Řada ruských miliardářů se úspěšně přizpůsobuje uvaleným sankcím ze Západu. Ačkoliv se pro mnoho z nich okruh výjezdních destinací citelně snížil, kontakt se zahraničním úplně neztratili. Až padesát soukromých tryskáčů se od loňského února totiž opět vrátilo zpět do své domoviny. Informovala o tom agentura Reuters.
Aktuální data ukazují, že na ruském území se momentálně nachází celkem 145 soukromých letadel. Ještě v březnu minulého roku jich ale bylo jen 97. I přes výrazný nárůst však víc než 400 dalších tryskáčů ruských miliardářů zůstává uvězněno v zahraničí a řadu dalších od rozpoutání války na Ukrajině jejich majitelé prodali.
Francie zadržela vlivného ruského oligarchu, obcházel sankce a pral peníze |
Ruští oligarchové teď kvůli sankcím nemohou vycestovat do zemí Evropské unie i několika dalších spřátelených ekonomik, kam dříve pravidelně létali za obchodem i zábavou. Ještě před válkou na Ukrajině bylo v EU registrováno několik desítek soukromých tryskáčů ruských miliardářů; stačilo ale jen pár měsíců a ruští oligarchové se se svými tryskáči vrátili zpět do rodné vlasti.
Vzdušnému prostoru EU se vyhýbají
Většinou se tryskáče oligarchů stahovaly ze států bývalého Sovětského svazu, Turecka či ze Spojených arabských emirátů. Údaje serveru Flightradar24 ukazují, že při cestě do Ruska zpět se striktně vyhýbaly evropskému vzdušnému prostoru a držely se zemí, které vůči Rusku zachovávají přízeň.
Tryskáče oligarchů díky létání pod ruskou vlajkou mohou v praxi snadněji mířit do zemí, které na ruské miliardáře dosud neuvalily žádné sankce. Řadí se mezi ně třeba i Dubaj nebo oblíbené přímořské destinace v Turecku.
Ruské sankce nefungují, přiznali europoslanci. Trhá je Srbsko, Čína či Indie |
Řadí se mezi ně i letadlo Vladimira Jevtušenkova, které ještě loni neslo logo telekomunikačně-dřevařského konglomerátu AFK Sistema. Jevtušenkov se sice formálně kontroly nad vedením tohoto podniku vzdal, hlavním akcionářem ale zůstává i nadále.
Jevtušenkov ale není sám, kdo se rozhodl svůj tryskáč vrátit zpět pod rodnou ruskou vlajku. Řadí se mezi ně třeba také Dmitrij Mazepin, který dříve stál v čele ruského výrobce hnojiv Uralkali.eh Jeho letoun Bombardier Challenger 650 se zpět do Ruska vrátil pod záštitou VEB.RF, státní rozvojové banky, kterou vede Igor Šuvalov, bývalý vysoce postavený ruský politik.
Na nikl, hliník či měď jsou sankce krátké. Z Evropy stále tečou do Ruska miliardy |
V červnu loňského roku zařadila Jevtušenka na sankční seznam mimo jiné i Česká republika. V praxi to znamená, že také pro něj platí zákaz vstupu do Česka, znemožnění jakýchkoli finančních operací skrze české subjekty nebo zmrazení případného majetku v zemi.