Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Vlaky jsou zpět, železniční doprava dominuje v transportu zboží na dálku

Převoz zboží pomocí nákladních vlaků mezi Čínou a Evropou se v důsledku pandemie enormně zvýšil. Především také kvůli ceně lodní dopravy, která se během pandemie zdražila, uvádí na svém serveru CNN Business.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Vlaková doprava se začala častěji využívat i ve Francii. Zajímavé je především to, že některé vlaky, které zastavují na předměstí Paříže, urazily cestu dlouhou 6 tisíc mil a to až ze západní Číny. 

Vlak, který jel z města Si-an do Paříže, vezl 40 kontejnerů naplněných nejrůznějším zbožím od ozdob na oslavy až po autodíly. Během cesty musel nákladní vlak absolvovat cestu přes sedm zemí. Procestoval Čínu, Kazachstán, Rusko, Bělorusko, Polsko, Německo a Francii. Trasa do Francie trvala pět a půl týdne.

Štědrá čínská ruka financuje infrastrukturní kolos. Může zavalit celé země

„Před pěti lety jezdilo mezi Čínou a Evropou osm vlaků denně, nyní je to 18 či 20 vlaků denně,“ řekl Xavier Wanderpepen, ředitel čínsko-evropských nákladních vlaků francouzské národní železniční společnosti (SNCF).

Kdysi méně obvyklé nákladní vlaky nyní dominují v přepravě zboží na dlouhé vzdálenosti mezi Čínou a Evropou. Pandemická krize zapříčinila zdražení lodní a letecké dopravy a z tohoto důvodu hledají společnosti v přepravě alternativu, která by jim mohla ušetřit peníze.

Právě lodní doprava v poslední době enormně podražila. Podle londýnské společnosti Drewry Shipping byly k 6. lednu průměrné náklady na přepravu standardního 40stopého přepravního kontejneru na osmi hlavních trasách přibližně 9 408 dolarů, což je pětkrát více, než bylo těsně před vypuknutím pandemie na začátku roku 2020. Pro srovnání, přesun jednoho kontejneru z Číny do Paříže po železnici stojí podle Wanderpepena kolem 8 tisíc dolarů.

Cena klesá také díky čínským vládním dotacím, jejichž cílem je povzbudit evropské společnosti, aby použily vlak k vývozu do Číny. Díky tomu jsou vlaky atraktivnější.

Železniční doprava je oblíbená především pro přepravu zboží podléhající rychlé zkáze či zásilkám, které musejí být co nejrychleji doručené zákazníkům. Společnosti proto vyhledávají tento typ dopravy, jelikož letecká doprava je finančně mnohem náročnější.

Doba, za kterou se navíc kontejnery dostanou z Číny do Evropy, trvá pouze dvacet dní. Lodní doprava je z tohoto pohledu časově náročnější, jelikož cesta trvá sedmdesát dní,během cesty navíc může dojít ke komplikacím způsobeným pandemií. 

Vlaková doprava však tak není bezchybná a  během přepravy se musí počítat s různými možnými logistickými komplikacemi. Vlaky navíc nemohou vézt takové množství kontejnerů jako nákladní lodě.

Příkladem může být vlak, který jel z Číny do Francie se zpožděním téměř dvou týdnů. Důvodem byly například zdlouhavé celní kontroly na polských hranicích či nedostatek strojvedoucích v Německu v důsledku pandemie v zemi.

Vlaková doprava láme rekordy

I přesto však Čínsko-evropská železniční služba, která byla zahájena v roce 2011 jako součást pekingského programu infrastruktury Belt and Road, prosperuje. V loňském roce mezi Čínou a Evropou proběhlo rekordních 15 tisíc cest nákladních vlaků, což je o 82 procent více než v roce 2019 před pandemií, podle informací čínských státních médií. Vlaky přepravily 1,46 milionu kontejnerů.

Z Česka vyrazí do Číny první vlak. Nová Hedvábná stezka vede po kolejích

Prudký nárůst železniční dopravy však vystavuje infrastrukturu značnému tlaku, kdy dochází k přeplnění kolejí. Navíc kontejnery, které se pohybují mezi Evropou a Čínou, musí být dvakrát přeřazeny na nové železniční vozy a to na čínsko-kazašské hranici a znovu na polsko-běloruské hranici, jelikož bývalé sovětské země používají jiný rozchod kolejí než Čína a Evropa.

Problémy jsou i s nedostatkem kontejnerů. „Tvoří se zácpy v námořních přístavech; máme také nedostatek kontejnerů, protože objemy přepravy vzrostly,“ říká profesor řízení dodavatelského řetězce na francouzské obchodní škole ESSEC Felix Papier.

Vzhledem ke stálé pandemii koronaviru bude podle odborníků ještě stres na dodavatelské řetězce nějakou dobu pokračovat. Dopravní sektor navíc potřebuje přestavět své sítě a najmout další pracovníky v přístavech či další řidiče nákladních vozidel. 

