Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Novinky: odpovědnost ponese uživatel auta, pojistné limity se zvýší

Od Nového roku začne platit novela silničního zákona. Ta přinese velké změny, například možnost řídit už od 17 let, ale jen na zkoušku a s mentorem. Výrazné novinky začnou platit také v povinném ručení. Proč?
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: ČTK

Současný zákon byl totiž velmi starý a je také třeba reagovat na novou směrnici Evropské unie. Co všechno bude jinak?

1. Zelenou kartu nechte doma

O tom, že řidiči u sebe nemusí mít zelenou kartu, se mluví dlouho. Ale až s novelou zákona o povinném ručení to bude uvedeno do praxe. Policisté při kontrole jednoduše využijí online evidenci, přičemž auto ani nemusí zastavovat.

Už dva roky platí, že řidiči u sebe zelenou kartu nemusí mít ve fyzické podobě. Stačí ji mít třeba vyfocenou v mobilu, některé pojišťovny ji pak mají v online aplikacích. Stalo se tak po stanovisku ministerstva financí z prosince roku 2021, v němž resort uvedl: „Ministerstvo financí (MF) rozhodovalo v přezkumném řízení, zda povinnost řidiče předložit zelenou kartu při silniční kontrole je splněna i při předložení v elektronické podobě na displeji mobilního telefonu. MF dospělo k závěru, že uvedenou povinnost takto splnit lze.“

Tento právní názor je opřen podle MF zejména o skutečnost, že zákon o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla žádné požadavky na podobu zelené karty výslovně nestanoví. Proto je třeba připustit předložení zelené karty i v elektronické podobě.

2. Odpovědnost půjde za provozovatelem auta

V současné době platí, že za pojištění auta je odpovědný vlastník vozidla. Za ním také jdou případné sankce za nesjednané povinné ručení, které snadno mohou dosáhnout několika tisíc korun. Nově tuto odpovědnost ponese provozovatel. Tato změna vyvolala velmi hlasité reakce.

U těch vozidel, která mají vlastníka i provozovatele totožného, a je jich většina, se nic nemění. Tato novinka je zaváděna hlavně kvůli leasingovým autům, kdy za nesjednané povinné ručení nebudou případně sankcionovány leasingové společnosti, ale lidé, kteří s vozy jezdí. Podle Tomáše Pavlíka, tiskového mluvčího České asociace pojišťoven, je leasingových aut, kterých se to týká, asi 15 procent.

To ale neznamená, že povinné ručení nemůže sjednat někdo jiný. Stejně jako doposud to může být i někdo, kdo má potřebu ochrany před následky pojistné události, takzvaný pojistný zájem.

Odborníci zároveň zdůrazňují, že si s řešením, kdo má co platit, nemusí dělat hlavu ti, kdo si občas půjčí auto od rodičů či kamarádů. „Stále bude důležité, aby auto bylo pojištěné, tedy mělo povinné ručení. Pokud si někdo půjčí vůz od rodičů a zaviní nehodu, právě toto pojištění škody zaplatí. V tomto případě je tedy jedno, jestli má povinné ručení sjednané vlastník, nebo provozovatel,“ uklidňuje mluvčí Direct pojišťovny Nela Maťašeje.

A její slova potvrzuje i Tomáš Pavlík: „Běžná výpůjčka vozidla v rodině i mimo ni není změna provozovatele. Provozovatelem je ten, kdo může s vozidlem disponovat, stará se o běžnou údržbu, zajišťuje STK, opravy, servis nebo sjednává pojištění.“

3. Povinné ručení i pro zahradní traktůrky?

V rámci změny zákona je rozšířen okruh vozidel, která budou muset mít sjednáno povinné ručení. Nově to budou všechna, jejichž maximální konstrukční rychlost překračuje 25 km/h (případně 14 km/h, pokud váží nad 25 kilogramů).

