Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Neměl jsem svoji hru dělat politicky korektní, lituje slavný vývojář

Cliffy B, jeden z hlavních mozků populární série Gears, po založení vlastního indie studia neuspěl. Jeho multiplayerová akce LawBreakers sice v recenzích dostávala dobrá hodnocení, u hráčů však zcela propadla. Podle slavného vývojáře to bylo i proto, že do ní vložil příliš svých osobních politických názorů.

Tzv. „politická korektnost“ je v posledních letech výbušným tématem, které vzbuzuje spoustu emocí. A to i v tak „nevinné“ oblasti, jakou jsou videohry. I společnosti, které chtějí jen vytvářet zábavné hry a nemíchat se do vážných témat, se mohou snadno stát terčem kritiky. A co teprve, když jejich tvůrci nějaký politický názor opravdu veřejně zastávají.

V LawBreakers jsme žádné sexy ženy najít nemohli. Ale ani nikoho jiného zajímavého.

„Get woke, go broke,“ praví slavný citát spisovatele Johna Ringa, který bychom mohli volně interpretovat tak, že přílišná snaha o společenskou angažovanost je často „odměněna“ ekonomickým poklesem. 

Těžko říct, na kolik lze toto tvrzení podložit statistikami, pravdou však je, že snaha vychovávat zákazníky se jen málokdy setká s kladnou odezvou. Alespoň pokud můžeme měřit ohlasy na sociálních sítích. Ano, je hezké, když se nadnárodní korporace snaží kromě maximalizace zisku i „vylepšovat svět“, bohužel tak často dělají na úkor kvality samotného produktu.  Slavný vývojář Cliff Bleszinsky se domnívá, že přesně to bylo jedním z důvodů, které potopily jeho ambiciózní hru LawBreakers.

EDIT: In case I didn't make it clear I mean that this was *A* factor, not THE. Marketing, timing, being on ps over xbox, and more were also factors. Stupid clickbait headlines I hope you got the hits you wanted. Hung it in the garage. Ironic the sign got kinda messed up in transport, ain't it?

Ever since the studio closed I've been wracking my brain what I could have done differently. Pivot HARD when the juggernaut of Overwatch was announced. Been less nice with my design ideas and more of a dictator with them.

One big epiphany I had was that I pushed my own personal political beliefs in a world that was increasingly divided.

Instead of the story being "this game looks neat" it became "this is the game with the 'woke bro' trying to push his hackey politics on us with gender neutral bathrooms." Instead of "these characters seem fun" it was "this is the studio with the CEO who refuses to make his female characters sexier." Instead of "who am I going to choose" it became "white dude shoehorns diversity in his game and then smells his own smug farts in interviews" instead of just letting the product ... speak for itself.

It's okay to be political when your company or studio is established for great product FIRST. But we were unproven and I regret doing it. (This will be quite the doozy of a chapter in the upcoming memoir.)

4. února 2020 v 23:49, příspěvek archivován: 10. února 2020 v 20:37

Na svém instagramovém profilu se svěřil, že od krachu jeho studia Boss Key neustále přemýšlí nad příčinami pádu. Kromě toho, že měl při vývoji vládnout pevnější rukou a lépe zareagovat na ohlášení konkurenčního Overwatche, považuje za jeden z největších problémů hry i snahu být politicky korektní.

„Příliš jsem tlačil své osobní politické přesvědčení,“ napsal s tím, že si pak LawBreakers lidé zafixovali jako hru, jejíž návrhář prosazuje genderově neutrální záchody a odmítá své hrdinky udělat sexy.

Uspěly Apex Legends kvůli diverzifikované nabídce hrdinů, nebo navzdory? Anebo lidi zajímají u her úplně jiné věci?

Po pravdě řečeno je těžké zjistit, proč hra neuspěla. Ve svém dobovém článku jsem jako potenciální příčiny uvedl vysokou konkurenci, špatně vybraný distribuční model či příliš strmou křivku učení. Že by hra byla příliš politicky korektní jsem si (a pokud si dobře pamatuji, ani nikdo jiný v recenzích) nepovšiml. Kvůli tomu, že tam neskáčou holky v bikinách, ještě automaticky nebudeme hru nazývat politicky uvědomělou, ne?

Ostatně, stačí se podívat na konkurenční hit Apex Legends a zjistíme, že problém musel být zakopaný někde úplně jinde. V šestici jeho hlavních charakterů máme jen jediného „bílého muže“, zato dvě černošky, homosexuála a jednoho „nebinárního“. Ano, samozřejmě se najede i pár takových, kteří v tom vidí úpadek západní civilizace, ale miliony spokojených hráčů dávají jasně najevo, že existují mnohem důležitější faktory rozhodující o úspěchu hry.

Slavný vývojář je v posledních dnech na sociálních sítích hodně aktivní. Od her sice přeběhl k divadlu, ale Microsoftu nabídl, že by se klidně nechal zaměstnat jako konzultant pro další díl série Gears (dříve Gears of War). O kterých je mimochodem přesvědčený, že jsou dokonalým příkladem toho, jak má správná „woke“ hra vypadat. 

Autor:
  • Nejčtenější

V novém traileru na Kingdom Come: Deliverance 2 se souloží, popíjí i lynčuje

Vrcholem páteční prezentace Summer Game Fest byl, alespoň tedy pro české publikum, nový trailer z...

Hráči loňského hitu soupeří, kdo se během hry vyspí s více postavami

Od vydání Baldur’s Gate 3 už uplynulo deset měsíců, do nejmenších detailů propracované RPG ovšem,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Všichni společníci v Dragon Age budou pansexuální. Nahota je samozřejmost

Jak už je u her od Bioware zvykem, zásadní roli v chystaném pokračování série Dragon Age budou hrát...

Summer Game Show ukázal novou Civilizaci i hry ze světa Harry Pottera a Duny

Počátek června platil dlouhé roky za neoficiální svátek hráčů, právě tou dobou se konala výstava...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Xbox ukázal zásadní novinky: nového Dooma, Age of Mythology i Indiana Jonese

Tradiční velká letní konference Xboxu odhalila celou řadu novinek a přidala informace o již...

World of Warcraft brzy oslaví 20 let, nová expanze se hraje skvěle

Stále populární MMORPG World of Warcraft oslaví letos v listopadu dvacet let od zahájení provozu....

Remaster Lollipop Chainsaw láká na 29 sexy oblečků i kostým králíka

Legendární braková mlátička Lollipop Chainsaw se po více než deseti letech od vydání dočká...

Generální manažer značky Warcraft opouští studio Blizzard

John Hight, generální manažer fantasy značky Warcraft, která letos oslaví třicet let od vydání...

Z kanceláře u rodičů až k miliardovému Fortnite. Připomínáme historii Epicu

Epic Games je jednou z nejvýznamnějších společností herního průmyslu. Jejich engine Unreal je...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...

Jen ať mě kritizují, moje šperky vydělávají, říká zpěvačka Lucie Bílá

Zatím jí to pořád zpívá, ale i Lucie Bílá (58) si uvědomuje, že jednou její kariéra skončí. Hlava ji z toho ovšem...