Železnice představuje pouze pět procent celkového přepravního trhu mezi Evropou a Čínou. To by se ale podle slov Wanderpepena mohlo do roku 2030 zdvojnásobit. „Vlaky jsou zpět,“ dodal Wanderpepen.

Autor:

Česko už není montovna aut, ale utíkají investice, varuje šéf průmyslové firmy

  • Nejčtenější

Kdo nečeká, není Čech. Antireklama na Českou poštu ovládla sítě, smějí se i pošťáci

Sociálními sítěmi se od středy rychle šíří zábavné video režiséra Vladimíra Špičky, které si dělá legraci z České pošty. Ke čtvrtečnímu odpoledni zaujalo video na platformě Instagram více než 170...

Zkušební nákup aneb když nestačí ani tři vozíky. Jak Češi obléhají Lidl Outlet

Redakce iDNES. cz provedla zkušební nákup v první outletové prodejně Lidl, kterou řetězec otevřel na začátku ledna v pražských Štěrboholích. Ani po deseti dnech zájem o zlevněné zboží neopadl,...

Dr. Oetker končí s výrobou v Kladně. Propustí skoro všechny zaměstnance

Společnost Dr. Oetker ze svého závodu v Kladně letos postupně propustí 114 ze 188 zaměstnanců. Firma tam ukončí výrobu. Důvodem jsou podle německé firmy zvyšující se náklady a to, že provoz už nelze...

Neratovická Spolana propustí většinu zaměstnanců a ukončí část výroby

Neratovická společnost Spolana ukončí v první polovině roku část výroby, kvůli čemuž propustí většinu zaměstnanců. Týkat se to bude zhruba 500 lidí, ve firmě jich zůstane kolem 150. Podnik při...

Minus dvanáct milionů. Majitel Brašnářství Tlustý nakonec dovedl firmu ke krachu

To, co majitel pražského Brašnářství Tlustý Ivan Petrův předvídal v srpnu, se nyní naplnilo. Firma míří do insolvenčního řízení, vyplývá z dokumentů zveřejněných v insolvenčním rejstříku. Starou...

Pohltil Kiku a dál expanduje. Kde a jak vznikl rakouský gigant XXXLutz

Nábytkový řetězec XXXLutz se už desítky let propracovává na špici v oboru celoevropskou expanzí. Posledním akvizičním soustem hornorakouské společnosti byla německá skupina Porta, pod níž spadaly...

18. ledna 2025

Ve vlastním s pomocí rodičů, nebo prací v IT. Jak dnes mladí hledají bydlení

Premium

Dosáhnout na vlastní bydlení je pro mladé už prakticky nemožné. Měsíční splátka průměrného, sedmdesátimetrového bytu vyjde při současných cenách nemovitostí a výši úrokových sazeb zhruba na 33 tisíc...

18. ledna 2025

TikTok prohrál u amerického Nejvyššího soudu, v neděli v USA končí

Aktualizujeme

Čínská sociální síť TikTok podle amerických médií prohrála spor u Nejvyššího soudu Spojených států ohledně zákona o změně vlastnictví. Zákon neporušuje svobodu projevu, rozhodli soudci. U amerických...

17. ledna 2025  17:10,  aktualizováno  19:33

Americký ropný průmysl se těší na příchod Trumpa. Větrná energetika má obavy

Nástup Donalda Trumpa do funkce amerického prezidenta nejspíš promění tamní energetický sektor. Na horší časy se připravují firmy, které působí v sektoru čisté energie. Hovoří se také o zastavení...

17. ledna 2025  18:01

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Eva Adamczyková je maminkou. Olympionici prozradili jméno miminka

Snowboardistka Eva Adamczyková (31) a herec Marek Adamczyk (37) se stali rodiči. Narození jejich prvního potomka na...

Tomáš Vartecký nastupuje do léčebny. Je to větší, než jsem myslel, říká

Tomáš Vartecký (54) se svěřil s tím, že nastupuje do léčebny. Muzikant uznal, že situace je horší, než si myslel a je...

Zvládla jsem tisíc mužů za dvanáct hodin. To je rekord, říká Bonnie z OnlyFans

Pornoherečka Bonnie Blue (25) svůj obsah na OnlyFans a sociálních sítích považuje za vzdělávací. Za cíl měla v...

Miliardář Leon Tsoukernik po užití léku zkolaboval. Není jasné, zda se probudí

Miliardář a blízký přítel Ivany Gottové Leon Tsoukernik (51) zkolaboval ve svém sídle v Chodové Plané. Podle médií se...

Hrachovcová nafotila akty s Hynkem Čermákem. Není to jen o tělech, říká

Tatérka a koučka Kateřina Kaira Hrachovcová (50) má postavu dvacítky. Postavit se před objektiv herce Hynka Čermáka...