Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Češi obracejí každou korunu. Recese mění nákupní zvyklosti domácností

Kvůli pokračující recesi přehodnocují Češi vztah k penězům. Domácnosti nakupují uvážlivěji a pokud možno ve slevách. V chudých oblastech omezují rodiny dokonce nákupy základních věcí do domácnosti, jakými jsou například prací prášky. Šetří i na cukrovinkách pro děti.
Letáky s akčními slevami a cenové srovnávače jsou nyní velmi vyhledávaným zdrojem informací, kde se dá koupit zboží co nejlevněji. Ilustrační snímek

Letáky s akčními slevami a cenové srovnávače jsou nyní velmi vyhledávaným zdrojem informací, kde se dá koupit zboží co nejlevněji. Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Zbytečně neutrácet a šetřit každou korunu. Takové je aktuální spotřebitelské zaklínadlo, kterým se začíná řídit stále více českých domácností. A to nejen v regionech s nejnižšími příjmy a vysokou nezaměstnaností, ale prakticky napříč celou republikou. Potvrzuje to aktuální studie společnosti Incoma GfK, která monitoruje nákupní chování Čechů.

Může se hodit

Porovnejte si aktuální letákové akce hypermarketů na srovnávači Akčníceny.cz.

Používat auto i pro větší nákupy je pro některé rodiny již luxus, stále rostoucí trend začíná mít nakupování "pěšky". V nákupních košících Čechů ubývají také dražší položky a letáky s akčními slevami a cenové srovnávače jsou nyní velmi vyhledávaným zdrojem informací, kde se dá koupit zboží co nejlevněji.

"Meziročně jsme zaznamenali více než 20procentní nárůst zájmu o letákové akce. Prodejci běžně zlevňují o desítky procent. V téměř každém letáku je nějaké zboží zlevněné o 50 a více procent. Informovaný zákazník tak má šanci ušetřit každý týden zajímavé peníze," říká Ondřej Hloupý, manažer cenového srovnávače Akčníceny.cz. Jak dodává, nejvyšší slevy, často až 80 procent, jsou u nábytku a doplňků do bytu. Vysoké slevy jsou nyní také na zimní sportovní oblečení, lyže a další sezonní zboží.

Nákupy čerstvých potravin jsou uvážlivější

Kvůli recesi mění Češi i zvyklosti v nakupování potravin. Dokládá to aktuální analýza spotřebitelského chování zákazníků registrovaných v Clubcard Tesco.

"U čerstvých potravin pozorujeme uvážlivější nákupy. Lidé nakupují menší množství a vyčkávají na akční nabídky. Nejvýrazněji zákazník reaguje na akční slevu u mléka, másla a mouky, kde rozhoduje i umístění zboží a marketingová podpora. U mléčných výrobků došlo k poklesu hlavně u jogurtových nápojů a dražších sýrů," přibližuje výsledky sondy Jan William Dvořák, mluvčí obchodního řetězce Tesco.

Lidé zkrátka více počítají a nakupují mnohem uvážlivěji, aby potraviny stihli zkonzumovat a pokud možno nic nevyhazovali. S rozvahou a menší množství nakupují Češi také pečivo a masné výrobky.

Jaká je úroveň kupní síla obyvatel v jednotlivých krajích

"Poptávka zákazníků se přesouvá od volného chleba k balenému. Menší zájem je o sladké balené i nebalené pečivo. U masných výrobků je větší poptávka po šunkách, šunkových salámech a drůbežích párcích na úkor tvrdých salámů, paštik a klobás," popisuje Dvořák další změny v nákupním chování zákazníků. Jak dodává, cena rozhoduje i při nákupu masa. "Došlo hlavně k poklesu nákupu hovězího, u kterého šly ceny během roku nahoru."

Lidé šetří i na pracích prášcích a aviváži

V chudých regionech s vysokou nezaměstnaností začínají lidé šetřit dokonce i na základních věcech do domácnosti. "Zákazníci omezili nákup například pracích prášků a aviváže. Tento pokles se týká především oblastí střední a severní Moravy, východních a severních Čech, kde lidé nakupují i méně cukrovinek," popisuje Dvořák změny v regionech.