Bude nutné mít uzavřeno povinné ručení i na zahradní techniku, především zahradnické traktůrky či velké sekačky. Ovšem jen v případě, kdy se s těmito stroji bude řidič pohybovat po pozemních komunikacích. Zjednodušeně řečeno to znamená, že pokud s nimi jezdí jen po zahradě, po louce nebo třeba po poli, není povinné ručení třeba. Jakmile by ale vyjel na silnici, zákonné pojištění mít musí. A pozor, totéž platí pro vozítka segway, ale i většinu elektrických koloběžek.

„Když vozidlo splňuje parametry dané zákonem, měl by si majitel povinné ručení sjednat. Naopak v případě, že jde o lehčí elektrickou koloběžku, povinnost neplatí, a povinné ručení ani nelze zařídit. Ze zákona je to kolo a podle toho je třeba vozítko provozovat,“ přibližuje Maťašeje.

Elektrokol se nová povinnost netýká. Důvod je přitom prostý: jejich hlavním pohonem oficiálně není elektromotor, ale šlapání, tedy lidská síla.

4. Pozor na provoz vozidla

Jana Březinová z pojišťovacího srovnávače Srovnejto.cz upozorňuje, že zákon také mění pojem „provoz vozidla“. „Nově se jím rozumí jakékoli použití vozidla odpovídající jeho obvyklé funkci jako dopravního prostředku. Nezáleží na tom, jestli právě stojí, nebo jede. Když například umístíte nepojízdné vozidlo na veřejnou komunikaci a tím vytvoříte překážku, budete odpovědní za způsobené škody, přestože vozidlo třeba ani nemůže nastartovat motor,“ vysvětluje.

Češi zkouší nové finty, jak přijít podvodem k penězům. Pokusů přibývá

5. Nutné navýšení pojistných limitů

Dosud platilo, že nejnižší možný zákonný limit krytí byl 35 milionů korun. To byla také částka, na kterou se pojišťovala největší skupina řidičů, protože měli pocit, že je to suma dostačující, a navíc mělo povinné ručení s tímto limitem nejnižší ceny. Ale realita bývá jiná. A je potřeba si uvědomit, že ve chvíli, kdy způsobíte vyšší škodu, než jaký máte limit krytí, vše navíc hradíte z vlastní kapsy.

„Důvodem jsou hlavně rostoucí škody na zdraví a ušlém zisku. Škoda na majetku se sice také navyšuje, ale pořád jsou to malé újmy. I když zničíte velmi drahé auto, škoda na něm bude pořád v řádu jednotek milionů, což by pokryl i původní limit. Klíčový rozdíl je hlavně ve škodě na zdraví a ušlém zisku,“ vysvětluje důvody vyššího krytí Martin Daneš, ředitel pojištění Srovnejto.cz.

„V tom drahém autě totiž může sedět někdo, kdo má vysoký příjem, a pokud je nehoda vaše vina, budete mu muset uhradit ušlý zisk. Bude-li mít vážnější zranění a bude se léčit déle nebo bude mít třeba trvalé následky, po celou dobu mu musíte platit náklady na léčení i rozdíl v příjmech před nehodou a po ní. To je právě ta nejvyšší částka z celého pojistného krytí,“ upřesňuje Daneš.

S vyšším limitem se povinné ručení příliš nezdraží

Rozdíl v ceně povinného ručení při vyšším limitu přitom nemusí být nijak velký. Dokazuje to modelový příklad 40letého řidiče třeba z Havířova, který jezdí s Dacií Sandero z roku 2011. S původním limitem 35 milionů korun by platil povinné ručení 2 751 korun ročně, s vyšším limitem ho vyjde na 2 819 korun, tedy o 68 korun dráž. Stejně starý řidič s totožným vozem, ale z Prahy, by s původním limitem platil 3 668 korun ročně, s novým to je 3 755 korun, tedy o 87 korun víc.

Už nyní ale některé pojišťovny vůbec 35milionové limity nenabízejí a začínají až na úrovni 50 milionů. Úprava, kterou novela přinese, tak znamená změny hlavně u starších „minimálních“ smluv. S takovými zákazníky se nyní budou muset pojišťovny spojit, aby s nimi úpravy vyřešily.

