rychle začaly rozšiřovat možnosti, co s nimi lze dělat. Rychle se objevily funkce jako budík, kalkulačka, psaní poznámek, upravování vyzváněcích tónů a ano, také hry.

Prvopočátky mobilního hraní najdeme podle některých informací právě v devadesátých letech, kdy se mobily začaly masivně rozšiřovat. Ohledně prvenství v nabídce mobilních her nicméně bojují hned dva mobily, a to v dost rozdílných kategoriích.

Za průkopníka hraní mobilech se jednak považuje model Hagenuk MT-2000. Mobil dánského výrobce se začal prodávat v roce 1994 a ve výbavě měl tehdy i hru Tetris. Historie této hry sahá až do roku 1985, kdy první hratelnou verzi vydal ruský inženýr Alexej Pažitnov a komerčně začala být hra dostupná v roce 1988. O šest let později se tedy tato jednoduchá, avšak legendární hra objevuje i v prvním mobilu.

Hagenuk MT-2000 přitom konkurenci předběhl o celé tři roky, další mobilní hry se v mainstreamových telefonech začaly objevovat až po roce 1997. Jenže zde by mohli nesouhlasit vývojáři z firmy IBM, kteří rovněž v roce 1994 uvedli na trh model Simon. Ten by se dal popsat v podstatě jako pradědeček moderního smartphonu. A i v jeho výbavě najdete jednoduchou hru.

Hagenuk MT-2000

Hra Scramble na smartphonu IBM Simon

IBM Simon byl jakýmsi mezikrokem mezi mobilním telefonem a kapesním počítačem (PDA). Měl dotykovou obrazovku, e-mailového klienta, správce souborů, prediktivní qwerty klávesnici a dokonce i aplikaci pro vzdálený přístup k počítači. A také hru Scramble s posouváním čísel na čtvercové ploše. Zaujala i ovládáním, jelikož bylo třeba hru ovládat tahy prstem nebo perem po displeji. Scramble tak lze považovat za vůbec první aplikaci s dotykovými gesty.

Historii mobilních her však definoval jiný titul, a to o pár let později.

Legendární had

Had (Snake) už není jen hrou, nýbrž v podstatě celým žánrem her. Hra se objevila již dávno před mobily, vychází totiž z automatového titulu Blockade z roku 1976. V následujících letech se objevila v různých variantách a jménech jako Worm (TRS-80, 1978), Snake Byte (Atari, 1982) či Nibbles (MS-DOS, 1991).

Nokia 6110

Hra Had

V roce 1997 pak Had dorazil na první mobil, konkrétně Nokii 6110. Had požírající kuličky, prodlužující jeho tělo, se stal herní ikonou na mobilech a asi prvním velkým důvodem, proč se děti začaly dožadovat zapůjčení mobilů jejich rodičů. Hada následně ještě více proslavil legendární model Nokia 3310 z roku 2000, kterého se prodalo přes 120 milionů kusů.

V letech po uvedení modelu Nokia 6110 se Had objevoval v mobilech této značky pravidelně. A jak postupem let rostly hardwarové možnosti mobilů, vyvíjel se i Had. Hra postupem času začala být barevná, objevily se v ní možnosti plnit úkoly, na mapách se objevily překážky a nástrahy a had postupem času dostal i větší volnost pohybu.

Nyní už si Hada můžete do svého smartphonu stáhnout ve stovkách různých podob, aplikační obchody v Androidu i iOS jsou těchto hříček plné. Hada můžete hrát dokonce i v rozhraní vyhledávače Google. Stačí jen zadat do vyhledávače slova „play snake“ a začít hrát.

Další ikonické hry z nokií

Další podobně ikonickou hrou na mobilech značky Nokia byl Space Impact. A to díky již zmíněnému modelu 3310, ve kterém byla nachystaná. Nakonec se ze Space Impactu zrodila celá série her, které jste našli na následovnících modelu 3310, přičemž později bylo dokonce možné i z WAPu (tehdejší mobilní internet) stahovat bonusové levely. Technicky vzato jde tedy o vůbec první mobilní hru s DLC.

Space Impact

Hra Bounce

Space Impact byl jinak poměrně přímočarou akční hrou žánru „shoot-em-up“, ve které jste hráli za raketku letící vesmírem a likvidovali vše, co vám přišlo do cesty. Raketka měla volný pohyb po pomalu plynoucí mapě, sem tam jste mohli najít nějaké to vylepšení, extra životy či speciální zbraně, nechyběly pak ani souboje s bossy. Dosud poslední díl této série (podtitul Meteor Shield) vyšel na Nokii N97 v roce 2010 a nabídl dokonce 3D grafiku.

Podobně jako Space Impact si můžete pamatovat také hru Bounce (respektive celou sérii her), kterou jste mohli potkat ve vícero verzích podle typu mobilu. U Bounce sahají kořeny hry k dražšímu „komunikátoru“ od Nokie, modelu 9210 v roce 2000, i rok později se podívala i do modelů série 40, 60 a 80. Na Bounce navázaly další díly až okolo roku 2008, kdy se práce zhostilo studio Rovio.

