Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Kdo umí, umí. Slogany, které se vryly do paměti a proslavily značky

Většina z reklamních sloganů, které na nás denně vyskakují, odšumí bez povšimnutí do historie. Jiné však zazáří a pomohou vrýt značku či výrobek do paměti. Které to jsou?
I čeští tvůrci umí vymyslet dobré slogany, zvlášť ti, kteří dokážou vnímat českou náturu. Ilustrační snímek

I čeští tvůrci umí vymyslet dobré slogany, zvlášť ti, kteří dokážou vnímat českou náturu. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Úspěšné slogany jsou zapamatovatelné, takové, které si okamžitě vybavíme, když nám ona značka padne do oka. Takové, které vzbuzují důvěru a ovlivňují nás při rozhodování.

Ty nejzdařilejší se pokusil zmapovat profesor Lionel Salem, který hostuje na Harvardské Univerzitě. Ve své knize "Reklamní slogany a příběhy stojící za jejich vznikem" utřídil 25 nejšpičkovějších světových sloganů, stovky velmi zdařilých i některé propadáky. A přidal několik desítek českých sloganů, které jsou podle jeho názoru rovněž velmi dobré.

T.T.T – a přesto není dokonalý

Vymyslet skvělý slogan není podle Salema vůbec jednoduché. Slogan musí splnit několik kritérií. Má být krátký, silný a zároveň musí umět předat zákazníkům co nejvíce informací. A tato třetí podmínka bývá zpravidla nejtěžší. Světoví i čeští "kreativci" si tak často lámou hlavu a vymýšlejí nejrůznější obraty, slovní hříčky a spojení.

Příklady zdařilých českých sloganů

  • Alianz: Pojištění od A do Z
  • Ariel: Aby bílá bílou byla
  • Braník: Pivo v každém pivu
  • ČSOB: Pro bohatší život
  • ČP: Chráníme vaše sny
  • ČS: Jsme vám blíž
  • Dobrá voda: Příroda regeneruje
  • Fernet: I muži mají své dny
  • Fidorka: Když musíš, tak musíš
  • Hera: Pečení je radost, Hera je pečení
  • Jihlavanka: Poctivá káva
  • Kozel: Kdo umí, umí
  • Kofola: Když ji miluješ, není co řešit
  • Shell: Aby váš motor skvěle Shell
  • Lentilky: Barevný svět v hrsti
  • Májka: Zlaté dědictví
  • Orion: Vaše čokoládová hvězda
  • Müller: Tu chuť prostě mülluji.
  • Vanish: Skvrn a špíny se zbavíš
  • Vitana: Žijte s chutí
  • Vizir: Vy zíráte, my zíráme

Zdroj: Lionel Salem, Reklamní slogany

Pokud se jim podaří najít klíč, jak propojit všechna tři kritéria, mají vyhráno. Značce a zboží otevřou cestu k zákazníkovi. Natruc konkurenci.

Jedním z velmi zdařilých světových sloganů je třeba tento: "Today. Tomorrow, Toyota." (v překladu: Dnes. Zítra. Toyota) V angličtině má pouhá tři slova, všechna začínají na stejné písmeno a spojení Today - Tomorrow (Dnes - Zítra.) vyjadřuje dlouhou životnost. Přesto má i tento slogan mírnou vadu na kráse. "Každému nemusí být na první pohled jasné, že odkazuje na automobil a ne kupříkladu na pračku nebo televizor," míní profesor Salem.

Špičkové slogany nás ovlivňují

I čeští tvůrci umí vymyslet dobré slogany, zvlášť ti, kteří dokážou vnímat českou náturu. Jejich slovní hříčky a obraty se snaží vést naši ruku při výběru zboží a ovlivňovat naše rozhodování, jaké službě či značce dát přednost. A řada z nich má úspěch.

