Mistrovství světa v počítačových hrách, World Cyber Games, se poprvé konalo v roce 2000 (i když tehdy to ještě nebylo přesně ono WCG, jak ho známe dnes) v Jižní Koreji, což jak jistě velmi dobře víte je země, která je progamingu a hraní vůbec doslova a do písmene zaslíbená. Vzhledem k narůstající oblibě a prestižnosti tohoto turnaje bylo ale jen otázkou času, kdy se dostane i za hranice Korey. Tento okamžik nastal právě letos a prvním hostitelským městem mimo Koreu se stalo kalifornské San Francisco, kulturní a průmyslová tepna, která je pro akci, jíž se účastní lidé prakticky z celého světa, jako stvořená. Zástupce sanfranciské radnice, která držela nad celou akcí ochranný patronát, Mark Chandler, neopomněl hned při úvodní tiskové konferenci zdůraznit, že by se na světě jen tak nenašel nějaký národ, jehož příslušníci by v San Franciscu nežili, stejně jako velký význam města jako sídla předních světových průmyslových firem. V tomto duchu se mu dostalo podpory i od zástupce korejského organizačního výboru, který potvrdil, že přesně takováto města si bude řídící komitét WCG v budoucnu vybírat jako místa konání dalších ročníků. Tím pádem tak trochu uvadají naděje evropských metropolí, mezi nimiž najdeme jen opravdu velmi málo míst, která by bylo možno považovat za skutečně světová centra kultury, průmyslu a obchodu. Nelze se tak v této souvislosti vůbec divit, že s kandidaturou pohořel třeba takový italský Milán. Evropa má mít údajně "rezervováno" konání v roce 2006, ale doufejme, že organizátoři budou hledět skutečně na atraktivitu a celkové možnosti daného města (že by Praha? :-)) a nepřesunou sem jeden ročník jen tak víceméně z povinnosti či v duchu jakéhosi falešného olympismu. Letos se totiž ukázalo, že WCG je doma všude tam, kde to skutečně (ale fakt SKUTEČNĚ) žije.
. Pro účely WCG bylo prakticky na celý týden vyhrazeno celé jedno náměstí, kde v době konání lítých herních mačů probíhaly nejrůznější doprovodné akce.
![WCG 2004](http://1gr.cz/fotky/idnes/bw/8/wcg2k4rep_7m.jpg)
Celkově je potřeba říci, že američtí organizátoři pojali letošní turnaj přesně tak, jak by se dalo čekat. Tedy velkolepě. Pro účely WCG bylo prakticky na celý týden vyhrazeno celé jedno náměstí, kde v době konání lítých herních mačů probíhaly nejrůznější doprovodné akce: koncerty kapel jejichž záběr se pohyboval od tvrdého rocku až po africké ethno, představení akrobatů na visutých hrazdách, předváděčky místních skaterů na rampě nebo téměř divadelní představení showmanů na BMX. Pokud člověk zrovna nehrál nebo v ukrutném tempu zrovna nenahazoval aktuální zprávy na BW :-), bylo opravdu na co koukat. Zástupci San Francisca navíc neustále velice zdůrazňovali skutečnost, že se této akce účastní jak hráči, tak i novináři z celého
světa, což bylo zdůrazněno i v průběhu zahajovacího a závěrečného ceremoniálu. Nás středoevropany pak vedle vystoupení mexických tanečníků, břišních tanečnic či africké taneční skupiny zcela jistě nejvíce zaujaly performance čínských tanečnic se stuhami nebo korejských bubeníků. Pro novináře byla ve spolupráci s generálními sponzory celé akce Samsungem a nVidií dokonce uspořádána speciální uvítací party pro novináře, jež měla být jakýmsi poděkováním za to, že se do San Francisca sjeli a budou celý svět o této akci informovat. Škoda jen poněkud natvrdlejšího barmana, jenž měl problémy s pochopením skutečnosti, že člověk by si místo přeslazené malinovky dal raději alespoň jeden Budweiser. Na druhou stranu, po celodenním datlování zpráv v press centru člověk rozhodně nevypadá zrovna nejsvěžeji, takže se jeho "natvrdlosti" možná ani není co divit :-). nVidia navíc pro novináře zorganizovala výlet přímo k jejím výrobním linkám, tak říkajíc "do fabriky k pásu". Bohužel, vzhledem k probíhajícím utkáním byla tato akce aktuální zejména pro zástupce tištěných periodik, takže jsme se bohužel nezúčastnili. Takže jak opět vidno, bylo co dělat, bylo na co koukat a člověk se rozhodně nenudil. A když to vypadalo, že možná i jo, zašel se podívat na paralelně probíhající herní konferenci, na níž přednášeli přední odborníci z oblasti vývoje her a hardwaru o nových trendech vizích či myšlenkách v herním oboru.
Letošní ročník WCG totiž jasně ukázal, že se progaming stal již fenoménem, který není lhostejný jak samotným hráčům, tak rozhodně ani sponzorům a dokonce ani vysokým představitelům veřejného života.
A jak to vypadalo po herní stránce? Asi netřeba zdůrazňovat, že se všech turnajů účastnili ti nejlepší zástupci svých zemí, takže na žádný amatérismus zde nebyl prostor. Hráči předváděli to nejlepší, čeho v danou chvíli byli schopni a místy,![WCG 2004](http://1gr.cz/fotky/idnes/bw/8/wcg2k4rep_8m.jpg)
Co se týče našich reprezentantů, určitě jsme čekali o něco lepší výsledky, na druhou těžko hodnotit výkony našich při daných losech základních skupin a následného play-off. Potěšilo tak jedině umístění Savage_cz, jenž se v Need for Speed: Underground umístil na velmi solidním 5.-8. místě. Vyloženě smůlu pak měl náš WCIII zástupce ACT_Giacomo_cz, jenž sice ze základní skupiny postoupil, ale v prvním kole vyřazovacích bojů narazil na Korejce WelComeTo, jenž je i po finálové porážce od Grubbyho považován za patrně nejlepšího hráče světa. Škoda, Giacomo by totiž za příznivějšího losu určitě měl šanci dojít o dost dále. Stejně jako ostatní naši reprezentanti totiž prodělal v posledním roce značný výkonnostní růst (a hlavně jej dokazuje na evropských turnajích), nicméně ve všech soutěžích letošního ročníku bylo evidentní, že světová konkurence taky rozhodně nespí a zlepšuje se rovněž. Doufejme tedy, že se příští rok povede lépe.
Zcela jistě se ale příští rok povede lépe progamingu jako takovému. Letošní ročník WCG totiž jasně ukázal, že se progaming stal již fenoménem, který není lhostejný jak samotným hráčům, tak rozhodně ani sponzorům z řad nadnárodních gigantů a dokonce ani vysokým představitelům veřejného života. Odborníci odhadují, že se s progamingem začneme podobně jako v Koreji setkávat na specializovaných televizních kanálech s nástupem masového rozšíření digitální televize. Tento moment je pro Severní Ameriku odhadován na rok 2006, pro Evropu o nějaký ten rok později. S tímto pro progaming velmi optimistickým výhledem se tak už můžeme těšit na zcela jistě ještě větší a po všech stránkách lepší příští ročník. Takže: Na shledanou v Singapuru na World Cyber Games 2005.