Středa 5. října 2022, svátek má Eliška
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 5. října 2022 Eliška

Kdo umí, umí. Slogany, které se vryly do paměti a proslavily značky

Většina z reklamních sloganů, které na nás denně vyskakují, odšumí bez povšimnutí do historie. Jiné však zazáří a pomohou vrýt značku či výrobek do paměti. Které to jsou?
I čeští tvůrci umí vymyslet dobré slogany, zvlášť ti, kteří dokážou vnímat českou náturu. Ilustrační snímek

I čeští tvůrci umí vymyslet dobré slogany, zvlášť ti, kteří dokážou vnímat českou náturu. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Úspěšné slogany jsou zapamatovatelné, takové, které si okamžitě vybavíme, když nám ona značka padne do oka. Takové, které vzbuzují důvěru a ovlivňují nás při rozhodování.

Ty nejzdařilejší se pokusil zmapovat profesor Lionel Salem, který hostuje na Harvardské Univerzitě. Ve své knize "Reklamní slogany a příběhy stojící za jejich vznikem" utřídil 25 nejšpičkovějších světových sloganů, stovky velmi zdařilých i některé propadáky. A přidal několik desítek českých sloganů, které jsou podle jeho názoru rovněž velmi dobré.

T.T.T – a přesto není dokonalý

Vymyslet skvělý slogan není podle Salema vůbec jednoduché. Slogan musí splnit několik kritérií. Má být krátký, silný a zároveň musí umět předat zákazníkům co nejvíce informací. A tato třetí podmínka bývá zpravidla nejtěžší. Světoví i čeští "kreativci" si tak často lámou hlavu a vymýšlejí nejrůznější obraty, slovní hříčky a spojení.

Příklady zdařilých českých sloganů

  • Alianz: Pojištění od A do Z
  • Ariel: Aby bílá bílou byla
  • Braník: Pivo v každém pivu
  • ČSOB: Pro bohatší život
  • ČP: Chráníme vaše sny
  • ČS: Jsme vám blíž
  • Dobrá voda: Příroda regeneruje
  • Fernet: I muži mají své dny
  • Fidorka: Když musíš, tak musíš
  • Hera: Pečení je radost, Hera je pečení
  • Jihlavanka: Poctivá káva
  • Kozel: Kdo umí, umí
  • Kofola: Když ji miluješ, není co řešit
  • Shell: Aby váš motor skvěle Shell
  • Lentilky: Barevný svět v hrsti
  • Májka: Zlaté dědictví
  • Orion: Vaše čokoládová hvězda
  • Müller: Tu chuť prostě mülluji.
  • Vanish: Skvrn a špíny se zbavíš
  • Vitana: Žijte s chutí
  • Vizir: Vy zíráte, my zíráme

Zdroj: Lionel Salem, Reklamní slogany

Pokud se jim podaří najít klíč, jak propojit všechna tři kritéria, mají vyhráno. Značce a zboží otevřou cestu k zákazníkovi. Natruc konkurenci.

Jedním z velmi zdařilých světových sloganů je třeba tento: "Today. Tomorrow, Toyota." (v překladu: Dnes. Zítra. Toyota) V angličtině má pouhá tři slova, všechna začínají na stejné písmeno a spojení Today - Tomorrow (Dnes - Zítra.) vyjadřuje dlouhou životnost. Přesto má i tento slogan mírnou vadu na kráse. "Každému nemusí být na první pohled jasné, že odkazuje na automobil a ne kupříkladu na pračku nebo televizor," míní profesor Salem.

Špičkové slogany nás ovlivňují

I čeští tvůrci umí vymyslet dobré slogany, zvlášť ti, kteří dokážou vnímat českou náturu. Jejich slovní hříčky a obraty se snaží vést naši ruku při výběru zboží a ovlivňovat naše rozhodování, jaké službě či značce dát přednost. A řada z nich má úspěch.

V obchodě tak vkládáme do košíku zlaté dědictví, přihazujeme balenou vodu, která renegeruje, volíme poctivou kávu, chlapi sobě přidají i pár pár lahví zlatého moku a zkusí třeba i pivo v každém pivu. Při praní prádla chceme, aby bílá bílou byla, zbavujeme se skvrn a špíny a po vyprání zíráme, jak prádlo silanizuje. Necháváme si chránit naše sny a pro bohatší život se pro jistotu jistíme od A do Z. Zkracujeme si cestu domů a na cesty balíme do báglu energii… Zkrátka špičkové slogany nás ovlivňují.

Protože já za to stojím

Některé slogany na nás působí dokonce již několik desítek let. Jako třeba tento: "Because I´m worth it." Do českých pamětí se zapsal v překladu: "Protože já za to stojím." Zní i vám povědomě? Podle průzkumů si tento slogan pamatuje v USA přes 70 procent ženské populace a je už 40 let spojen s kosmetickou firmou L’Oréal. Stal se tak silný, že ho lidé očekávají na konci každé reklamy L’Oréalu.

Může se hodit

Porovnejte si aktuální letákové akce hypermarketů na srovnávači Akčníceny.cz.

Poprvé byl veřejnosti představen v roce 1973 a dnes patří k legendám. Přišla s ním tehdy 23letá Ilona Spechtová, která pracovala jako textařka v agentuře McCann-Erickson v New Yorku. Původně ho vytvořila pro značku Preférénce, což je značka barvy na vlasy od L’Oréalu. Úryvek z původní reklamy v překladu zněl takto: "Používám nejdražší barvu na vlasy na světě Préférence od L’Oréalu. Není to proto, že se nestarám o peníze. Je to proto, že se starám o své vlasy…Nevadí mi utratit víc za L’Oréal. Protože já za to stojím."