Ve hře jste ovládali skákající míček, který musel na splnění daného levelu proskočit všemi kruhy rozmístěnými po něm. Samozřejmě bylo nezbytné se vyhýbat nástrahám, hledat tu správnou cestu a správně časovat skoky. V podstatě šlo o jednu z prvních plošinovek pro mobily. Zajímavý byl rovněž fakt, že hra už tehdy obsahovala cheaty, které šlo aktivovat mačkáním správné kombinace kláves. Jeden vám zajistil nesmrtelnost, další postup do libovolného levelu a podobně.

Munkikis Castles

A ještě poslední hra k Nokii. Za zmínku stojí totiž ještě titul Munkikis Castles, který si možná pamatují majitelé modelu Nokia 3410 z roku 2002. Ve hře jste ovládali opici, která se toulala v levelech plných beden, řešila hádanky a snažila se najít všechny potřebné předměty pro dokončení úrovně. Čím byla hra tak zajímavá? Šlo o jednu z prvních 3D mobilních her, někdy označovanou jako úplně první.

A co jinde?

Ne každý měl v devadesátých letech a na přelomu tisíciletí mobil značky Nokia. Na trhu se vyskytovaly také modely značek Siemens, Sagem, Ericsson či Alcatel. Ačkoliv nemáme kapacitu na pokrytí všech prvotních her napříč zařízeními různých značek (pokud nějaké tyto mobily vůbec měly), vzpomeňme si alespoň na některé hry ze siemensů, které rovněž patřily k těm populárnějším.

Na mysli máme teď například hru Stack Attack, kterou jste mohli najít třeba v mobilu Siemens C45, vydaném ke konci roku 2001. Stack Attack byl v podstatě variantou na Tetris, kdy jste ovládali skladníka posouvajícího padající bedny s cílem spojit celou řadu beden, aby zmizela a uvolnila místo pro další. Hra měla i pokračovatele na novějších modelech, kde již byla komplexnější a barevná.

Ze siemensů si rovněž můžete pamatovat také třeba Baloon Shooter, což byla hříčka, která po vás vyžadovala střílet po nafukovacích baloncích s cílem dosáhnout co nejvyššího skóre. Baloon Shooter jste mohli najít v mobilech Siemens okolo roků 2001 a 2002. Vedle toho jste v telefonech mohli potkat různé karetní hry (Poker) a nebo číselné puzzly.

Samostatnou kategorií pak byly také WAP hry, tedy ty, které se daly hrát v rámci jednoduchých internetových prohlížečů. Šlo povětšinou o jednoduché textové záležitosti, nicméně docela unikátním počinem byl například titul Alien Fish Exchange, ve kterém jste křížili exotické ryby a starali se o ně po vzoru legendárního Tamagoči. Zajímavou funkcí nicméně bylo to, že jste s rybami mohli i obchodovat online a snažit se tak dosáhnout co možná nejhodnotnějšího portfolia rybek mezi ostatními hráči.

Příchod Java her

Situace se rapidně změnila společně s příchodem telefonů s pokročilejšími operačními systémy a také s příchodem her v programovacím jazyku Java. Uživatelé už nebyli limitování tím, co jim výrobce do telefonu předinstaloval, případně jednoduchými webovými hrami, jelikož dorazila možnost si už vybírat, kterou hru si do telefonu stáhnete. Java hry šlo navíc spustit v telefonech různých značek, rozhodující bylo pak především rozlišení displeje a schopnosti daného mobilu.

Mobily po roce 2000 navíc s každým rokem přinášely nové funkce: hezčí, jemnější a barevnější displeje a samozřejmě také vyšší výpočetní výkon. Hry se tak rychle proměnily z jednoduchých černobílých hříček na komplexnější tituly, které odpovídaly produkci na domácích konzolích řekněme z konce 80. a začátku 90. let. Mobily byly přitom zároveň praktičtější a někdy i levnější záležitostí a pro mladé uživatele to byla vlastně ta nejdostupnější cesta, jak se dostat k „přenosné herní konzoli“.

Nokia N-Gage
Nahoře hybridní telefon / konzole N-Gage QD (2004), dole Switch

Nokia N-Gage

Všímali si toho samozřejmě i výrobci. V roce 2003 dorazil první ikonický herní telefon: Nokia N-Gage. tento model již fungoval na operačním systému Symbian OS a Nokia s ním v podstatě zkusila zapůsobit na tehdejší zájemce o konzolí Game Boy od Nintenda, aby vyzkoušeli toto zajímavé propojení herní konzole a telefonu. Z N-Gage sice žádný hit nebyl, jelikož zařízení nebylo ani dobrou herní konzolí, ani příliš praktickým telefonem, nicméně trend se již zastavit nedal.

Java hry vévodily chytrým i „hloupým“ telefonům a rychle začaly vznikat i herní společnosti, které vévodily tomuto segmentu. Něco vám možná budou říkat společnosti jako Gameloft, Glu Mobile, Rovio, Fishlabs a další. Na ně se zaměříme v dalších dílech našeho seriálu o mobilních hrách.

Kterou z nejstarších mobilních her máte nejradši?

celkem hlasů: 732
Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 úterý 16. dubna 2024. Anketa je uzavřena.