Středa 17. srpna 2022, svátek má Petra
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 17. srpna 2022 Petra

Mluví se o nich už 25 let. Teď má rychlovlaky vzkřísit další studie

  1:00
Česko opět mění plány, jak do Česka přivést rychlejší železnici. Po fiasku minulé soutěže na ekonomický smysl projektu se už další nechystá. Stát rovnou zadá studie proveditelnosti na první dva koridory: z Prahy do Drážďan a z Prahy do Brna a Břeclavi.

V Česku je neuvidíte. Vysokorychlostní vlaky jako například TGV se Českem proženou až někdy po roce 2030. | foto: Reuters

Němci minulý týden oslavili čtvrtstoletí od provozu svých rychlovlaků ICE. Česko tento týden oslavila podobné výročí – mluvení o tom, kdy u nás podobné vlaky budou dál jezdit. Do sbírky slibů přidal další i premiér Bohuslav Sobotka, který po schůzce se Správou železniční dopravní cesty (SŽDC) oznámil zahájení staveb nových tratí pro rychlé vlaky někdy kolem roku 2025.

Jde o hodně odvážné tvrzení. O rychlovlacích se u nás mluví už opravdu dlouho, ale jen mluví. Příprava totiž vysokorychlostní tempo nemá – SŽDC musela zrušit už potřetí soutěž na studii, která by ukázala, kde by se rychlejší vlaky vyplatily.

Správa minulý týden poslancům podvýboru pro dopravu představila nový plán. Další soutěž už nebude, stát rovnou zadá studie proveditelnosti na první dva koridory: z Prahy do Drážďan a z Prahy do Brna a Břeclavi. Ty chce SŽDC s posvěcením ministra dopravy zadat do konce roku.

Podívejte se na animaci rychlodráhy Praha - Drážďany:

Studie mají ukázat, zda se takové stavby vůbec zaplatí a je smysluplné je stavět. O rok později by měly následovat studie na rychlé spojení z Prahy do Berouna a z Přerova do Ostravy. SŽDC tak chce dohnat zpoždění, které jí vzniklo další nepovedenou soutěží.

GLOSA: Rychlovlak není důležitý pro Česko, chce ho Evropa

V Česku se zatím mísí názory dvou táborů odpůrců a zastánců. I ve Sněmovně mají „vrtky“, jak se vysokorychlostním tratím začalo říkat, odpůrce. „Je důležité dokončit hlavně koridory na 160 kilometrů v hodině a teprve pak řešit rychlejší vlaky,“ říká například poslanec Pavel Čihák. „Jsem rád, že je jasnější plán a přípravy pokračují,“ říká naopak zastánce těchto tratí Martin Kolovratník.

Na rychlosti 160 kilometrů v hodině, která je v Česku pouze na několika desítkách kilometrů, česká železnice ustrnula, řada modernizací vede ke zvýšení rychlosti lehce přes sto kilometrů v hodině, kdy vlak ještě nedokáže konkurovat autu.

Zastánci mluví hlavně o tom, že zrychlení je jedinou cestou, jak uvolnit kapacitu přetíženým železnicím a dostat do vlaků více lidí. Nárůst cestujících mezi Prahou a Ostravou, kde je vlak jako na jedné z mála tras rychlejší než auto, přitom dobře ukazuje, jaké může mít rychlovlak výhody.

Koridory pro rychlotrasy jsou už několik let vymyšlené, ale ministerstvo dopravy připouští, že někde nedbali jeho zákazu a na pozemcích vznikly stavby. Nové komplikace navíc přináší i nová ochrana nádrže Želivka, okolo které měla trať původně vést. „Zkoušíme trasu jižně od ní. Nabízeli jsme jim, že uděláme bezodtokový most, ale nebyl o to zájem,“ říká Radek Čech z oddělení strategie SŽDC.

250 a víc ne?

Do toho se objevují spousty lidí, kteří sice rychlovlaky chtějí, ale jen když nepovedou kolem nich – stejný problém ale řeší i jinde ve světě. Jak na nedávné konferenci v Náměšti nad Oslavou uvedl Andrew McNaughton, ředitel organizace HS2, jež připravuje další vysokorychlostní trať ve Velké Británii, všichni chtějí stanici, ale nikdo nechce trať.

Klíčovou otázkou bude i to, jakou rychlost budeme v Česku považovat za vysokou. Čím dál více totiž přibývá hlasů, že stačí do 250 km/hod. a vše nad to je už zbytečnost. I proto, že tuzemští výrobci vlaků, především Škoda Transportation, vyšší rychlosti neumějí.

