„Je to otázka investice, která se může navrátit. Ta logika je dát do toho dneska zdroje a v určité době ji prodat a lze na tom i vydělat,“ uvedl Havlíček.
„Je to samozřejmě nějaká ekonomická úvaha, my netvrdíme, že to tak bude, ale já hájím zájmy dopravy, hájím zájmy průmyslu a z tohoto pohledu se domnívám, že je třeba takovéto společnosti, nejenom takovéto, třeba i jiné, zachraňovat,“ dodal. „Jestli o společnost Smartwings přijdeme, přijdeme o ni navždycky. Nemůžeme počítat s tím, že tady za pár let vznikne jiná,“ doplnil Havlíček.
Rozhodnout se podle něj musí v průběhu června. Pokud k tomu nedojde, společnost podle něj definitivně skončí. „Přišli bychom o dopravce, letiště (Václava Havla v Praze) o 30 procent tržeb a problémy by měla i ostatní menší letiště,“ upozornil.
Společnost Smartwings podle mluvčí Vladimíry Dufkové vítá snahy vlády o pomoc. Žádost o pomoc se ale podle ní změnila v souboj politických stran a vyřizování účtů.
„Smartwings jako vesměs všechny aerolinky světa přitom neudělaly nic jiného, než že se stejně jako ostatní letecké společnosti obrátily na stát s žádostí o podporu v situaci, do které se nedostaly vlastní vinou. Jsme společnost s obratem přes miliardu dolarů a ročně přispíváme do státního rozpočtu a ostatním subjektům české ekonomiky miliardové částky a zcela odmítáme tvrzení, že jsme bezvýznamná firma lokálního charakteru,“ uvedla Dufková.
Firma podle ní přes všechny potíže se zákazem létání Boeingů MAX loni dosáhla konsolidovaného provozního zisku zhruba 470 milionů korun. „Pro Letiště Václava Havla Praha a celý český cestovní ruch (Smartwings) nezpochybnitelně představují strategického partnera. Proto stále věříme, že se další debata o podpoře společnosti, která zaměstnává na 2 500 lidí, bude odehrávat ve věcné rovině,“ uvedla Dufková.
Ministryni financí Aleně Schillerové nedává smysl nic jiného, než aby stát koupil ve společnosti stoprocentní podíl. Nic ale není na stole a jednání se nevedou, je nutné provést ekonomickou analýzu, řekla Schillerová novinářům po sobotním jednání s prezidentem Milošem Zemanem v Lánech. Hlava státu se podle ní o toto téma nezajímala.
Schillerová sama navrhovala koupit podíl a vstoupit do společnosti. „První otázka je ale znát čísla, jak to tam vlastně vypadá s pohledávkami, a vědět, co by se stalo s čínským partnerem, jak ten by se k tomu postavil. Protože tam je partner a to by mohl být pro další vývoj problém,“ řekla. Smartwings Group patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe.
„Buď ta společnost půjde do insolvence, což si myslím, že pokud to tak necháme, tak to tak dopadne, anebo do toho vstoupíme. Ale mně nic jiného než stoprocentní podíl nedává smysl,“ doplnila Schillerová.
„My si musíme říct na půdě vlády, jestli tohle je ta společnost, které chceme pomoct. Ale ne tím, že tam budeme lít peníze. To by se mi právě nelíbilo, protože pokud společnost měla ekonomické problémy už před krizí, tak ty peníze byste tam dávali a návratnost by byla velmi sporná,“ uvedla ministryně. Stát se podle Schillerové musí rozhodnout rychle, do několika týdnů.
Přelet nad letištěm duchů. Tak vypadá pražská Ruzyň:
Koronavirus
Sledovat další díly na iDNES.tvBabiš se angažovat nechce, analytici se neshodují
Premiér Andrej Babiš ve středu v rozhovoru Blesku řekl, že možnou státní podporu pro Smartwings nechává na Havlíčkovi a ministryni financí Aleně Schillerové. Osobně se však v záležitosti nechce angažovat, protože se zná s českými majiteli Smartwings. Smartwings Group patří do skupiny Unimex Group, kterou vlastní podnikatelé Jiří Šimáně a Jaromír Šmejkal. Necelý poloviční podíl v dopravci drží čínská investiční společnost Citic Europe.
Smartwings žádal stát o záruku na úvěr, Čína nabízí svůj podíl za korunu |
Pirátský poslanec Jan Lipavský už dříve zkritizoval možnost, že by stát koupil ČSA. Podnik podle Lipavského není strategický a kritický pro chod České republiky. Možnost koupě ČSA státem Lipavský označil za krajně nemravnou. Proti případné pomoci státu Smartwings Group se ve čtvrtek vymezila také zhruba 50 lidí protestující před ministerstvem financí.
