Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

České realtime strategie

  6:50aktualizováno  25. ledna 2000 6:53
České realtime strategie

V úvodu bych rád zmínil, abych se vyhnul všetečným otázkám všech šťouralů, že všechny zde zmíněné realtime strategie vyšly česky v ČR. Samozřejmě že vím i o dalších projektech, jejich cesta osudu se ovšem ubírala jiným směrem. Buď skončily v zahraničí nebo, a to je pravděpodobnější varianta, prostě vůbec nevyšly, což se stalo již mnohým českým projektům.

Jak známo, česká tvora se celkem dlouhou dobu zaměřovala výhradně na adventury. Možná právě díky nim jsem si tento žánr oblíbil a právě proto hodnotím české hry, tak jak hodnotím. Ono když nejdříve hrajete české adventury a pak se vrhnete na zahraniční, rádi se vrátíte zpět k těm českým. Pokud ovšem někdo začal hrát ty zahraniční, k těm českým si cestičku již jen těžko najde. A tohle pravidlo platí obecně na všechny české hry.

Paranoia I

Paranoia I
Prvním počinem na poli realtime strategií se stala Paranoia od Phoenix Arts. Hře dominoval zajímavě řešený obal krabice a na české poměry rozsáhlý manuál. Na čtyřech disketách se ukrývala spousta zábavy s poněkud hroší grafikou. Hned vysvětlím, ale nejlepší je začít vždy od začátku. Tak tedy, příběh se točí kolem jedné planety zvané Paranoia, na které raší droga zvaná hopsinky. Hopsinky znamenají moc, tak proč si o ně trochu nezabojovat. Všem hlasům, kteří se nyní ozývají, že to JE přímo paranoidní kopie Duny 2, kde místo koření těžíte hopsinky, dávám zapravdu. Renderované doprovodné animace se omezují pouze na intro a outro, tedy trochu málo a kdybych se chtěl zmínit o kvalitě, musel bych Paranoiu hodně pomluvit. Stejně tak schematická grafika mi spíš připomíná pracovní engine na testování umělé inteligence počítače a ne konečný produkt, který se dostal do rukou všem hráčům. Trapné je i to, že v různém otočení se zobrazovala každá jednotka jinak, než ve skutečnosti vypadá. Na hudbu si tolik nevzpomínám, u zvuků byl jediný klad, že na vás jednotky mluvily česky. Dále Paranoia trpěla neduhem téměř všech realtime strategií, a to, že se po čase dostala do šíleně nudného stereotypu. Mnohé teď jistě zajímá, proč jsem v úvodu psal, že se na čtyřech disketách ukrývalo spousta zábavy. Inu vysvětlení je prosté: Paranoia II

  • Boom realtime strategií začal až o něco později než vyšla Paranoia.
  • Tahle gameska doslova podporovala megalomanství. Vzpomínám, jak jsem přes celou obrazovku stavěl věže, vyráběl desítky jednotek, prostě nádhera.
  • Samozřejmě že obsahovala i pár nových nápadů

    Paranoia II
    Druhou realtime strategii vydal opět Phoenix Arts a jmenuje se překvapivě Paranoia II. Zde už to zavání trošičku propadákem - tedy ne že by byla Paranoia II vyloženě shit, problém byl jinde. Paranoia II, ač s novou grafikou a nápady, vypadala pořád stejně jako první díl. I když třeba grafiku měla Paranoia II zcela novou, svým stylem sále připomínala schematickou grafiku Paranoi I. Pár nových nápadů a lepší hudba hru nespasilo a menší propadák byl na světě. Po stránce hratelnosti nemám co vytknout, jenže v té době již vyšlo mnohem více lepších zahraničních titulů, takže proč kupovat Paranoiu. Docela zajímavé mi připadalo, že Phoenix Arts přiložil druhé CD s originálním soundtrackem.

