Kdo umí, umí. Slogany, které se vryly do paměti a proslavily značky

Většina z reklamních sloganů, které na nás denně vyskakují, odšumí bez povšimnutí do historie. Jiné však zazáří a pomohou vrýt značku či výrobek do paměti. Které to jsou?
I čeští tvůrci umí vymyslet dobré slogany, zvlášť ti, kteří dokážou vnímat českou náturu. Ilustrační snímek

I čeští tvůrci umí vymyslet dobré slogany, zvlášť ti, kteří dokážou vnímat českou náturu. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Úspěšné slogany jsou zapamatovatelné, takové, které si okamžitě vybavíme, když nám ona značka padne do oka. Takové, které vzbuzují důvěru a ovlivňují nás při rozhodování.

Ty nejzdařilejší se pokusil zmapovat profesor Lionel Salem, který hostuje na Harvardské Univerzitě. Ve své knize "Reklamní slogany a příběhy stojící za jejich vznikem" utřídil 25 nejšpičkovějších světových sloganů, stovky velmi zdařilých i některé propadáky. A přidal několik desítek českých sloganů, které jsou podle jeho názoru rovněž velmi dobré.

T.T.T – a přesto není dokonalý

Vymyslet skvělý slogan není podle Salema vůbec jednoduché. Slogan musí splnit několik kritérií. Má být krátký, silný a zároveň musí umět předat zákazníkům co nejvíce informací. A tato třetí podmínka bývá zpravidla nejtěžší. Světoví i čeští "kreativci" si tak často lámou hlavu a vymýšlejí nejrůznější obraty, slovní hříčky a spojení.

Příklady zdařilých českých sloganů

  • Alianz: Pojištění od A do Z
  • Ariel: Aby bílá bílou byla
  • Braník: Pivo v každém pivu
  • ČSOB: Pro bohatší život
  • ČP: Chráníme vaše sny
  • ČS: Jsme vám blíž
  • Dobrá voda: Příroda regeneruje
  • Fernet: I muži mají své dny
  • Fidorka: Když musíš, tak musíš
  • Hera: Pečení je radost, Hera je pečení
  • Jihlavanka: Poctivá káva
  • Kozel: Kdo umí, umí
  • Kofola: Když ji miluješ, není co řešit
  • Shell: Aby váš motor skvěle Shell
  • Lentilky: Barevný svět v hrsti
  • Májka: Zlaté dědictví
  • Orion: Vaše čokoládová hvězda
  • Müller: Tu chuť prostě mülluji.
  • Vanish: Skvrn a špíny se zbavíš
  • Vitana: Žijte s chutí
  • Vizir: Vy zíráte, my zíráme

Zdroj: Lionel Salem, Reklamní slogany

Pokud se jim podaří najít klíč, jak propojit všechna tři kritéria, mají vyhráno. Značce a zboží otevřou cestu k zákazníkovi. Natruc konkurenci.

Jedním z velmi zdařilých světových sloganů je třeba tento: "Today. Tomorrow, Toyota." (v překladu: Dnes. Zítra. Toyota) V angličtině má pouhá tři slova, všechna začínají na stejné písmeno a spojení Today - Tomorrow (Dnes - Zítra.) vyjadřuje dlouhou životnost. Přesto má i tento slogan mírnou vadu na kráse. "Každému nemusí být na první pohled jasné, že odkazuje na automobil a ne kupříkladu na pračku nebo televizor," míní profesor Salem.

Špičkové slogany nás ovlivňují

I čeští tvůrci umí vymyslet dobré slogany, zvlášť ti, kteří dokážou vnímat českou náturu. Jejich slovní hříčky a obraty se snaží vést naši ruku při výběru zboží a ovlivňovat naše rozhodování, jaké službě či značce dát přednost. A řada z nich má úspěch.

V obchodě tak vkládáme do košíku zlaté dědictví, přihazujeme balenou vodu, která renegeruje, volíme poctivou kávu, chlapi sobě přidají i pár pár lahví zlatého moku a zkusí třeba i pivo v každém pivu. Při praní prádla chceme, aby bílá bílou byla, zbavujeme se skvrn a špíny a po vyprání zíráme, jak prádlo silanizuje. Necháváme si chránit naše sny a pro bohatší život se pro jistotu jistíme od A do Z. Zkracujeme si cestu domů a na cesty balíme do báglu energii… Zkrátka špičkové slogany nás ovlivňují.

