Stát by měl pomoci Smartwings, říkají odborníci v anketě

Autor: ,
Oslovení ekonomové a experti na letectví mají jasno – stát by měl pomoci dopravci Smartwings, pod nějž patří České aerolinie. Neshodnou se však na formě. Podle bývalého šéfa ČSA by byla logičtější záruka za úvěr než vstup do firmy. Ekonom Lukáš Kovanda v tom naopak vidí šanci, jak z dopravce vytěsnit čínský kapitál.

Uzemněná letadla Boeing 737 MAX společnosti Smartwings na letišti v pražské Ruzyni | foto:  Petr Topič, MAFRA

Možnost stoprocentního ovládnutí skupiny Smartwings zmínil o víkendu ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. Rozhodnout musí vláda do konce června.

Aerolinka to však v pondělí popřela. „Společnost Smartwings prohlašuje, že nemá a nikdy neměla zájem o vstup státu do společnosti Smartwings. Nic takového od vedení společnosti nikdy nezaznělo,“ uvedla mluvčí Dufková s tím, že od vlády žádá pomoc formou záruky za bankovní úvěr. 

Expertů na letectví a ekonomů jsme se ptali, zda by měla Česká republika Smartwings zachránit a v čem má firma pro zemi strategický význam.

Miroslav Kůla byl v letech 1999 až 2003 posledním šéfem státních Českých...

Miroslav Kůla, předseda představenstva ČSA do roku 2003
Bylo by fér, kdyby i naše aerolinky Smartwings dostaly nějakou podporu, protože se asi bude pomáhat všem leteckým společnostem po celém světě. Nemyslím si ale, že by to mělo být formou znárodnění, čili stoprocentního kapitálového vstupu. Logičtější by byla například záruka na úvěr.

Firma, o které se bavíme, nebyla nikdy nijak silná a po roce 2004 šla prakticky z problému do problému. Já mám trochu problém s tím, že ČSA v podstatě takřka neexistují, jsou součástí charterové společnosti Travel Service, která se v roce 2017 přejmenovala na Smartwings. Zatímco tedy státy okolo nás podporují své národní dopravce, například Lufthansu či Alitalii, my podporujeme firmu, která vždycky byla primárně charterovou společností. Pravidelné linky postupně odstřihávala a ČSA je nyní skoro bezvýznamnou částí Smartwings. Ale to je spíš můj osobní názor, protože mám k ČSA osobní vztah.

Nevěřím názoru, že pokud stát nechá aerolinky padnout, tak si Češi výrazně připlatí za dovolenou. Letecká doprava je jedním z nejkonkurenčnějších trhů, co vůbec existuje. Pokud by Smartwings padly, trh okamžitě pokryje někdo jiný a určitě ne za podmínek, které by byly pro Čechy cenově nevýhodné.

Hlavní ekonom společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda.

Lukáš Kovanda, člen Národní ekonomické rady vlády
Jde o krajní a mimořádné řešení, ale za situace, ve které se celý sektor nachází, má jisté principiální opodstatnění. Česká společnost se prostřednictvím vlády rozhodla zachraňovat co největší část ekonomiky. Pokud jsme se rozhodli pomáhat, tak přece nemůžeme diskriminovat společnost Smartwings jenom proto, že nás to bude stát hodně peněz.

V zahraničí jsou letečtí dopravci zachraňováni půjčkami, garancemi nebo přímým vstupem vlád do firem, ať už se jedná o ekonomiky typu Austrálie, Německa, Spojených států, Rakouska, Švýcarska či Belgie.

Je nutné si uvědomit, že Smartwings mají pod svými křídly ČSA, což je silný brand. Československé aerolinie jsou jedním z nejstarších leteckých dopravců na světě.

Ve stoprocentním vstupu státu do firmy vidím jednu určitou výhodu – byl by vytěsněn čínský kapitál. Smartwings je v podstatě polostátní společností. Polovinu vlastní čínská skupina Citic, která je ve finále ovládaná čínským ministerstvem financí. Smartwings je tak z poloviny státní čínskou firmou a z poloviny soukromou českou společností. I tohoto důvodu nelze mluvit o strategické firmě. Co bychom to byly za banánovou republiku, pokud bychom ve strategickém podniku měly angažovaný čínský stát.

Když tedy srovnám všechna pro a proti a podívám se na celou věc co nejobjektivněji, konstatuji, že záchrana je na místě. Stoprocentní vstup. Ač ho lze považovat za nejkontroverznější variantu, má i své výhody, například právě odstranění nevyzpytatelného čínského kapitálu.

Jan Váňa, bývalý člen představenstva ČSA

Jan Váňa, ředitel společnosti WheelTug, bývalý člen představenstva ČSA
Nebýt covidu-19, tak záchrana společnosti, která je soukromých rukou, nemá žádné opodstatnění. Tuto možnost teď ospravedlňuje mimořádná situace. Je nespravedlivé firmě Smartwings předhazovat, že si měla vytvářet zásoby na horší dobu, protože toto nemohl nikdo čekat. Marže leteckých společností jsou velmi nízké a vydělávají velmi málo. Jestliže Lufthansu, Air France, KLM a zachraňuje stát, měla by se pomoc zvážit i v ČR.

