Kdo umí, umí. Slogany, které se vryly do paměti a proslavily značky

Většina z reklamních sloganů, které na nás denně vyskakují, odšumí bez povšimnutí do historie. Jiné však zazáří a pomohou vrýt značku či výrobek do paměti. Které to jsou?
I čeští tvůrci umí vymyslet dobré slogany, zvlášť ti, kteří dokážou vnímat českou náturu. Ilustrační snímek

I čeští tvůrci umí vymyslet dobré slogany, zvlášť ti, kteří dokážou vnímat českou náturu. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Úspěšné slogany jsou zapamatovatelné, takové, které si okamžitě vybavíme, když nám ona značka padne do oka. Takové, které vzbuzují důvěru a ovlivňují nás při rozhodování.

Ty nejzdařilejší se pokusil zmapovat profesor Lionel Salem, který hostuje na Harvardské Univerzitě. Ve své knize "Reklamní slogany a příběhy stojící za jejich vznikem" utřídil 25 nejšpičkovějších světových sloganů, stovky velmi zdařilých i některé propadáky. A přidal několik desítek českých sloganů, které jsou podle jeho názoru rovněž velmi dobré.

T.T.T – a přesto není dokonalý

Vymyslet skvělý slogan není podle Salema vůbec jednoduché. Slogan musí splnit několik kritérií. Má být krátký, silný a zároveň musí umět předat zákazníkům co nejvíce informací. A tato třetí podmínka bývá zpravidla nejtěžší. Světoví i čeští "kreativci" si tak často lámou hlavu a vymýšlejí nejrůznější obraty, slovní hříčky a spojení.

Příklady zdařilých českých sloganů

  • Alianz: Pojištění od A do Z
  • Ariel: Aby bílá bílou byla
  • Braník: Pivo v každém pivu
  • ČSOB: Pro bohatší život
  • ČP: Chráníme vaše sny
  • ČS: Jsme vám blíž
  • Dobrá voda: Příroda regeneruje
  • Fernet: I muži mají své dny
  • Fidorka: Když musíš, tak musíš
  • Hera: Pečení je radost, Hera je pečení
  • Jihlavanka: Poctivá káva
  • Kozel: Kdo umí, umí
  • Kofola: Když ji miluješ, není co řešit
  • Shell: Aby váš motor skvěle Shell
  • Lentilky: Barevný svět v hrsti
  • Májka: Zlaté dědictví
  • Orion: Vaše čokoládová hvězda
  • Müller: Tu chuť prostě mülluji.
  • Vanish: Skvrn a špíny se zbavíš
  • Vitana: Žijte s chutí
  • Vizir: Vy zíráte, my zíráme

Zdroj: Lionel Salem, Reklamní slogany

Pokud se jim podaří najít klíč, jak propojit všechna tři kritéria, mají vyhráno. Značce a zboží otevřou cestu k zákazníkovi. Natruc konkurenci.

Jedním z velmi zdařilých světových sloganů je třeba tento: "Today. Tomorrow, Toyota." (v překladu: Dnes. Zítra. Toyota) V angličtině má pouhá tři slova, všechna začínají na stejné písmeno a spojení Today - Tomorrow (Dnes - Zítra.) vyjadřuje dlouhou životnost. Přesto má i tento slogan mírnou vadu na kráse. "Každému nemusí být na první pohled jasné, že odkazuje na automobil a ne kupříkladu na pračku nebo televizor," míní profesor Salem.

Špičkové slogany nás ovlivňují

I čeští tvůrci umí vymyslet dobré slogany, zvlášť ti, kteří dokážou vnímat českou náturu. Jejich slovní hříčky a obraty se snaží vést naši ruku při výběru zboží a ovlivňovat naše rozhodování, jaké službě či značce dát přednost. A řada z nich má úspěch.

V obchodě tak vkládáme do košíku zlaté dědictví, přihazujeme balenou vodu, která renegeruje, volíme poctivou kávu, chlapi sobě přidají i pár pár lahví zlatého moku a zkusí třeba i pivo v každém pivu. Při praní prádla chceme, aby bílá bílou byla, zbavujeme se skvrn a špíny a po vyprání zíráme, jak prádlo silanizuje. Necháváme si chránit naše sny a pro bohatší život se pro jistotu jistíme od A do Z. Zkracujeme si cestu domů a na cesty balíme do báglu energii… Zkrátka špičkové slogany nás ovlivňují.

