Čtvrtek 13. května 2021, svátek má Servác
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 13. května 2021 Servác

Stát by měl pomoci Smartwings, říkají odborníci v anketě

Oslovení ekonomové a experti na letectví mají jasno – stát by měl pomoci dopravci Smartwings, pod nějž patří České aerolinie. Neshodnou se však na formě. Podle bývalého šéfa ČSA by byla logičtější záruka za úvěr než vstup do firmy. Ekonom Lukáš Kovanda v tom naopak vidí šanci, jak z dopravce vytěsnit čínský kapitál.

Uzemněná letadla Boeing 737 MAX společnosti Smartwings na letišti v pražské Ruzyni | foto:  Petr Topič, MAFRA

Možnost stoprocentního ovládnutí skupiny Smartwings zmínil o víkendu ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. Rozhodnout musí vláda do konce června.

Aerolinka to však v pondělí popřela. „Společnost Smartwings prohlašuje, že nemá a nikdy neměla zájem o vstup státu do společnosti Smartwings. Nic takového od vedení společnosti nikdy nezaznělo,“ uvedla mluvčí Dufková s tím, že od vlády žádá pomoc formou záruky za bankovní úvěr. 

Expertů na letectví a ekonomů jsme se ptali, zda by měla Česká republika Smartwings zachránit a v čem má firma pro zemi strategický význam.

Miroslav Kůla byl v letech 1999 až 2003 posledním šéfem státních Českých...

Miroslav Kůla, předseda představenstva ČSA do roku 2003
Bylo by fér, kdyby i naše aerolinky Smartwings dostaly nějakou podporu, protože se asi bude pomáhat všem leteckým společnostem po celém světě. Nemyslím si ale, že by to mělo být formou znárodnění, čili stoprocentního kapitálového vstupu. Logičtější by byla například záruka na úvěr.

Firma, o které se bavíme, nebyla nikdy nijak silná a po roce 2004 šla prakticky z problému do problému. Já mám trochu problém s tím, že ČSA v podstatě takřka neexistují, jsou součástí charterové společnosti Travel Service, která se v roce 2017 přejmenovala na Smartwings. Zatímco tedy státy okolo nás podporují své národní dopravce, například Lufthansu či Alitalii, my podporujeme firmu, která vždycky byla primárně charterovou společností. Pravidelné linky postupně odstřihávala a ČSA je nyní skoro bezvýznamnou částí Smartwings. Ale to je spíš můj osobní názor, protože mám k ČSA osobní vztah.

Nevěřím názoru, že pokud stát nechá aerolinky padnout, tak si Češi výrazně připlatí za dovolenou. Letecká doprava je jedním z nejkonkurenčnějších trhů, co vůbec existuje. Pokud by Smartwings padly, trh okamžitě pokryje někdo jiný a určitě ne za podmínek, které by byly pro Čechy cenově nevýhodné.

Hlavní ekonom společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda.

Lukáš Kovanda, člen Národní ekonomické rady vlády
Jde o krajní a mimořádné řešení, ale za situace, ve které se celý sektor nachází, má jisté principiální opodstatnění. Česká společnost se prostřednictvím vlády rozhodla zachraňovat co největší část ekonomiky. Pokud jsme se rozhodli pomáhat, tak přece nemůžeme diskriminovat společnost Smartwings jenom proto, že nás to bude stát hodně peněz.

V zahraničí jsou letečtí dopravci zachraňováni půjčkami, garancemi nebo přímým vstupem vlád do firem, ať už se jedná o ekonomiky typu Austrálie, Německa, Spojených států, Rakouska, Švýcarska či Belgie.

Je nutné si uvědomit, že Smartwings mají pod svými křídly ČSA, což je silný brand. Československé aerolinie jsou jedním z nejstarších leteckých dopravců na světě.

Ve stoprocentním vstupu státu do firmy vidím jednu určitou výhodu – byl by vytěsněn čínský kapitál. Smartwings je v podstatě polostátní společností. Polovinu vlastní čínská skupina Citic, která je ve finále ovládaná čínským ministerstvem financí. Smartwings je tak z poloviny státní čínskou firmou a z poloviny soukromou českou společností. I tohoto důvodu nelze mluvit o strategické firmě. Co bychom to byly za banánovou republiku, pokud bychom ve strategickém podniku měly angažovaný čínský stát.