Nemyslím, že je to důležité pro pražské letiště. Tvrdí to lidé, kteří nevědí, jak letectví funguje. Pokud jsou linky Smartwings z Prahy tak atraktivní, zaplní je někdo jiný.

Měly by se však dopředu jasně definovat podmínky, za kterých se jim pomůže a také, a to je důležité, kdy nastane exit státu.

Ladislav Keller v Rozstřelu 26. března 2019

Ladislav Keller, odborník na dopravní letectví a dlouholetý pilot
Jiná možnost, než kapitálový vstup státu do Smartwings, není. Jestli mohou státy na celém světě dotovat vlastní aerolinky, Německo Lufthansu, Británie British Airways, Francie Air France a tak dále, tak nevím, proč bychom to neměli dělat i my. Ta firma má dvacetiletou zkušenost, přes léto provozuje šedesát letadel na charterových linkách, létá po celém světě a jde o nejsilnější charterovou společnost ve střední Evropě. Jsou to aerolinie evropského významu. V zemích, které jsem jmenoval, nikdo nepochybuje nad tím, že by se leteckým dopravcům mělo pomáhat.

O převzetí stoprocentního podílu ve Smartwings státem se samozřejmě bavit nemůžeme, protože čínská skupina CITIC svůj téměř padesátiprocentní podíl neprodá. Pro ně je to docela dobrá investice, a že se o firmu moc nestarají, to už je věc druhá. Nesmíme zapomínat i na minoritní vlastníky, kteří nemají důvod se svého podílu vzdávat.

Jestliže Smartwings zkrachují, co se pak stane? Myslíte si, že na českém trhu nyní existuje nějaká jiná firma, která by tuto obrovskou díru byla schopna zaplnit? Neexistuje. Krach Smartwings bude znamenat konec českého dopravního letectví na dlouhé roky. Díru zaplní zahraniční dopravci, které sponzorují jejich státy. Čili podle mě Smartwings jako firma strategický význam má, protože za ní neexistuje náhrada.

Až bude trh zaplněný zahraničními dopravci, bude jen velmi těžké znovu se uchytit. Samotné Smartwings to trvalo spoustu let, těch prvních šest až sedm roků šlo o boj o přežití, než firma začala operovat s dálkovými lety. Vím to, protože jsem s nimi dost dlouho létal. Smartwings jsou zkrátka aerolinky, které mají své místo na trhu a mají český kapitál. Pokud zkrachují, peníze z letecké dopravy potečou pryč. Nezanedbatelnou roli hrají i ČSA. Jde o jedny z nejstarších aerolinek na světě, ačkoli popravdě jsou na tom bídně. Ale to je zase otázka na jinou debatu.

Zakladatel Kiwi.com Oliver Dlouhý.

Oliver Dlouhý, zakladatel vyhledávače a distributora letenek Kiwi.com
Pokud firma byla zdravá, zaměstnávala lidi, přinášela hodnotu zákazníkům, platila daně, byla zisková a všechno bylo v pořádku, a pak přijde něco, za co firma nemůže, tak mi přijde v pořádku, aby státy takovým firmám pomohly.

Pomocí nemusí být přímá finanční injekce. Může stačit garance za úvěry. Pokud firma nebyla zdravá, ale ztrátová už před propuknutím krize, tak může prospět očištění od těchto problémových firem.

Druhá rovina je vstupování států do firem a jejich kontrola. Pokud se jedná o strategickou aerolinku, která létá linky bez komerčního smyslu, přirovnávám to k dálnici. Není to profitabilní projekt, ale je součástí dopravní infrastruktury státu. Potom může dávat smysl, aby ji stát kontroloval. Ale pokud bude konkurovat na komerčních linkách, podle mě to vůbec nedává smysl.

Přesun výroby do USA nechystáme, s Trumpem se EU dohodne, věří šéf Linetu v USA

Nejčtenější

Desetikoruna se prodala za 160 tisíc. Vysokou cenu má díky drobnému detailu

V aukci na serveru Aukro.cz se prodala vzácná desetikoruna z roku 1993. Příčinou její vysoké sběratelské hodnoty je snadno přehlédnutelný rozdíl od běžného kusu. Původně měly podobné mince sloužit...

Zatím nic nevíme. Odborníci spekulují, co způsobilo havárii letadla Air India

Video z havárie letadla společnosti Air India naznačuje možné anomálie, které budou nyní zkoumat orgány pro bezpečnost letectví, aby určily příčinu nehody. Odborníci spekulují, že letadlo možná...

Odvody živnostníků jsou nefér. Ekonomové navrhují snížení paušálů

Danění živnostníků v Česku vytváří nespravedlnosti vůči zaměstnancům, ale i mezi živnostníky navzájem, tvrdí ekonomové z výzkumných společností PAQ Research a RILSA. Přicházejí proto s návrhy, jak to...