Protože já za to stojím

Některé slogany na nás působí dokonce již několik desítek let. Jako třeba tento: "Because I´m worth it." Do českých pamětí se zapsal v překladu: "Protože já za to stojím." Zní i vám povědomě? Podle průzkumů si tento slogan pamatuje v USA přes 70 procent ženské populace a je už 40 let spojen s kosmetickou firmou L’Oréal. Stal se tak silný, že ho lidé očekávají na konci každé reklamy L’Oréalu.

Může se hodit

Porovnejte si aktuální letákové akce hypermarketů na srovnávači Akčníceny.cz.

Poprvé byl veřejnosti představen v roce 1973 a dnes patří k legendám. Přišla s ním tehdy 23letá Ilona Spechtová, která pracovala jako textařka v agentuře McCann-Erickson v New Yorku. Původně ho vytvořila pro značku Preférénce, což je značka barvy na vlasy od L’Oréalu. Úryvek z původní reklamy v překladu zněl takto: "Používám nejdražší barvu na vlasy na světě Préférence od L’Oréalu. Není to proto, že se nestarám o peníze. Je to proto, že se starám o své vlasy…Nevadí mi utratit víc za L’Oréal. Protože já za to stojím."

V posledních letech doznal tento slogan jen kosmetické úpravy, namísto "Já" zavedla firma varianty "Vy", "My", "On", "Ona". A slogan žije dál.

Nespresso, co jiného?

Některé slogany proslavily výrobek či svou značku, protože dostaly tvář. Příkladem je úspěch značky Nespresso, která je součástí Nestlé Group. Příběh Nespressa začal jednoduchou myšlenkou – aby si každý uvařil perfektní šálek espresa jako zkušený barista. Umožnily to nové kávovary a kapsle s kávou. "Druhým rozhodujícím momentem byl výběr George Clooneyho pro řadu dnes slavných reklam na Nespresso," přibližuje profesor Lionel Salem.

V té úplně první reklamě vstoupí Clooney do obchodu Nespresso, aby si dal šálek kávy. Dvě mladé ženy sedící u vedlejšího stolu mají připomínky, jež zdánlivě vypadají, že patří jemu:

"Tmavý!" "Velmi intenzivní…", "Jedinečný", "Tajemný…", "Silný charakter…", "Velmi bohatý!", "Hluboký a smyslný…"

Cloney přijde blíže k nim: "Hovoříte o šálku kávy Nespreesso, je to tak? No jistě, že ano. Nespresso, co jiného?" (Nespresso, what else?)

Přistihli jste se někdy, že jste si při nákupu vybavili slogan?

Hlasování skončiloČtenáři hlasovali do 0:00 pátek 24. května 2013. Anketa je uzavřena.

Nejčtenější

Vyhodili ji ze dne na den z brigády, zůstala bez příjmu. Je to legální? stěžuje si

Na brigádách si v Česku přivydělávají tisíce lidí nejrůznějších věkových kategorií. Tento typ pracovního vztahu ale není zákonem chráněný tak jako klasický hlavní pracovní poměr. Pokud uzavřete se...

Zásadní kroky, abyste byli finančně za vodou. Musíte je stihnout od 20 do 50 let

Premium

Různá období života přinášejí i své výzvy. Zvláště důležité jsou ty, které se týkající řízení či správy našich osobních financí. Jaké hlavní finanční výzvy před námi stojí v prvých třech desetiletích...

Pronájem bez rizika: Kompletní průvodce pro majitele i jejich nájemníky

Ceny nemovitostí v Česku rostou, nájemní bydlení je tak v posledních letech významně na vzestupu. Pronajímat byt či dům, nebo naopak být v nemovitosti nájemcem však může přinášet řadu rizik pro obě...

Hypotéky dál pozvolna zlevňují. Má však smysl čekat na vysněné sazby?

Trh s hypotékami ve zlevňování dál čeká na silnější impuls. Podle Swiss Life Hypoindexu činila průměrná nabídková sazba v červnu 4,94 procenta. Klesla tedy jen o tři desetiny procentního proti konci...

Klienti bank denně čelí útokům na účty. Obranou je digitální gramotnost

Kybernetické útoky jsou na denním pořádku. Dávno už se ale útočníci nezaměřují jen na velké firmy. Naopak, v jejich hledáčku se stále častěji objevují i jednotlivci, tedy přesněji především jejich...