V obchodě tak vkládáme do košíku zlaté dědictví, přihazujeme balenou vodu, která renegeruje, volíme poctivou kávu, chlapi sobě přidají i pár pár lahví zlatého moku a zkusí třeba i pivo v každém pivu. Při praní prádla chceme, aby bílá bílou byla, zbavujeme se skvrn a špíny a po vyprání zíráme, jak prádlo silanizuje. Necháváme si chránit naše sny a pro bohatší život se pro jistotu jistíme od A do Z. Zkracujeme si cestu domů a na cesty balíme do báglu energii… Zkrátka špičkové slogany nás ovlivňují.

Protože já za to stojím

Některé slogany na nás působí dokonce již několik desítek let. Jako třeba tento: "Because I´m worth it." Do českých pamětí se zapsal v překladu: "Protože já za to stojím." Zní i vám povědomě? Podle průzkumů si tento slogan pamatuje v USA přes 70 procent ženské populace a je už 40 let spojen s kosmetickou firmou L’Oréal. Stal se tak silný, že ho lidé očekávají na konci každé reklamy L’Oréalu.

Může se hodit

Porovnejte si aktuální letákové akce hypermarketů na srovnávači Akčníceny.cz.

Poprvé byl veřejnosti představen v roce 1973 a dnes patří k legendám. Přišla s ním tehdy 23letá Ilona Spechtová, která pracovala jako textařka v agentuře McCann-Erickson v New Yorku. Původně ho vytvořila pro značku Preférénce, což je značka barvy na vlasy od L’Oréalu. Úryvek z původní reklamy v překladu zněl takto: "Používám nejdražší barvu na vlasy na světě Préférence od L’Oréalu. Není to proto, že se nestarám o peníze. Je to proto, že se starám o své vlasy…Nevadí mi utratit víc za L’Oréal. Protože já za to stojím."

V posledních letech doznal tento slogan jen kosmetické úpravy, namísto "Já" zavedla firma varianty "Vy", "My", "On", "Ona". A slogan žije dál.

Nespresso, co jiného?

Některé slogany proslavily výrobek či svou značku, protože dostaly tvář. Příkladem je úspěch značky Nespresso, která je součástí Nestlé Group. Příběh Nespressa začal jednoduchou myšlenkou – aby si každý uvařil perfektní šálek espresa jako zkušený barista. Umožnily to nové kávovary a kapsle s kávou. "Druhým rozhodujícím momentem byl výběr George Clooneyho pro řadu dnes slavných reklam na Nespresso," přibližuje profesor Lionel Salem.

V té úplně první reklamě vstoupí Clooney do obchodu Nespresso, aby si dal šálek kávy. Dvě mladé ženy sedící u vedlejšího stolu mají připomínky, jež zdánlivě vypadají, že patří jemu:

"Tmavý!" "Velmi intenzivní…", "Jedinečný", "Tajemný…", "Silný charakter…", "Velmi bohatý!", "Hluboký a smyslný…"

Cloney přijde blíže k nim: "Hovoříte o šálku kávy Nespreesso, je to tak? No jistě, že ano. Nespresso, co jiného?" (Nespresso, what else?)

Přistihli jste se někdy, že jste si při nákupu vybavili slogan?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pátek 24. května 2013. Anketa je uzavřena.

Ne
Ne 13803
Ano
Ano 4300
Autor:

Školní rok 2024-25

Ve všech základních, středních a základních uměleckých školách i konzervatořích začíná školní rok v pondělí 2. září 2024. První volno budou mít školáci o podzimních prázdninách na konci října.
  • Nejčtenější

Rodiče darovali dům sestře. Měla nás vyplatit, nemá se k tomu. Na co máme nárok

Premium

Rodiče přenechali nemovitost vašemu sourozenci a s vámi se nikdo nevyrovnal. Připadá vám to sice nesprávné, ale nevíte, zda právo stojí na vaší straně. Mohou rodiče převést nemovitost jen na jedno ze...