Obchod mezi pódii zaujal. Tesco na Rock for People prodalo dvě tuny melounů

Mezi pódia pro vystupující kapely a stánky s pivem a občerstvením se letos na festivalu Rock for People v Hradci Králové vmáčkl i „jednorázový“ supermarket. V areálu vyrostla festivalová prodejna...

Po seznamkách ghosting ovládl i pohovory. Uchazeči o práci se jednoduše vypaří

Personalisty ve firmách stále více trápí nový sílící trend. Uchazeči o práci si totiž domluví pohovor, ale nakonec na něj vůbec nedorazí a nedají ani vědět. Nebo přijdou, projeví o práci zájem a pak...

Nelegální trh s cigaretami je největší za deset let. Roste i v Česku

Kuřáci v Evropské unii v roce 2024 spotřebovali 38,9 miliardy nelegálních cigaret, tedy nejvíce od roku 2015. Tento objem představuje 9,2 procenta celkové spotřeby cigaret. Jednotlivé národní vlády v...

18. června 2025  9:44

Projekt na Labi opět ve hře. Odlehčíme cestám a železnici, říká šéf vodních cest

Rekreační plavba je fenomén – v celé Evropě včetně Česka zažívá obrovský boom. Největší popularitě se těší Vltava a Baťův kanál na Moravě. Naproti tomu nákladní doprava na českých řekách dlouhodobě...

18. června 2025

Obchod mezi pódii zaujal. Tesco na Rock for People prodalo dvě tuny melounů

Mezi pódia pro vystupující kapely a stánky s pivem a občerstvením se letos na festivalu Rock for People v Hradci Králové vmáčkl i „jednorázový“ supermarket. V areálu vyrostla festivalová prodejna...

18. června 2025

Nejvyšší čas směnit koruny na dovolenou, euro oslabilo. Otálení se může prodražit

Premium

Koruna se nachází vůči euru na svých nejsilnějších úrovních za poslední rok. Během června se jedno euro podává za zhruba 24,80 koruny. Analytici proto radí všem, kdo se chystají na letní dovolenou,...

18. června 2025

Na moderním pracovišti je oslovení „pánové“ nevhodné, rozhodl britský soud

Kvůli oslovení „pánové“ v pracovním mailu zažalovala britská zaměstnankyně svého šéfa a soud jí dal částečně zapravdu. Spor o diskriminaci sice prohrála, podle soudce je však takový slovník na...

17. června 2025  21:54

Všichni do sedel! Beyoncé rozpoutala westernové šílenství, firmy sčítají zisky

Kamínky, kovbojské klobouky a boty a také spousta džínoviny. To není kulisa k rozlučkovému večírku se svobodou, outfit na festival Glastonbury anebo nashvillské rodeo, ale fronty před londýnským...

17. června 2025

Desetikoruna se prodala za 160 tisíc. Vysokou cenu má díky drobnému detailu

V aukci na serveru Aukro.cz se prodala vzácná desetikoruna z roku 1993. Příčinou její vysoké sběratelské hodnoty je snadno přehlédnutelný rozdíl od běžného kusu. Původně měly podobné mince sloužit...

17. června 2025  19:53

Nejlepším místem k životu je Kodaň. Evropská města propadla kvůli bezpečnosti

Hlavní a největší město Dánska zaznamenalo nejlepší skóre v oblasti stability, vzdělávání a infrastruktury, vyšlo najevo z aktuálního žebříčku Global Livability Index 2025, který sestavuje list The...

17. června 2025

Fittipaldi dal nohu z plynu. Závodní legenda se stala tváří limonády od Kofoly

Prémiová citrusová limonáda Targa Florio, kterou v roce 2021 uvedla na trh společnost Kofola, navázala spolupráci s dvojnásobným mistrem světa Formule 1 Emersonem Fittipaldim. Značka inspirovaná...

17. června 2025  16:04

Terminál 21. století u vysokorychlostní trati na Kolínsku, SŽ ukázala vizualizace

Správa železnic (SŽ) dnes představila vítězný architektonicko-urbanistický návrh přestupního terminálu vysokorychlostní trati Kořenice - Bečváry na Kolínsku. Vítězný návrh českého ateliéru Boele...

17. června 2025  16:04

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Kolik vydrží králík. Duracell žaluje konkurenta kvůli klamavé reklamě

Ve Spojených státech vypukl soudní spor mezi dvěma největšími výrobci baterií. Společnost Duracell, za kterou stojí investiční skupina Berkshire Hathaway Warrena Buffeta, podala žalobu na konkurenční...

17. června 2025  14:12

Hlasujte pro ekologický projekt roku. E.ON Energy Globe představil šestici finalistů

Advertorial

Letošní ročník soutěže E.ON Energy Globe zná šest finalistů. O vítězi, který si odnese 500 tisíc korun a titul Ekologický projekt roku, rozhodne veřejnost v právě probíhajícím hlasování. Vítěz bude...

17. června 2025  11:30
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.