Vznikají pak studie, které rychlejší vlaky uměle zpomalují – například projektanti vymysleli trasu Brno–Přerov tak, že s rychlostí 200 kilometrů v hodině vychází doba jízdy kratší než na vyšší rychlost.

„Úvahy o tom, že bychom tratě zpočátku zprovoznili jen na 200 kilometrů, vypadají na první pohled rozumné, ale jsou podobné, jako kdybychom v době chytrých telefonů říkali, že nám pevná linka stačí. Plánovat něco na 20 let dopředu v parametrech běžných před dvaceti lety je zhůvěřilost,“ říká Petr Šlegr z Centra pro efektivní dopravu.

Záležet bude i na tom, s jakou cenou za kilometr projektanti přijdou, protože v některých studiích počítají s cenami skoro dvakrát vyššími než ve Španělsku.

Autor:
  • Nejčtenější

Rýn během pátku přestane být splavný. Ekonomické dopady pocítí celá Evropa

Hladina řeky Rýn v německé oblasti Rheingau podle úřadů v pátek klesne na kritickou úroveň, na klíčovém místě naměří už...

Ropa už proudí, ale jen na Slovensko a do Maďarska. Česko problém dál řeší

Dodávky ropy jižní větví ropovodu Družba do České republiky obnoveny nebudou, oznámil ve středu slovenský přepravce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loď s kukuřicí, která jako první opustila Ukrajinu, trčí ve Středomoří

Nákladní loď Razoni, která jako první vyplula po ukončení blokády z Ukrajiny s nákladem kukuřice, bloudí Středozemním...

Vláda zvažuje zavedení válečné daně. Čirý populismus, říká opozice

Vláda vážně debatuje o zavedení válečné daně, uvedl ministr financí Zbyněk Stanjura pro CNN Prima News. Na rozdíl od...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ve svetrech za záchranu hospodářství. Stát v nouzi omezí teplo i domácnostem

V případě nedostatku plynu by stát přistoupil k omezení dodávek tepla do domácností, aby udržel v chodu klíčové složky...

Porucha imunity je první známka, že je v našem životě něco špatně, říká lékařka

Premium Lidí s poruchami imunity přibývá. Příčinou je často špatný životní styl, což vede k vážným nemocem, třeba k rakovině....

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

První díl rozhovoru s Shopaholicadel: Práci neseženu, každý den můžu umřít!

Premium Rozhovorům se dlouho úspěšně vyhýbala, nyní ale udělala výjimku a Expresu poskytla exkluzivní sondu do své duše....

  • Další z rubriky

Aerolinie letos ve velkém ruší své lety. Selhávají dříve spolehlivé firmy

Mezi nejméně spolehlivé letecké společnosti na světě se řadí Virgin Australia a nizozemský dopravce KLM. Ukázala to...

Smršť stržených trolejí rozhýbala železnici, šéf SŽ slíbil nápravu

Několikahodinová zpoždění kvůli strženým trolejím koncem minulého týdne rozčílila cestující na hlavním tuzemském...

Třetinový nárůst. I tak jsou ale vlaky prázdnější než před covidem

Po dvouletém útlumu se opět začínají vlaky plnit cestujícími. Během prvního pololetí přepravily vlaky Českých drah 75...

Dopravci jsou vítězi dneška. Válka vystřelila cenu nákladních lodí o polovinu

Válka na Ukrajině vyhnala ceny nákladních lodí na rekordní úroveň. Kvůli rostoucím nákladům na dopravu se provozovatelé...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bude hůř. Považuji za férové sdělit to divákům předem, přiznal šéf ČT

Premium Inflace, energie, válka na Ukrajině a k tomu nízké koncesionářské poplatky. Současná situace postihla i Českou...

K vulgárnímu nápisu musela tatéra přemluvit sexem. Teď ho chce pryč

Její nápad se v salónech nikomu nelíbil. Žádný tatér s ním nechtěl mít nic společného, tak moc nápis svou nositelku...

Herečka Anne Heche zemřela, nepřežila následky zranění po autonehodě

Třiapadesátiletá herečka Anne Heche zemřela. Uvedla to její přítelkyně Nancy Davisová. Herečka skončila v nemocnici v...

Stav herečky Anne Heche je téměř beznadějný. Má vážně poškozený mozek

Herečka Anne Heche (53) s největší pravděpodobností nepřežije nehodu, při níž autem narazila do dvoupodlažní budovy v...

Rýn během pátku přestane být splavný. Ekonomické dopady pocítí celá Evropa

Hladina řeky Rýn v německé oblasti Rheingau podle úřadů v pátek klesne na kritickou úroveň, na klíčovém místě naměří už...