Když tedy srovnám všechna pro a proti a podívám se na celou věc co nejobjektivněji, konstatuji, že záchrana je na místě. Stoprocentní vstup. Ač ho lze považovat za nejkontroverznější variantu, má i své výhody, například právě odstranění nevyzpytatelného čínského kapitálu.

Jan Váňa, bývalý člen představenstva ČSA

Jan Váňa, ředitel společnosti WheelTug, bývalý člen představenstva ČSA
Nebýt covidu-19, tak záchrana společnosti, která je soukromých rukou, nemá žádné opodstatnění. Tuto možnost teď ospravedlňuje mimořádná situace. Je nespravedlivé firmě Smartwings předhazovat, že si měla vytvářet zásoby na horší dobu, protože toto nemohl nikdo čekat. Marže leteckých společností jsou velmi nízké a vydělávají velmi málo. Jestliže Lufthansu, Air France, KLM a zachraňuje stát, měla by se pomoc zvážit i v ČR.

Nemyslím, že je to důležité pro pražské letiště. Tvrdí to lidé, kteří nevědí, jak letectví funguje. Pokud jsou linky Smartwings z Prahy tak atraktivní, zaplní je někdo jiný.

Měly by se však dopředu jasně definovat podmínky, za kterých se jim pomůže a také, a to je důležité, kdy nastane exit státu.

Ladislav Keller v Rozstřelu 26. března 2019

Ladislav Keller, odborník na dopravní letectví a dlouholetý pilot
Jiná možnost, než kapitálový vstup státu do Smartwings, není. Jestli mohou státy na celém světě dotovat vlastní aerolinky, Německo Lufthansu, Británie British Airways, Francie Air France a tak dále, tak nevím, proč bychom to neměli dělat i my. Ta firma má dvacetiletou zkušenost, přes léto provozuje šedesát letadel na charterových linkách, létá po celém světě a jde o nejsilnější charterovou společnost ve střední Evropě. Jsou to aerolinie evropského významu. V zemích, které jsem jmenoval, nikdo nepochybuje nad tím, že by se leteckým dopravcům mělo pomáhat.

O převzetí stoprocentního podílu ve Smartwings státem se samozřejmě bavit nemůžeme, protože čínská skupina CITIC svůj téměř padesátiprocentní podíl neprodá. Pro ně je to docela dobrá investice, a že se o firmu moc nestarají, to už je věc druhá. Nesmíme zapomínat i na minoritní vlastníky, kteří nemají důvod se svého podílu vzdávat.

Jestliže Smartwings zkrachují, co se pak stane? Myslíte si, že na českém trhu nyní existuje nějaká jiná firma, která by tuto obrovskou díru byla schopna zaplnit? Neexistuje. Krach Smartwings bude znamenat konec českého dopravního letectví na dlouhé roky. Díru zaplní zahraniční dopravci, které sponzorují jejich státy. Čili podle mě Smartwings jako firma strategický význam má, protože za ní neexistuje náhrada.

Až bude trh zaplněný zahraničními dopravci, bude jen velmi těžké znovu se uchytit. Samotné Smartwings to trvalo spoustu let, těch prvních šest až sedm roků šlo o boj o přežití, než firma začala operovat s dálkovými lety. Vím to, protože jsem s nimi dost dlouho létal. Smartwings jsou zkrátka aerolinky, které mají své místo na trhu a mají český kapitál. Pokud zkrachují, peníze z letecké dopravy potečou pryč. Nezanedbatelnou roli hrají i ČSA. Jde o jedny z nejstarších aerolinek na světě, ačkoli popravdě jsou na tom bídně. Ale to je zase otázka na jinou debatu.

Zakladatel Kiwi.com Oliver Dlouhý.

Oliver Dlouhý, zakladatel vyhledávače a distributora letenek Kiwi.com
Pokud firma byla zdravá, zaměstnávala lidi, přinášela hodnotu zákazníkům, platila daně, byla zisková a všechno bylo v pořádku, a pak přijde něco, za co firma nemůže, tak mi přijde v pořádku, aby státy takovým firmám pomohly.

Pomocí nemusí být přímá finanční injekce. Může stačit garance za úvěry. Pokud firma nebyla zdravá, ale ztrátová už před propuknutím krize, tak může prospět očištění od těchto problémových firem.

