České RPG hry - díl 2

  6:42aktualizováno  25. ledna 2000 6:49
České RPG hry - díl 2
Brány Skeldalu

V minulém díle jsem si pověděli něco o průměrném dungeonu Rytíři Grálu a lehoulince nadprůměrném RPG Asmodeus. Říká se - nejlepší nakonec, v tomto případě si to trochu prohodím a nejlepším začnu. Brány Skeldalu se otvírají...

Brány Skeldalu
Brány Skeldalu si také prošly složitým vývojem, mnohdy se mi zdálo, že se projekt zařadí k těm hrám, které se prostě nepodařilo dokončit. Skedal si totiž prošel něčím na české poměry zcela nevídaným, a to změnou grafiky a příběhu. Původní Brány Skeldalu a ty dnešní, co si můžete zakoupit v obchodech, se liší až tak moc, že by asi nikdo z vás, včetně mě, nepoznal, že jde o jednu stejnou hru. Začněme příběhem, ten původní se točil kolem toho, jak se den začne zkracovat na úkor noci, čehož si všimne jeden skřítek. Ten nový vypráví o tom, jak učený mág Freghar povolal tři bojovníky, kteří mají vymítit zlo v kraji. Původní grafika se mi nelíbila, horší VGA, co více dodat. Ale ta, kterou známe z Bran Skeldalu dnes, to je panečku jiná písnička. Ručně kreslená grafika ve vysokém rozlišení, s tím už se dá něco dělat, při hraní si pak připadáte jako ve fantasy pohádce. Mrzí mě jen animace, upřesním, absence animací, kterých bych očekával víc. Třeba takový mluvící strom nehne ani brvou při celkem důležitém postupu ve hře. K samotnému zpracování animací výhrad nemám, hrdinové máchají zbraněmi přes obrazovku opravdu parádně. Záleží i na druhu zbraně (sekyra, meč...), Brány Skeldalu takže arzenál se mění i po grafické stránce stejně jako kouzla a jejich grafický efekt.Nejvymakanější jsou ovšem tahové souboje, které nemají obdoby. V tahovém systému si můžete rozdělit družinu a obklíčit tak nepřítele, popřípadě vysunout bojovníky o políčko vpřed, zatímco mágové a lučištníci pomáhají pěkně z krytu. Velmi záleží na atributu obratnost, který mimochodem udává, kolik akcí za kolo může která osoba vykonat. Systém soubojů si v ničem nezadá s vyvážeností RPG elementu a profesionálnímu designu dungeonů. Těm kteří Brány Skeldalu nehráli, doporučuji na české poměry vskutku rozsáhlé demo, ve kterém se podíváte do skřetí jeskyně a přilehlého města. Sami se přesvědčíte, že dungeon ve skutečnosti funguje. Navšívíte jak různé jeskyně, tak třeba les, pláně a hory což předznamenává nejen různorodost prostředí, ale i odlišnost nepřátel. Magie je třístupňová, záleží na úrovni vaší zkušenosti, takže některá kouzla můžete vytvořit s rizikem, že se nepovedou a přijdete o pár životů. Nemoci ve hře neštěstí nejsou, tím by se již tak celkem těžká gamesa hodně komplikovala, i když, v přiloženém editoru myslím zastoupeny jsou. Na hudbu si teď už moc nevzpomínám, akorát na zvuky, kde bych u některých řekl, že předlohou se stalo Diablo, ale to je pouze můj osobní dojem :). Nesmím zapomenout na výtečnou mapku, na jejíž absenci ztroskotal již jeden nadějný produkt (viz. minulý part). Do mapky si můžete zapisovat své poznámky, s tím nejdůležitějším, orientací, se tedy Brány Skeldalu vypořádaly skvěle. Na hře bylo vidět, že jí dělali lidé, které musela práce celkem bavit. Čekalo se dlouho, ale vyplatilo se to. Brány Skeldalu se staly nejlepším českým RPG a zároveň jednou z nejlepších českých her, takže i vysoká cena se dala překousnout.

