Zástupci kunovické továrny Evektor představili 30. března nové dopravní letadlo EV-55 Outback.

Zástupci kunovické továrny Evektor představili 30. března nové dopravní letadlo EV-55 Outback. | foto: ČTK

Podívejte se na nové dopravní letadlo z Kunovic. Uveze až 14 lidí

  • 92
Vejde se do něj až 14 cestujících nebo 1 800 kilo nákladu. Jeho vývoj trval šest let a přišel řádově na miliardy korun. Řeč je o novém dopravním letadle, které v úterý představila kunovická továrna Evektor.

Letoun EV-55 Outback zatím nelétá. Do vzduchu se poprvé dostane až letos v létě.

"Bude tomu předcházet dokončení druhého prototypu pro pevnostní zkoušky, třetího prototypu pro letové zkoušky. Poté nás ještě čeká velice náročný certifikační proces, který osvědčí, že letadlo je v pořádku a může být provozováno komerčně u provozovatelů," řekl ČTK šéfkonstruktér a zástupce ředitele Evektoru Petr Štěrba. Certifikace je nutná k tomu, aby se nový letoun mohl začít sériově vyrábět.

Zástupci kunovické továrny Evektor představili 30. března nové dopravní letadlo EV-55 Outback.

Letadlo je určeno zejména pro přepravu v málo obydlených oblastech. Firma jej chce nabídnout armádě, záchranářům, ale i VIP klientům. Prodejní cena se bude pohybovat kolem dvou milionů dolarů, v přepočtu asi 38 milionů korun. Podnik předpokládá, že první zákazník stroj převezme v roce 2014. Zájemců o letoun je prý již nyní spousta, objednávky však firma zatím nepřijímá.

Letadlo EV-55 Outback firmy Evektor z Kunovic

Kunovická továrna novým letounem navazuje na čtyřicet let starý úspěch legendárního dvoumotorového letadla L-410 Turbolet. To dodnes vyrábí společnost Aircraft Industries (dříve Let Kunovice), která s Evektorem sousedí a v 80. letech zaměstnávala několik tisíc lidí. L-410 poprvé vzlétl v roce 1969 a proslavil se zejména v bývalém Sovětském svazu.

Zástupci kunovické továrny Evektor představili 30. března nové dopravní letadlo EV-55 Outback. Na fotografii šéfkonstruktér Petr Štěrba.

Firma Evektor byla založena v roce 1991, o pět let později koupila další malou továrnu Aerotechnik. Jejím nejúspěšnějším modelem je ultralehký letoun Ev-97 Eurostar, kterého podnik dosud vyrobil téměř tisíc kusů. Společnost dodává také pro automobilový průmysl, kde hodně spolupracuje při vývoji interiérů a karosérií s Volkswagen Group.

Evektor zaměstnává okolo dvou set lidí, v roce 2008 dosáhl čistého zisku 8 milionů korun. Jeho majiteli jsou Jaroslav Růžička, Libor Duchtík a Josef Vávra. Každý z nich vlastní třetinu firmy.

EV-55 Outback

Hlavní technické údaje
Rozpětí 16,10 m
Délka 14,35 m
Výška 4,66 m
Hmotnost prázdného stroje 2597 kg
Max. platící zatížení 1824 kg *
Max. vzletová hmotnost 4600 kg
Max. rychlost 408 km/h
Dostup 8800 m
Dolet 2620 km

Zdroj: Evektor, poznámka* platící zatížení(payload) je jiná hodnota než užitečný náklad(usefull load) . Zjednodušeně: "platící zatížení" + "hmotnost posádky" = "užitečné zatížení"