Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Čím víc problémů, tím víc zisků. Námořní dopravci oslavují rekordní rok

  20:30
Lodní nákladní doprava platila dlouhou dobu za těžkopádný, ne příliš výdělečný byznys. To se nyní, v době pandemie, změnilo. Ačkoli se kvůli napjatým dodavatelským řetězcům včasnost zásilek a spolehlivost oceánských dopravců snížila na minimum, jejich výdělky naopak rekordně rostou. Odhaduje se, že souhrnný zisk odvětví činil loni 150 miliard dolarů (3,2 bilionů korun), což je devětkrát tolik než v roce předchozím.

Místo vykládky lodních kontejnerů v přístavu v Los Angeles (7. dubna 2021) | foto: Reuters

Vzorovým příkladem oceánského úspěchu je druhý největší lodní dopravce na světě, dánská společnost Maersk. Za čtvrté čtvrtletí roku 2021 firma hlásí tržby ve výši 18,5 miliard dolarů (397 miliard korun) a zisk před úroky a zdaněním ve výši 6,8 miliard dolarů (146 miliard korun).

Ve čtvrtém čtvrtletí předešlého roku přitom tržby činily zhruba 11 miliard dolarů (236 miliard korun) a zisky před úroky a zdaněním 1,6 miliard dolarů (34 miliard korun).

Podrobné výsledky za celý loňský rok společnost zveřejní teprve v polovině února, už nyní se nicméně odhaduje, že její celkový profit za rok 2021 činí 17 miliard dolarů (365 miliard korun), za což by si třeba Česká republika mohla s trochou štěstí pořídit pátý jaderný blok v Dukovanech.

Nutno též poznamenat, že Maersk v prosinci oznámil, že díky nadstandardním výsledkům dá každému ze svých 80 tisíc zaměstnanců bonus 1 000 dolarů (21,5 tisíc korun).

Globální logistice opět hrozí nesnáze kvůli omikronu v čínských přístavech

„V silném výsledku za čtvrté čtvrtletí se odráží pokračování výjimečné situace na trhu, která byla způsobena globálním narušením dodavatelských řetězců, což vedlo k dalšímu zvýšení sazeb za kontejnerovou přepravu,“ komentuje Maersk finanční výsledky v nedávném prohlášení.

Ukazuje to na jednu zajímavou souvislost. Tíživá situace na zaoceánských trasách, ucpání přístavů kvůli pandemii, chybějící řidiči v kamionové dopravě, nedostatek kontejnerů, loď Ever Given zapříčená v Suezském průlivu... Důsledkem všech těchto problémů jsou rekordní zisky námořních dopravců.

Jak kontejnery živí inflaci

Výrobci, respektive odesílatelé zboží v současné době strádají. Doléhá na ně nespolehlivost zaoceánských přepravců, která podle analýzy agentury Sea-Intelligence klesla v roce 2021 na necelých deset procent z 80 procent v roce 2019.

Tvrdou ránou pro společnosti, které poptávají místo pro své zboží na obřích lodích, je rovněž cena kontejnerů. Podle Globálního indexu námořní dopravy stál jeden kontejner na začátku loňského ledna 3 452 dolarů (74 tisíc korun), vrcholu index dosáhl v půlce září, kdy překročil hranici 11 tisíc dolarů (234 tisíc korun) za kontejner. Teď stojí 9,5 tisíc dolarů (204 tisíc korun).

Globální kontejnerový Index FBX. | foto: Freightos

Očekává se, že ceny budou takto navýšené i po celý rok 2022, což nepříjemně dopadá hlavně na malé a střední dovozce z rozvojových zemí. Ekonomové navíc varují, že trvale vysoké ceny dopravy podněcují globální inflaci, píše agentura Bloomberg. Analytik z Kansas City Fed Nicholas Sly dříve vypočítal, že patnáctiprocentní nárůst přepravních nákladů vede k nárůstu jádrové inflace o 0,10 procentního bodu.

Čas na přísnější regulaci

S tím, jak výrobci bojují s vysokými přepravními cenami a lodní dopravci zároveň hlásí rekordní zisky, dostává se celá situace do zorného pole zákonodárců jak v USA tak v Evropě. Podle nich celý problém spočívá v omezené hospodářské soutěži námořního trhu.

