Čtvrtek 11. srpna 2022, svátek má Zuzana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 11. srpna 2022 Zuzana

Pád Wall Streetu vyhnal z garáží rozbité vraky, lidé častěji umírali na silnicích

Extra   10:09
Přestože krize utlumila automobilovou výrobu a připravila tak řadu řidičů o potěšení prohánět se novými modely po silnicích, na amerických ulicích umíralo více lidí než dříve. Jak je to možné? Jednoduše. Na ulice se dostávaly stále starší vozy a lidé ani firmy neměly peníze na jejich opravy.

Milan Vodička: Den, kdy došly prachy - Luxusní automobil za 100 dolarů. | foto: z knihy Milana Vodičky: Den, kdy došly prachy

Zatímco v roce 1929 vyrobily automobilky pět a půl miliónu vozů, o tři roky později jen jeden a půl miliónu. Důsledky na sebe nenechaly dlouho čekat. Zatímco v roce 1932 zahynulo na amerických silnicích 27 979 lidí. V roce 1934 jich bylo 34 240, o dva roky později už 36 126 a v roce 1937 dokonce osmatřicet tisíc.

SERIÁL O KRIZI 30. LET

přehled jednotlivých dílů

22. října - Krach na Wall Street

26. října - Muži a ženy během krize

29. října - Co se dělo na silnicích

2. listopadu - Sex a antikoncepce

5. listopadu - Krize v Československu

Ten skok má logické vysvětlení. Američané kvůli krizi nepřestali jezdit autem, jejich vozy byly jen stále starší a horší. Navíc na silnice vyrazili řidiči, kteří se svými rozhrkanými auty dosud jezdili jen ze své farmy do blízkého městečka. Teď však o farmy přišli, tak naložili celou rodinu a vyrazili hledat obživu na opačný konec Ameriky. Neměli na jídlo, tím spíš na automechanika. Že nefungují brzdy? Tak budu muset jet pomaleji. Světla nesvítí? Stejně jezdím jen přes den.

Milan Vodička: Den, kdy došly prachy

Také přepravní firmy ořezávaly náklady na minimum, takže i pro ně byly výdaje na technický servis tou poslední investicí. Nikdo se nestaral, jestli unavení šoféři neusnou za volantem. Až v roce 1938 bylo uzákoněno, že řidič kamionu může jezdit maximálně šedesát hodin týdně, nejvíc deset hodin denně a poté musí mít osmihodinovou pauzu.

Větší počet mrtvých měly na svědomí také "černé" kamiony, které jezdily za nižší ceny bez potřebné licence. Jezdily přetížené a za tmy, protože tak byla větší šance, že se vyhnou policejní kontrole. Řítily se nocí jako temní fantómové, občas dokonce bez světel.

Krize přinesla karavany

Nebyla to jediná novinka na silnicích. V roce 1929 napadlo bakteriologa Arthura Shermana, že by mohl za auto připojit malý domek. A tak se zrodil obytný přívěs. Některé přívěsy vypadaly jako autobus, jiné připomínaly zahradní boudy na kolech. Bachraté, široké a špatně ovladatelné, protože často neměly brzdy, se staly v zatáčkách postrachem protijedoucích řidičů.

Milan Vodička: Den, kdy došly prachy

O technický stav aut se nikdo příliš nestaral. Stát Maryland sice už v roce 1932 zavedl povinné technické kontroly, ale byl výjimkou. Objevily se však hlasy, že do toho, s čím Američané jezdí, nikomu nic není, protože tohle je přece svobodná země a každý je zodpovědný sám za sebe.

S tím souvisí i další věc, která zřejmě nepřímo vedla k tomu, že se ze silnic stala ruská ruleta. Když muže trápilo, jak nakrmit hladovou rodinu vzadu v autě, byla směšná představa, že by je měla zajímat rozbitá zadní světla. Vedlo to až k fatalismu: jestliže spousta Američanů žila ze dne na den v atmosféře beznaděje, riziko na silnici bylo nepodstatné. Kručení v břiše bylo naléhavější než abstraktní možnost havárie.

Ale to neznamená, že automobily na amerických silnicích jen zastarávaly. Detroitské automobilky se přetahovaly o zákazníky tím, že přicházely s novými modely, které měly "aerodynamický" tvar, silnější motory, hydraulické brzdy, lepší topení i ventilaci. Koncem třicátých let začalo na silnicích automobilů dokonce přibývat. Milióny lidí vyrážely o víkendu na vyjížďky jako před krizí. A provoz houstl.

Milan Vodička: Den, kdy došly prachy

Velká města měla problémy tento provoz zvládnout a od Američanů si na to ročně vybírala  dvě miliardy dolarů. Montovaly se nové semafory, zacvičovali se dopravní strážníci, někde bylo třeba upravovat pracovní dobu pro jednotlivé části velkých firem, aby nedocházelo k dopravním zácpám. Stavěly se podzemní garáže i dálnice, které financovala vláda, aby dala lidem práci. Ti si vydělávali – a kupovali další auta.

Autům často vládli alkoholici

Mělo to háček. Už od počátku třicátých let se ukazovalo, že nehody mají ještě jednu příčinu. Nezpůsobilé řidiče. Když detroitští lékaři prozkoumali sto lidí, kteří zavinili dopravní nehody, došli k šokujícím číslům: jeden z nich byl blázen, dvanáct jich bylo slabomyslných, dvaačtyřicet jich mělo nižší inteligenci a téměř polovina měla problémy s alkoholem.

A tak vlastně není divu, že nejtištěnějším článkem té doby se stal článek A náhlá smrt od Johna Furnase, zmrazující popis toho, jak to chodí na silnicích. Otiskl ho časopis Reader’s Digest v roce 1935 a poté ho pravidelně vydával jako samostatné brožurky, takže článek dosáhl celkového nákladu více než čtyř miliónů.

