Letoun EV-55 Outback zatím nelétá. Do vzduchu se poprvé dostane až letos v létě.
"Bude tomu předcházet dokončení druhého prototypu pro pevnostní zkoušky, třetího prototypu pro letové zkoušky. Poté nás ještě čeká velice náročný certifikační proces, který osvědčí, že letadlo je v pořádku a může být provozováno komerčně u provozovatelů," řekl ČTK šéfkonstruktér a zástupce ředitele Evektoru Petr Štěrba. Certifikace je nutná k tomu, aby se nový letoun mohl začít sériově vyrábět.
Letadlo je určeno zejména pro přepravu v málo obydlených oblastech. Firma jej chce nabídnout armádě, záchranářům, ale i VIP klientům. Prodejní cena se bude pohybovat kolem dvou milionů dolarů, v přepočtu asi 38 milionů korun. Podnik předpokládá, že první zákazník stroj převezme v roce 2014. Zájemců o letoun je prý již nyní spousta, objednávky však firma zatím nepřijímá.
Kunovická továrna novým letounem navazuje na čtyřicet let starý úspěch legendárního dvoumotorového letadla L-410 Turbolet. To dodnes vyrábí společnost Aircraft Industries (dříve Let Kunovice), která s Evektorem sousedí a v 80. letech zaměstnávala několik tisíc lidí. L-410 poprvé vzlétl v roce 1969 a proslavil se zejména v bývalém Sovětském svazu.
Firma Evektor byla založena v roce 1991, o pět let později koupila další malou továrnu Aerotechnik. Jejím nejúspěšnějším modelem je ultralehký letoun Ev-97 Eurostar, kterého podnik dosud vyrobil téměř tisíc kusů. Společnost dodává také pro automobilový průmysl, kde hodně spolupracuje při vývoji interiérů a karosérií s Volkswagen Group.
Evektor zaměstnává okolo dvou set lidí, v roce 2008 dosáhl čistého zisku 8 milionů korun. Jeho majiteli jsou Jaroslav Růžička, Libor Duchtík a Josef Vávra. Každý z nich vlastní třetinu firmy.
EV-55 OutbackHlavní technické údaje Zdroj: Evektor, poznámka* platící zatížení(payload) je jiná hodnota než užitečný náklad(usefull load) . Zjednodušeně: "platící zatížení" + "hmotnost posádky" = "užitečné zatížení" |