„Dlouhodobě se snažíme klientům vysvětlovat, že minimální pojistné limity nemusí být dostačující. A daří se nám to. V posledních letech tak už smlouvy s minimálními limity neuzavíráme, drtivá většina našich klientů si na základě našeho doporučení volí pojistný limit dokonce na 100 milionů. V tomto směru tedy řidiče změna nijak nezasáhne,“ vysvětluje předseda sboru jednatelů ČPP Servis David Krňávek.

Zároveň připomíná, že aktuální změna limitů může být vhodným okamžikem pro kontrolu a případnou úpravu pojistných smluv. „Poměrně zajímavou informací totiž je, že téměř třetina řidičů neví, jestli mají sjednaný minimální limit, nebo ten navýšený,“ dodává Krňávek.

Z nedávného průzkumu společnosti ČPP Servis také vyplynulo, že nejmenší podíl řidičů s minimálním pojistným limitem jezdí v Praze, naopak nejvíce na minimální limity spoléhají ve Zlínském kraji.

Autoři:
  • Nejčtenější

KOMENTÁŘ: Čtyřdenní pracovní týden. Zvýšení efektivity, či pokles disciplíny?

Koncept čtyřdenního pracovního týdne se již úspěšně rozšířil do řady zemí. Aktuálně je možné tuto novinku pozorovat i na českém pracovním trhu. Best practices od svého francouzského sourozence...

25. července 2024

Auto z bazaru přestalo jezdit, reklamace zamítnuta. Co s tím, radí advokát

Premium

Ačkoli řada autobazarů garantuje jak kontrolu technického stavu vozidla, tak záruku při potížích, v praxi se někdy může stát, že se zdánlivě výhodný nákup velice rychle promění v noční můru. Na co si...

24. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu

Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí zmrzlinu ve statisících litrech ročně a dodávají ji nejen po Česku, ale i sousedních zemí. Rodinná firma...

27. července 2024

Brigáda v safari i výstup do hor. Jak české firmy stmelují své lidi?

Tým, kde vládnou přátelské vztahy, pracuje lépe. I proto jsou teambuildingy oblíbenou součástí kultury firem, bez ohledu na velikost nebo předmět podnikání. Tedy přesněji řečeno, často jde o takzvané...

20. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Skončil vám pracovní poměr? Jak je to s nevyčerpanou dovolenou či benefity

Zatímco odstupné je poměrně jasně definované v zákoníku práce, u některých výhod poskytovaných zaměstnavatelem může být situace problematičtější. Jak je to například se stravenkami nebo se...

26. července 2024

Pověst jejich zmrzliny překročila hranice. Vsadili na řemeslnou výrobu

Za tři dekády se z malé cukrárny na konci světa stalo zmrzlinářské impérium Adria Gold. Vyrábí zmrzlinu ve statisících litrech ročně a dodávají ji nejen po Česku, ale i sousedních zemí. Rodinná firma...

27. července 2024

Přivyděláváte si na brigádě? Může vám vzniknout zajímavá daňová vratka

Během léta si přivydělávají studenti, ženy na rodičovské, penzisté i zaměstnanci nebo osoby samostatně výdělečně činné. Nejčastěji jde o přivýdělky na dohodu o provedení práce nebo dohodu o pracovní...

26. července 2024

Skončil vám pracovní poměr? Jak je to s nevyčerpanou dovolenou či benefity

Zatímco odstupné je poměrně jasně definované v zákoníku práce, u některých výhod poskytovaných zaměstnavatelem může být situace problematičtější. Jak je to například se stravenkami nebo se...

26. července 2024

Léčba úrazů elektrickým proudem je nekonečná, vědí pojišťovny

Úrazů elektrickým proudem není v porovnání s dopravními nehodami či pády hodně, jejich následky jsou ale vážné. Léčba po zásahu elektrickým napětím trvá měsíce i roky, často s trvalými následky. A...

25. července 2024

AURES Holdings a.s.
NÁKUPČÍ AUTOMOBILŮ - OLOMOUC (A12493)

AURES Holdings a.s.
Jihomoravský kraj
nabízený plat: 40 000 - 60 000 Kč

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....