Milan Vodička: Den, kdy došly prachy

"Je to jako padat do Niagary v kovovém sudu plném hřebíků," popsal Furnas vyhlídky automobilisty na americké silnici a dodal, že ze všech lidí na silnici je největším oblíbencem smrti řidič, protože drží volant.

Otázka je, zda si Američané z těchto příběhů neco vzali. Jediné, co víme dobře, je, že spoustu těch smrtí, které Furnas popsal, by vyřešil bezpečnostní pás. S kampaní, aby byl montován do aut, přišli dva lékaři – Claire Straith a C. J. Strickland – už v roce 1930. Lidé však neměli nejmenší zájem.


KNIŽNÍ TIP

Kniha redaktora MF DNES Milana Vodičky vypráví neotřele a napínavě o tom, jak žili lidé poté, co v roce 1929 zkrachoval Wall Street.

Muži například ztratili chuť na sex; ženy vařily saláty z pampelišek, potají si kupovaly antikoncepci a přejímaly mužské role; po ulicích se proháněly staré vraky; zkrachovalí bankéři dožívali v chudobincích pro bohaté a kdo neměl co jíst, poslouchal alespoň s napětím přímé přenosy z turnajů bridže či si mohl zchladit žáhu tím, že ve hře Monopoly zavřel do vězení "lotry", kvůli kterým vypukla krize - bankéře a průmyslníky.


V článku jsou využity pasáže z knihy. Další části seriálu o dopadech krize bude iDNES.cz zveřejňovat v následujících dnech.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Čím víc odebere Čína ruského plynu, tím lépe pro Evropu, tvrdí analytici

Navýšený export ruského zemního plynu na území Číny může mít pro evropské země pozitivní dopady. Díky tomu se totiž...

Pivo za 70, menší porce jídla. Budeme muset, říká šéf restauratérů

S růstem cen potravin a energií přichází zdražování v restauracích. Hospody kvůli krizi od základu mění obchodní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ropa už proudí, ale jen na Slovensko a do Maďarska. Česko problém dál řeší

Dodávky ropy jižní větví ropovodu Družba do České republiky obnoveny nebudou, oznámil ve středu slovenský přepravce...

Plyn pro Nord Stream spalují Rusové u hranic. Oheň je vidět z Finska

Rusko, které omezilo dodávky zemního plynu do Evropské unie, už několik týdnů spaluje plyn v kompresorové stanici...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loď s kukuřicí, která jako první opustila Ukrajinu, trčí ve Středomoří

Nákladní loď Razoni, která jako první vyplula po ukončení blokády z Ukrajiny s nákladem kukuřice, bloudí Středozemním...

Tenkrát před 40 lety. Veteráni z Pitavalu Krampol, Zedníček a Frej vzpomínají

Premium Jak je to dávno, co se prvně Pavel Zedníček, Jiří Krampol a Ladislav Frej sešli na natáčení seriálu Malý pitaval z...

Žena má mít dítě, když je zamilovaná, říká psychogynekoložka Máslová

Premium Ženy dělají velkou chybu, když mateřství příliš plánují, tvrdí psychogynekoložka a internistka Helena Máslová. „Vhodná...

Nebezpečný pro Česko. Proč stát nechce uzbeckého zápasníka Muradova?

Premium Mnoho let hrdě nastupoval do klece i s českou vlajkou na zádech. V malém evropském státě prorazil do velkého světa...

  • Další z rubriky

Německo pomůže 48 milionům lidí snížením daní, odhalil plány ministr financí

Němci by v nadcházejícím roce mohli na daních ušetřit asi 10 miliard eur (244,3 miliardy Kč), z čehož by těžilo na 48...

Slovnaft zaplatil poplatky za ropovod Družba, ropa už opět teče

Slovenská rafinerie Slovnaft zaplatila tranzitní poplatky za přepravu ropy jižní větví ropovodu Družba. Udělala to po...

Británie se chystá na nejhorší. V krizi bude vypínat plyn firmám i lidem

Pokud by v lednu přišly mrazy a zároveň by v Británii panoval nedostatek elektrické energie, země by mohla přistoupit k...

Zuckerberg vykořisťuje lidi, napsal jeho vlastní chatovací robot

Chatovací robot společnosti Meta Platforms o zakladateli podniku Marku Zuckerbergovi uvedl, že vykořisťuje lidi....

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Češka vyhrála soutěž krásy v Africe. Všichni si na mě chtěli sáhnout, říká

Sarah Horáková (18) odletěla do Afriky reprezentovat Česko na světovou soutěž krásy. Když první vicemiss České...

Budu znovu chodit a tančit, věří Vendulka z Básníků a vybírá peníze na léčbu

Herečka Eva Jeníčková (58), která se proslavila coby Vendulka utěšitelka ze série o Básnících, řeší zdravotní problémy....

Díky Stiflerově mámě jsem měla sex s nejmíň 200 lidmi, vzpomíná herečka

Americká herečka Jennifer Coolidge (60) ve filmech Prci, prci, prcičky hrála Stiflerovu mámu Jeanine, která měla...

Pivo za 70, menší porce jídla. Budeme muset, říká šéf restauratérů

S růstem cen potravin a energií přichází zdražování v restauracích. Hospody kvůli krizi od základu mění obchodní...

Ropa už proudí, ale jen na Slovensko a do Maďarska. Česko problém dál řeší

Dodávky ropy jižní větví ropovodu Družba do České republiky obnoveny nebudou, oznámil ve středu slovenský přepravce...