Druhá rovina je vstupování států do firem a jejich kontrola. Pokud se jedná o strategickou aerolinku, která létá linky bez komerčního smyslu, přirovnávám to k dálnici. Není to profitabilní projekt, ale je součástí dopravní infrastruktury státu. Potom může dávat smysl, aby ji stát kontroloval. Ale pokud bude konkurovat na komerčních linkách, podle mě to vůbec nedává smysl.

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Největší realitka chystá hromadné aukce bytů. Ceny zvýšíme o statisíce, tvrdí

Společnost M&M Reality začíná ve čtvrtek streamovat aukce svých nemovitostí. Největší tuzemská realitní kancelář tím...

Ceny bytů ještě porostou. Za 10 let budou dvojnásobné, říká analytik

Rozstřel Růst cen nemovitostí bude v ČR i nadále pokračovat. Nezastavila jej ani ekonomická krize v souvislosti s pandemií...

„Rasistická“ rýže Uncle Ben´s končí. Dostala nové jméno i obal

Celosvětově známá značka rýže, dosud známá pod názvem Uncle Ben’s, oficiálně změnila jméno. Nyní se bude v regálech...

Kolik chceš, abych bral? V IT firmě si zaměstnanci vzájemně určují výši mzdy

Argentinská softwarová firma 10Pines razí poměrně unikátní mzdovou politiku. Třikrát ročně se všichni zaměstnanci...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Covidová pomoc se v Česku zneužívá čím dál víc. Podvody končí i na policii

Odhalených podvodů s covidovou pomocí přibývá. Finanční správa podala kvůli neoprávněnému čerpání bonusu už 109...

Lékařské špičky v kauze obřích pojistných podvodů. Hrozí jim až 10 let

Premium Uznávaní doktoři „léčili“ neexistující zranění. V kauze tří stovek pojistných podvodů za 50 milionů korun je obžalováno...

Procházku vypnu, slibuje Rakić. Uznávaný sudí analyzuje: Dokázal by to, ale...

Premium Z Jiřího Procházky se mezi konkurenty polotěžké váhy UFC (93 kg) stává žádané zboží. O novou dvojku divize si hlasitě...

Nejproočkovanější země světa zavádí tvrdá opatření. Covid mají i očkovaní

Premium Na Seychelách vyskočil součet všech případů za více než rok pandemie v posledních třech dnech o třináctinu. Problém je...

  • Další z rubriky

Policie chce pravomoc sestřelovat drony. I kvůli hrozbě teroristického útoku

Premium Kvůli rostoucímu počtu dronů se musí bezpečnostní složky učit, jak si poradit v situaci, kdy bezpilotní stroje ohrožují...

Bez dluhů to nepůjde. Letiště Praha chce rámcový úvěr za až 7 miliard

Letiště Praha si plánuje otevřít rámcový úvěr ve výši až sedmi miliard korun. Financovat z něj bude své současné...

Po světě vznikají desítky nových aerolinek. Nastal čas chopit se trhu, říkají

Neexistuje odvětví, které by pandemie zasáhla víc než letectví. Podle mnohých podnikatelů však právě teď nastal bod...

Byznys třídy v letadlech se otevřely masám. Nejde o luxus, ale o covid

Premium Obchodní třída v letadlech světových leteckých společností bývala až do příchodu koronaviru hájemstvím pouze bohatých....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bohuš Matuš se oženil v Krtkově světě. Vzal si o 30 let mladší Lucii

Bohuš Matuš (47) a Lucie Palkaninová (18) jsou manželé. Vzali se ve středu odpoledne v rodinném parku Krtkův svět v...

Havlové je po očkování špatně. Nerada jsem se podřídila celku, napsala

Dagmar Havlová (68) se fanouškům na sociálních sítích svěřila s tím, že jí momentálně není dobře. Po první dávce...

Udělal chybu, bude pykat, říká moderátorka Křížková o manželově trestu vězení

Modelka a moderátorka Lucie Křížková (36), rozená Váchová, se na Instagramu svěřila s překvapivou novinkou z osobního...

Dům sestavili na pozemku za den. Na 56 metrů čtverečních se vešlo vše

Jednašedesátka, tedy obytný dům s pořadovým číslem Freedomky No. 061, byl na pozemku sestaven, k překvapení sousedů,...

Televize NBC odmítá vysílat Zlaté glóby, Cruise kvůli porotě vrací trofeje

Americká televize NBC nebude příští rok vysílat slavnostní předávání Zlatých glóbů. Rozhodla se tak po vlně...