Rychlovlak do Bavorska bude „courák“, místy pojede jen šedesátkou

  10:01aktualizováno  10:01
Stát hodlá konzervovat rychlost na tuzemské železnici na úrovni minulého století. A to navzdory masivním investicím. Ukazuje to čerstvě vypsaná soutěž na projektovou dokumentaci na modernizaci tratě z Plzně do Domažlic. Ta má být součástí rychlého spojení mezi Prahou a Mnichovem. Skutečně rychlých vlaků se však lidé nedočkají.

(ilustrační snímek) | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) v zadávacích podmínkách soutěže na projektování trati počítá i po modernizaci s úseky, kde vlaky pojedou maximálně rychlostí 70 až 90 kilometrů za hodinu. Vychází přitom ze studie, podle níž by se nevyplatilo vést regionem rychlejší trať.

Železniční sdružení nákladních dopravců (Žesnad) považuje soutěž za vyhozené peníze, protože všichni velcí nákladní dopravci jsou proti návrhu, kudy má trať vést a jaké bude mít parametry.

„Ptáme se, čím má být tato varianta prospěšná, když v našem sdružení jsou všichni významní nákladní dopravci v Česku,“ říká výkonný ředitel Žesnadu Oldřich Sládek.

Nákladní dopravci chtějí dvojkolejnou trať pro rychlost nejméně 160 až 200 kilometrů za hodinu. Argumentují tím, že jen tak rychlá trať přitáhne na železnici více cestujících i nákladu.

Dálnice se nepočítala celá

Zmíněná studie je terčem kritiky kvůli tomu, že se v ní vůbec nepočítalo s objemem zboží, které proudí do Bavorska a dál do Německa po silnici přes hraniční přechod Rozvadov. To by se totiž zčásti mohlo přesunout na koleje, pokud bude trať z ekonomického hlediska konkurenceschopná.

GLOSA: Rychlovlak není důležitý pro Česko, chce ho Evropa

Podle mluvčího ministerstva dopravy Tomáše Neřolda se vliv dálnice D5 počítal pouze pro relaci Praha-Mnichov, protože pro vnitrostátní dopravu je bezpředmětný.

Žesnadu dlouhodobě chybí jiný přechod do Německa než Děčín-Bad Schandau, ostatní nejsou elektrifikovány. Dopravci se přitom netají zájmem o využití nové trati do Mnichova, pokud bude mít dobré parametry. Například Metrans Rail slibuje zvládnout až 28 vlaků denně ve svém terminálu v Nýřanech.

Stát jde ve svých plánech dokonce proti evropskému nařízení, podle něhož musí být možné na evropských nákladních koridorech jezdit nejméně stovkou. Jedna z variant totiž počítá mezi Blížejovem a Radonicemi s rychlostí 60 až 90 km/h. Stát to ale řeší jednoduše: žádá o výjimku pro nižší rychlost.

Ani Němci trať nezlepší

Ministerstvo dopravy tvrdí, že studie proveditelnosti posuzovala více variant včetně dvojkolejné trati na 200 kilometrů v hodině v celém úseku. „Při zohlednění aktuálních výhledových požadavků na poptávku v osobní i nákladní dopravě však nebyla u této varianty prokázána dostatečná ekonomická efektivita pro financování z veřejných zdrojů,“ dodává Neřold. V případě úseku Stod-Domažlice mají projektanti ještě prověřit, zda by nešlo rychlost a kapacitu tratě zvýšit.

Většina trati povede po té současné, jen dojde ke zlepšení parametrů. Z Plzně do Stodu by vlaky měly jezdit rychlostí 200 km/h, pak už vyšší rychlost nevyužijí. Předpokládá se výstavba přeložky Nová Hospoda-Zbůch/Chotěšov, ale pouze s jednou kolejí. Studie počítá s náklady na celý úsek ve výši přesahující devět miliard korun.

Ministerstvo argumentuje rovněž tím, že se zásadním zlepšením tratě nepočítá ani bavorská strana. „Vybraná varianta odpovídá roli této tratě v rámci dopravního systému v Česku,“ tvrdí Neřold.

Autor:

Nejčtenější

Zemětřesení v Lidlu a Kauflandu. Dlouholetý šéf zamíchal vedením řetězců

Ilustrační snímek

Německými řetězci Lidl a Kaufland, patřícími do jedné skupiny Schwarz Gruppe, otřásají změny v jejich nejvyšším vedení....

Polovina Čechů nebere důstojnou mzdu, měli by vydělávat zhruba 30 tisíc

Ilustrační snímek

Jakou byste měli mít mzdu, abyste mohli v Česku žít důstojně? Výzkumníci z platformy pro důstojnou mzdu, na jejíž práci...

Rasistické a kulturně necitlivé, kritizují lidé novou reklamu Burger Kingu

Americký řetězec rychlého občerstvení Burger King (ilustrační snímek)

Burger King má za sebou další nepovedenou reklamní kampaň. Reklama s mužem, který se snaží jíst nový burger směšně...

Dovolené tisíců Čechů v ohrožení, neštěstí Boeingu dopadá na cestovky

Letadlo typu Boeing 737 společnosti Smartwings

Ohrožené dovolené s odletem z menších českých letišť nebo osekaná linka na Kapverdské ostrovy a do sousedního Senegalu....

Nedostupnost bydlení stoupá, stovky domů ale paradoxně zejí prázdnotou

Zchátralý dům uprostřed lesoparku v Machníně. Dříve tu bývala dětská oční...

Bydlení je rekordně drahé, přesto se v Česku nacházejí stovky prázdných nemovitostí. Jejich vlastníci jsou však často...

Další z rubriky

Kraje chtějí zpoplatnit necelých 120 kilometrů silnic, zbytek má být bez mýta

Ilustrační snímek

Z devíti set kilometrů chtějí kraje zpoplatnit jen necelých 120 kilometrů silnic první třídy. Na zbytku chtějí zavést...

Firma Kapsch se ohradila vůči Ťokovým výrokům. Nejsou podle ní chlapské

Karel Feix, generální ředitel společnosti Kapsch ČR

Společnost Kapsch, která vybírala řadu let v Česku mýto na dálnicích, se ohradila vůči výrokům ministra dopravy Dana...

Do vlaku po anglicku. Strojvůdci v Evropě mají mluvit jednou řečí

Ilustrační snímek

Národní jazyky dopravu prodražují. Většina českých strojvedoucích odveze vlak do nejbližší zahraniční stanice, kde jej...

Najdete na iDNES.cz