Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

České realtime strategie

  6:50aktualizováno  25. ledna 2000 6:53
České realtime strategie

V úvodu bych rád zmínil, abych se vyhnul všetečným otázkám všech šťouralů, že všechny zde zmíněné realtime strategie vyšly česky v ČR. Samozřejmě že vím i o dalších projektech, jejich cesta osudu se ovšem ubírala jiným směrem. Buď skončily v zahraničí nebo, a to je pravděpodobnější varianta, prostě vůbec nevyšly, což se stalo již mnohým českým projektům.

Jak známo, česká tvora se celkem dlouhou dobu zaměřovala výhradně na adventury. Možná právě díky nim jsem si tento žánr oblíbil a právě proto hodnotím české hry, tak jak hodnotím. Ono když nejdříve hrajete české adventury a pak se vrhnete na zahraniční, rádi se vrátíte zpět k těm českým. Pokud ovšem někdo začal hrát ty zahraniční, k těm českým si cestičku již jen těžko najde. A tohle pravidlo platí obecně na všechny české hry.

Paranoia I

Paranoia I
Prvním počinem na poli realtime strategií se stala Paranoia od Phoenix Arts. Hře dominoval zajímavě řešený obal krabice a na české poměry rozsáhlý manuál. Na čtyřech disketách se ukrývala spousta zábavy s poněkud hroší grafikou. Hned vysvětlím, ale nejlepší je začít vždy od začátku. Tak tedy, příběh se točí kolem jedné planety zvané Paranoia, na které raší droga zvaná hopsinky. Hopsinky znamenají moc, tak proč si o ně trochu nezabojovat. Všem hlasům, kteří se nyní ozývají, že to JE přímo paranoidní kopie Duny 2, kde místo koření těžíte hopsinky, dávám zapravdu. Renderované doprovodné animace se omezují pouze na intro a outro, tedy trochu málo a kdybych se chtěl zmínit o kvalitě, musel bych Paranoiu hodně pomluvit. Stejně tak schematická grafika mi spíš připomíná pracovní engine na testování umělé inteligence počítače a ne konečný produkt, který se dostal do rukou všem hráčům. Trapné je i to, že v různém otočení se zobrazovala každá jednotka jinak, než ve skutečnosti vypadá. Na hudbu si tolik nevzpomínám, u zvuků byl jediný klad, že na vás jednotky mluvily česky. Dále Paranoia trpěla neduhem téměř všech realtime strategií, a to, že se po čase dostala do šíleně nudného stereotypu. Mnohé teď jistě zajímá, proč jsem v úvodu psal, že se na čtyřech disketách ukrývalo spousta zábavy. Inu vysvětlení je prosté: Paranoia II

  • Boom realtime strategií začal až o něco později než vyšla Paranoia.
  • Tahle gameska doslova podporovala megalomanství. Vzpomínám, jak jsem přes celou obrazovku stavěl věže, vyráběl desítky jednotek, prostě nádhera.
  • Samozřejmě že obsahovala i pár nových nápadů

    Paranoia II
    Druhou realtime strategii vydal opět Phoenix Arts a jmenuje se překvapivě Paranoia II. Zde už to zavání trošičku propadákem - tedy ne že by byla Paranoia II vyloženě shit, problém byl jinde. Paranoia II, ač s novou grafikou a nápady, vypadala pořád stejně jako první díl. I když třeba grafiku měla Paranoia II zcela novou, svým stylem sále připomínala schematickou grafiku Paranoi I. Pár nových nápadů a lepší hudba hru nespasilo a menší propadák byl na světě. Po stránce hratelnosti nemám co vytknout, jenže v té době již vyšlo mnohem více lepších zahraničních titulů, takže proč kupovat Paranoiu. Docela zajímavé mi připadalo, že Phoenix Arts přiložil druhé CD s originálním soundtrackem.

    Husita

    Husita
    Třetí českou realtime strategii vydal opět Phoenix Arts a jmenovala se Husita. Autoři již pochopili, že je lepší najmout si někoho na grafiku, takže ony krásné renderované backgroundy pro ně vytvářel Cinemax. Stejně tak jednotky vypadaly k světu. Moc se mi líbila i CD hudba, která krásně dokreslovala vlasteneckou atmosféru, i když hra samotná vlastence zřejmě zklamala :-). Vlastní nápad patřil mezi primitivní, ale právě svou jednoduchostí a strategickým využitím dokázal velmi dobře zabavit. Unikátní mi na tehdejší dobu připadal i systém získávání zkušeností, takže plně vycvičený rytíř dokázal ty slabší celkem slušně pokosit. A přece se Husita tak úplně nepovedl, řekl byl, že ho někdo trochu uspěchal. Phoenix Arts sliboval animace ze starých filmů, ve hře samotné ovšem nebylo ani intro ani outro, prostě nic. Částečnou vinu na tom údajně nese i JRC, které nestihlo v termínu dodat ony filmy a hra musela již jít ven.

