Skupina InBev dál touží po Budvaru. Chce to zkusit oklikou přes Prazdroj

  20:08aktualizováno  20:08
Americký Budweiser stále touží po českém Budvaru. Anheuser-Busch InBev NV by se k českobudějovickému pivu mohl dostat nově přes nákup svého konkurenta a vlastníka Plzeňského Prazdroje, společnosti SABMiller.

Pivovar Budějovický Budvar. | foto:  František Vlček, MAFRA

Koupě vlastníka plzeňského Prazdroje výrobcem amerického Budweiseru je na spadnutí. Dlouho očekávaný obchod mezi SABMillerem Plc a Anhauserem-Busch InBev NV ve výši 107 miliard dolarů by měl spojit dvě největší pivovarnické společnosti světa do jedné megaznačky (psali jsme zde).

Fotogalerie

InBev však i přes tuto skvělou koupi nepřestává pokukovat po českém Budvaru, s nímž vede dlouhá léta řadu soudních sporů ohledně označení „Budweis“, informovala agentura Bloomberg.

Ředitel českobudějovického pivovaru Jiří Boček přiznává, že desetiletí trvající soudy s Anhauserem-Busch InBev NV firmu zmáhají časově i finančně. „Nejraději bychom se jim vyhnuli,“ řekl Boček.

InBev odmítl Bočkova slova komentovat, ale dodal, že Budweiser plánuje rozšiřovat své pole působnosti po celém světě. Zaměřit se chce především na Asii.

Dvě dekády soudních sporů a výlohy miliony dolarů

Jihočeský pivovar v současné době vede se skupinou InBev pře asi v deseti zemích.

Česká vláda, která nikdy Budvar nezprivatizovala, odmítla značku před časem prodat i vlastníkovi amerického Budweiseru Anheuser-Busch. Americký pivovarnický obr se následně snažil přes žaloby svou pravomoc ve využívání klíčového názvu Budweiser upevnit.

Pivovarnictví má v Českých Budějovicích tradici od 13. století. Název Budwaiser začal Budvar používat na základě německého názvu města Budweis v roce 1895, kterému tak říkali němečtí obyvatelé tvořící většinu tehdejších rezidentů.

Společnost v USA, která byla předchůdcem Anheuser-Busch, začala vařit pivo u břehů Mississippi v roce 1852. V roce 1876 byl Budweiser zaregistrován jako obchodní známka, aniž by to mělo s českým městem jakoukoliv souvislost.

Během téměř celého dvacátého století koexistovaly obě společnosti na základě dohod z roku 1911 a 1939, které dovolovaly používat známku Budweiser americkým sládkům v severní Americe a Čechům ve většině zemí Evropy.

Jenže od té doby český Budvar rostl jen nepatrně, zatímco pivovar z USA si získal jednu z největších pozicí na planetě.

InBev nemůže značku Budweiser používat téměř v 70 zemích

Po dvou desetiletích sporů a miliónů dolarů vyplacených na soudní výlohy není ještě rozepřím konec, i když státní pivovar ze sedmdesáti procent případů vyšel od soudu vítězně.

Nadále tak platí, že v Americe, kde je Budvar na trhu známý jako Czechvar, Budwaiser prodává InBev. V Evropě můžou Američané značku použít pouze ve Francii, Španělsku a v několika dalších zemích. Češi označují za Budweiser své pivo zase v Německu, Rakousku, Itálii, v Rusku a napříč celou východní Evropou.

Český prezident Miloš Zeman je stále proti privatizaci Budvaru. Podle něj by se prodejem národního podniku kvalita českobudějovického piva zhoršila a negativně by ovlivnila také tradiční české chmelařství.

Autor:

Nejčtenější

Kůrovcový byznys: vydělat na něm může každý, stačí mít aspoň 50 tisíc

Kůrovcová kalamita, vichřice, Šternbersko, Bruntálsko, Lesy ČR, Lesy města...

Kůrovcová kalamita je neštěstí pro životní prostředí a vlastníky lesů, ale také vidina peněz pro firmy, které ji...

Za Česko zelenější. Vláda připravuje zdanění uhlí a plynu

Ústecké komíny (ilustrační snímek).

Uhlíková daň se blíží, bude se týkat topení uhlím a zemním plynem. V září má vláda dostat na stůl návrh, jak snížit...

Německo se chystá na recesi. Ochranný val by je stál 50 miliard eur

Kancléřka Angela Merkelová se spolkovým ministrem financí Olafem Scholzem...

Když v roce 2008 udeřila na Německo ekonomická krize, odpověděli v Berlíně zavedením slev na nové auto, pro které se v...

Naše platební karta nesmí do peněženky, varuje Apple. Hrozí poškození

V rámci Apple Card můžete mít i platinovou kreditní kartu.

Společnost Apple uvedla tento týden na trh v USA vlastní platební kartu. Zároveň zveřejnila návod, jak o ni pečovat,...

Balík do ruky nedošel? U České pošty narazíte, reklamovat může jen e-shop

ilustrační snímek

Zákazník si v obchodě objedná doručení zboží domů a zaplatí poštovné a balné. Jenže v situaci, kdy mu „balík do ruky“...

Další z rubriky

Žďas vyhrál tendr za 4,3 miliardy. V Rusku postaví energetické centrum

Žďas ve Žďáře nad Sázavou.

Strojírenská a metalurgická firma Žďas ve Žďáru nad Sázavou vyhrála tendr na stavbu energetického zdroje za 4,3...

Třídění odpadu podle fastfoodů. Některý nejde recyklovat, jinde chybí data

Ilustrační snímek

Řetězce rychlého občerstvení patří mezi šampiony v produkci odpadu. Pokud jde však o informace, co se přesně děje s...

Automobilky poslaly do zahraničí rekordní dividendu, z ČR odešlo 78 miliard

Ilustrační snímek

Trojice tuzemských automobilek - Škoda Auto, Hyundai Nošovice a kolínská TPCA poslala loni svým mateřským firmám...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz