Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Stát by měl pomoci Smartwings, říkají odborníci v anketě

Oslovení ekonomové a experti na letectví mají jasno – stát by měl pomoci dopravci Smartwings, pod nějž patří České aerolinie. Neshodnou se však na formě. Podle bývalého šéfa ČSA by byla logičtější záruka za úvěr než vstup do firmy. Ekonom Lukáš Kovanda v tom naopak vidí šanci, jak z dopravce vytěsnit čínský kapitál.

Uzemněná letadla Boeing 737 MAX společnosti Smartwings na letišti v pražské Ruzyni | foto:  Petr Topič, MAFRA

Možnost stoprocentního ovládnutí skupiny Smartwings zmínil o víkendu ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček. Rozhodnout musí vláda do konce června.

Aerolinka to však v pondělí popřela. „Společnost Smartwings prohlašuje, že nemá a nikdy neměla zájem o vstup státu do společnosti Smartwings. Nic takového od vedení společnosti nikdy nezaznělo,“ uvedla mluvčí Dufková s tím, že od vlády žádá pomoc formou záruky za bankovní úvěr. 

Expertů na letectví a ekonomů jsme se ptali, zda by měla Česká republika Smartwings zachránit a v čem má firma pro zemi strategický význam.

Miroslav Kůla byl v letech 1999 až 2003 posledním šéfem státních Českých...

Miroslav Kůla, předseda představenstva ČSA do roku 2003
Bylo by fér, kdyby i naše aerolinky Smartwings dostaly nějakou podporu, protože se asi bude pomáhat všem leteckým společnostem po celém světě. Nemyslím si ale, že by to mělo být formou znárodnění, čili stoprocentního kapitálového vstupu. Logičtější by byla například záruka na úvěr.

Firma, o které se bavíme, nebyla nikdy nijak silná a po roce 2004 šla prakticky z problému do problému. Já mám trochu problém s tím, že ČSA v podstatě takřka neexistují, jsou součástí charterové společnosti Travel Service, která se v roce 2017 přejmenovala na Smartwings. Zatímco tedy státy okolo nás podporují své národní dopravce, například Lufthansu či Alitalii, my podporujeme firmu, která vždycky byla primárně charterovou společností. Pravidelné linky postupně odstřihávala a ČSA je nyní skoro bezvýznamnou částí Smartwings. Ale to je spíš můj osobní názor, protože mám k ČSA osobní vztah.

Nevěřím názoru, že pokud stát nechá aerolinky padnout, tak si Češi výrazně připlatí za dovolenou. Letecká doprava je jedním z nejkonkurenčnějších trhů, co vůbec existuje. Pokud by Smartwings padly, trh okamžitě pokryje někdo jiný a určitě ne za podmínek, které by byly pro Čechy cenově nevýhodné.

Hlavní ekonom společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda.

Lukáš Kovanda, člen Národní ekonomické rady vlády
Jde o krajní a mimořádné řešení, ale za situace, ve které se celý sektor nachází, má jisté principiální opodstatnění. Česká společnost se prostřednictvím vlády rozhodla zachraňovat co největší část ekonomiky. Pokud jsme se rozhodli pomáhat, tak přece nemůžeme diskriminovat společnost Smartwings jenom proto, že nás to bude stát hodně peněz.

V zahraničí jsou letečtí dopravci zachraňováni půjčkami, garancemi nebo přímým vstupem vlád do firem, ať už se jedná o ekonomiky typu Austrálie, Německa, Spojených států, Rakouska, Švýcarska či Belgie.

Je nutné si uvědomit, že Smartwings mají pod svými křídly ČSA, což je silný brand. Československé aerolinie jsou jedním z nejstarších leteckých dopravců na světě.

Ve stoprocentním vstupu státu do firmy vidím jednu určitou výhodu – byl by vytěsněn čínský kapitál. Smartwings je v podstatě polostátní společností. Polovinu vlastní čínská skupina Citic, která je ve finále ovládaná čínským ministerstvem financí. Smartwings je tak z poloviny státní čínskou firmou a z poloviny soukromou českou společností. I tohoto důvodu nelze mluvit o strategické firmě. Co bychom to byly za banánovou republiku, pokud bychom ve strategickém podniku měly angažovaný čínský stát.

Když tedy srovnám všechna pro a proti a podívám se na celou věc co nejobjektivněji, konstatuji, že záchrana je na místě. Stoprocentní vstup. Ač ho lze považovat za nejkontroverznější variantu, má i své výhody, například právě odstranění nevyzpytatelného čínského kapitálu.

Jan Váňa, bývalý člen představenstva ČSA

Jan Váňa, ředitel společnosti WheelTug, bývalý člen představenstva ČSA
Nebýt covidu-19, tak záchrana společnosti, která je soukromých rukou, nemá žádné opodstatnění. Tuto možnost teď ospravedlňuje mimořádná situace. Je nespravedlivé firmě Smartwings předhazovat, že si měla vytvářet zásoby na horší dobu, protože toto nemohl nikdo čekat. Marže leteckých společností jsou velmi nízké a vydělávají velmi málo. Jestliže Lufthansu, Air France, KLM a zachraňuje stát, měla by se pomoc zvážit i v ČR.

Nemyslím, že je to důležité pro pražské letiště. Tvrdí to lidé, kteří nevědí, jak letectví funguje. Pokud jsou linky Smartwings z Prahy tak atraktivní, zaplní je někdo jiný.

Měly by se však dopředu jasně definovat podmínky, za kterých se jim pomůže a také, a to je důležité, kdy nastane exit státu.

Ladislav Keller v Rozstřelu 26. března 2019

Ladislav Keller, odborník na dopravní letectví a dlouholetý pilot
Jiná možnost, než kapitálový vstup státu do Smartwings, není. Jestli mohou státy na celém světě dotovat vlastní aerolinky, Německo Lufthansu, Británie British Airways, Francie Air France a tak dále, tak nevím, proč bychom to neměli dělat i my. Ta firma má dvacetiletou zkušenost, přes léto provozuje šedesát letadel na charterových linkách, létá po celém světě a jde o nejsilnější charterovou společnost ve střední Evropě. Jsou to aerolinie evropského významu. V zemích, které jsem jmenoval, nikdo nepochybuje nad tím, že by se leteckým dopravcům mělo pomáhat.

O převzetí stoprocentního podílu ve Smartwings státem se samozřejmě bavit nemůžeme, protože čínská skupina CITIC svůj téměř padesátiprocentní podíl neprodá. Pro ně je to docela dobrá investice, a že se o firmu moc nestarají, to už je věc druhá. Nesmíme zapomínat i na minoritní vlastníky, kteří nemají důvod se svého podílu vzdávat.

Jestliže Smartwings zkrachují, co se pak stane? Myslíte si, že na českém trhu nyní existuje nějaká jiná firma, která by tuto obrovskou díru byla schopna zaplnit? Neexistuje. Krach Smartwings bude znamenat konec českého dopravního letectví na dlouhé roky. Díru zaplní zahraniční dopravci, které sponzorují jejich státy. Čili podle mě Smartwings jako firma strategický význam má, protože za ní neexistuje náhrada.

Až bude trh zaplněný zahraničními dopravci, bude jen velmi těžké znovu se uchytit. Samotné Smartwings to trvalo spoustu let, těch prvních šest až sedm roků šlo o boj o přežití, než firma začala operovat s dálkovými lety. Vím to, protože jsem s nimi dost dlouho létal. Smartwings jsou zkrátka aerolinky, které mají své místo na trhu a mají český kapitál. Pokud zkrachují, peníze z letecké dopravy potečou pryč. Nezanedbatelnou roli hrají i ČSA. Jde o jedny z nejstarších aerolinek na světě, ačkoli popravdě jsou na tom bídně. Ale to je zase otázka na jinou debatu.

Zakladatel Kiwi.com Oliver Dlouhý.

Oliver Dlouhý, zakladatel vyhledávače a distributora letenek Kiwi.com
Pokud firma byla zdravá, zaměstnávala lidi, přinášela hodnotu zákazníkům, platila daně, byla zisková a všechno bylo v pořádku, a pak přijde něco, za co firma nemůže, tak mi přijde v pořádku, aby státy takovým firmám pomohly.