Protože já za to stojím

Některé slogany na nás působí dokonce již několik desítek let. Jako třeba tento: "Because I´m worth it." Do českých pamětí se zapsal v překladu: "Protože já za to stojím." Zní i vám povědomě? Podle průzkumů si tento slogan pamatuje v USA přes 70 procent ženské populace a je už 40 let spojen s kosmetickou firmou L’Oréal. Stal se tak silný, že ho lidé očekávají na konci každé reklamy L’Oréalu.

Může se hodit

Porovnejte si aktuální letákové akce hypermarketů na srovnávači Akčníceny.cz.

Poprvé byl veřejnosti představen v roce 1973 a dnes patří k legendám. Přišla s ním tehdy 23letá Ilona Spechtová, která pracovala jako textařka v agentuře McCann-Erickson v New Yorku. Původně ho vytvořila pro značku Preférénce, což je značka barvy na vlasy od L’Oréalu. Úryvek z původní reklamy v překladu zněl takto: "Používám nejdražší barvu na vlasy na světě Préférence od L’Oréalu. Není to proto, že se nestarám o peníze. Je to proto, že se starám o své vlasy…Nevadí mi utratit víc za L’Oréal. Protože já za to stojím."

V posledních letech doznal tento slogan jen kosmetické úpravy, namísto "Já" zavedla firma varianty "Vy", "My", "On", "Ona". A slogan žije dál.

Nespresso, co jiného?

Některé slogany proslavily výrobek či svou značku, protože dostaly tvář. Příkladem je úspěch značky Nespresso, která je součástí Nestlé Group. Příběh Nespressa začal jednoduchou myšlenkou – aby si každý uvařil perfektní šálek espresa jako zkušený barista. Umožnily to nové kávovary a kapsle s kávou. "Druhým rozhodujícím momentem byl výběr George Clooneyho pro řadu dnes slavných reklam na Nespresso," přibližuje profesor Lionel Salem.

V té úplně první reklamě vstoupí Clooney do obchodu Nespresso, aby si dal šálek kávy. Dvě mladé ženy sedící u vedlejšího stolu mají připomínky, jež zdánlivě vypadají, že patří jemu:

"Tmavý!" "Velmi intenzivní…", "Jedinečný", "Tajemný…", "Silný charakter…", "Velmi bohatý!", "Hluboký a smyslný…"

Cloney přijde blíže k nim: "Hovoříte o šálku kávy Nespreesso, je to tak? No jistě, že ano. Nespresso, co jiného?" (Nespresso, what else?)

Přistihli jste se někdy, že jste si při nákupu vybavili slogan?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 pátek 24. května 2013. Anketa je uzavřena.

Nejčtenější

Globalizace je u konce s dechem. Vše bude dražší, upozorňuje ekonom Hampl

Premium

Po třicet let jsme zažívali hojná léta. Díky globalizaci jsme si zvykli na to, že se nám i firmám otevřel svět. Stále větší část planety se začala podílet na globální dělbě práce. V obchodech i po...

Z práce na oběd? Firmy přispívají zaměstnancům málo, ceny v restauracích dál rostou

Donést si do práce na oběd vlastní jídlo, nebo se najíst venku v restauraci či bufetu? Řada Čechů v tom má jasno. Oběd v restauraci již stojí mnohde přes dvě stovky a zdražování bude nejspíš...

KVÍZ: Ověřte si, jak jste vy a vaše finance připraveni na dovolenou

Každá dovolená něco stojí. Vozit do ciziny po kapsách větší hotovost však není nejlepší volba. Řada Čechů si již zvykla, že na dovolenou vyráží raději s menší hotovostí a spoléhá se hlavně na debetní...

KOMENTÁŘ: Bitcoin je zlaté tele digitálního věku. Lidé jsou dnes ochotni věřit v cokoliv

Představte si měnu, za kterou nestojí zlato, centrální banka ani ekonomická výkonnost státu – jen algoritmy a přesvědčení milionů lidí, že „má budoucnost“. Pokud se vám to podařilo, pak vítejte ve...

Hypotéky v průměru opět zdražily. Kdo má šanci dojednat si lepší sazby?

Začátek července přinesl zájemcům o hypotéku nečekané překvapení. Po dvou měsících poklesů hypotečních sazeb došlo k mírnému obratu. Začátkem července vzrostla průměrná nabídková sazba podle Swiss...