Prokletí Eridenu

Prokletí Eridenu
O tomhle dungeonu vám moc nepovím z jednoduchého důvodu - nelíbil se mi. Za jediný klad můžu považovat snad pouze vysoké rozlišení (na tehdejší dobu) a hezkou hudbu v hlavním menu, ale to ode mě asi slyšet nechcete. Nevýrazná grafická stránka, nedomyšlená souboje, stereotyp a celková nedotaženost mi dovolují hodit prvotinu Zima Software do pytle, uzavřít a označit nálepkou v podobě "pokud chcete někoho vytočit, zkuste mu jako dárek podstrčit tuhle hru". Ty, které jsem nepřesvědčil, nechť si najde příslušnou rubriku na BonusWebu a stáhne si plnou hru zdarma. Ale já vás varoval. (Co se týče Prokletí Eridenu, i v tomto případě platí přísloví co člověk, to názor. Proto doporučuji přečíst si o Prokletí Eridenu celý článek od Viggena v rubrice plné hry - by Vreco).

Vzbura Donských Riterov
Doufám, že jsem příliš nezprznil název tohoto slovenského pokusu, který se navíc v ČR ani neprodával. Asi tenhle dungeon vůbec neznáte, sám jsem hrál pouze demo, které se dá stáhnout na Ondranu, pokud mi tuto vsuvku někdo (Vreco) nezcenzuruje :-).

Tears

Tears
Cesty osudu nám již několikrát daly pocítit hořkost v podobě utrápeného RPG Tears, kterého se nyní ujala firma BBS. Podle vyjádření šéfa BBS se na Tears pracuje, nyní se přepisují veškeré editory, nicméně sám přiznal, že výroba her není jejich hlavním cílem z jednoho prostého důvodu - neuživily by je. Hlavním hrdinou není žádný vyložený klaďas, jeho úkol zní prostě: zařídit politický převrat v království. K tomu si občas dopomůže nějakou tou vraždičkou a vůbec, když jsem viděl před lety první zmínku o Tears, říkal jsem si, jak tohle bude super. Ve své době by byl Tears hit, trošičku komorní svět si žil opravdu svým životem. Rolník ráno vstal, šel pracovat na pole, k večeru se odebral na jedno pivo do hospody a následně šel domů spát. To vše 3D nadhledu. Za zmínku stojí i sázka Petra Vochozky, který v případě že Tears vyjdou, sní celou krabici od hry. To už ale stejně víte a zatím to vypadá spíše dobře pro Petra Vochozku.

Témata: Diablo, Pivo, software

Nejčtenější

Sexy androidka na PC válí. Stellar Blade hlásí skvělé prodeje

Je krásná a hráči si ji mohou obléct do mnoha více či méně sexy oblečků. Androidka Eva ovšem byla vytvořena pro jiný účel. Aby na zničené Zemi bojovala proti mimozemským monstrům.

O akci se sexy Evou je zájem, Stellar Blade odstartoval na Steamu fantasticky

Více než rok po vydání se povedená postapokalyptická akce Stellar Blade podívala z PlayStationu 5 také na PC. A první výsledky naznačují velmi slušný komerční úspěch.

Nejvíc sexy hra loňského roku vyšla na PC. A není jen pro chlípníky

Loňská hra Stellar Blade, která původně vyšla pouze na PlayStation 5, se nyní dočkala i PC verze. Hra nás mile překvapila tím, že funguje hezky plynule i na pár let staré PC sestavě, a již vyhlížíme,...

Kdysi jsme je milovali. Jak si vedou kultovní hry dnes?

Pojďme se vypravit hluboko do herní minulosti a připomenout si začátky některých slavných herních sérií. V kontrastu s tím se následně podíváme, jak si vedou dnes.

Máme tu největší průšvih letoška? Podvod, zuří hráči a chtějí zpět peníze

Titul herního propadáku roku má prvního vážného kandidáta. Hra MindsEye sbírá negativní hodnocení a kvůli špatnému technickému stavu si mohou hráči na PlayStationu dokonce zažádat o vrácení peněz,...

