Průzkum si zadalo české ministerstvo zemědělství a jeho výsledky prezentovalo v úterý - psali jsme o tom zde. Odborníci z Ústavu konzervace potravin a Vysoké školy chemicko-technologické v Praze porovnali jednadvacet potravinářských a drogistických výrobků koupených v Česku, Německu, Rakousku, Maďarsku a na Slovensku.
Zjistili, že třináct jich bylo odlišných (viz další karty článku, zdrojem informací je ministerstvo zemědělství) a pět bylo mírně odlišných (MilkyWay, Kiri z tvarohu a smetany, mléčný řez Kinder Milch-Schnitte, Lenor a Perwoll). Jen tři byly ve všech zemích stejné - sušenky Milka Choco Mini stars, Kaufland vídeňské párky a Kaufland mléko.
„Je obtížné najít ve všech zemích shodné výrobky prodávané pod privátními značkami, často se název nebo označení mírně liší, proto jsme vybrali Kaufland,“ vysvětluje koordinátor testování Jan Pivoňka, proč se ve srovnání objevily hned tři produkty se značkou tohoto řetězce.
Pět výrobků mělo rozdílný objem ve stejně velkém obalu - zejména v Německu a Rakousku bylo ve stejném balení větší množství výrobku. „Dokážu si představit, že je to pod určitým tlakem obchodu. Když se řekne, že se to musí doručit za určitou cenu, tak se tam toho dá trošku míň,“ glosoval Pivoňka výsledek.
Někteří výrobci a distributoři se k výsledkům nechtějí vyjadřovat. Například Dr. Oetker rozdílné složení pizzy odmítl vysvětlit s tím, že komunikuje jen formou tiskových prohlášení, Ferrero Česká požádala o zaslání otázek písemně.
Mluvčí firmy Henkel Zuzana Ozanová hájila prací prášek Persil pro iRozhlas: „Existují regiony, ve kterých spotřebitelé perou při nižších teplotách, též se liší složení skvrn, kvůli kterým je jiné složení.“ Test našel ve „východní“ verzi Persilu méně aktivních látek.
Odlišnosti ve složení testované kávy Jacobs 3v1 vysvětlila iDNES.cz Ivana Havlíková, mediální zástupkyně Jacobs Douwe Egberts: „Produkt pro Česko obsahuje větší množství kávy, což vede k vyššímu obsahu kofeinu. Veškerá drobná přizpůsobení receptury se odvíjejí od místních spotřebitelských preferencí a odlišných kultur pití kávy.“
Společnost Danone viní z rozdílných senzorických výsledků jogurtu Activia metodiku testování. „Jakýkoliv takový rozdíl může být způsoben tím, že se jogurty testovaly v odlišném stáří výrobku,“ uvedla mluvčí Agáta Duřtová.
Kaufland je s výsledkem svého jogurtu spokojený. „Množství mikroorganismů je výhoda, neboť mikroorganismy jsou tím, co činí jogurty cennými. Měření VŠCHT zjistilo, že hodnoty těchto bakterií jsou vyšší u českého jogurtu, což je pro konzumenta pozitivní,“ řekla iDNES.cz mluvčí řetězce Renata Maierl.