Northvolt je dlouholetým významným evropským výrobcem baterií pro elektrická vozidla. Firemní vývojáři nyní přišli s novinkou, která by do budoucna mohla odbourat závislost na dovážených surovinách i hotových baterií z Číny a dalších asijských států. Informoval o tom britský deník The Guardian.
„Sodíko-iontová technologie není žádnou přelomovou novinkou. I tak se ale domníváme, že naše baterie přináší zásadní průlom. Jde o první podobný výrobek, který se obejde bez niklu, kobaltu, grafitu nebo lithia. Do budoucna může odbourat současnou evropskou závislost na některých částech světě, a to včetně Číny,“ uvedl viceprezident společnosti Norhvolt pro strategii a udržitelnost Patrik Andreasson.
ANALÝZA: Převratné baterie změní svět elektroaut, jen je nikdo nevyrobil![]() |
Ten zároveň uvedl, že energetická hustota nového akumulátoru je zatím nižší než u většiny lithiových konkurentů. Slíbil ale, že firma bude do budoucna pracovat na jejím zvýšení, a to při snaze udržovat celkové výrobní náklady na podobné úrovni jako nyní. Andreasson ale zároveň dodává, že bezpečnost sodíko-iontových baterií je vyšší než v případě lithiových konkurentů.
První prototyp sodíko-iontové baterie technici vyvinuli v laboratořích švédského města Västeras a už za pár týdnů zamíří na trh.
Bateriová úložiště jsou nezbytná na cestě k dekarbonizované energetice, neboť umožňují ukládat vytvořenou energii z větrných a solárních zdrojů. V dobách velkého napětí mezi Čínou, Evropskou unií a Spojenými státy se výrobci snaží o diverzifikaci dodavatelských řetězců i o využívání alternativních technologií a právě sodíko-iontová baterie v tom může hrát podle britského listu významnou roli.