Na smysluplnosti případné investice se již dříve oslovení analytici neshodli. Například analytik společnosti Cyrrus Petr Pelc jako přínosné hodnotil budoucí udržení dominantní české letecké společnosti a její budoucí působení v rámci přepravy a cestovního ruchu. Bez významného investora podle něj může aerolinkám reálně hrozit krach. Pokud se ovšem stát rozhodne ČSA finančně podpořit, je podle Pelce žádoucí aby dostal něco nazpět. To by mohl být právě majetkový podíl ve firmě.
Naopak podle analytika společnosti Natland Petra Bartoně odkoupení ČSA státem problémy nevyřeší. „Znárodnění“, jak již dříve Bartoň návrh nazval, je podle něj vhodné pouze v případech, kdy má takto významný podnik problémy například v řízení firmy. ČSA však podle něj v současnosti doplácí na nízkou poptávku kvůli krizi.
Hlavní ekonom společnosti Czech Fund Lukáš Kovanda v souvislosti s návrhem na odkup ČSA připomněl, že odkoupení národních leteckých dopravců zvažují i některé jiné státy. Podle Kovandy by však mělo jít o krajní řešení. „Státní vlastnictví firem je totiž často značně neefektivní,“ řekl již v polovině dubna ČTK. Podle něj může být i celospolečensky přínosnější ponechat firmu svému osudu. Vláda by měla dopravce zachraňovat v případě, že by v běžné tržní soutěži nepřežil, dodal.
Opozice nesouhlasí, ČSSD chce více informací
Zdůvodnění, že stát by měl do Smartwings vstoupit, protože jde o strategický podnik, je podle statutárního místopředsedy vládní ČSSD Romana Onderky PR zkratkou. Podle Havlíčka má podnik strategický význam, s tím ale Onderka nesouhlasí. Firma má podle něj do strategického podniku hodně daleko.
ČSSD podle něj bude chtít, aby hnutí ANO předložilo seznam takových podniků, pak se lze bavit o tom, jak v nich zachovat zaměstnanost. „Vstup do jakékoli firmy je až ta poslední záležitost, kterou by stát měl dělat. Měla by být promyšlená, projednaná a férová vůči všem strategickým firmám v České republice,“ řekl ČT Onderka.
„Neexistuje žádný důvod, proč by se stát měl angažovat víc než u jiných firem. Smartwings má k dispozici programy Antivirus, COVID a kapitál svých akcionářů, jako všichni ostatní. Nákup by byl drahý i zadarmo. Znamenal by přebrání miliardových závazků,“ napsal na Twitteru Miroslav Kalousek.
Hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD) by podle jeho předsedy Tomia Okamury bylo ochotné o návrhu diskutovat, pokud by šlo o součást širší strategie na obnovení národního leteckého dopravce po vzoru nejvyspělejších zemí.
„Nicméně pakliže se jedná o návrh ve smyslu, jak ho prezentoval ministr Havlíček, to znamená pomoc soukromému leteckému dopravci z důvodu krize způsobené koronavirem, tak si myslíme, že to není na pořadu dne. Protože prioritou musí být pomoc živnostníkům a malým českým podnikatelům,“ řekl ČTK Okamura.
S kapitálovým vstupem do Smartwings nesouhlasí ODS či Piráti. „Pro český stát je jednoznačně výhodnější usilovat pouze o ochrannou známku ČSA a s ní spojená práva na lety do Ruska. Nic víc,“ napsal na Twitteru Lipavský.
„Naše agrosocialistická vláda si myslí, že covid-19 jí umožní realizovat jakoukoliv ekonomickou ‚prasárničku‘ a natlačí nás do polostátní, korporativistické, administrativně řízené ekonomiky,“ uvedl na Twitteru poslanec ODS Jan Skopeček.
Podle předsedy KSČM Vojtěcha Filipa je vstup do společnosti jednou z možností, jak navrátit národního leteckého dopravce do rukou státu.
Většina Čechů pomoc aerolinkám podporuje
Pro státní podporu aerolinkám se vyslovila v průzkumu společnosti STEM/MARK i většina české populace. Osmdesát pět procent bylo toho názoru, že by stát měl zasáhnout a ČSA a Smartwings podpořit.
„O potřebnosti podpory českých dopravců panuje mezi lidmi shoda, názory na její formu už se ale liší – napříč věkovými i vzdělanostními skupinami,“ uvádí Jan Tuček, ředitel STEM/MARK. Největší skupina respondentů považuje za vhodný způsob podpory kapitálový vstup státu, na druhém místě je bezúročná půjčka, následuje nenávratná dotace a státní záruka na komerční úvěr.
Skupina Smartwings, do níž patří dopravci Smartwings a České aerolinie (ČSA), loni na svých linkách přepravila 8,2 milionu cestujících. Skupina Smartwings se stala na konci února 2018 majoritním vlastníkem ČSA.
Letecké společnosti po celém světě odstavily nyní z provozu většinu letadel, aby jim rychle neubývala hotovost. Řada zemí totiž rozšířila omezení v letecké dopravě, aby zpomalila šíření epidemie onemocnění způsobeného koronavirem.
Vstup státu do ČSA může pomoci celé zemi, říká letecký expert: