Úterý 18. ledna 2022, svátek má Vladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 18. ledna 2022 Vladislav

Vlaky jsou zpět, železniční doprava dominuje v transportu zboží na dálku

Převoz zboží pomocí nákladních vlaků mezi Čínou a Evropou se v důsledku pandemie enormně zvýšil. Především také kvůli ceně lodní dopravy, která se během pandemie zdražila, uvádí na svém serveru CNN Business.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Vlaková doprava se začala častěji využívat i ve Francii. Zajímavé je především to, že některé vlaky, které zastavují na předměstí Paříže, urazily cestu dlouhou 6 tisíc mil a to až ze západní Číny. 

Vlak, který jel z města Si-an do Paříže, vezl 40 kontejnerů naplněných nejrůznějším zbožím od ozdob na oslavy až po autodíly. Během cesty musel nákladní vlak absolvovat cestu přes sedm zemí. Procestoval Čínu, Kazachstán, Rusko, Bělorusko, Polsko, Německo a Francii. Trasa do Francie trvala pět a půl týdne.

Štědrá čínská ruka financuje infrastrukturní kolos. Může zavalit celé země

„Před pěti lety jezdilo mezi Čínou a Evropou osm vlaků denně, nyní je to 18 či 20 vlaků denně,“ řekl Xavier Wanderpepen, ředitel čínsko-evropských nákladních vlaků francouzské národní železniční společnosti (SNCF).

Kdysi méně obvyklé nákladní vlaky nyní dominují v přepravě zboží na dlouhé vzdálenosti mezi Čínou a Evropou. Pandemická krize zapříčinila zdražení lodní a letecké dopravy a z tohoto důvodu hledají společnosti v přepravě alternativu, která by jim mohla ušetřit peníze.

Právě lodní doprava v poslední době enormně podražila. Podle londýnské společnosti Drewry Shipping byly k 6. lednu průměrné náklady na přepravu standardního 40stopého přepravního kontejneru na osmi hlavních trasách přibližně 9 408 dolarů, což je pětkrát více, než bylo těsně před vypuknutím pandemie na začátku roku 2020. Pro srovnání, přesun jednoho kontejneru z Číny do Paříže po železnici stojí podle Wanderpepena kolem 8 tisíc dolarů.

Cena klesá také díky čínským vládním dotacím, jejichž cílem je povzbudit evropské společnosti, aby použily vlak k vývozu do Číny. Díky tomu jsou vlaky atraktivnější.

Železniční doprava je oblíbená především pro přepravu zboží podléhající rychlé zkáze či zásilkám, které musejí být co nejrychleji doručené zákazníkům. Společnosti proto vyhledávají tento typ dopravy, jelikož letecká doprava je finančně mnohem náročnější.

Doba, za kterou se navíc kontejnery dostanou z Číny do Evropy, trvá pouze dvacet dní. Lodní doprava je z tohoto pohledu časově náročnější, jelikož cesta trvá sedmdesát dní,během cesty navíc může dojít ke komplikacím způsobeným pandemií. 

Vlaková doprava však tak není bezchybná a  během přepravy se musí počítat s různými možnými logistickými komplikacemi. Vlaky navíc nemohou vézt takové množství kontejnerů jako nákladní lodě.

Příkladem může být vlak, který jel z Číny do Francie se zpožděním téměř dvou týdnů. Důvodem byly například zdlouhavé celní kontroly na polských hranicích či nedostatek strojvedoucích v Německu v důsledku pandemie v zemi.

Vlaková doprava láme rekordy

I přesto však Čínsko-evropská železniční služba, která byla zahájena v roce 2011 jako součást pekingského programu infrastruktury Belt and Road, prosperuje. V loňském roce mezi Čínou a Evropou proběhlo rekordních 15 tisíc cest nákladních vlaků, což je o 82 procent více než v roce 2019 před pandemií, podle informací čínských státních médií. Vlaky přepravily 1,46 milionu kontejnerů.

Z Česka vyrazí do Číny první vlak. Nová Hedvábná stezka vede po kolejích

Prudký nárůst železniční dopravy však vystavuje infrastrukturu značnému tlaku, kdy dochází k přeplnění kolejí. Navíc kontejnery, které se pohybují mezi Evropou a Čínou, musí být dvakrát přeřazeny na nové železniční vozy a to na čínsko-kazašské hranici a znovu na polsko-běloruské hranici, jelikož bývalé sovětské země používají jiný rozchod kolejí než Čína a Evropa.

Problémy jsou i s nedostatkem kontejnerů. „Tvoří se zácpy v námořních přístavech; máme také nedostatek kontejnerů, protože objemy přepravy vzrostly,“ říká profesor řízení dodavatelského řetězce na francouzské obchodní škole ESSEC Felix Papier.

Vzhledem ke stálé pandemii koronaviru bude podle odborníků ještě stres na dodavatelské řetězce nějakou dobu pokračovat. Dopravní sektor navíc potřebuje přestavět své sítě a najmout další pracovníky v přístavech či další řidiče nákladních vozidel. 

Železnice představuje pouze pět procent celkového přepravního trhu mezi Evropou a Čínou. To by se ale podle slov Wanderpepena mohlo do roku 2030 zdvojnásobit. „Vlaky jsou zpět,“ dodal Wanderpepen.

Autor:
  • Nejčtenější

Chybné ceny Lega vyvolaly vlnu nákupů. E-shop objednávky stornoval

První lednový víkend byl plný slev napříč všemi kategoriemi. Ovšem pro milovníky Lega se stal infarktovým momentem. Na...

Každý by měl v 18 letech dostat 20 tisíc eur, říkají němečtí vědci

Chudší polovina německých obyvatel zdědí něco málo, anebo vůbec nic. Němečtí výzkumníci přichází s nápadem, jak takovou...

Nebývalá věc. Už v polovině ledna jsou evropské zásobníky plynu poloprázdné

Naplněnost evropských zásobníků plynu ve středu klesla pod 50 procent. Jde o rekord, většinou se zásoby dostanou pod...

Ani očkování nepomůže. Lidé ruší cesty do zahraničí, obávají se karantény

Rychle se šířící varianta omikron přiškrtila křehké oživení cestovního ruchu. Turisté ve velkém ruší plánované cesty do...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Doplatí stavebko na škrty v rozpočtu? Ekonomové jsou pro zrušení podpory

Ministerstvo financí v současné době pracuje na novém státním rozpočtu pro rok 2022. Zbyněk Stanjura, který v jeho čele...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Čínská ekonomika překonala očekávání analytiků, nadále však čelí potížím

Čínská ekonomika loni vzrostla o 8,1 procenta a tempo jejího růstu je nejrychlejší za posledních deset let. Důvěra...

Polsko má pro jednání o Turówu eso v rukávu, píše list. Otevírá „druhou frontu“

Polsko a Česko se v úterý chystají obnovit jednání o dole Turów a tentokrát má polská vláda připravené eso v rukávu,...

Ani očkování nepomůže. Lidé ruší cesty do zahraničí, obávají se karantény

Rychle se šířící varianta omikron přiškrtila křehké oživení cestovního ruchu. Turisté ve velkém ruší plánované cesty do...

Na nejistotu si zvykáme. Ředitelé firem čekají úspěšný rok, zjistil průzkum

Na 77 procent generálních ředitelů světových firem předpovídá pro letošek zlepšení globální ekonomiky, zatímco 15...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Ženy před objektivem: Když činžák ukrývá milovnici BDSM

Je to jako nahlédnout do života neobyčejné obyvatelky obyčejného domu. Fotoset slovenské modelky Patrície naznačuje, že...

Chybné ceny Lega vyvolaly vlnu nákupů. E-shop objednávky stornoval

První lednový víkend byl plný slev napříč všemi kategoriemi. Ovšem pro milovníky Lega se stal infarktovým momentem. Na...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...