Sobota 8. května 2021, Den vítězství
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 8. května 2021 Den vítězství

Smartwings odmítly znárodnění, chtějí úvěr či záruku. Evropa je už dává

  13:23aktualizováno  14:37
Aerolinky Smartwings odmítly, že by měly zájem na kapitálovém vstupu státu do firmy. O něm se v posledních dnech začalo spekulovat poté, co převzetí firmy zmínil ministr dopravy Karel Havlíček i ministryně financí Alena Schillerová. Smartwings mají zájem o úvěr či státem garantovanou půjčku.

Letadlo společnosti Smartwings | foto: Depositphotos

„Společnost Smartwings prohlašuje, že nemá a nikdy neměla zájem o vstup státu do společnosti Smartwings. Nic takové od vedení společnosti nikdy nezaznělo. Smartwings žádá stát pouze o úvěr nebo garanci za úvěr u komerční banky,“ uvedla mluvčí firmy Vladimíra Dufková.

Koronavirová krize a s ní související omezení cestování vedly k prudkému poklesu objemu osobní letecké přepravy. Řada aerolinek ve snaze vyhnout se bankrotu zažádala o státní pomoc. Většina evropských zemí se zestátňovat letecké dopravce zatím nechystá.

Koupi stoprocentního podílu v letecké skupině Smartwings připustili ministr průmyslu, obchodu a dopravy Karel Havlíček a ministryně financí Alena Schillerová. 

„Vždy jsme jednali o tom, že nejlepší variantou je vyřešení situace stávajícími vlastníky, poté běžné nástroje podpory typu záruk a úvěrů. Kapitálový vstup je vždy až poslední varianta, ale my chceme být připraveni na všechny možnosti,“ sdělil v pondělí pro ČTK Havlíček.

Jedním z hlavních argumentů ministra Havlíčka, proč by měl stát Smartwings koupit, je strategický význam firmy. „(Společnost) je strategická s ohledem na to, že to je klíčový dopravce našich obyvatel a firem. Je to firma, která zde zaměstnává několik tisíc lidí a váže na sebe stovky dalších servisních institucí v oblasti leteckého průmyslu,“ uvedl ministr. Předseda Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula uvedl, že Smartwings strategickou firmou rozhodně není.

Stejný názor zastávají i mnozí politici. Podle ministra vnitra Jana Hamáčka není státní nákup v tuto chvíli na stole. S návrhem nesouhlasí ani většina opozice. Také premiér Andrej Babiš uvedl, že aerolinky zatím mohou čerpat z programů určených vládou pro pomoc firmám.

To však Dufková zpochybnila. „Důvodem, proč se společnost, která do této doby byla zdravá a nikdy stát o pomoc nežádala, obrací na stát, je fakt, že pro aerolinky je dnes velmi těžké získat nové půjčky na bankovním trhu. Programy jako COVID neumožňují participaci Smartwings na těchto programech z hlediska velikosti společnosti, poskytovaných garancí a částek poskytovaných těmito fondy. Společnost žádá pouze to, co dnes poskytují aerolinkám ostatní státy a to nejen v EU,“ dodala.

Řada evropských zemí v posledních měsících přistoupila k masivním záchranným balíčkům pro aerolinky, které zasáhly uzavřené hranice a prudký pokles poptávky po letecké dopravě.

1.Francie

Evropská komise schválila počátkem května Francii státní pomoc pro aerolinky Air France, které jsou součástí francouzsko-nizozemské skupiny Air France-KLM, v objemu sedmi miliard eur (přes 190 miliard korun). Tři miliardy jim půjčí stát, který bude ručit až za 90 procent zbylých úvěrů od šesti bank. Nizozemsko se pak zaručilo za další dvě až čtyři miliardy eur. Vlády Francie a Nizozemska v současnosti v této skupině vlastní zhruba 14procentní podíly, se zestátněním společnosti se zatím nepočítá.

2.Itálie

Italská vláda v červnu převezme plnou kontrolu nad aerolinkami Alitalia, které jsou od května 2017 pod zvláštní správou. Podle italského ministra průmyslu Stefana Patuanelliho by letecká společnost jinak kvůli koronavirové krizi zkrachovala.

3.Německo

Komise schválila koncem dubna také německý záchranný plán poskytnout charterové letecké společnosti Condor garanci za úvěr v objemu 550 milionů eur (15 miliard korun). Condor obdrží 294 milionů eur jako pomoc kvůli koronaviru, dalších 256 milionů eur pak bude určeno na refinancování překlenovacího úvěru. V problémech se firma totiž ocitla už loni v září, kdy zkrachovala její britská mateřská společnost, cestovní kancelář Thomas Cook. Tehdy aerolinky od vlády obdržely překlenovací úvěr 380 milionů eur.

Letadla ČSA po dvou měsících vzlétla. Dopravce obnovil tři linky

Rozhovory s německou vládou o záchranném programu v hodnotě kolem devíti miliard eur (248 miliard korun) vede také největší německá letecká společnost Lufthansa.

4.Norsko

Norský parlament schválil 24. dubna nový zákon o restrukturalizaci podniků, který umožňuje státní pomoc leteckému přepravci Norwegian Air a mnoha dalším firmám čelícím bankrotu v důsledku epidemie koronaviru. Akcionáři Norwegian Air, která je třetí největší nízkonákladovou leteckou společností v Evropě, schválili 4. května plán restrukturalizace, který předpokládá, že většina čistého majetku společnosti připadne věřitelům.

Dluhopisy podniku za 958 milionů dolarů (24,5 miliardy korun) se podle plánu změní na akcie a jejich držitelé následně poskytnou další hotovost. Letecká společnost v pondělí dokončila nabídku akcií, které ale kvůli situaci v odvětví musela prodat s výraznou slevou. Spolu s přeměnou dluhopisů na akcie si firma takto připravuje podmínky k tomu, aby mohla čerpat státní garance za úvěry, které potřebuje, aby se vyhnula bankrotu. Uvedla to v pondělí agentura Reuters.

5.Dánsko

Komise schválila rovněž dánskou státní garanci v hodnotě téměř 140 milionů eur (3,9 miliardy korun). Ta má ručit za revolvingový úvěr pro skandinávské aerolinky SAS, které jsou národním dopravcem Dánska, Norska a Švédska. Po Norwegian Air jde podle počtu přepravených pasažérů o druhou největší skandinávskou leteckou společnost.

6.Rakousko

O státní pomoc ve výši 767 milionů eur (21 miliard korun) zažádaly koncem dubna rakouské aerolinky Austrian Airlines, které jsou součástí německé letecké společnosti Lufthansa. Aerolinky zároveň plánují do tří let propustit zhruba sedminu zaměstnanců. Vláda však pomoc podmiňuje zachováním pracovních míst a požaduje, aby si společnost ponechala Vídeň jako sídlo.

7.Švýcarsko

Také švýcarské aerolinky dostanou podporu od vlády. Tamní parlament před dvěma týdny posvětil balíček státních záruk v hodnotě 1,3 miliardy franků (34 miliard korun) pro dopravce Swiss a Edelweiss, kteří rovněž patří Lufthanse. O převzetí aerolinek Švýcarsko neusiluje, úvěry se státní podporou však budou jištěny vlastnickými podíly.

8.Rusko

Pomoc dostane i ruský Aeroflot, který však z 51 procent Rusko vlastní. Státní záchranný balíček může mít hodnotu téměř osm miliard rublů (2,8 miliardy korun), informovala agentura Reuters.

22. dubna 2020

Autoři: ,
  • Nejčtenější

Největší realitka chystá hromadné aukce bytů. Ceny zvýšíme o statisíce, tvrdí

Společnost M&M Reality začíná ve čtvrtek streamovat aukce svých nemovitostí. Největší tuzemská realitní kancelář tím...