    Mutarium
    Mutarium od Zima Software grafikou zcela jistě neohromil, přesto vnesl do real-time strategií jednu velkou novinku. Hráč si zde mohl kompletovat svoje vlastní jednotky z jednotlivých dílů a získal tak přístup k nepřebernému množství kombinací. Nicméně na grafice v real-time strategiích opravdu záleží, škoda.

    Tím bych mohl článek o českých realtime strategiích ukončit, zmíním se však ještě o strategii Osadníci. Tahle hra vznikla v Polsku, do ČR ji přivezl Vohozka Trading, přeložil a začal prodávat. Již samotný koncept těžení mléka jako hlavní suroviny mi připadal slušně řečeno debilní, taktéž amatérské texty - zde ovšem nevím, jestli za ten lamerský překlad může Vohozka Trading nebo ne. Také se mi nelíbilo, že hra občas podváděla jednotky si prostě přičarovala. Tak a to už je opravdu konec.

  • Autor:
    Témata: software, Testování
    • Nejčtenější

    Byla oblíbená, teď však 17 let starou hru zasypala negativní hodnocení

    magazín 7. 6. 2024 11

    Hra Team Fortress 2 patřila dlouhé roky k oblíbencům v multiplayerovém žánru. V posledních letech...

    Nástupce Heroes, o kterém se nám ani nesnilo. Recenze Songs of Conquest

    recenze 7. 6. 2024 16

    O čem zpívají bardi v putykách každého pohádkového království? O chrabrých činech, krutých zradách...

    {NADPIS}

    {LABEL} {POPISEK}

    V novém traileru na Kingdom Come: Deliverance 2 se souloží, popíjí i lynčuje

    novinky 8. 6. 2024 13

    Vrcholem páteční prezentace Summer Game Fest byl, alespoň tedy pro české publikum, nový trailer z...

    Hráči loňského hitu soupeří, kdo se během hry vyspí s více postavami

    novinky 9. 6. 2024 4

    Od vydání Baldur’s Gate 3 už uplynulo deset měsíců, do nejmenších detailů propracované RPG ovšem,...

    {NADPIS}

    {LABEL} {POPISEK}

    Všichni společníci v Dragon Age budou pansexuální. Nahota je samozřejmost

    novinky 12. 6. 2024 43

    Jak už je u her od Bioware zvykem, zásadní roli v chystaném pokračování série Dragon Age budou hrát...

    Z kanceláře u rodičů až k miliardovému Fortnite. Připomínáme historii Epicu

    magazín 14. 6. 2024 5

    Epic Games je jednou z nejvýznamnějších společností herního průmyslu. Jejich engine Unreal je...

    Začala úspěšně, ale po třech letech je onlinovka od Amazonu v problémech

    novinky 13. 6. 2024 3

    Onlinovka New World od Amazonu začala úspěšně, v průběhu tří let však zájem o ní výrazně poklesl....

    Britové žalují Steam o skoro 20 miliard, prodávané hry prý předražuje

    novinky 13. 6. 2024 60

    Podle žalobců zneužívá Steam své dominantní postavení na trhu k potírání konkurence a předražování...

    Velká herní loupež dobře dopadla, konzole za miliony se vrátily k majitelům

    novinky 13. 6. 2024 3

    Výrobci kapesní retroherní konzole Playdate kvůli chybě přepravní společnosti FedEx málem přišli o...

    Nová Miss Alabama je morbidně obézní. Vítězka váží 150 kilo, lidé se bouří

    Vítězkou v soutěži National American Miss je Sara Millikenová. Třiadvacetiletá žena byla zvolena královnou krásy i...

    Do Itálie se nevrátím, tady vše funguje lépe, říká dcera Petra Hapky

    Dcera slavného českého hudebníka Petra Hapky (†70) Petra (41) žila od 3 let s matkou v italském Římě. Ve 29 letech se...

    Koupil byt i s nájemníkem a zdražil o sedm tisíc. Chce výnos 4,5 procenta

    Seriál Našel jsem si nájemní byt, ve kterém bydlím několik měsíců. Platím 17 tisíc korun za nájem a k tomu měsíční poplatky za...

    Čekám na transplantaci, ale dám přednost mladým, říká herec Zdeněk Žák

    Herec Zdeněk Žák (71) si nikdy moc nepřipouštěl své zdravotní problémy. Nemoci přecházel a k doktoru se nehnal, až...

    Za srážku vlaků únava nemohla, ukázalo šetření. Strojvůdce si chybu uvědomil

    Strojvedoucí havarovaného rychlíku RegioJet, v kterém minulý týden zemřeli v Pardubicích čtyři lidé, si těsně před...