Brazilská firma buničinu vyváží na lodích, které přepravují volně ložený náklad. I na nich, respektive na četnosti, s jakou se objevují u nákladního terminálu společnosti Suzano, se začíná projevovat zvýšená poptávka po kontejnerových lodích, řekl agentuře Bloomberg šéf podniku Walter Schalka.
Na zvýšený zájem po přepravních kontejnerech se snaží reagovat jejich světoví výrobci. Ty zaskočil rozkvět obchodu ve druhé polovině loňského roku a od té doby produkci neustále navyšují. Enormní světovou poptávku po kontejnerech, které přepravují po světě až 90 procent všeho zboží, se však nedaří prozatím uspokojit a vzrostla kvůli tomu třeba i cena za přepravu nákladu. Z původních 2 tisíc dolarů za přepravu dvanáctimetrového kontejneru z Asie do Evropy se v letošním roce částka vyšplhala i na 9 tisíc dolarů.
Podle některých společností ale za současnou kontejnerovou krizí stojí také to, že kvůli četným zpožděním se prodloužila i doba využití kontejneru. Důsledkem pak je, že uvolnění přepravních kontejnerů k použití dalším zákazníkem trvá mnohem déle.
Zvýšila se však zároveň i poptávka po toaletním papíru. Lidé se jím zásobí a panicky ho skupují. Walter Schalka ze společnosti Suzano se domnívá, že problémy v námořní dopravě se budou nabalovat a zhoršovat. Výrazné narušení dodávek buničiny může nakonec vést k nedostatku toaletního papíru, pokud jeho výrobci nemají rozsáhlé zásoby.
Společnost Suzano se obává, že v březnu vyveze méně buničiny, než původně čekala. Část zásilek se kvůli tomu přesune na duben a další problémy se mohou objevit i v nejbližších dnech či týdnech. Nedostatku toaletního papíru na papíru se v minulém roce obávali třeba i Američané, kteří kvůli tomu začali častěji do domácností pořizovat bidety. Na podzim pak ze strachu nakupovali ve velkém toaletní papír i v sousedním Německu. Tamější ministryně zemědělství Julia Klöcknerová tehdy toto zákaznické chování odsoudila a označila za nesolidární.
Brazílie je v dnešní době hlavním světovým dodavatelem buničiny a firma Suzano, která má sídlo ve městě Sao Paulu, pak stojí za třetinou světových dodávek buničiny z tvrdého dřeva, jež se využívá při výrobě toaletního papíru.