I za oblečení utrácejí lidé stále méně a čekají na akční nabídky a sezonní slevy, aby zbytečně neutráceli. Velmi uvážlivé jsou také nákupy spotřebního zboží, jako jsou pračky, lednice či televizory. "Výrazně více času tráví zákazníci hledáním té nejvýhodnější nabídky napříč celým trhem. V tomto boji vyhrává ten, kdo přidává přidanou hodnotu nad rámec běžné slevy, například delší záruční lhůtu či pojištění spotřebiče," poznamenává Dvořák.

Kupní síla stagnuje, regionální rozdíly se nezvýšily

Kupní síla obyvatel začíná stagnovat napříč republikou. Rozdíly mezi bohatými a chudými oblastmi a obcemi se již neprohlubují tak, jak tomu bylo v předchozích letech. Potvrzuje to studie společnosti Incoma GfK, která pravidelně sleduje, jak se musejí ohlížet na svůj rodinný rozpočet obyvatelé jednotlivých regionů a obcí.

I přes vysoké životní náklady se mají stále nejlépe obyvatelé Prahy a okolí, kde je úroveň kupní síly v přepočtu na obyvatele nejvyšší. V porovnání s průměrem celé České republiky disponují Pražané s příjmy o 31 procent vyššími. Naproti tomu například obyvatelé Moravskoslezského, Zlínského a zejména Ústeckého kraje musejí vystačit s daleko úspornějšími osobními a rodinnými rozpočty, které jsou v porovnání s Prahou až o 40 procent nižší.

Úroveň kupní síly v Česku je přitom výrazně pod celoevropským průměrem. "V porovnání s průměrným Evropanem disponuje průměrný Čech s příjmy, které jsou nižší o více než 42 procent," uzavírá Šimon Dvorský ze společnosti Incoma GfK.

Nakupujete uvážlivěji než dříve?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 čtvrtek 28. března 2013. Anketa je uzavřena.

Určitě ano
Určitě ano 11441
Zatím ne
Zatím ne 1266
Autor:
  • Nejčtenější

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Spoření v eurech se v bankách vylepšilo. Víme, kdo má nejvyšší úrok

24. dubna 2024

Premium Mít doma v šuplíku eura nedává velký smysl. Zvlášť když jde o větší částku. A nedává ani smysl...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Fenomén Koh-i-noor. Žlutá tužka z Budějovic píše svůj příběh už 135 let

20. dubna 2024

Nebýt Elisabeth Hardtmuthové, která už nechtěla prát manželovy košile ušmudlané od uhlu, Koh-i-noor...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vzdělání nestačí. O profesní kariéře často rozhodují měkké dovednosti

22. dubna 2024

Pracovní trh se dynamicky vyvíjí a neustále přináší nové výzvy. Zaměstnavatelé v dnešní době...

Chtěla ušetřit na elektřině. Za změnu dodavatele měla platit přes 30 tisíc

26. dubna 2024

Ceny energií se u jednotlivých obchodníků liší, mezi nejlevnějšími a nejdražšími produkty mohou být...

Cestovní kanceláře posilují. Proč dává zájezdům přednost stále více lidí?

26. dubna 2024

Premium Cestování do zahraničí loni poprvé překonalo úroveň před pandemií covidu, čísla se tak dostala na...

Češi stále proudí do IT rekvalifikací. Chtějí do stabilního oboru s vysokými platy

25. dubna 2024

Podle dat ČSÚ za 4. čtvrtletí 2023 byla v IT pracovních pozicích jedna z nejvyšších průměrných...

SVJ si bude brát úvěr na opravu balkonů. Musím platit, i když ho nemám?

25. dubna 2024

Výhodou bytu ve vlastnictví je, že ho můžete kdykoli prodat, pronajmout či rekonstruovat, aniž...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...