V posledních letech doznal tento slogan jen kosmetické úpravy, namísto "Já" zavedla firma varianty "Vy", "My", "On", "Ona". A slogan žije dál.

Nespresso, co jiného?

Některé slogany proslavily výrobek či svou značku, protože dostaly tvář. Příkladem je úspěch značky Nespresso, která je součástí Nestlé Group. Příběh Nespressa začal jednoduchou myšlenkou – aby si každý uvařil perfektní šálek espresa jako zkušený barista. Umožnily to nové kávovary a kapsle s kávou. "Druhým rozhodujícím momentem byl výběr George Clooneyho pro řadu dnes slavných reklam na Nespresso," přibližuje profesor Lionel Salem.

V té úplně první reklamě vstoupí Clooney do obchodu Nespresso, aby si dal šálek kávy. Dvě mladé ženy sedící u vedlejšího stolu mají připomínky, jež zdánlivě vypadají, že patří jemu:

"Tmavý!" "Velmi intenzivní…", "Jedinečný", "Tajemný…", "Silný charakter…", "Velmi bohatý!", "Hluboký a smyslný…"

Cloney přijde blíže k nim: "Hovoříte o šálku kávy Nespreesso, je to tak? No jistě, že ano. Nespresso, co jiného?" (Nespresso, what else?)

Přistihli jste se někdy, že jste si při nákupu vybavili slogan?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 24. května 2013. Anketa je uzavřena.

Ne 13803
Ano 4300
Autor:
  • Nejčtenější

Začal podnikat sám a z ničeho, teď má parťačku a vydělávají miliony

Štěpán Hodač se proslavil vlastním receptem na hummus a kimchi. Se svými produkty oslovil spoustu zákazníků a svou...

Podle metrů, nebo podle osob? Jak účtovat zálohy na služby v SVJ

Premium Pokud jste vlastníkem bytu, zálohové platby energií řešíte sami se svým dodavatelem, stejně tak i vyúčtování. Řadu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kteří absolventi na trhu práce uspějí nejlépe a kde jsou největší mzdy

Každý rok je pro absolventy něčím výjimečný. Ten letošní je k nováčkům veskrze vlídný. Firmy vítají každou novou sílu s...

Chaty a chalupy už tolik nefrčí. Co to dělá s cenami?

Premium Krátce po vypuknutí pandemie koronaviru v roce 2020 se pořízení rekreační nemovitosti stalo po delší době opět horkým...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Povinnost, nebo benefit? Stravné se zvýšilo, na co máte nárok?

Stravné bylo od 20. srpna zvýšeno. To ovlivnilo i daňově optimální hodnotu stravenky, která dnes činí 180 Kč. Na co...

Puč v Kremlu? Vzpoura generálů? Už se řeší, kdo nahradí Putina

Premium Vzhledem k průběhu ruského vojenského dobrodružství na Ukrajině se začínají objevovat spekulace, že vláda Vladimira...

Bez jazyků i peněz. Čtyřicátnice svým cestováním „Za Kačku“ nakazila tisíce lidí

Premium Levně za posledních pár let navštívila čtyři světadíly, 45 zemí a 69 ostrovů. „Prachobyčejná“ Kateřina Ostrá z Blanska...

Tajemství ženského mokrého orgasmu odkryto. Pokus zjistil původ tekutiny

Premium Záhada to byla pro ženy, pro muže, pro vědecké kruhy. Squirting, ženský mokrý orgasmus, byl dlouho neznámou, včetně...

Cítíte se někdy bezmocní? Pak pozor na naučenou a informační bezmoc

Stává se vám, že se dostáváte do situací, které nedokážete vyřešit, a máte pocit, že jste bezmocní? Pokud propadáte...

Proč někdy popíráme skutečnost a kdy je to už přes čáru

Před tím, co nás stresuje, se nás naše mysl snaží občas bránit. Někdy ovšem za cenu, že ztrácíme kontakt s realitou....

Kvíz: Některé rychle zmizí, jiné vydělávají miliony. Jak znáte startupy?

I když neexistuje přesná definice, startup je možné popsat jako mladý podnikatelský subjekt s inovativní podnikatelskou...

Praktické rady advokáta, které se hodí při podání výpovědi z práce

Nezaměstnanost je stále nízká a hlad po odbornících poměrně velký. Najít si lépe placenou práci, může být i řešením,...

Úmrtní list Alžběty II. odhalil příčinu i čas smrti královny

Britská královna Alžběta II. zemřela na stáří. Vyplývá to z jejího úmrtního listu, který ve čtvrtek zveřejnil skotský...

Dcera Neumannové randí s modelem. V mém životě muž není, říká její matka

Dcera legendární lyžařky Kateřiny Neumannové, osmnáctiletá Lucie randí s úspěšným modelem Oliverem Průchou. Promluvili...

Z odebrání titulu jsem šokovaný a smutný, říká dánský princ Nikolai

Dánská královna Margrethe II. (82) se tento týden rozhodla odebrat tituly všem potomkům svého druhorozeného syna, kteří...

Rus streamoval plynový hořák, aby se vysmál Evropanům. Twitch zasáhl

Zatímco se Evropané kvůli nedostatku plynu připravují na tuhou zimu, Rusové je provokují tím, že na internet vysílají...

Značka Lindt má ochranu, soud nařídil Lidlu zničit zásoby čokoládových zajíčků

Čokoládoví zajíčci od společnosti Lindt & Sprüngli si zaslouží ochranu před napodobeninami. Rozhodl o tom ve čtvrtek...