V Rumunsku mají lidé hlad po úspěchu, říká expert na expanzi firem

Finanční skupina Partners má v plánu expandovat a vydobýt si dobrou pozici nejen v Česku, ale i v Evropě. Vůbec nejsilnější je nyní v Rumunsku, kde nákupem další firmy posílila svoji pozici. O jaké...

10. července 2025

Hypotéky v průměru opět zdražily. Kdo má šanci dojednat si lepší sazby?

Začátek července přinesl zájemcům o hypotéku nečekané překvapení. Po dvou měsících poklesů hypotečních sazeb došlo k mírnému obratu. Začátkem července vzrostla průměrná nabídková sazba podle Swiss...

9. července 2025

Letní tábory pro děti nejsou levné. Víte, kdo vám může přispět nemalé částky?

I letos přispějí na letní tábor pro děti zdravotní pojišťovny, zaměstnavatelé, odbory a někdy i města a obce Nabídku podpor se vyplatí sledovat hlavně rodičům s více dětmi. Průměrná cena běžného...

8. července 2025

Cla mohou změnit globální obchodní řád. Na pozoru musí být jihovýchodní Asie

Firmy v Asii se musí přizpůsobit protekcionistické politice Donalda Trumpa. Ta totiž nejspíš povede k výrazným změnám v dodavatelských řetězcích. Už za pár dnů navíc uplyne devadesátidenní lhůta,...

7. července 2025

KOMENTÁŘ: Bitcoin je zlaté tele digitálního věku. Lidé jsou dnes ochotni věřit v cokoliv

Představte si měnu, za kterou nestojí zlato, centrální banka ani ekonomická výkonnost státu – jen algoritmy a přesvědčení milionů lidí, že „má budoucnost“. Pokud se vám to podařilo, pak vítejte ve...

7. července 2025

KVÍZ: Ověřte si, jak jste vy a vaše finance připraveni na dovolenou

Každá dovolená něco stojí. Vozit do ciziny po kapsách větší hotovost však není nejlepší volba. Řada Čechů si již zvykla, že na dovolenou vyráží raději s menší hotovostí a spoléhá se hlavně na debetní...

vydáno 6. července 2025

Globalizace je u konce s dechem. Vše bude dražší, upozorňuje ekonom Hampl

Premium

Po třicet let jsme zažívali hojná léta. Díky globalizaci jsme si zvykli na to, že se nám i firmám otevřel svět. Stále větší část planety se začala podílet na globální dělbě práce. V obchodech i po...

5. července 2025

Upřímnost při náboru – trend, který firmám šetří peníze a kandidátům nervy

Firmy se obvykle předhánějí v tom, jak ukázat, proč je práce u nich skvělá. Ale některé se odvažují říkat otevřeně i to, co bývá v inzerátech jen mezi řádky: že práce je občas chaotická, tempo šílené...

4. července 2025

Z práce na oběd? Firmy přispívají zaměstnancům málo, ceny v restauracích dál rostou

Donést si do práce na oběd vlastní jídlo, nebo se najíst venku v restauraci či bufetu? Řada Čechů v tom má jasno. Oběd v restauraci již stojí mnohde přes dvě stovky a zdražování bude nejspíš...

4. července 2025

Rakovina nepřináší zásah „jen“ do zdraví, ale také do finanční stability

Až polovina domácností s onkologickým pacientem nemá žádnou finanční rezervu pro případ dlouhodobé pracovní neschopnosti. To představuje zásadní problém, bohužel nikoliv jediný, ukázaly výsledky...

3. července 2025

Žádost o hypotéku v těhotenství či na rodičovské? Jde to, ale…

Výše hypotéky závisí hlavně na příjmech žadatelů. Jenže ty například v době, kdy se narodí miminko, rodině klesají. Většinou dočasně, ale výrazně. Neznamená to však, že by získání hypotéky v tomto...

3. července 2025

Šéf, který nekomunikuje, ničí tým. Jak postupovat, když nezvládá roli lídra

Premium

Já z toho šéfa vyrostu! Kdo někdy v práci nepronesl podobnou větu, ať hodí propiskou. Podle čeho se pozná dobrý manažer? A co naopak dělat s takovým, který svou roli lídra nezvládá?

2. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.