České pivní vody už dávno nejsou stojaté. Přesto tuzemský rybníček zažil na začátku roku pořádné vlnobití. Bývalý klášter svatého Gabriela na Smíchově hostil festival Winter Affairs. České, a hlavně zahraniční pivovary do Prahy dovezly své prémiové speciály. Cílem bylo ukázat pivní rozmanitost. Možná nejlépe akci vystihl titulek jednoho českého zpravodajského serveru: „Pivo s příchutí pizzy? Vystřelilo mě z trenek, líčil návštěvník.“
Hlavním organizátorem akce byl pivovar Zichovec. Prvním průvodcem, který nám pomůže najít hranice piva, je proto Adam Huml. K týmu pivovaru se připojil v roce 2021, nyní se mimo jiné podílí na vymýšlení nových piv. Společně s hlavním sládkem Martinem Urbanem stojí na začátku rozhodnutí, zda má smysl nějaké pivo uvařit. „Zamýšlíme se nad tím, zda se produkt prodá, jestli jsou na něj lidi připravení a jestli to není náhodou už moc velká blbost,“ otevírá naše povídání Huml.
Když Zichovec před lety vznikl, vařil nejprve takovou tu českou klasiku. Desítku, tmavé nebo ležáky. Trochu vybočoval jen jejich Magor. Polotmavá patnáctka. Postupně ale začal pivovar experimentovat trochu víc. Třeba se zráním piv v dřevěných sudech od vína.
Zichovec se pouští ale i do daleko extrémnějších speciálů. Důkazem je pivo s všeříkajícím názvem Like a Bloody Mary. Pivovarníci z Loun pro jeho uvaření potřebovali pyré z italských rajčat a omáčky Sriracha a Worcestershire. Nezapomnělo se ani na sůl. Šílenost jen pro gurmány? Kdepak! Uvařená várka 3 000 litrů se vyprodala během pár hodin.