Víte, kdo je odborník a kdo profesionál? Rozdíl je výrazný

Rozdíl mezi odborníkem a profesionálem nespočívá v rozsahu jejich odborných znalostí a zkušeností. Spočívá v pravidlech, kterými se při své činnosti řídí. O jaké pravidla jde a jaký je podstatný...

16. června 2025

Poprvé do práce již ve 14 letech. Co musí brigádníci i jejich rodiče vědět

Premium

Letos mohou poprvé brigádničit i čtrnáctiletí školáci. Novela zákoníku práce jim během letních prázdnin umožňuje vykonávat jednoduché práce. Pro mladé jde o velkou novinku – a pro rodiče o důležitý...

15. června 2025

Cévní chirurgie pro mě byla láska na první pohled, říká lékař

Medicína pro něj byla jasná volba. Po dokončení lékařské fakulty však nenastoupil do některé z českých nemocnic, ale odešel pracovat do Německa. Nevidí na tom nic špatného. „Získané zkušenosti si...

14. června 2025

Škody na cizím majetku a zdraví stojí v cizině statisíce. Kdy to zaplatíte ze svého?

Rozbít v hotelu okno, umyvadlo či televizi, to vše se nedopatřením může stát. Stejně tak ale můžete zranit jiného turistu třeba při skoku do bazénu či jiném sportu. Všechny takové případy přitom mají...

13. června 2025

Vyhodili ji ze dne na den z brigády, zůstala bez příjmu. Je to legální? stěžuje si

Na brigádách si v Česku přivydělávají tisíce lidí nejrůznějších věkových kategorií. Tento typ pracovního vztahu ale není zákonem chráněný tak jako klasický hlavní pracovní poměr. Pokud uzavřete se...

13. června 2025

Cesta k většímu sebevědomí jde přes péči o sebe. Odborníci radí, jak na to

Cítit se sebevědoměji po celý den může být jednodušší, než se na první pohled zdá. Nejde přitom o štěstí nebo dokonalé okolnosti, ale o každodenní volby a drobné návyky, které mohou výrazně ovlivnit...

12. června 2025

Klienti bank denně čelí útokům na účty. Obranou je digitální gramotnost

Kybernetické útoky jsou na denním pořádku. Dávno už se ale útočníci nezaměřují jen na velké firmy. Naopak, v jejich hledáčku se stále častěji objevují i jednotlivci, tedy přesněji především jejich...

12. června 2025

Udělali jste v přiznání daní chybu? Čekání, že se na to nepřijde, vyjde draho

Řada lidí přiznává daň z příjmu rok co rok a má daňové přiznání pod kontrolou. Chybovat je ale lidské. I když máte daně v malíčku, může se stát, že po odevzdání růžového formuláře zjistíte, že jste...

11. června 2025

Hypotéky dál pozvolna zlevňují. Má však smysl čekat na vysněné sazby?

Trh s hypotékami ve zlevňování dál čeká na silnější impuls. Podle Swiss Life Hypoindexu činila průměrná nabídková sazba v červnu 4,94 procenta. Klesla tedy jen o tři desetiny procentního proti konci...

11. června 2025

Podílové fondy v květnu vydělaly a dařilo se akciím i dluhopisům. Rizika zůstávají

V květnu pokračoval návrat cen akcií k únorovým maximům a březnová, a zvláště dubnová, korekce jsou již takřka zapomenuty. Optimismus se udržel hlavně kvůli pravidelnému odkládání zavedení vysokých...

10. června 2025

Pronájem bez rizika: Kompletní průvodce pro majitele i jejich nájemníky

Ceny nemovitostí v Česku rostou, nájemní bydlení je tak v posledních letech významně na vzestupu. Pronajímat byt či dům, nebo naopak být v nemovitosti nájemcem však může přinášet řadu rizik pro obě...

10. června 2025

Zásadní kroky, abyste byli finančně za vodou. Musíte je stihnout od 20 do 50 let

Premium

Různá období života přinášejí i své výzvy. Zvláště důležité jsou ty, které se týkající řízení či správy našich osobních financí. Jaké hlavní finanční výzvy před námi stojí v prvých třech desetiletích...

9. června 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.