    Husita

    Husita
    Třetí českou realtime strategii vydal opět Phoenix Arts a jmenovala se Husita. Autoři již pochopili, že je lepší najmout si někoho na grafiku, takže ony krásné renderované backgroundy pro ně vytvářel Cinemax. Stejně tak jednotky vypadaly k světu. Moc se mi líbila i CD hudba, která krásně dokreslovala vlasteneckou atmosféru, i když hra samotná vlastence zřejmě zklamala :-). Vlastní nápad patřil mezi primitivní, ale právě svou jednoduchostí a strategickým využitím dokázal velmi dobře zabavit. Unikátní mi na tehdejší dobu připadal i systém získávání zkušeností, takže plně vycvičený rytíř dokázal ty slabší celkem slušně pokosit. A přece se Husita tak úplně nepovedl, řekl byl, že ho někdo trochu uspěchal. Phoenix Arts sliboval animace ze starých filmů, ve hře samotné ovšem nebylo ani intro ani outro, prostě nic. Částečnou vinu na tom údajně nese i JRC, které nestihlo v termínu dodat ony filmy a hra musela již jít ven.

    Mutarium
    Mutarium od Zima Software grafikou zcela jistě neohromil, přesto vnesl do real-time strategií jednu velkou novinku. Hráč si zde mohl kompletovat svoje vlastní jednotky z jednotlivých dílů a získal tak přístup k nepřebernému množství kombinací. Nicméně na grafice v real-time strategiích opravdu záleží, škoda.

    Tím bych mohl článek o českých realtime strategiích ukončit, zmíním se však ještě o strategii Osadníci. Tahle hra vznikla v Polsku, do ČR ji přivezl Vohozka Trading, přeložil a začal prodávat. Již samotný koncept těžení mléka jako hlavní suroviny mi připadal slušně řečeno debilní, taktéž amatérské texty - zde ovšem nevím, jestli za ten lamerský překlad může Vohozka Trading nebo ne. Také se mi nelíbilo, že hra občas podváděla jednotky si prostě přičarovala. Tak a to už je opravdu konec.

  • Autor:
    Témata: software, Testování
    • Nejčtenější

    S černým samurajem v Japonsku tvrdě narazili. Vydavatel se omlouvá

    novinky 23. 7. 2024 97

    Připravovaná hra Assassin’s Creed Shadows zasazená do feudálního Japonska vyvolala nevoli zejména...

    Zaplatil půl milionu, aby si mohl chvíli zahrát s populární streamerkou

    novinky 21. 7. 2024 19

    Fanoušek vydražil v internetové aukci možnost zahrát si počítačové hry s populární streamerkou...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    Hráč dostal ban na deset let, hned po návratu navázal na původní hádku

    novinky 24. 7. 2024 16

    Uživatel oblíbeného internetového fóra Something Awful dostal v roce 2013 zákaz na sto tisíc hodin...

    Máme se obávat? Nejočekávanější hra údajně nemusí být tak dobrá

    magazín 26. 7. 2024 11

    Bývalý vývojář ze studia Rockstar odhaduje, že příští díl série Grand Theft Auto nebude zas takový...

    {NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

    {POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

    RECENZE: Nobody Wants to Die je kyberpunková detektivka jako řemen

    recenze 23. 7. 2024 6

    Sci-fi adventura Nobody Wants to Die je poctou mnoha filmovým i herním klasikám, zároveň ale...

    Roblox má problém s pedofily, přiznávají už i jeho provozovatelé

    novinky 27. 7. 2024 7

    Rozsáhlý článek magazínu Bloomberg poodhalil odvrácenou stranu populární herní platformy Roblox,...

    Fortnite zmizí z obchodu Samsungu, objeví se ovšem jinde na iOS i androidu

    novinky 26. 7. 2024 3

    Společnost Epic, která provozuje komerční megahit Fortnite, se podělila o své plány ohledně...

    Vyšla obří modifikace Falloutu 4, fanoušci na ní dělali přes pět let

    novinky 26. 7. 2024 7

    Po mnoha odkladech vyšel neoficiální datadisk pro hru Fallout 4. Poprvé v historii série se v něm...

    Máme se obávat? Nejočekávanější hra údajně nemusí být tak dobrá

    magazín 26. 7. 2024 11

    Bývalý vývojář ze studia Rockstar odhaduje, že příští díl série Grand Theft Auto nebude zas takový...

    Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

    Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

    Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

    Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

    Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

    Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

    Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

    Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

    Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

    Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....