Bojují o titul šampiona. Znáte nejlépe hodnocené hry první poloviny roku?

Některá z těchto her se s největší pravděpodobností letos v zimě popere o titul hry roku. Seřadili jsme nejúspěšnější tituly vydané během první poloviny letošního roku podle agregátoru recenzí. Je...

19. června 2025 4

Harry Potter a Hra o trůny. Warner Bros. Games se zaměří na klíčové značky

Warner Bros. Games před dvěma lety namlsal úspěch hry Hogwarts Legacy z kouzelnického světa Harryho Pottera. Jenže dál už se herní divizi příliš nedařilo, což vyústilo v její restrukturalizaci.

18. června 2025  11:27 0

Další propadák? Novinka od zkušených tvůrců odstartovala rozpačitě

Zdá se, že tvůrci ceněných mysteriózních her Alan Wake či Control tentokrát šlápli vedle. Jejich online kooperativní akce FBC: Firebreak totiž odstartovala rozpačitě.

18. června 2025  10:25 1

RECENZE: Jakuzácký příběh z osmdesátých let boduje i na Switchi 2

85 %

Yakuza 0 Director’s Cut je ideální příležitost, jak vstoupit do světa japonské série Yakuza, kterou dnes známe pod jménem Like a Dragon.

Switch 2
18. června 2025 0

Nemyslitelné. Veleúspěšný Zaklínač 3 možná dostane nové rozšíření

Již deset let starý třetí díl série The Witcher (Zaklínač) možná ještě neřekl své poslední slovo. Objevily se informace, že příští rok by mohl dostat příběhové rozšíření, které hru podle...

18. června 2025 0

Yakuza 0 Director’s Cut

85 %

Switch 2
vydáno 17. června 2025  15:21,  aktualizováno  15:21

Remake Prince of Persia oznámený v roce 2020 stále vzniká, vzkazuje Ubisoft

V září tomu bude pět let, co Ubisoft odhalil remake skvělého Prince of Persia: Sands of Time z roku 2003. Nyní se připomíná, že na něm stále pracuje.

17. června 2025  11:30 2

Tvůrci Zaklínače 4 volí přístup „nejprve konzole“. Mají k tomu dobrý důvod

Technologickou demoverzi z připravovaného Zaklínače 4 jste už určitě viděli. A pokud ne, běžte to hned napravit. Nyní nás polské studio CD Projekt Red nechalo nahlédnout za oponu vývoje.

17. června 2025  10:37 7

Máme tu největší průšvih letoška? Podvod, zuří hráči a chtějí zpět peníze

Titul herního propadáku roku má prvního vážného kandidáta. Hra MindsEye sbírá negativní hodnocení a kvůli špatnému technickému stavu si mohou hráči na PlayStationu dokonce zažádat o vrácení peněz,...

17. června 2025 1

Sexy androidka na PC válí. Stellar Blade hlásí skvělé prodeje

Je krásná a hráči si ji mohou obléct do mnoha více či méně sexy oblečků. Androidka Eva ovšem byla vytvořena pro jiný účel. Aby na zničené Zemi bojovala proti mimozemským monstrům.

16. června 2025  11:32 4

Otestuje dětské křupky GERBER Organic Chewing Wheels
Otestuje dětské křupky GERBER Organic Chewing Wheels

Máte doma malého jedlíka staršího 10 měsíců? Přihlaste se do našeho testování s GERBER Organic Chewing Wheels – chutných křupek s banánem, které...

Populární hra končí s pořádáním „oslav hrdosti“. Jsou prý cestou ke krachu

Na rozdíl od mnoha předchozích roků se letos hráči populární onlinovky RuneScape nedočkali oficiálních oslav měsíce hrdosti. Podle ředitele vývojářského studia Jagex Jona Bellamyho se totiž změnila...

16. června 2025 16

Kdysi jsme je milovali. Jak si vedou kultovní hry dnes?

Pojďme se vypravit hluboko do herní minulosti a připomenout si začátky některých slavných herních sérií. V kontrastu s tím se následně podíváme, jak si vedou dnes.

15. června 2025 8
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.