30. srpna 2024

Bratři zkoušeli i jiné profese, postupně ale převzali otcovu firmu

Jsou to tři roky, co svět bojoval s pandemií covidu. Dodnes jsou přitom v příbězích českých firem patrné její následky – a to spíše negativní, řada z nich toto těžké období neustála. Najdou se však i...

31. srpna 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kolik přistane na výplatní pásce absolventům v prvním zaměstnání

Nástup do prvního zaměstnání je velký životní zlom pro většinu absolventů středních a vysokých škol. Někteří se rozhodli začít vydělávat již během prázdnin, mnozí ale nastupují do práce v září. Každý...

29. srpna 2024

KOMENTÁŘ: Poplatek za předčasné splacení hypoték není výhra pro nikoho

Nově mohou banky při splacení hypotečního úvěru mimo data změny fixace požadovat poplatek. Klienti se ale bát nemusí. Žádnou zásadní změnu totiž novela nepřinese. „Naopak se může stát, že díky...

28. srpna 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Práce přesčas je někdy nutná. Zaměstnavatel ji ale nemůže vyžadovat jen tak

Nejspíš každý někdy zažil, že musel v práci zůstat déle. Zaměstnavatel se na tom může se zaměstnancem dohodnout, nebo mu přesčas může i nařídit. Má to ovšem svá pravidla. Jak to chodí v praxi? A co...

29. srpna 2024

Spotřebiče pod kontrolou. Jak dobře znáte svá nákupní a reklamační práva?

Sebelepší a sebemodernější spotřebič se může porouchat. Víte, kdy a jak jej můžete reklamovat? Vyznáte se v nových energetických štítcích a tušíte, co znamení termín opravitelnost? Otestujte si své...

1. září 2024

Bratři zkoušeli i jiné profese, postupně ale převzali otcovu firmu

Jsou to tři roky, co svět bojoval s pandemií covidu. Dodnes jsou přitom v příbězích českých firem patrné její následky – a to spíše negativní, řada z nich toto těžké období neustála. Najdou se však i...

31. srpna 2024

Program Erasmus+ umožňuje i pracovní stáže. Jak si vyzkoušet práci v zahraničí?

Když se řekne Erasmus, napadne asi každého jako první několikaměsíční studium v zahraničí. Jenže to není jediná možnost. V rámci programu Erasmus+ lze totiž vyjet také na praktické a absolventské...

30. srpna 2024

Rodiče darovali dům sestře. Měla nás vyplatit, nemá se k tomu. Na co máme nárok

Premium

Rodiče přenechali nemovitost vašemu sourozenci a s vámi se nikdo nevyrovnal. Připadá vám to sice nesprávné, ale nevíte, zda právo stojí na vaší straně. Mohou rodiče převést nemovitost jen na jedno ze...

30. srpna 2024

Domácí násilí a útěk se sedmi dětmi. Nečekaná zpověď ekonomky Šichtařové

Premium Zákazy, výhrůžky, křik, záchvaty vzteku, rozbíjení nádobí, nože v ruce… Neustálý strach z něčeho děsivého, co může...

Hell’s Kitchen ukázala, jak se pracuje s Kašpárkem. Vyhodil z kuchyně oba týmy

Šestnáct soutěžících se v úvodním dílu soutěžního pořadu nejprve představilo pokrmem, který by je měl charakterizovat a...

Syn filmové hvězdy dostal v Thajsku doživotí za rozčtvrcení svého přítele

Daniel Sancho Bronchalo (30) je synem hvězdného španělské herce Rodolfa Sancha Aguirreho (49) a ve své zemi taky známý...

Osočovali mě ze šikany manžela. Proto jsem promluvila, říká Šichtařová

Rozstřel Tři roky po odchodu od manžela se známá ekonomka Markéta Šichtařová rozhodla v magazínu Ona DNES promluvit o...

KOMENTÁŘ: Zemřel herec. Co důležitějšího ještě chceme vědět a proč?

Premium Zemřel. Tečka, stopka, konečná, definitivum, prostě dost. Není co dodat, jasnější a výmluvnější slovo než „zemřel“ snad...