Vozíte uhlí? Přijdete o byznys. Investoři chtějí „čisté“ lodní dopravce

Uvádí se, že deset kontejnerových linek společností Maersk, MSC, francouzské CMA CGM SA a čínské Cosco Shipping Holdings, ovládá téměř 85 procent globální námořní kapacity pro přepravu zboží.

Navíc kontejneroví dopravci sice oficiálně působí jako konkurenti, ale mají mezi sebou uzavřené dohody o sdílení plavidel, na základě nich začaly po roce 2013 vytvářet takzvané aliance. Ty fungují podobně jako spolupráce leteckých společností, která zajišťuje, že si turista může zarezervovat několik na sebe navazujících letů od vícero aerolinek.

Agentura OSN, která monitoruje námořní obchod, v roce 2018 označila zmíněné aliance za „strukturu trhu, která více reprezentuje volný oligopol.“ Problémem rovněž je, že jak na amerických, tak na evropských vlnách se na námořní dopravce prakticky nevztahují antimonopolní zákony. To by se ale do budoucna mělo změnit.

Kvůli omikronu v USA chybí v obchodech jídlo. Nemá ho kdo rovnat ani rozvážet

Evropská komise nedávno uvedla, že „pozorně sleduje průmysl kontejnerové dopravy a je si vědoma toho, že dochází k velkému nárůstu cen.“ Přezkoumání antimonopolní „imunity“ lodních společností je nicméně naplánováno až na rok 2024.

Britská mezinárodní asociace nákladní dopravy zase 5. ledna vyzvala vládu Spojeného království, aby prošetřila „zkreslené tržní podmínky“ na globálním trhu kontejnerové dopravy. V podobném duchu naléhá již řadu let americké ministerstvo spravedlnosti na tamní Kongres.

Zástupci odvětví nicméně dotčené aliance a celé fungování lodní dopravy obhajují. Například podle Johna Butlera, výkonného ředitele Světové námořní rady, tedy skupiny zastupující kontejnerové společnosti, celý systém díky aliancím funguje efektivněji. Dopravci zároveň trvají na tom, že kontejnerová drahota je jen anomálií, která brzy pomine.

Roušky a rotopedy

Když přišla pandemie, očekávalo se, že lodní průmysl to tvrdě postihne. Celý svět se zastavil a některé přístavy ani nechtěly pouštět námořníky na pevninu, jak se obávaly koronaviru. Jenže po počátečním útlumu následoval boom. Lidé zavření doma bez možnosti vyjít si na oběd, uspořádat večírek, utratit peníze za kulturu nebo je naházet do hracích automatů začali pronikat do tajů internetového nakupování a najednou bylo potřeba vozit z Asie elektroniku na vybavení home officů anebo třeba rotopedy.

  • Nejčtenější

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

22. dubna 2024  15:55

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit...

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Desítky tisíc letů nad Evropou hlásí rušení signálu GPS. V podezření Rusko

23. dubna 2024  10:37

Navigační systémy letadel na trasách nad Pobaltím i nad dalšími oblastmi hlásí stále více...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nad Českem krouží nové značky fast foodů. V plánu mají rozvířit trh

22. dubna 2024

Premium Již třicet let vévodí šťavnatým burgerům, hranolkům a kuřeti v Česku tři fastfoodové řetězce. Nyní...

Německý Thyssenkrupp prodá pětinu ocelárny Křetínského investiční skupině

26. dubna 2024  9:57,  aktualizováno  10:57

Německá společnost Thyssenkrupp prodá 20procentní podíl ve svém ocelářském podniku investiční...

Kvůli fotce na střechu. Japonci staví bariéru, aby turisté nemohli fotit Fudži

26. dubna 2024  10:45

Japonské úřady znepokojené davy nevychovaných zahraničních turistů rozhodly, že nainstalují na...

Kdo hledá práci, má to těžší než dřív. Na jedno místo se hlásí stále víc lidí

26. dubna 2024

Premium Ještě docela nedávno si uchazeči o práci napříč obory mohli vybírat a náboráři se o ně skoro prali....

Jižní Korea sází hlavně na jádro, nic jiného jí nezbývá

26. dubna 2024

Seriál Energetický sektor Jižní Koreje zůstává závislý na dovozu fosilních paliv. Postupně je však hodlá...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...