Ceny bytů ještě porostou. Za 10 let budou dvojnásobné, říká analytik

Rozstřel Růst cen nemovitostí bude v ČR i nadále pokračovat. Nezastavila jej ani ekonomická krize v souvislosti s pandemií...

Byty jsou nadhodnocené téměř o pětinu, tvrdí studie. Může přijít zlevnění

Z dlouhodobého hlediska jsou byty v Česku v průměru nadhodnocené o zhruba 17 procent. Ve vybraných lokalitách s vysokým...

Covidová pomoc se v Česku zneužívá čím dál víc. Podvody končí i na policii

Odhalených podvodů s covidovou pomocí přibývá. Finanční správa podala kvůli neoprávněnému čerpání bonusu už 109...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Chce to nový kapitalismus. Volný trh je mýtus, říká spoluzakladatel Facebooku

Jestli chtějí USA prosperovat, potřebují novou formu kapitalismu, z té současné profituje pouze úzká skupina obyvatel....

Pochvaly bych výrazně omezil, víc berou než dávají, vysvětluje psycholog

Premium Stále více čelíme nezdravému tlaku, abychom byli úspěšnější a výkonnější. Jak budovat zdravé sebevědomí? Jak správně...

Opakovaný výstup na osmitisícovku může urychlit demenci, říká neurochirurg Beneš

Premium Špičkový neurochirurg Vladimír Beneš, už třetí v řadě slavné neurochirurgické dynastie, o šťourátku v mozku, hezkých...

Pohodlnější to nikdy nebylo. Velký přehled služeb televize přes internet

Premium Otestovali jsme devět služeb televize přes internet. Vybrali jsme ty, které můžete používat s libovolným poskytovatelem...

  • Další z rubriky

Tunel na rychlotrati do Drážďan může mít až 30 km, Němci vybírají trasu

Největší plánovaný železniční tunel na českém i německém území se možná ještě o čtyři kilometry prodlouží. U...

Zpožděné zboží ze Suezu se hromadí v přístavech, nestíhají vykládat

Komplikace v lodní dopravě způsobené zablokováním Suezského průplavu na konci března ještě neskončily. Zpožděné zboží...

Dosud ziskoví státní dispečeři spadli po zastavení letů do ztráty 1,4 miliardy

Omezení letecké dopravy v důsledku coronavirové pandemie způsobilo doposud vždy výdělečnému státnímu podniku Řízení...

Byznys třídy v letadlech se otevřely masám. Nejde o luxus, ale o covid

Premium Obchodní třída v letadlech světových leteckých společností bývala až do příchodu koronaviru hájemstvím pouze bohatých....

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Výchova šokem: policie vytáhla čumila z auta, aby si prohlédl mrtvolu

Na německé dálnici A3 v Hesensku v neděli zahynuli při dopravní nehodě dva mladí lidé, muž ve věku 35 let na místě,...

Máte jeden z těchto mobilů? Brzy si s ním na mobilním internetu neškrtnete

Letošek je v Česku ve znamení vypínání sítí postavených na zastaralé 3G technologii. Jako poslední ji koncem listopadu...

Kristelová žaluje Novotného. Za zničenou kariéru chce půl milionu

Soud začal projednávat žalobu Kateřiny Kristelové na Pavla Novotného. Moderátorka tvrdí, že jí někdejší bulvární...

Nová Škoda Fabia odhalena, ceny startují na 330 tisících

Škoda odhalila v online světové premiéře čtvrtou generaci modelu Fabia. Automobilka také zveřejnila základní cenu...

KOMENTÁŘ: Konec legrace, teď začne pořádné zdražování

Postupné zpomalování růstu cen, které v Česku probíhalo od loňského července, je u konce. V březnu byla inflace na...