ČTĚTE TAKÉ:
• NOVĚ: Proč nejede pendolino? Protože ho neřídí člověk
• Alstom má na opravu pendolin čas do konce ledna
• Šimonovský: vrátíme pendolina výrobci
• ČD se omluvily za poruchy a zlevnily
1995: Bude rychlovlak
V roce 1995 se České dráhy rozhodly pořídit si rychlovlaky. Tehdejší vedení v čele s Rudolfem Mládkem vypsalo výběrové řízení. V Česku se měly stavět koridory s návazností na mezinárodní síť, rychlovlaky se budou hodit, usoudili.
V soutěži s vlaky Pendolino zvítězilo konsorcium ČKD Praha, Vagónka Studénka, Fiat Ferroviaria - později Alstom - a Siemens. Dráhy v dobré víře nebo spíš nadšení dopředu zaplatily zálohu šest set tisíc korun a těšily se na deset luxusních železničních korábů. Do čtyř let je měly mít za 4,4 miliardy korun.
1999: Tak aspoň sedm
V roce 1999 se už čeští cestující měli vozit vlakem, jaký dosud neznali. Koženkové potrhané sedačky a nefungující topení ve stoletých vagonech měl vystřídat komfort podobný letadlu.
Jenže zkrachoval strojírenský gigant ČKD a zástupci železnice si jen smutně prohlíželi několik zkroucených torz budoucích hliníkových skříní pendolina. Nakonec jeden z členů konsorcia vzal výrobu na sebe - Fiat Ferroviaria slíbil, že je vyrobí sám. Vyjde z už osvědčených vlaků, ale místo deseti jich dodá za stejnou cenu jen sedm.
2002: Pendolino se zpozdí
Už když měl nově pojmenovaný Alstom v polovině roku 2002 první jednotku popsanou Pendolino Cechia, nemohl nabrané zpoždění dohnat. První pendolino se mělo začít zkoušet na jaře 2003, ale dorazilo až před prázdninami.
Mezitím však Česko rozhodlo, že mezinárodní železniční koridory sice budou, nikoli však na rychlost 200 km/h, nýbrž jen na sto šedesát. Nebylo dost peněz.
Stošedesátkou však dokáže uhánět i normální vlak s dobrou lokomotivou, jak dokazují samotné České dráhy, když místo pendolina na trati z Prahy do Ostravy jezdí klasické soupravy a stíhají to stejně jako rychlovlak.
2005: Problém českých závor
Další nástrahy připravily pendolinu české normy. Rychlovlak nejdříve rok jezdil po kolejích jen potupně za normální lokomotivou nebo se mohl prohánět po testovacím okruhu.
Při té příležitosti se mimo jiné zjistilo, že si pendolino tak úplně nerozumí se zabezpečovacími závorami u českých kolejí. Protože hrozilo, že by se třeba nestačily na přejezdech zavřít, start vlaku s lidmi se znovu odkládal.
Drážní úřad dokonce kvůli pendolinu opustili někteří jeho zaměstnanci. Tvrdili, že se kvůli rychlovlaku měnily normy, a s tím oni nesouhlasili. Úpravu norem vysvětlili úředníci úřadu i ministerstva sladěním s evropskými zákony. První cestující, i když jen v testovacím provozu, pendolino svezlo teprve loni.
Co umí, stejně nevyužije
Pendolino je aerodynamická mašina, která při příjezdu na jakékoliv české nádraží stále vyvolává obdiv. Ovšem ve srovnání s lokomotivami ze sedmdesátých let i staršími se není čemu divit.
Rychlovlak, který má být podle sloganu Českých drah "lepší, než jste čekali", však zatím zůstává jen velmi drahou hračkou. Naklápění v zatáčkách, které mu umožňuje projíždět je o třetinu rychleji než normálnímu vlaku, využije na trati z Prahy do Ostravy asi třikrát. Časová úspora proti klasickému vlaku je tak jen pár minut.
O maximální rychlosti 230 km/h si strojvedoucí může kvůli okleštěným koridorům nechat jen zdát. Když se při testování rychlovlaku nechali strojvedoucí strhnout a překročili Drážním úřadem povolený rychlostní limit, dostali za to dráhy pokutu.
Výhodu proti kolegům v okolních lokomotivách má tak řidič pendolina jen díky klimatizované kabině.
2006: Poslední rána - pravidelný provoz
I kdyby se zapomnělo na desetileté tahanice okolo českého rychlovlaku, největší ostudu si utrhly dráhy letos. Téměř na každém rohu visící billboardy, které vychvalovaly pendolino, vzbudily příliš velká očekávání.
Poprvé dráhy cestující naštvaly ve chvíli, kdy oznámily cenu za SuperCity Pendolino. Je výrazně vyšší než v běžném vlaku Inter- nebo EuroCity, i když ty poskytují stejný komfort a jezdí stejně rychle.
Poslední ranou byl totální kolaps, když kvůli programovým závadám pendolino z Prahy do Ostravy vůbec nedojelo.
Svět: pendolin jezdí desítky
I když všechny železnice na světě přiznávají určité porodní bolesti při zavádění rychlovlaků, takovou ostudu si nikde jako v Česku neutrhly. Ve chvíli, kdy do Prahy přijela první souprava pendolina, srovnatelných vlaků ve Velké Británii jezdilo přes padesát a ve Španělsku a Portugalsku po deseti.
V sousedním Německu jezdí rychlovlaků pod označením ICE přes sto šedesát a loni oslavily dvacet let fungování. Umí jezdit rychlostí přes 300 km/h a už najezdily miliardy kilometrů. Největší zkušenosti s rychlovlaky mají v Japonsku, kde začaly jezdit už v šedesátých letech.