Pomocí nemusí být přímá finanční injekce. Může stačit garance za úvěry. Pokud firma nebyla zdravá, ale ztrátová už před propuknutím krize, tak může prospět očištění od těchto problémových firem.

Druhá rovina je vstupování států do firem a jejich kontrola. Pokud se jedná o strategickou aerolinku, která létá linky bez komerčního smyslu, přirovnávám to k dálnici. Není to profitabilní projekt, ale je součástí dopravní infrastruktury státu. Potom může dávat smysl, aby ji stát kontroloval. Ale pokud bude konkurovat na komerčních linkách, podle mě to vůbec nedává smysl.

Autoři: ,

100 tun za hodinu. Na Hané mají unikátní kombajn

  • Nejčtenější

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů, vysílat ráno nemohla ani britská televize Sky News. Agentura Reuters to označila za...

19. července 2024  9:25,  aktualizováno  22:33

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí Loštic na Šumpersku. Žací lišta kombajnu může měřit až 18 metrů, což na rozlehlých...

22. července 2024  14:31

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Český e-shop s kosmetikou má potíže. Objednávky neřeší, na maily nereaguje

Na český e-shop s biokosmetikou Biooo se v posledním měsíci hrne kritika. Po více než pětadvaceti letech bezproblémového fungování si na jeho služby nyní stěžují mnozí zákazníci. Ti již několik týdnů...

23. července 2024  12:02

John Deere už nechce být woke. Podlehl tlaku konzervativců a řadí zpátečku

Přední americký výrobce zemědělských strojů John Deere se rozhodl ustoupit od svých iniciativ v oblasti podpory rozmanitosti. Podlehl tak tlaku, který se vůči němu v posledních měsících vyvinul na...

20. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Za všechno mohou turisté. Řecký ostrov Santorini nemá vodu, víno ani klid

Ačkoliv je řecké hospodářství do značné míry závislé na cestovním ruchu, ne všichni domorodci jsou z turistů nadšení. Vinaři na řeckém ostrově Santorini si například stěžují na to, že kvůli turismu...

21. července 2024

Rozvojové země se topí v rekordních dluzích, odnášejí to nejchudší, říká studie

Většina států po celém světě dlouhodobě bojuje s vysokými dluhy. V případě rozvojových států ale nebyl tento problém nikdy větší. V průměru tyto země na splácení závazků vůči věřitelům alokují skoro...

27. července 2024

Cíl Wendy’s v Česku? Rychle otevřít stovky restaurací, říká šéf fast foodu

Premium

Hranaté hovězí nebo mražený dezert Frosty patří mezi největší taháky řetězce s rychlým občerstvením Wendy’s. Americká síť před dvěma týdny oznámila, že se chystá vstoupit na český trh. Řetězec nyní...

27. července 2024

KOMENTÁŘ: Polsko jako motor Evropy? Ne, jeho ekonomika je stále ještě zranitelná

Premium

V Polsku se dnes staví dálnice, rostou tam platy, země mohutně zbrojí, stahují se do ní zahraniční firmy. Stává se z Polska jeden z motorů Evropy na úrovni Německa a Francie? ptá se Josef Mlejnek,...

26. července 2024

Na Ukrajině se kogenerační jednotky osvědčily. Firma z Brna jich vyvezla desítky

České firmy dodaly na Ukrajinu již desítky kogeneračních jednotek, které pomáhají zemi zvládat kritickou situaci poškozené energetiky. Pro zajištění rychlých dodávek elektřiny a tepla jsou momentálně...

26. července 2024

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...

Rozvádím se, oznámila dubajská princezna na Instagramu manželovi a jeho milenkám

Dubajská princezna Mahra (30) a její manžel šejk Mana Bin Mohammed Al Maktúm (25) se po loňské svatbě rozvádí. Dcera...

Olympiáda je festival sexu pro sportovce, potvrzují bývalí účastníci

Olympijská vesnice mi dala za dva týdny víc sexu než zbytek mého života, tvrdí bývalý olympionik Matthew Syed....